Saturday, 23 July 2011

Segmen:Puasa dah dekat ni....

(klik banner)


Assalamu'alaikum...

Ishh..baru ada masa nak joint segmen...jom ramai2 joint,segmen ini dianjurkan blog Tahap Seratos milik rafina mimi...Alahh yg pakai nick name Mrs.Yie tu..

Sorri la mimi, akk ni lambat sikit nak buat entri ni maklum ler sibuk tahap beratos ratos ni..hehhe..

Tak tau lah nak buat citer zmn mana ttg puasa ni,zmn kecik ker zmn besar ntah..Citer zmn kecik2 lah best kan....Citer zmn belum baligh ni,jadi puasa yang yok lah...takper baru nak berlatih-latih.Korang start puasa penuh masa umur berapa?Kalau saya umur 9 tahun pun masih puasa tak penuh...macam ni citernya......ms tu duduk dgn kakak di batu kurau...tempat ni banyak durian..the best durian dtg dari sini lah..So keja saya hari2 pegi pungut durian lah.

Berbekalkan basikal tua,dan sebiji guni bergeraklah saya menuju ke destinasi....
jeng...jeng...jeng.....dusun durian..dekat jer dari rumah kakak tu..Oh ya lupa nak cakap satu lagi barang penting yang wajib bawak ni..pisau lipat..Hehh agak2 korang lah apa yer nak buat dgn pisau lipat kecik tu?Cer teka cer teka..heehee..tak payah nak teka2 lah..senang jer jawabnya,pisau tu guna nya untuk kopek buah durian tu lah untuk di makan sepueh pueh hati den..Haaa pakat2 la gelak..org pakai parang nak kopek durian,saya pakai pisau lipat yg rega lima sen satu tu jer..Habis tak kan budak kecik 9 thn nak bawak parang pulak,lainlah pisau kecik tu boh dalam poket sapa pun tak tau...

Bila sampai kat bawah pokok2 durian tu,tugas saya kena cari dan pungut buah2 durian yg gugur pastu kumpul2 masukkan dalam guni...pastu letak atas basikal tua dan bawak balik..oh ya..sebelum tu try la kopek dulu sebiji dua buah utk dimakan..kdg2 berjaya kopek sebiji,kdg2 dua biji..kdg2 sebiji pun tak dpt...tak tau lah apa ada dlm kepala saya masa tu..pikir pun tak betul...Yang si kakak saya ni pun satu...ada ker patut budak kecik mcm saya disuruhnya pegi kutip durian...motif dia tak lain,tentulah nak mendera...

Masa ni saya bersekolah sessi petang,jadi itulah tugas saya hari2 setiap pagi..Kebetulan pulak puasa tahun tersebut sama pulak dgn musim buah...Dan pada tahun tu lah seingat saya,ada konflik pasal tarikh hari raya puasa...disambut pd 2 hari yg berbeza...ntah ler pasai apa...Jadi itulah kenangan puasa saya masa kecik2.....tentulah ada banyak,ini adalah salah satu jer..Utk pengetahuan korang saya duduk dgn kakak saya ni cuma setahun jer.Tahun2 seterusnya saya menyambut puasa di tmpat lain dan cerita lain pulak yg muncul...

15 comments:

  1. piasara..memang banyak kenangan bulan puasa kan..yang indah untuk dikenang..memang la masa kita kecik2 lagi.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak.

    eheh. ~tengah bayang macam mana guna pisau lipat bukak durian. :D

    kak, saya tertarik dengan konflik tarikh tu. tahun bila tu kak?

    ReplyDelete
  3. acik erna:

    "a'ah kan kak..macam2 kenangan yg indah2 dan kelakar kan.."

    ReplyDelete
  4. LM:

    "iya lah tu..tak nak join ker?"

    ReplyDelete
  5. sar:

    "wa'alaikumussalam...heheh..bayangkanlah sampai dpt yer..alahh sar,buah durian tu kecik2 jer..lagipun ms gugur kan dah terkopek sikit kat bontot buah tu..senang lah nk buka..~thn bila yer..raya tu..thn 82 kot.."

    ReplyDelete
  6. hehe..sempat jugak kak pia join ye..time kasih bagi sokongan pada first segmen yg saya buat..tengahari ni akan keluar senarai peserta ye..petang ni pulak akan keluar keputusan..heeee :)

    ReplyDelete
  7. peh giler hebat akak leh kopek durian gune piasu lipat. labik spring la.eh tp bukan ke bahaya kalau perot kosong bantai durian,maunye berangin satu badan. kehkeh.

    ReplyDelete
  8. hahha... pisau lipat untuk buka durian... adoi... memang bleh patah la pisau tu.. hahha.. pengalaman tu.. best2...kutip durian di bulan puasa..:)

    ReplyDelete
  9. wah durian..ayie dh sampai muak makan durian skng nie..hehe tpy mase kecik memang best pon..

    ReplyDelete
  10. laa kena kopek durian lak kesian , kecik2 kena buat kerja berat tu ...

    ReplyDelete
  11. BSB tak sempat nak joint..baru pg tadi bukak blog..

    ReplyDelete
  12. Pia first time cik ina dengar orang kopek durian pakai pisau kecik. selalunya cik ina kopek pakai pisau besar. Tapi benci kalau salah takik tak kena kat pangsa doryan, habis berjajarjajar gi tempat lain.

    ReplyDelete
  13. Seronok kenang masa kita kecik kan Pia. Kakak puasa umur 7 tahun lagi. Tapi kuat semangat sebab malu dgn kawan-kawan...

    Buka adalah situasi yg amat menggembirakan jiran-jiran bagi macam-macam tukar-tukar kan...:)

    ReplyDelete
  14. kak..akak makan durian ms bulan pose tu x kantoi ke? kan durian bau kuat hik hik..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...