Friday, 22 July 2011

Kakak dan cerita kolostrum susu ibu....

Assalamu'alaikum...


Kesian kakak...pagi tadi dia masuk keluar tandas,tapi tak nak ponteng sekolah.Balik2 dari sekolah petang ni tgk muka dah lain macam jer..Tanya2 kakak kenapa..dia kata sakit perut,kat sekolah tadi muntah hijau...

Masa tu saya dah cuak semacam..mula lah panik sikit,terus sakit perut(sblm tu elok jer..)...telepon en hubby suruh balik cepat bawa kakak jumpa doktor.Ini tak lain ni,mesti keracunan makanan.

Semalam abahnya puasa,dah tu rajin pulak ke pasar malam beli makanan untuk berbuka.Kue tiaw goreng 2 bungkus(4 ringgit),yong tau fu(9 ringgit) dan air cendol (2 ringgit..)

Bangun pagi ni nak kesekolah..kak lang,berak2,kakak pun sama..kak cik pun sama..dgn abah diorang pun sama gak sakit perut..adik jer tak kena sbb saya dah larang adik minum air cendol alasannya takut adik batuk...Yong tau fu pun adik tak makan,adik cuma makan kue tiaw jer...

Punca diorang ni sakit perut tu tak tau lah samada air cendol atau pun yong tau fu..

Kakak jarang sakit,mungkin sebab antibodi kakak kuat memandang kan hanya kakak satu2 nya anak saya yg dapat minum susu badan sebaik dilahirkan.Memang susu belum ada,malah masa misi di bilik bersalin tu suruh saya susukan kakak, saya leh jawab kat dia.."susu saya takde la misi"..dgr je saya jawab macam tu misi tu dtg dan bagitau.."memang susu belum ada,tp awak kena bagi juga baby awak hisap"..dia sambung lagi..."sejurus slps dilahirkan baby awak akan dapat kolostrum jika awak terus menerus bg dia hisap susu badan"...."kolostrum tu yg akan membuat kan baby awak kuat antibodi nya..kuat melawan penyakit"..

Kalau slps melahirkan, susu belum betul2 byk,ada cuma sikit tapi tidak putih,berwarna seakan akan kekuningan...pekat sikit,ada juga org2 tua akan suruh kita perah keluar sbb menurut diorang itu ialah susu basi..Ini bukan susu yg basi... sebenarnya ialah kolostrum,yg akan keluar pada hari pertama -hari ke3 ..slps itu barulah susu sebenar akan keluar..

Anak2 yg lahir di hospital swasta saya susukan pada hari ke3..sbb alasan susu takde.Misi pun tak cakap apa..kalau misi kat hos.kerajaan siap bagi ceramah kesihatan lagi....Kakak beruntung,dpt kolostrum susu ibu..beza sungguh dia dgn adik2 dia yg lain.Patutlah masa anak2 saya kecik2 dulu dalam sebulan ntah berapa kali nak kena ngadap muka doktor.Tapi kakak pulak.....dalam setahun pun belum tentu kena sakit..(tapi sekali kakak sakit,memang teruk gaya nya)

Patutlah...fikir2 balik,ank ke2 dan seterusnya ...lps jer lahir terus misi susukan dgn susu formula..hari ke3 baru bagi susu ibu..sbb masa tu baru dpt 'bengkak susu'..so tak dptlah kolestrum..antibodi pun tak kuat lah..patutlah sakit manjanggg...

Adik pulak lg kesian,dia 2 minggu dlm incubator..hari2 minum susu formula.Misi call suruh datang susukan baby konon..tp bila nak susukan adik...dia tak nak mungkin sbb tak biasa...lagi kelakar sbb mulut adik yg terlalu kecik tak dpt nak menetek..hahahaa..jangan la gelak k...yer lah adik kan pre mature jadi berat dia sekilo lebih jer..mulut pun kecik lah padanlah dgn badan pun kecik boleh letak atas 2 tapak tgn...misi pun bagi adik minum susu dgn sudu jer...

Petang tadi bawa kakak pegi klinik.Macam2 ubat doktor bagi.Untuk muntah doktor tanya nak inject tak..tak pa lah doktor,bagi ubat dah lah..takut pulak bab cucuk2 ni...oh ya..masa baru2 sampai di klinik tu(ANIS,SEK 2 SHAH ALAM)kakak tak menyempat-nyempat terus termuntah kat depan kaunter klinik..alamak!sori tak sengaja...kesian diorang kena cuci...

18 comments:

  1. ~ahaha.

    assalamualaikum kak.
    sory, dah gelak dulu pulak. :P

    get well soon for her kak :)

    hm, gamaknya saya pun alhamdulillah dalam setahun susah gak nak jumpa doc wpun saya suka pergi hospital/klinik. suka bau2 ubat. :D

    tapi betullah. sekali sakit, full package Dia kasi. ~eheh.

    p/s-kak saya paling tak suka susu. nak bau pun tak lalu. ~ahah

    ReplyDelete
  2. dulu suami kpah pun keracunan makanan di sebabkan cendol...santan tu lah puncanya...

