Tuesday, 11 October 2011

Tolong...ada orang sedang sakit tenat!

Assalamu'alaikum...

Semalam,10.10.2011 hari terakhir Peperiksaan PMR...
Penantian itu satu penyiksaan,
Bila hari yang di nanti dah tiba...rasa berdebar-debar pulak...
Sekarang hari yang buat hati tak keruan tu dah pun berakhir..Alhamdulillah.

...Nak story satu kisah ni kat korang.
Tak tau lah kalau kisah ni tak elok diketengahkan...
Tapi saya sekadar nak berkongsi rasa,meluahkan apa yang terbuku di dada..

Alkisah,saya dengan perempuan sebelah pintu..(macam nama blog pulakkan..eh,jgn tiru..dah ada tuan nama blog tu..)dah hampir 3 tahun lebih berantakan...

Semuanya gara-gara mulut...betullah kata pujangga"kerana pulut santan binasa,kerana mulut badann binasa.."tp yang binasa di sini gara-gara mulut ialah ukhuwah..silaturrahim yang terputus..

Tapi,bagi pihak saya...saya dah menghulur tangan memohon maaf..
Tak tau lah pulak maaf tu di terima ke tidak walaupun tangan yg dihulur disambut...

Dlm2 tak bercakap tu...baru2 ni dia nak kawinkan ank dara dia..boleh pulak datang menjemput ngan laki dia..siap tersenyum-senyum..."jemput ler datang..bla..bla..blah.."

Tapi walau hati saya ni keras,adakala lembut jugak..dalam lembut-lembut tu pulak... kalau saya dah tau perempuan sebelah pintu tu hanya berlakon semata-mata dan bermuka-muka depan laki dia...saya tak kan sudi nak jejak kat kenduri kawin anak dia tu...sorry sesangat..

Lagipun anak dara dia ni yang takde masalah pun dengan saya, kenapa perlu memalingkan muka bila berselisih semata-mata sebab saya dn emak dia tak bertegur...selama kami geng mak-mak tak bertegur,selama itulah si anak ni pun tak bertegur...nampak sangat kan...Bukan anak dara dia jer,semua anak dia jadi macam tu.....kalau dtg main kt rumah saya pun terjerit2 mak dia panggil balik..Tapi sebaliknya pulak dgn anak2 saya...tak penah saya hasut diorang ni...sampai skrg pun ank saya masih beli nasik lemak yg pompuan ni jual,w/pon haghammm tak sedap.

Tapi apa yang membuatkan hati ini bertambah panas dan geram semacam jer kat perempuan sebelah pintu saya ni...baru -baru ni (hari pertama kakak exam)petangnya saya buatkan mihun goreng....boh dalam polistrine..(degil..tak baik utk kesihatan ni..)bagi2 lah dekat jiran2..termasuk perempuan sebelah pintu ni..

Tapi saya sangat radang..(eh,lama tak dengar word ni kan..)sebab baru2 ni bila dia..perempuan sebelah pintu ni marahkan ank dia..dia akan melalut-lalut..membebel berjela-jela..pastu terkeluar ayat yang lebih kurang macamni la...'bla..bla....ingat aku ni tak larat nak bagi anak2 aku makan.....bla..bla...buang tong sampah...bla...bla...'..ish2...kalau betullah dia buang dlm tong sampah..memang tolak rezeki Allah..

Perempuan ni punya pesen kalau nak marah anak2 suka guna ayat2 power..sebenarnya ayat2 power tersebut nak ditujukan pada saya ni...dan kawan sebelah pintu dia lg satu..(pun dia tak bertegur jugakk)

Pernah satu ketika,ms saya ada di porch..dan dia tengah marahkan ank2 dia..pastu sempat lagi dia masukkan ayat....'nko ni kalau aku dah benci,aku benci sampai bila2...bla..bla..'Sanggupkah kita marahkan anak,keluarkan ayat2 yang macam ni...MELAINKAN DIA MEMANG NAK TUJUKAN AYAT2 TU PADA ORANG YANG DIA BENCI.....

Korang nak tau apa kata hubby saya pasal perempuan ni?...dia sebenarnya sedang 'sakit'...a'ah kan,betul jugak....sakit yg sangat 'tenat'...So,apa pandangan korang?



Sekian...jumpa lagi,Insyaallah...


20 comments:

  1. Assalam Pia..biarlah siluncai terlun dengan labu2nya...biarkan2x

    ReplyDelete
  2. kpah pun ada jiran yg macam tu masa duk taiping dulu...siap kena serang betumbuk lagi pia oiiii...org kata dia tu bekas meroyan...!!!
    memang kaw2 kpah kena pia..kwn2 ckp..dia jeles sbb kpah aman bahagia..hari2 boleh dengar dia samakan suami dia dgn suami kpah.
    Mcm pia jgk lah..setiap yg dia kata tu..semua tu tuju kat kpah..
    masa kwn kita org meninggal..dia dtg jumpa kpah dan salam ler..ok dah tu..tapi nak kawan balik..alooooo...tak kuasa mak!!! carik nahas..!!!

