Tuesday, 25 January 2011

kenangan manis


Assalamu'alaikum...

Mak mertua,ipar duai ,anak2 buah semua nya dah balik.Kedatangan diorang walaupun sekejap, sangat meninggalkan bekas di hati...terutamanya anak2.Kesian tengok adik yang nangis2 nak ikut balik kampung.

Apapun terima kasih untuk diorang yang sudi datang dengan buah tangan yang berbekas di hati.Buah2 mangga dan kedondong...yang dah jadi jeruk dan pajeri,untuk kawan2 yang tak pernah makan pajeri kedondong tu saya nak tegaskan kat sini...ya mmg betul buah kedondong mmg boleh dibuat pajeri.


Itu buah kedondong kampung,kalau kedondong yang saya tanam kat depan rumah ni pulak kecik2..Pokok kawin kata orang...


Ini pulak kenangan manis untuk anak2..


Itu ialah gula2 yang lebih masa hari kenduri kat rumah adik ipar hari tu...biasalah...gula2 kan sinonim ngan budak2,jadi sebab rumah saya ni kan ka ramai bebudak...diorang pun bawak ler ke sini..alahaiiii habis ler rongak gigi anak2ku...Kak lang memang bisness minded, sebab apa tau?Dia siap gi jual kat kawan2 kat sekolah...pastu bila abahnya tau siap kena marah2 ngan abah,kesian anak mami.Abah tak faham la kan...patut bangga ngan anak yang ada minat meniaga ni.


Anak2 dah tak sabar2 tunggu cuti penggal,nak balik kampung!

18 comments:

  1. hehe...hebat ank akk...conpem jd bisnezman tuh..
    kak...cane nak buat paceri kedondong ni..meh share recipe.hihi!

    ReplyDelete
  2. uihhh..otak niage gak kids ye..bagusss..hikhik

    ReplyDelete
  3. linda dimin:
    hebat woo,mami pun bisness gak ni...resepi kedondong?sama cam pejeri nenas dan pajeri terung..eheh ko tau tak buat pajeri nenas dan terung tu?

    mr.curly:
    akak pun tak tau ms nak pi skolah tu dia bwk byk lolipop,dia jual 30sen satu,akk ckp 20sen dah la..budak2 mana bwk duit byk2 kan.Mami sokong tu..alih2 abahnya marah..abah soh bagi jer..jgn jual.

    ReplyDelete
  4. kedondong tu buah amra la kan :D

    ReplyDelete
  5. En.Mamat:
    ha laa,buah kedondong tu buah amra la.org
    kampong kita depa kata buah mera..hehe..

    ReplyDelete
  6. aduss...conpelah tau........makan...haha!sb xtaulah ni nk mtk resipe..haha!

    ReplyDelete
  7. kedondong wat pajeri??? xmasam ke??

    ReplyDelete
  8. saya tanam kedondong kawin depan rmh. nak try la buat pajeri. resepinya sama kan pia?

    ReplyDelete
  9. Linda Dimin:
    Taktau yer,takpa2 nanti akk buat satu entri khas resepi dn cara2 buat pajeri yer..

    Amira Naddia:
    mira ni short cut ker...akk kan dah gtau tu..lepas rebus buah2 tu,kulit2 dikopek pastu rendam semalaman dlm air gula(gula agak2 ja..)tujuan dia untuk hilangkn rasa masam...

    Kakchik@ella:
    resepi nya sama ja kakchik...tp saya ritu buat buah kawin ni..tak rendam lam air gula pun tak masam pun,try la..

    ReplyDelete
  10. mak budak pun tak sabar dah nak cuti2..sebab masa cuti lah lemak2 diternak..hoho!

    ReplyDelete
  11. makdara TERdiva:
    FUHH...hebatkan nama ni,saya dulu tak terpkir lak nk letak nama2 pelik2 dan unik ni,sebenarnya nama2 camni la buat org cepat ingat dan tak mudah lupa.
    oh ya psl komen MDT tu..bg saya lak tak suka cuti sekolah sbb tak larat layan kerenah anak2 yg mcm nk meletup rumah..hehehe.

    ReplyDelete
  12. salam kenal...

    bagus la anak akak..kecik2 lagi minat meniaga...mcm sy dulu2..hihii

    buat paper bag sendiri..pastu jual. suruh mak buat nasik lemak..ponn jual jugak...siap gi promote kat bilik guru. nasib masa tu kantin masak tak sedap...hehe..so, cikgu tak marah pun meniaga :)

    ReplyDelete
  13. Aku Ibu Muda:
    hehe..ni lagi sorang nama cam unik jer..pastu nak panggil apa tak tau,last2 AIM...(shortform)..
    itu zmn dulu2..zmn la tak leh..kalau cikgu tau siap kena marah.Tapi yang pelik bin ajaib kalau cikgu yg meniaga takpa pulak...buku nota,pen,kad hari guru(dia jual anak2 beli pastu bg kat dia balik..)dn mcm2 la..(tp sebilangan kecik jer la..sorang dua ja..)sori cikgu2..

    ReplyDelete
  14. salam knal kak pia

    amboi, n3 psl kedondong ada, mangga ada...kecur air liur..hehe

    ReplyDelete
  15. So Shy Lady:
    salam kenal ngan kamu gak yea..
    unik nama kamu..wanita yg amat pemalu..cam tu la maksud dia kot..kan kan..
    bagus la ....sbb org zmn skrg jarang2 dah ada sikap macam ni..
    sori dah ke laut..
    a'ah dik..n3 psl kedondong,pelam,semuanya buat kecur air liur je kan..

    ReplyDelete
  16. hui..pajeri kendondong?? Pernah dengar dan tengok masakan ni,, tp mak tak pernah makan.

    ReplyDelete
  17. Lagenda:
    Biasa la tu mak oii,saya pun ada ank yang tak makan masakan pelik2 dengan alasan tak penah makan.Habis macamana nak penah kalau tak cuba..try sekali..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...