Thursday, 9 December 2010

Kembali ke sekolah, ala kadar sudahlah....

Assalamu'alaikum...

Sekolah dah nak buka...Apa2 pun belum ready lagi.Pagi2 ni dalam renyai2 hujan saya pegi kedai buku sekolah ambik list buku2 yang nak kena beli tahun depan,(bunyi mcam la thn depan tu jauh lagi kan)...lagi berapa hari ja dah masuk thn baru 2011.Jenuh ler siap duit...thn depan kesemua 5 orang anak2 saya masuk sekolah.Kakak...form 3,abang...form 1,kak lang...darjah 5,kak cik...darjah 2 dan adik lak masuk pra sekolah.

Tapi Alhamdulillah...anak2 ini sangat memahami,dari kecik2 lagi diorang ni dah diasuh supaya tak membazir,tak memintak2,tak mengada2...so,diorang tak akan meminta lebih.Cukup sekadar ada daripada tak dak langsung.

Dalam hal ni,kita kena ingat...Islam menuntut supaya kita bersederhana dalam segala segi.Dan sebagai ibu bapa...kita kena bijak memainkan peranan.Siapa ibu?Siapa anak?Siapa yang patut dengar cakap siapa?Saya rasa sangat2 pelik kalau ada kawan2 cakap"anak saya tu tak nak guna lagi beg yang tahun lepas,dia nak jugak beg baru..kalau tak,dia tak nak pegi sekolah."Ada lagi kawan2 merungut..."anak saya tu nak handfon baru,kalau saya tak nak belikan, dia tak nak belajar sungguh2"Tu dia...siap ugut mak bapak lagi tu...Dan yang menghairankan kenapa ada anak2 yang bersikap macam ni.Dan kenapa ada ibu bapa yang bersikap macam ni?Yang tunduk pada telunjuk anak2.Saya rasa le kan..kalau kita memainkan peranan kita dengan bijak...tentu anak2 kita tak akan jadi macam tu.

Dan ada juga sebilangan ibu bapa yang mewahkan anak2 mereka dengan alasan diorang berhak dapat yang terbaik,tak pe lah kalau anda mampu.Tapi pernah kah anda fikir...memewahkan ank2 akan memudaratkan mereka...bukankah Islam menyuruh kita bersederhana?

P/S:Kalau ada perkakas sekolah yang agak2 leh guna lagi...tak yah ler beli baru.Beg sekolah,pensel warna,kasut dll....pakai jer dulu.Tapi kalau korang dah ajar anak2,tiap kali buka sekolah wajib semuanya baru...tak yah buat macam yang saya buat ni...tak kan berjaya punya....Beli je baru semua...

2 comments:

  1. dari kecik dok ajar manja2... nak apa semua bagi.. mau anak2 jadi tuan.. ibu bapa jadi hamba... tol tak kak pia... sayangkan anak tangan2kan.. kekeke...

    ReplyDelete
  2. En mamat:Kak pia kan tangan2 kan jer..ngan kaki2 sekali..(jgn percaya noo..)
    Akak asuh ank2 macamana Akak diasuh dulu..nak manja pun agak2 patut ler kan..Tang salah tu tetap kena...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...