Thursday, 21 July 2011

Jeruk penang mariiii....

Assalamu'alaikum...
Time petang2 atau malam2 sikit rasa nak mengudap sesuatu...
Nak makan apa ni...apa pun takde.
Ada inang sari beli ngan kawan hari tu tapi tak rasa nak makan pulak...Kerepek,keropok dah lama tak beli buat stok sbb kalau ada tu anak2 asyik nakkkkk jer....tak reti nak berhenti pulak.Biskut kering belambak la...Godek2 dalam peti ais lah,ada apple...macam selalu lah asyik apple jer.Anak2 pun agak nya dah bosan kot sebab sejak diorang lahir sampai skrg buah yg tak penah takde dalam petiais...buah apple lah.Kalau dulu2 asal beli jer dalam sehari jer dah lesap semuanya.Skrg ni elokkk jer apple tu kat situ..so kesimpulannya diorang ni dah bosan dgn apple lah tu...

Godek punya godek terjumpa benda ni.....
Jeruk penang tu....Ingatkan en hubby dah pegi hantar kat kawan dia dah.Rupa2 belum hantar,ada lagi 3 bungkus,jeruk salak(1/2 kilo),jeruk campur(1 kilo,ada 2 bungkus)apalagi...jeruk salak dan yg campur tu ambik ler sebungkus...Yg org pesan tu sebungkus jer..Bolehlah mengudap,lagi pun dah lama tak makan jeruk.Setiap kali balik kg...belambak2 kitaorg kena beli untuk kawan2 yg pesan....Selalunya setiap kali balik kg time nak raya,ramai yg pesan berkilo2 sorang.Buah2 jeruk ni diorang akan hidangkan masa kawan2 dtg beraya atau masa buat rumah terbuka.Tapi kami sendiri pulak tak suka sgt makan.Anak2 lagilah saya tak bagi makan sbb jeruk ni boleh buatkan diorg batuk dan sakit tekak..

Tapi.........saya dah dapat satu penyelesaian masalah ni...nampak tak gambar atas tu...haha penapis buruk ku pun dah enterframe pulak...Tuang buah2 jeruk tu dalam penapis,lps tu basuh bersih2(guna air tapis yer..nak guna air paip pun boleh,tapi kang penyakit lain pulak datang..)

Tujuan kena basuh dulu sbb nak hilangkan air gula dan cuka yg melekit kat buah tu,jadi kalau makan pun tak lah rasa perit tekak..Dah basuh bersih,saya letaklah dalam bekas bertutup,simpan semula dalam petiais..Bila2 nak makan boleh lah terus ngap..

46 comments:

  1. err !!! jeruk .. sy krg gemar lah :)

    ReplyDelete
  2. Pia... kakak suka yg warna-warni tu macam-macam rasa dapat. Terliur kakak dibuatnya Pia..:)

    ReplyDelete
  3. cuma makan jeruk betik je. tu pun kekadang.

    ReplyDelete
  4. eh..eh..kebetulan, masa mak dok baca n3 ni, mak tgh ngap jeruk penang yg my mum baru bagi.

    Hihihi..kebetulan plak ye pia. Jeruk2 ni mmg kena basuh dulu..klu mkn bnyk2, sakit tekak klu x basuh

    ReplyDelete
  5. Kak piaaa...saje jer buat kite trliur tauu!!sedapppnyaaa wat kunyah2 ptg2 nih...isk

    ReplyDelete
  6. peminat tegar jeruk dah datang ni .. pe lagi .. meh la hidang sepiring. hihi.

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum akak.

    alaa akak ni. saja je buat kecuq ayaq liuq ja..

    lama dah tak makan jeruk2 segala ni. ~uhuu

    ReplyDelete
  8. jeruk.. bestnye.. tapi betol ke jerok kat tanah besar lagi mahal dari kawasan pulau :)

    ReplyDelete
  9. Sedap tu kak pia, kat penang ni mmg femes jeruk2 gitu. Tp Kaz pun tak suka sgt sbb rasa perit tekak bila mkn jeruk ni. Bagus juga idea kak pia tu, basuh dan tapis dulu. Tq 4 sharing kak pia.

    ReplyDelete
  10. mohd hazwan hashim:

    "err...azwan,tak suka ker..akak pun.."

    ReplyDelete
  11. kak zakie:

    "kak ,yg rona-roni tu campur2,ckp jer nak yg mana..yg campur2 ni paling byk order dr kwn2 saya kak...sbb mcm2 adaaa..."

    ReplyDelete
  12. fathiah hamim:

    "anak akk si kakak tu feveret dia jeruk betik gak sama ngan fa...tp kdg2 jer mkn erk..sbb bahaya makan selalu.."

    ReplyDelete
  13. lagenda:

    "eh,yer ke mak...sedap tu mak,tp mmg kena basuh dulu yer,ada juga kwn2 yg saya petuakan camni diorang tak setuju sbb dah hilang rasa manis diorang kata..saya makan ok jer...
    manis buah masih ada lagi lah w/pun dah dibasuh.."

    ReplyDelete
  14. hasue:

    "yer ker terliur...padan muka..hahaha...jahat tak akk..."

    ReplyDelete
  15. kakchik@ella:

    "eh,yer ker...peminat tegar tu...akk dulu peminat tegar gak,skrg dah tak minat dah..."

    ReplyDelete
  16. sar:

    "wa'alaikumussalam...hehehe..bukan sengaja nak kecurkan air liuq korang,saja nak kongsi petua sebenarnya..tp siann sbb ramai yg terliur nengok jeruk ni.."

