Saturday, 15 January 2011

Rutin seorang ibu...


Assalamu'alaikum...

Sekejapnya masa. Rasa macam baru semalam sibuk ucapkan SELAMAT TAHUN BARU.Semua blog buat entri pasal tahun baru.
Sedar tak sedar dah dua minggu berlalu.Dalam dua minggu ni rutin harian saya sangat2 sibuk.Sibuk dengan anak2.Dengan sekolah diorang.Sibuk dengan urusan rumahtangga.Rupanya ada banyak kelebihan bagi ibu yang tak bekerja seperti saya, sebab dapat pantau anak2 di depan mata,tidak seperti kawan2 yang bekrja...yang mengharapkan anak2 diuruskan oleh pengasuh semata.Waktu malam yang singkat itulah masa yang mereka ada untuk bersama dengan anak2 mereka.
Saya sangat bersyukur kerana dapat menghantar dan mengambil anak2 di sekolah.Dapat menghabiskan masa bersama mereka.Sesekali saya terjah ke sekolah melihat keadaan waktu rehat kak cik(SABRINA)..tengok apa yang dia makan.

(Hari pertama):Lihatlah anak2 kita,kesian...ramainya...bila nak dapat makanan.

(Hari kedua):Bagi bekal supaya senang tak payah nak bersesak membeli makanan yang ntah apa2..mami datang buat surprise..


(Hari seterusnya):Hantar bekal nasi goreng untuk kak cik....


(Hari seterusnya):Hantar lagi bekal nasi..Hari ni kawan baik kak cik si ISHA tak datang.Makan sorang.


Hari seterus dan seterusnya...Masih jengah waktu rehat dan hantar bekal....Yang penting,kalau ada masa...mesti mami sampai.Bekal pulak macam2.Ikut selera kak cik.Nasi putih,nasi goreng,mihun goreng...paling simple roti telur...

P/S:Dua minggu pertama di tahun baru ni..semuanya indah2 belaka,KECUALI...berita sedih anak seorang kawan(juga kawan kepada IZZAT)berumur 13 tahun FAIZUL namanya telah terlibat dalam kemalangan.Belum pergi jengah lagi(mungkin petang ni).Dengar cerita parah sangat...SEMOGA semakin beransur pulih dan untuk KAK MILA.. TABAHKAN HATI WAHAI KAWANKU....

23 comments:

  1. kak pia memang ibu yg terbaikkk lah,,,,:-)

    siap anta bekal lagi waktu rehat,,,,

    ReplyDelete
  2. Finaz:Terbaik tu tidaklah sangat,tapi semua ibupon nak jadi ibu yang terbaik untuk anak2 diorang kan..

    ReplyDelete
  3. bestnya mama anta bekal..teringat zmn skola dlu2

    ReplyDelete
  4. susu:
    Akak dulu2 tak dpt layanan macam ni tau,jadi bila dah ada anak2,selagi boleh nak la jadi ibu yang dihargai dan disayangi oleh anak2.Selagi mampu akk akan buat apa saja untuk diorang.

    ReplyDelete
  5. kpah ingat lagi..masa anak darjah satu,tangan dia patah..so bersimen jer..kpah hari2 dtg sklh..pagi antar..rehat dtg lagi..balik pun ambik..sbb dia tak leh nak pikul beg..lama2 tokey kantin tu suruh kpah kerja kat kantin sekolah...heeee...

    ReplyDelete
  6. Salam ...
    Bapa tak susah ati pun pikir anak makan ka tidak kat sekolah kan kan ..... relax jaaaaa....

    Mak yang gelabah puyuh .... hehehehe

    (Rutin biasa di sekolah di awal tahun .... lama2 kita akan mula memberi kepercayaan pada anak utk berdikari )

    ReplyDelete
  7. Sharifah Nor:
    Ya ka kakk,ank hat mana satu....kira ok le tu..abih akk keja ke?Saya hari2 dok pi sekolah tak pon tokey kantin tu soh keja kt kantin..pak guard dok jeling2 ada la..

    Chik Att:
    a'ah dik..takde nya kaum2 bapa nak pk2 sal tu.Tapi akak tiap2 thn pun paling2 takat sebulan je..tu pun kalau diorang dah naik drjh 3 ke atas akk tak dtg lg dh..pandai2 le diorang.

