Wednesday, 15 December 2010

Entri copy paste...

Assalamu'alaikum...


~entri kali ni saya CP sepenuhnya dari laman FB(ISLAM INSIDE).Mungkin ada yang kata sikap macam ni..tak baik atau tak ada idea lain atau sebagainya,saya tak peduli..sebab kisah ni memang ada pengajaran yang sangat baguss.Jadi mari kita pakat2 baca dan hayatinya sama2~


Seorang lelaki muda bangun di awal pagi utk solat subuh di masjid. Dia berpakaian, berwudu' dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan lelaki itu jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudu', dan, berjalan menuju masjid.


Dlm perjalanan ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yg sama! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Dirumah, dia, sekali lagi berganti baju, berwudu' dan berjalan lagi menuju masjid.


Di tengah jalan menuju masjid, dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu. Dia menyapa lalu lelaki itu menjawab "Saya melihat kamu jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan kamu.' Lelaki muda mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.


Saat sampai di masjid, lelaki muda itu mengajak teman barunya yang membawa lampu untuk masuk bersolat subuh bersamanya. Lelaki tadi menolak. Berkali-kali diajak tetapi jawapannya sama.


Lelaki muda bertanya, kenapa menolak untuk masuk bersolat. Lelaki pembawa lampu menjawab:


Aku adalah Syaitan


Lelaki muda itu sungguh terkejut..!


Syaitan menjelaskan, ''Saya melihat kamu berjalan ke masjid,dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah mengampunkan semua dosamu. Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan itupun tidak membuatmu merubah fikiran tetapi tetap kembali ke masjid.


Kerana itu, Allah mengampunkan dosa seluruh keluargamu. Saya KHUATIR jika saya membuatmu jatuh ketiga kalinya, mungkin Allah akan mengampunkan dosa seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahwa kamu sampai dimasjid dgn selamat..'


MORAL :


Jangan abaikan suatu niat baik yg kita mahu lakukan, kerana kita tidak pernah tahu ganjaran yg bakal kita perolehi dari segala kesulitan yg kita hadapi demi melaksanakan niat baik tsbt .

5 comments:

  1. kena tag lagi..jom ambik..http://effa-k-poh.blogspot.com/2010/12/contest-blog-terkemas-lah-pulak.html#links

    ReplyDelete
  2. syaitan tu surrender sebab dia tanak satu desa di ampunkan dosa... jahat punya syaitan..

    ReplyDelete
  3. salam pagi jumaat... kisah yg menarik & ingatan utk utk semua.... :)

    ReplyDelete
  4. Adan:Hati2 syaitan ada di mana2..terutama dia suka menjadi yg ke-3 jika org muda berdua..bahaya!

    ReplyDelete
  5. Amimarz:Sesungguhnya cerita dan kisah teladan ni menarik..kalau ada yg ambik peduli dan jadikan iktibar dlm menjalani hidup seharian.Semoga kita tadak peduli dn engkar dgn bisikan syaitan durjana.AMIN!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...