    ReplyDelete
  3. get well soon kakak ~ :)

    em, yup. colostrum la paling penting sekali untuk baby kan

    saya penah belajar pasa breasfeeding dlm kelas hari tu..

    mcm2 info dapat. smoga masyarakat kita sdar btapa pntingnya breastfeedinbg utk baby2.
    dlm wanit hari ini 3 ari lepas x silap ada mention pasal susu ibu ni kan..

    ReplyDelete
  4. Kalau pia nak tahu hari isnin lepas pun anak kakak muntah-muntah. Pergi klinik siap bekal baldi takut termuntah di klinik. Org pandang semacam je...

    Kesian kalau mintha-muntah sebab badan pun longlai jadinya. Harap kakak dah beransur. Nak terus pulih lambat biasanya Pia...

    ReplyDelete
  5. Assalam pia, sian kakak kena keracunan mknan, tu yg payah beli mkanan kt luarkn, mungkin yong taufu kut. hrp2 cpt sembuh ya

    ReplyDelete
  6. kesian anak2 ni bila dorang sakit, semalam je anak sulung wani muntah2 dekat 10 kali kot...sampai dah tak de cadar, habis kain batik nak alas tilam dia..huhu

    punca masih belum dikenalpasti :(

    ReplyDelete
  7. sar:

    "wa'alaikumussalam sar..hehe,naper gelak pulak....eh,suka pegi hospital?suka bau ubat?lagi pelik ni..akk paling tk suka bau ubat tau..pegi hospital/klinik pun gerun...hehe..tk suka susu?akk dulu pun tk suka susu tapi sejak tau akk pregnant ank sulung hari2 akk telan w/pun rasa mcm nak muntah..alah bisa tegal biasa...lps lahirkn ank...badan baby semangat jer,tak lembik...sihat,montok dan bijak...
    full package lah...try la minum suu sbb susu bagus utk kesihatan.."

    ReplyDelete
  8. kak pah k-poh:

    "a'ah la kak pah,saya pun agak santan dlm cendol tu,agaknya santan tu diorang tak didih kan dulu kot kan.."

    ReplyDelete
  9. cik nurulzaty:

    "zaty,baguslah kamu dah belajar pasal ni awal2 kan senang lah nnti kalau dah faham...dan tau betapa pentingnya susu ibu kpd baby,smga ank2 generasi akn dtg menjadi ank2 yg bijak dan baik akhlaknya sbb semuanya diberi susu ibu..."

    ReplyDelete
  10. kak zakie:

    "yer ke akk..alahh siannya,ntah2 silap makan jugak kot..tq akk saya pun harap kakak sembuh cepat..bila dah cirit birit dan muntah2 bdn dah kering,makan pulak tk selera..tu yg lemah longlai tu.."

    ReplyDelete
  11. kak rosaliza:

    "ntah ler kak,cendol ker yong tau fu pun tak tau...kuah yong tau fu tu pun ntah2 tak mask dgn sempurna..itulah keburukan beli makanan luar..lebih baik masak sendiri kan kak..."

    ReplyDelete
  12. aku ibu muda:

    "astaga...kenapa pulak wani,kesian nya..akak tau macamana teruknya muntah2 ni sakit satu bdn..si kakak ni w/pun dah 15 thn umo dia..baru muntah 2,3 kali jer dah lembik longlai dah...belom tau punca nya ker wani.."

    ReplyDelete
  13. pernah juga keracunan..rasa macam nak mati.

    ReplyDelete
  14. huhu paling tak suka muntah2. penat. hehe semoga sempat sembuh kat anak akak.

    ReplyDelete
  15. hani@debumelukut:

    "ohh akk penah rasa yer..saya lom penah,muntah2 ms tgh mengandung tu ada la..tu pun dah mcm setengah mati.."

    ReplyDelete
  16. fathiah hamim:

    "tq..skrg ni si kakak dah sembuh,dah mula makan sikit....nasib baik tk teruk sgt...kalau tk tentu kena thn di wad.."

    ReplyDelete
  17. ooo. tp kenape plak misi xbg susu kan? bukan ke semua budak baru lahir akan dberi susu ibu lepas lahir? mane ada istilah susu basi kalu susu ibu kan?kan? hehe

    ReplyDelete
  18. kalau keracunan menyiksakan. cik ina pernah kena sampai longgar lutut ni rasanya asyik muntah berak. kalau setakat cirit birit je tak pe. kalau muntah sekali yang tak larat tu. pasal cendol tu pia atau yong tau fu.kekadang sebab tu malas beli kat pasar malam, kalau teringin nak makan tu terpaksa gak beli.Semoga family pia sembuh cam sediakala ye.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...