Sunday, 23 January 2011

Mari makan mangga...mengidam ker?

Assalamu'alaikum...


Siang tadi mertua,adik ipar dan biras saya datang dari kampung.Ada hal ler tu...suami adik ipar ada keraian di Pj,jadi alang2 datang diorang bawak mertua saya sekali..Lama diorang tak datang sini...macam biasa juga macam2 dibawaknya.Antaranya ialah,jengjengjeng....nampak tak buah mangga tu?sedapnya kalau dapat cicah kuah rojak,pun diorang bawak gak....jadi,apa lagi mai la kita pakat2 menyicah........Yang lebih2 tu kita potong2 dan taruk gula dan garam sikit,kacau rata dan masukkan dalam bekas dan simpannnn dalam petiais,esok leh makannn...


Nampak tak...nampak tak..tu ada buah kedondong juga terselit tu...Adoii sedap nya,tapi untuk pengetahuan semua saya bukan mengandung tau,eee taknak lah,dah tua ni...(tapi kalau dah rezeki,terima jelah............)

Ada lagi...buah kedondong kampung ni...plan nak buat pejeri esok,malam ni rebus dulu..lepas tu kena rendam dengan air gula,kalau tak masam sangat..tak sedap.Jgn risau pasal kulit tu yer,sbb nnti dia akan terkopek sendiri.


Itulah khazanah dari kampung,buah2 lain belum musim..Silalah tengok dan rindu2 kat kampung masing2 noooo.

17 comments:

  1. waaaaaaaah!~
    sedapnyer.. terliuq amiey tgk....

    ReplyDelete
  2. Amiey:
    sila2..jemput makan,jangan malu2..

    ReplyDelete
  3. sedapnya mangga tu...
    mmg tgh rndu-rnduan dgn kg ni...huhu

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Pia, Kaz pun cukup suka makan pajeri kedondong (kat sini panggil ambra) dan pajeri mangga. Memang sedap especially kalau buat kuah yg pekat2. Tapi tak ramai org tahu, sbb tu kalau Kaz cerita kat kawan2, diaorg mcm pelik je dgr.

    ReplyDelete
  5. zih@n:
    haha..siannn dia,rindu kampung yer...kat mane tu kg nyer?

    Kaz:
    pajeri terung mmg sedap...pejeri mangga lak sllu kita guna mangga yg kecik2 tu kan..tp betul ckp kamu tu,ramai org yg taktau buah2 ni leh buat pajeri...kredit pd nenek2 kita dulu sbb diorg yg create resepi ni..

    ReplyDelete
  6. wargh..terliur...haha.
    eh2.jap2.buah kedondong wat pajeri ea?tak tau plak. slalu wat jus je..

    ReplyDelete
  7. Alamak,terliur lah. Haha
    Sedap nya mangga cicah dengan kicap + gula

    ReplyDelete
  8. nak merasa kak pia, hehehe...

    sy pun mengidam juga nih..

    betul kak pia.. hahaha

    ReplyDelete
  9. wah sedapnyer jeruk-jeruk...terliur dibuatnye....

    ReplyDelete
  10. saya mengidam..mintak sikit..hehe!

    ReplyDelete
  11. kak pia.. itu buah pelam ngan amra... hehe... sedap tu... sekali skala menicah... meleleh ayaq liuq.. kekeke

    ReplyDelete
  12. kaz:
    nape tetiba jer keluar pasal pajeri terung lak ni..hehehe..

    zul:
    kenapa?tak percaya?..itulah ko kena try dulu baru tau camana sedap ke tak..

    ReplyDelete
  13. wah..
    cecah ngan kuah kicap rojak or asam serbuk mesti sedap kan?
    huhuhuhuh :)

    ReplyDelete
  14. wah kak pia.. menyelerakan bebenor. boleh smpai termimpi2 ni

    ReplyDelete
  15. ala kak pia.. both of 'em m crazy forrrrrr....
    dulu mase kecik2, jiran ade pokok kedondong.. so leh free.. skang nk, kne beli.. sob2...:p

    ReplyDelete
  16. kak nek mangga tu hu..nasib tk preqnan ekek kalau idok naya lah !

    ReplyDelete
  17. puanbee:

    "nasib baik....tapi kalau ko ngandung akak gi hantar terus dpn rumah..hehehe.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...