Saturday, November 25, 2017

Dobi Layan Diri..


Assalamu'alaikum

BISMILLAH

Pernah cuci baju di kedai dobi layan diri?Tentu semua orang pernah kan..kesian aku sorang yang tak pernah nampaknya.Sepanjang hidup aku,sepanjang usia kawin aku 22 tahun ni belum pernah aku cuci baju di kedai dobi.Sampai lah malam ni...hahaha sampai menggoogle cari cara2 guna mesin dobi layan diri ni.Ada beberapa sebab orang cuci pakaian di dobi layan diri ni kan,,mungkin kat rumah takde mesin basuh.Atau mesin basuh rosak..atau pakaian terlampau byk baru balik dari kampung...atau apa apa je lah..Alasan aku hari ni sebab Ahad ni aku nak hantar adik dengan kakcik ke kem musim cuti,memang nak kena bawa toto untuk lapik tidur,so kena lah basuh sbb udah bau kepam toto tu dek lama dok bawah katil.

                                                    Muatan 10 kilo

Ok first,aku masuk jengah dulu kat dalam tengok2 dulu..hihi jakun...Konsep dia kat sini layan diri,maknanya buat sendiri lah kan..tak tau,kena tanya..jgn risau haha ada arahan bertulis kat situ, kecualilah kau tak reti baca..


Ok yang ni mesin muatan 14 kilo,ada byk banding dgn yg tadi....Ok,malu bertanya sesat jalan kan.....hihi tanpa segan silu aku tanya jer kat  budak laki kat situ..
"dik,boleh tolong tak..akk first time ni....."
budak tu pun tunjuk apa yg patut..

Mesin sabun..sama konsep dgn mesin gedegang tu masuk dsyiling keluar sabun.Tapi aku tk guna sabun ni..
 Menurut salah sorang pelanggan kat situ sabun tu tak wangi katanya..yer ker..ok beli sabun kat kedai sebelah..beli DAIA ja kotak kecik RM1 ja..sekotak aku tuang....

Pastu boleh mula..opss kena guna syiling pulak..Fuhh nasib ada mesin tukar syiling,Masuk note terus keluar syling 50 sen 50 sen..

Ok,aku pilih yg ni,sekali 2 aku bubuh toto tu sbb nak cepat eh nak jimat...Pastu kena pilih suhu air yg kita nak.Aku pilih suam,dia ada sejuk,suam dan panas..Masuk sabun kat tempat sabun kat bahagian ats mesin.Nak masuk pewangi,sekali ada sorang abang tu ckp tunggu habis basuh dulu,masa tgh bilas tu baru masukkan..Baru wanginya kekal.Oh ya ker...

Ok,dah siap semua, tunggu jer kat kosi yg di sediakan kat situ sambil tu bolehlah borak2..hihi zmn skrg ni apa lagi main henfon ler takdenya nak borak2 ngan orang sebelah..hurmm..Ok bila dah selesai basuh boleh lah balik,eh keringkan dulu sbb toto yg aku basuh tu kan tebal kalau nak jemur kat rumah ntah bila lah nak kering agaknya.

Yg ni mesin pengering..kena masukkan syiling juga,Masa minimum utk keringkan pakaian guna mesin kat kedai ni RM4 untuk 24 minit..Tunggu lagi..

Sekian...pengalaman baru hari ni.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...