Sunday, 15 August 2010

cerita bulan puasa

Salam ramadhan..pejam-celik dah berapa hari dah umat islam berpuasa..Ramadhan bulan ibadah.Ramadhan bulan rezeki.Pada para peniaga,inilah masa nak buat duit raya..Bazaar Ramadhan wujud merata-rata bak cendawan tumbuh melata selepas hujan.Aku rasa cam tak nak lepas peluang,nak jugak rasa macamana perit jerih orang berniaga di bln mulia ni.Maka aku pun suka2 la buat kuih 2-3 jenis dan jual kat tepi jln kat kwsn umah aku tu..tapi bkn sorang2,aku ngan kwn baik aku..Tie.Tie mmg pakar kuih-muih,dekat 15 jenis ari2 dia buat..sorang2 je..Customer?aku tak kisah sangat sbb thn ni bkn tahun pertama kami,thn lepas lagi kami dah terpacak kat situ..dah ada regular customer la konon.Tapi...berniaga thn ni mmg payah sikit sbb harga brg2 dah naik..nak naik harga?nnti ada org nak beli ke?Harga maintain..(3 ketoi singgit)Nak dapat apa selain penat je..Nak tak nak kena la naik harga..Hari berganti hari,aku dapat rasa cam tak berapa bagus prestasi jualan..sbb harga dinaikkan..atau sbb kat kwsn aku ni..Ya Rabbi..banyaknya orang keluar berniaga thn ni..banyak org jual dari yang nak beli..Apa daya ku..Tapi aku buat cam besa je..tak jadi hal pun sbb buat kuih-muih dlm bln puasa ni dah jadi tugas aku coz kami ank beranak tak makan nasi masa bebuka..nak kena cari kuih jugak,makan nasi masa sahur je,so.. jual ke tak jual ke..kena buat jugak..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...