Tuesday, 14 June 2011

cerita ceriti...


Assalamu'alaikum...

Jom layan entri santai2 kami otw balik kampung hari tu...
Dah siap bekal nasik lemak,sambal sotong,sambal bilis,ayam goreng dan telur rebus....so kena lah berhenti berkelah.Kalau kat highway tu agak2 kat mana lah nak berkelah yer ?Kat mana lagi kalau tak kat R&R atau hentian sebelah....Hari tu kami berhenti kat hentian sebelah jer..sebab kalau kat R&R sure orang ramai beribu-ribu lemon kan..kang takde tempat lak..Tak kan la nak bentang tikar kat parking kereta pulak...

Tengoklah tu..habis licin licau dah bekal nasik lemak tu...Masa ni betul2 time lapar,dalam 12.30 t/hari...anak2 tak sarapan apa2 pagi tu.Bangun tidur lambat,abahnya pulak dok kejan orang suruh cepat.Sapa siap dulu bolehlah makan...yg siap lambat terus jer masuk kereta....tak sempat makan.Bertolak agak lambat,pukul 10.30 pagi lebih kurang.
Masa kami berhenti nak kelah kat situ..pondok rehat tu bukannya kosong tapi ada dua famili lain tgh makan kat situ..Alah tepek jer lah...Baru jer duduk,satu keluarga cina tu dah siap makan dan beredar ...Tinggal satu jer lagi keluarga melayu...tapi diorang pun siap2 bungkus, dah selesai makan.Punyalah baik akak tu...lupa nak tanya nama,cuma tau diorang ni dr felda triang pahang nak ke alor star..Akak ni 5 beranak,anak2 dah besar2...yg paling kecik pun dah 13 thn dah...di pelawanya kami mihun goreng...nugget dan macam2.Malu pulak nak ambik,tapi sebab akak tu asyik dok sua jugak suruh ambik...dengan malu2 saya pun ambiklah juga mihun goreng tu sepinggan.Sedaplah pulak...adik dengan muka tak malu...
"mami, nak lagi mihun...."
alamak,malunya...akak tu pun apalagi,
"ambik ler...ambik ler...ni byk lagi ni,kalau tak makan nanti basi pulak.."
Adik tu budak kecik kan,bukannya dia tau nak malu ker apa...orang bagi betis nak paha pulak...

Gendang gendut tali kecapi,kenyang perut suka hati....Lepas makan,rehat2 jap...dalam sejam jugak lah berhenti kat sini..pastu teruskan perjalanan sblm stop lagi kat bukit gantang nak membeli buah2...tapi mahal nak mampus,hubby kata beli kat pasar malam kat kg lg murah.So,solat dan pergi bilik air dan beli buah2 potong jer lah...
Di pendek kan cerita dlm pukul 5. 00 ptg lebih kurang sampai kg...sblm tu singgah pasar malam kt tepi jln beli makanan kg yg sedap dan lazat...laksa,mihun sup..kue lepat liat,tepung bungkus,bla..bla..bla...banyaknya...
sebenarnya hubby puasa hari tu,so terlanjur beli tu belilah lebih sikit...
ok sampai sini jelah yer,sampai jumpa lagi lain kali...


17 comments:

  1. best nye bersantai2 satu family cam ni.. saya dah lama xcam ni ngan family saya :(

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum akak.

    akak, sebenarnya nak tau, akak nak balik mana sebenarnya eh?

    ~eheh. almaklumlah tak tahu sejarah hidup susur galur. hee..

    ReplyDelete
  3. alahai baiknya akak tu..macam kak pia jugak..hehe :)

    ReplyDelete
  4. balik kg hari tu, pergi pasar pagi beli kuih...4 biji singgit besar2 lagi...kalau kat sini? hurm....5 biji 2 hengget kecik2 je..huhu

    ReplyDelete
  5. Taufiq Arifin:

    "akak selalu macam ni top,alah lagipun anak2 akk masih kecik..:)ko kan ker dah besar tentulah jarang dpt bersantai-santai dgn famili camni,sbb masing2 sibuk ngan urusan masing2.."

    ReplyDelete
  6. Sar:

    "wa'alaikumussalam sar..akak sebenarnya balik ke bukit mertajam(seberang perai,pulau pinang)suami org sana,akak pun org sana gak tp tak satu kg..tp tak le jauh sgt 10 minit jer naik keta,sampai lah umah famili akak.cuma mak ayah akk dah takde, rumah pusaka tu abg ngan keluarga dia yg duduk.."

    ReplyDelete
  7. Mrs Yie:

    "yer ke..makasih...seronok kalau jumpa org kita yg baik budi macam tu kan..macam kamu gak,baikkk.."

    ReplyDelete
  8. Aku Ibu Muda:

    "a'ah,akak beli mihun sup sebungkus baru 3 ringgit jer tapi belambak..daging pun banyak,yg best tu sbb rasa dia pun sedap...kalau kt sini...hampehh.."

    ReplyDelete
  9. Kakak suka kalau anak-anak nak makan tak apalah dia minta lagi lagipun kakak itu dah bagi. Kalau kakak tak kisah sebab kakak selalu juga bila ada anak-anak org lain makan masakan kakak, hati pun gembira sangat...suka sebab org makan masakan kita kan....

    Seronok juga jalan sambil rehat macam ini ye pia....

    ReplyDelete
  10. Kakzakie:

    "a'ah kak..budak2 ni jujur,tak pandai menipu..akak tu pon ikhlas nampaknya..peramah juga..kalau dia nak bungkus2 dn simpan terus pun boleh,tapi di pelawanya untuk anak2 saya.Nyesal tak ambik no kontek dia..mana tau tersesat ke pahang sana.."

    ReplyDelete
  11. bestkan..

    suka bawa budak2 jalan2..hehe

    ReplyDelete
  12. kalo jalan2 ngan famili mentua - memang selalu bawak bekal camni... sbb depa tak suka makan kat luar or beli ni... nak jugak makanan yg dimasak sendiri!

    tapi memang best le... meriah banget!

    ReplyDelete
  13. Isteri Encik Bard:

    "kasi licin licau..senang mau cuci..takde saki baki..heeeee.."

    ReplyDelete
  14. rara pinkmafia:

    "a'ah dik..bukan senang nak kelah kt tepi highway cam tu kan...sesekali jer.."

    ReplyDelete
  15. miloais:

    "bawa bekal satu sbb jimat..satu sebab lg senang tak yah beratur ramai2 kat R&R tu..dan satu sbb lg boleh mkn byk,leh tambah2..heeee..."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...