    ReplyDelete
  3. huhuhuhuuhu..dia sakit mental dan jiwa tu kakPia huhuhu...sabo la klo dapat jiran yang macam nih...buat xtau dah le kak ye...

    ReplyDelete
  4. mmg dah sakit tenat pun kalau mcm tu...

    macam2 hal..org mcm tu ade jugak ke...kite ni kene la berbaik2 dgn jiran terdekat...

    nasib baik tak de jiran macam tu..kalau tak mau meroyan jadinye...

    ReplyDelete
  5. ishh...ada gak org gini ye...

    cuba pakat ramai2 toksah attend kenduri tu. biar dia tau tinggi rendah langit ni...huhuuu

    ReplyDelete
  6. jiran sebelah mak sy pon jenis mcm jiran akak nih..anak dara dia pon jd kurang hajar sama..siap panggil mak sy bodoh lg..dgn jiran lain pon diaorang ajak gaduh jugak..


    tp haritu nk pegi haji baru dia nk tegur mak sy..

    ReplyDelete
  7. Usah dilayan org mcm tu Kak Pia, mmg dia sakit yg sgt serius tu. Smg Allah beri dia kesedaran. Berdosa besar menyakiti hati jiran tetangga ni, jenuh nak berjawab di akhirat nanti. Yang penting usah ditambah bara yang menyala tu dan biarkan si luncai terjun dgn labunya saja.

    ReplyDelete
  8. ishhkkk...orang macam ni pun ada jugak ye...

    bukan apa hidup berjiran biarlah aman dan mesra. anak kita buat salah kat jalan jiran boleh le jugak jadi spy kat kita...
    berlaku kemalangan ke sakit demam ke boleh jugak le harapkan jiran2.

    kalau semua dah tak baik nak harapkan siapa? terutama bila keluarga semua jauh2...

    aina setakat ni alhamdulillah tak ada masalah lagi dengan jiran...kalau setakat terkata sikit2 aina buat2 tak dengar je...erkkk tapi ada ke orang berani mengata dengan bini PAK TUAN nih? hahahaa...kalau aina senyum ja takut PAK TUAN pulak serang nanti...

    ReplyDelete
  9. Pia..hati kita memang sakit..tapi jangan layan..biarkan dia dengan sakit jiwa dia tu..

    ReplyDelete
  10. alahai kak pia...mesti stress duk berjiran dgn org gitu.
    kite yg kena ngadap ni kdg2 x sama dgn org yg dgr cerita kita ni jer..kan..
    tp mmg dasyat laa perangai jiran akak tu..rasanya semulajadi kot..ke sebab sejarah silam dia..hehe.
    apa2pun semoga akak terus tabah dan mndapat sokongan padu dr suami n anak2..

    ReplyDelete
  11. xde jiran lg hik hik so x tahu apa2..tp dgr kawan2 citer pasal ragam jiran ada ler :)

    ReplyDelete
  12. alamak nie kes demam meroyan nieee.. akak doa jer ler semoga tuhan jauh kan dia dari akak.

    ReplyDelete
  13. lor.. xsetel2 lagi ke kak maslaah akk ngan jiran tu. susah kan kak kalau masih ada orang yg cm ni lg pada zaman moden ni.. sabar je la kak..

    ReplyDelete
  14. hai .. pia .. alah.. buat tatau je lah .. saya pun kadang2 bengang jugak ngan jiran tapi malas nk layan .. biasalah kita dok rumah banyak mas tengok muka depa ... betul tak .. kesudahanya .. sy hanya dok dalam rumah n kalau sembng tegur jiran lain.. setakat cam jiran cam tu x hingin la nk layan ...

    ReplyDelete
  15. heheheh...tenatnyaaa....tak bestkan kl jiran gitu...akak kan nak berjiran dgn sy...hehehe

    ReplyDelete
  16. Pia, memang ada orang jenis cam tu, marahkan nyamuk, bakar kelambu. biarlah pia, kita kena pegang satu prinsip orang baling tahi kita baling bunga, satu hari dan masa dia akan sedar.sabau ye.

    ReplyDelete
  17. macam2 peel org ek...

    mesti dia jeles dgn akak sbb kak Pia lgi vouge dr dia...hihihi

    ReplyDelete
  18. salam k pia,

    mcmn bleh tputus hbungan ngan akak ni huhuhu

    klau nk cite psal jiran, mmng t.habis cite kan kak


    tutup mata, tutup tlinga, tutup hati. T.payah duk buat baik lg dgn org mcm tu

    ReplyDelete
  19. as salam pia...aiseyy tu namanya org yg x bole ''berdiri'' setinggi pia...apatah lagi ''berjalan'' si sebalah pia...bkn sebalah pun belakang pia pun dia x dapek...hehehe..sabar ajelah pia...kita doakan yg baik2 sahaje..psst bkn kah dia sedang meng''collect' dosa2 kecil kita tuh..hehe

    ReplyDelete
  20. isyk sangat pelik la orang tu..
    PMS ke nak menopouse kak ...hihihiih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...