    ReplyDelete
  17. taufiq arifin:

    "eh,ye ke top..takde lah...akk beli sama ja,tapi kalau akhir thn ms cuti sekolah,ada kalangan peniaga yg cekik darah juga.ambik kesempatan sebenarnya,sbb ramai sgt org bercuti kt penang tu..kalau hari2 biasa,harga biasa2 jer.."

    ReplyDelete
  18. BSB:

    "jeruk pala pun ada peminat yg tersendiri..akk nya pengalaman pulak,takde yg suka oder jeruk pala,paling byk..jeruk campur dgn salak...salak lebih mahal dr semua jenis jeruk yg ada.."

    ReplyDelete
  19. kaz:

    "betul tu kaz,penang = jeruk sgt sinonim,sama2 kaz..tak semua org terfikir nk buat camni kan...sbb tu akk share..smga semua dpt idea.."

    ReplyDelete
  20. khaifaiz:

    "hehehe...sori ler dah terbuat khai terliur..."

    ReplyDelete
  21. pia, cik ina pilih buah pala tu yang berkaler tu manis sangat . penang sinonim ngan jerukkan.

    ReplyDelete
  22. kakPiaaaaaaaaa...naaaaaak!!! No ni antu jeruk pineng tau tak..klo kwn No si Nani tu balik pineng sll No kirim hehe..

    ooo mcm tu upenye nak tapis buang 'ubat' jeruk tuh hehe...tq kak..

    psst : harap akak sudi terima adiah yg x sbrp dr No ya..sila jengah..

    ReplyDelete
  23. sy suka jeruk salak tu..oo rupanya basuh dulu ya..tula sy salu takut nk mkn sbb sakit tekak..

    ReplyDelete
  24. salam pia,

    glupp....telan air liur kita
    sesekali makan mmg enak :)

    ReplyDelete
  25. Jeruk.....!!!! sedapnya....mmng saya suka, trutama jeruk salak.....

    p/s...mntak sikit..!!!

    ReplyDelete
  26. keh keh~~akhirnya saya sampai sini jugak~~sebab sebelum ni kalau klik kat kotak follower tak kluar alamat blog akak~~

    *saya tak ble makan jeruk~haih~

    ReplyDelete
  27. cik ina do do cheng:

    "mmg la manis cik ina,saya beli ni kat kilang tau bkn kat kedai jadi saya boleh nampak dia punya stok gula berguni2...tu yg saya basuh dulu sampai dh rasa kurang manis ..baru boleh makan.."

    ReplyDelete
  28. norhafiza:

    "skrg no dah balik dok dekat2 dah dgn penang,nanti bolehlah borong banyak2...a'ah no kalau nak buang 'ubat'jeruk tu kena lah basuh banyak2 dgn air bersih...tp rasa dia nnti dah kurang manis..~tq utk hadiah tu yer.."

    ReplyDelete
  29. rina avail:

    "a'ah kena basuh dulu..ntah ler rina akk saja2 jer try sbb ank2 akk nak makan akk takut diorang batuk..lps basuh kalau mkn tak perit tekak lg dah.."

    ReplyDelete
  30. ATI MASRIF:

    "SESEKALI TAK PER ATIE,JGN SELALU..TAK BAIK UTK KESIHATAN..alamakk,terhuruf besar lak.."

    ReplyDelete
  31. mulutpayau:

    "memang sedap jeruk salak ramai org suka..harga dia pun mahal beza ngan buah lain..akak pun suka salak..ermmm.."

    ReplyDelete
  32. bujal x:

    "yer ker..ohh macam tu ker,patutlah tunggu tak sampai2..haih..tak makan jeruk ker?rugi lah sedap tau.."

    ReplyDelete
  33. klu ke penang mmg wajib beli jeruk2 ni..kat chowrasta road ...hehehe

    ReplyDelete
  34. Buah pala ni memang top laa kat Penang

    ReplyDelete
  35. pyka rahmat:

    "nak ckp sedap nnti awak makan rasa tak sedap pulak..citarasa kita berbeza..hahha..kena try sendiri ok.."

    ReplyDelete
  36. sz:

    "betul tu suzi..kt penang tmpat tu la yg paling famous utk beli jeruk segala..tapi akk beli kat seberang sini jer.."

    ReplyDelete
  37. wu ming:

    "a'ah mmg top la,mcm kalau pegi ganu wajib beli kopok lekor...kalau pegi penang wajib la beli jeruk..hehhe.."

    ReplyDelete
  38. dasatttttttttttt menggoda jeruk ni pia!!!!!!!!

    ReplyDelete
  39. Assalam pia, umah akk pun ada lg jeruk campur, ank2 cari salak je, lain2 akk je la mkn

    ReplyDelete
  40. sasha rahmat:

    "cha...jom makan jeruk..nnti tolong boh resepi acar buah yer kt blog u....sbb nak balik kg ni saya nk beli jeruk utk buat acar..boleh cha?.."

    ReplyDelete
  41. kak rosaliza:

    "oh ye ker..akk... ank2 saya pulak suka buah campur2 tu..paling diorang tak suka buah pala...sbb kelat sikit...saya pun suka salak....."

    ReplyDelete
  42. Emm..kecur airliur dibuatnya..akak suka jeruk buah salak..buah pala kurang sikit sbb kelat dan bau dia..
    Kena beli lah esok ni..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...