Sunday, 19 September 2010

cerita biskut raya..

Assalamu'alaikum...

Salam syawal..penat nya..umah tak abih kemas lagi,kain baju melambak yang belum berlipat..mood rya masih lagi terasa nih........
Nak pulak dok kat belah kota metropolitan ni.
Kalau kat kampung mau dah licin kuih raya..

Aku pulak siang2 tadi sempat lagi wat biskut mazola.
yelah siapa yang tak tau buat biskut yang paling senang kat dunia ni.

Mana idaknya,dulu berjanji nak buat..last2 sampai dah lepas raya tak buat..dia tuntut janji tu..sape lagi si kak lang le.Dapat jugak merasa mkn biskut tu..Baru aku tau asal nama biskut tu cam tu,pasal kena guna minyak jagung brand mazola rupanya.Aku pulak suka guna minyak jagung daisy..kena tukar nama jadi biskut daisy ke..Adik ipar kat kg aku lak suka buat biskut tu guna marjerin gantikan minyak..tapi dah lekat nama dia mazola jugak kan..Apa2 lah!Anak2 aku mmg suka mkn biskut tu..
nak buat pun senang,
camni:


LAYANNNNNNNNNNNN................................



BISKUT MAZOLA/BISKUT DAISY

p/s:Ada orang suka pakai mentega kacang yang beli kat kedai je..sebagai ganti kacang tanah.

Bahan2:
1 cwn tepung gandum
1 cwn gula halus (kurangkn kalau tak suka manis)
1 cwn kacang ( kacang tanah digoreng tanpa minyak,dibuang kulit dan ditumbuk kasar)
minyak masak (agak-agak) kalau boleh,minyak jagung..agak2 boleh kepal2 dan di gentel bulat2 atau dicanai Atau diterap dengan acuan)
Sebelum dibakar..sapu dulu permukaan biskut ngan kuning telur, hias sesuka hati.
Kalau nak kuantiti biskut lebih,hat 1 cwn tu,tmbah la jadi 2,3 atau berapa cwn pun..

Aku kalau setiap thn buat biskut ni mesti bentuk sama je..bulat2 je tak penah di terap ngan acuan jadi bentuk bunga ke,bentuk bulan ke..kalau nak cantik atas biskut tu letak la kacang goreng,pastu sapu permukaan biskut ngan kuning telur..
Alahaiii..cite pasal resepi pulak..takpa la nnt boleh le ank2 tgk kot2 diorng boleh buat sendiri..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...