Friday, 26 November 2010

mai tengok sini...baik punya........!!


Assalamu'alaikum...

Tak mau citer panjang..meh sini nak kongsi resepi hebat.
LIDAH LEMBU GORENG KICAP..
Mula2.....sebelum masak..kena cuci dulu bersih2..tengok tu macamana saya buat k...


Langkah seterusnya..letak lidah tu dalam semanggang k..Nak bakaq pulak ni...Bukan leh masak lagi...


Tu hasil yang dah dibakar tau,tengok tu dah kena potong separuh2..Nampak bhgn yang..."ada berani" tu..yang tu kena kopek2 dulu k..buang kulit bhgn atas lidah tu, tak leh makan ni sbb keras semacam.


Pic kat atas tu...kat bahagian sebelah lagi..fuyoo..nampak menyelerakan....Tujuan bakar dulu lidah ni..macam yang saya cakap tadi supaya senang nak kopek2 part yg keras2 tu..Pas dah kopek2,leh ler dipotong nipis2 dan dimasak ikut suka hati korang....meh kita tengok sama 2 hasilnya camana erk....


Yang ni saya goreng je....campur ngan kentang dan carrot..boh bawang besar,campak cili api dua tiga biji,boh garam dan kicap...pastu leh ngap...Oh ya..jangan lupa perah jus limau nipis dulu yer,pastu kacau rata dan boleh makan.
SEMUA ORANG CAKAP DIORANG TAK MAKAN LIDAH LEMBU KAN...TAPI BILA JE SUA HASIL YANG DAH MASAK NI KAT DEPA..HABISS JUGAK....SBB DEPA TAK TAU PUN..KALAU KITA TAK CAKAP LER...
Betul,sedap..tak caya kita tengok SINI.....saya pun terjumpa blog ni kat fb..blogger IRMA pun setuju ngan saya..



11 comments:

  1. Bab makan benda2 mcm ni mmglah Kaz tak adventurous.

    ReplyDelete
  2. sy insyaallah..makan semuanya selagi halal.cthnya itik,burung,ikan sungai,unta,rusa..arnab pun penah sekali..Sy try dulu..kalau sedap mkn,kalau tak sedap..tak yah makan.

    ReplyDelete
  3. Wah...
    cm sedap jerk kak..
    Hmm..
    yg warna kelabu tu pew ek?

    ReplyDelete
  4. ckgu>>hat warna kelabu tu kan..bahagian atas permukaan lidah tu...alah..jgn fikir kotor lak..kan lembu makan rumput jer..slps dbakr bhgn tu dh buang..so...nmpak mcm dging biasa la..

    ReplyDelete
  5. tak berani nak masak...tapi berani sungguh2 kalau suruh makan!!!!!

    ReplyDelete
  6. akak ni..memang,nanti saya balik kampung nk pi umah akk,akk buatkan laksam boleh?kalau laki sy ikut akk kena tmbh menu lain..dia xsuka laksam..boleh?...boleh?...tak boleh le tu..

    ReplyDelete
  7. ee.. G xmkn lidah lembu la. tapi akak try la sua dulu. tgk abis ke tak. hehe..

    ReplyDelete
  8. G>>Ank2 akk cam tu la.EEEE tak nak makan ,geli la,nak muntah la,tapi bila siap msk..depa mkn cam biasa ja..ee..lidah lembu sedap rupanya..tau takpa!

    ReplyDelete
  9. sdap2... pnah mkn. mkn hidung ngn lidah skali... bile ntah nk rse lg.. x rajin nk amek..

    ReplyDelete
  10. mohd>>weh..idung lembu?akk lum penah makan le.a..ada lg satu lidah kat lm esbox akk tu..bila nk msk ntah,ko nak ker?idung xde..kaki lak ari tu dh masak sup,mkn ngan kotiaw..x tanya pun?..saja nk gtau..lol..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...