    ReplyDelete
  8. aduhai.. nk menangis bace. Jasa2 seorang ibu. teringat dulu2 mak hantar gi sekolah naik basikal.. waaaa sedih

    ReplyDelete
  9. alahai betul la kak, kesian tengok2 budak2 beratur tunggu beli makanan..
    isykkkk nanti memang kena sediakan bekal la utk anak2 ni kan ... wat simple2 pun takpe utk alas perut ...

    ReplyDelete
  10. khaifaiz:
    Alhamdulillah jgn la sesekali kita lupa jasa ibu bapa kita.Akak pun ingat gak dulu arwah ayah hari2 tggu akk masa drjh satu kt tgga sekolah,pastu antar dn amik akk naik beskal TUA je,sedih...sedih...


    sz|m.s.s:
    Mmg patut sediakn bekal utk diorang,sbbnya kebersihan terjamin,tk buang ms beratur dan yg penting,air tangan...wat simple2 pon ok...

    ReplyDelete
  11. rmai tul org kat kntin..mmg ptut bgi bekal je gini..lgpon mknan kat kntin xbrapa nk myakinkan

    ReplyDelete
  12. iniialahaku:
    a'ah...mmg ramai,kalau rehat dak drjh 1 tk ramai sgt,ni dak drjh 2..diorang sama lak rehat ngan drjh 3,tu yg ramai benoo.Ada ramai gak yg dpt beli last2 minit,bila nk duduk mkn je..loceng pun bunyiii..(belari-lari masuk kelas)apa nk buat.Ada cikgu2 kesah?.ada makcik kantin tu kesah?...Bawak bakal je dari rumah,senang..

    ReplyDelete
  13. betul betul tuh kak pia, tuh sememang nye rutin ibu kalau tak bekerja. mesti anak anak kak pia seronok je dapat ibu macam kak pia.

    hope kak pia selalu buat benda nih ok ! hehehe. kirim salam saya dekat anak anak kak pia ye. hehe

    ReplyDelete
  14. k_own:
    Terima kasih atas komen ikhlas kamu..
    Anak2 adalah nyawa seorang ibu..

    ReplyDelete
  15. kak pia.. memang sebuk btol tu... bagus la ada suri rumah mcm kak pia.. leh pantau anak2.. memang best...

    ReplyDelete
  16. En.Mamat:
    Akak mmg sebuk sgt,tapi tak la sampai tk dak masa rehat..(blogging,bw ada masa tuh..)
    Sementara akk hidup ni..nak la ank2 merasa akk sentiasa'ada'bersama diorang.
    Taknak diorang rasa, 'dekat...tapi jauh' pulak..

    ReplyDelete
  17. Makanan berkhasiat amat penting buat anak2 yg sedang belajar. Saya juga selalu pastikan anak2 membawa bekal ke sekolah supaya dia x beli makanan rapu yg dijual di sekolah ... tahniah buat pia krn prihatin terhadap anak2..

    ReplyDelete
  18. zurena:
    A'ah betul tu..sy akn sllu pastikn ank2 bawa bekal,kalau rajin sy akn pegi antar sendiri time diorg rehat.Kt kntin tu ada mknn yg mengenyangkn,tp kalau dh namanya bebudak..diorg sure nk beli junk food(cth nugget,kentg goreng,burger dll)..

    Ein Auzai'y:
    Tq2..ibu mithali kepada ank2 ku..

    acan ketot:
    Nak jugak?Boleh2..sekolah ko kt ne?hehee..

    ReplyDelete
  19. sesekali ke sekolah tengok anak2 kecik ramai2 bkumpul makan kat kantin mmg seronok..kdg2 yg x sronok pun ade..almaklum budak2 ni macam2 perangai yg berdisiplin yg terjal yg nakal yg alim yg pendiam yag baik yg penakuit yg berani yg cengeng semua ada...macam2 ada :)

    ReplyDelete
  20. orang muo:
    memang betul..macam2 kerenah.Yg berlari,meloncat,menjerit,tarik2 baju kawan,berguling pon ada.Paling nk kena pelempang..bila tgk budak2 2-3 org dok kerumun bekal nasik kawan depa...smpai budak yg bawak tu tk sempat mkn..bila tanya kt bebudak tu..selamba ja jwab duit dah habiss ms dtg tadi dah beli kat kedai cik blabla..(jajan,kompem 100%)mcm2 ada..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...