Friday, 18 February 2011

Cacing segala cacing...

Assalamu'alaikum...

"eeeee...tengok la apa budak2 ni main..kotor,jijik,penuh taik cacing tu...
masuk dalam rumah,cuci tangan ngan sabun bersih2.baca buku dak pun mewarna ker,tengok tv ker...masuk cepatttttttt."satu hari tu saya dah naik darah,dah 'tumbuh tanduk'.
Tak boleh lepa sikit depa ni tau....Baru sat ja mami depa ni terlelap tau..tengok la..tengok...Ini la keja budak2 dua orang ni,budak kembar tapi tak sama tahun ni...Kak cik dan adik.

Tapi kenapa budak2 dulu.... senang cakap diri saya sendiri (nak cakap budak2 lain konon!) masa zaman kecik2 lagi teruk....main masak2 guna tanah tau buat masak nasi,berkubang,main selut.Lagi kotor,sangat kotor....tapi Alhamdulillah hidup lagi sampai sekarang.
Kenapa pulak nak marah anak2 kalau setakat main pasir depan rumah?
Patut la budak2 sekarang ni tak kreatif..
mana nak kreatif nya kalau baru jer nak bereksperimen sikit dak kena jerkah!

27 comments:

  1. betul tu pia...anak2 sekarang hanya tau komputer, main ps dan teknologi moden. kita dulu mandi sungai, terjun parit budak2 sekarang mandi kolam nak terjun parit mana, longkang je yg banyak...

    nostalgia kita lagi banyak dari anak2 kitakan?

    ReplyDelete
  2. JunAina:
    Itu pasal budak2 skrg ni lemau semacam jer,tak mcm kita dulu kan..adventure habis..mandi sungai,tangkap ikn,panjat pokok...budak2 skrg ni dh tak merasa dah semua tu.Ada sungai pon,ikan pon takut nak idup dlm tu..pikir2 ler..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...
    Betul tu. Zmn kita, teknologi belum dapat digunakan secara meluas. Main cara tradisional je la..
    Mai zmn anak2, permainan pun dah berubah..

    ReplyDelete
  4. iza:
    Wa'alaikumussalam betul tu....zaman dah berubah.Permainan budak2 pun berubah seiring dgn masa kan..

    ReplyDelete
  5. dulu ngn sekarang da byk beza sis;)
    dulu2 bole lg main pondok2..skrg mna da.. jgn men tanah, kuar dr uma pn da kena jerit..hiihih,btw..tankx ya komen entry anna ^^

    ReplyDelete
  6. Kadang-kadang terpaksa kak. Pasir dah bercampur tahi kucing. huhu..


    jiran sebelah ada banyak kucing. depan rumah kita tempat pembuangannya. acana..?

    ReplyDelete
  7. Aq[dan]puteraku:
    a'ah,memang banyak sgt perbezaan.Anak2 akak pon suka tgk tv dak pon main komputer games..dulu2 byk kegiatan outdoor sbb tv pon takdak..komputer jauh sekali ler..

    ReplyDelete
  8. a.z.r.n.a.03.07:
    Jiran akk pon ada bela kucing gak,mlm2 dtg tidur kat umah akak(kt luar)habiss berbulu kusyen kt luar tu,berak kat tanah akk.Sekali akk mengamuk,asal dia dtg jer akk hambat..asyik kena hambat jer...last2 tak berani dtg lagi..
    Geram tau busuk sgt.Kamu kena garang sikit ngan kucing tu,atau slowtalk ngan jiran kamu tu pasal ni..

    ReplyDelete
  9. makcik memang tak pernah bagi anak main keluar, masa dulu time makcik bergelumang je ngan tanah. Bukan makcik takut dorang kotor, tapi takut ngan kejadian culik dan bunuh zaman sekarang ni berleluasa. kalau ada pun makcik bawak kat taman atau dorang main dalam rumah.

    ReplyDelete
  10. Saya pon sama gak makcik..anak2 saya jgn nak main kat luar,kalau ptg nak main beskal tu sy akn tercongok kat tembok dpn rumah tgk depa main.kalau nk pi taman...sy akan tercongok gak kat sana..
    yg depa main pasir tu kat porch je..gate kunci tu..
    lebih baik berjaga2 sblm berlaku perkara2 tak elok..
    dgr tk dlm berita kes budak pi mancing pastu kaki terbakar sbb jerlus dlm pasir panas ke apa..ntah?kt area umah sy ler tu..yg sy heran nape mak budak tu biar ank dia pergi..(sy hari2 jumpa mak budak ni..ms amik ank sekolah..)tp tak ler tanya dia nape dia biarkn ank dia pi mancing tu..

    ReplyDelete
  11. anak2 zaman sekarang beza dgn anak zaman dulu kan....hehe

    ReplyDelete
  12. Adinda Amy Sensei:
    Amy...zaman dah berubah..
    zaman akk ngan zmn kamu pon dah beza sgt..hehehe.Apatah lg zmn ank2 akk ngan zmn akk,lg lah jauh beno beza nya..

    ReplyDelete
  13. cerita pasal cacing, teringat kenangan cacing keluar dari mulut. ngeh~

    ReplyDelete
  14. NUUR AN NOR:
    masa kecik2 ker?Akak pon penah gak ms kecik..tp tak kuar ikut mulut..ikut buntut(?)..hehehe..

    ReplyDelete
  15. salam kenal pia..
    masak kecik lain ragamnya..bila besar lagi besar ragamnya..pening pale lebih2 lagi singlemum mcm kak ida ni..

    panggil akak je sebab dah tua pun

    ReplyDelete
  16. nyanyisunyi:
    Salam kenal kak ida...
    yer lah kak,masa ank2 kecik cara kecikk kak,bila dah besar..lain pulak msslh nya,macam2 hal..
    Kak ida single mum?...so sorry sbb saya baru tau kak..

    ReplyDelete
  17. bagila bdk2 skrg main mcm kita dlu..brla jatidiri dorg kuat.hehe

    ReplyDelete
  18. Teori dgn praktis ni tak sama Kak Pia. Teori mmglah kata kena biar anak2 explore segala bagai tapi dari segi praktikalnya ada juga yg tak sesuai especially kalau yg mcm pasir tu, sbb yg teruk nak membersih nanti ibu depa lah. Mulalah kita nak berletiaq.

    ReplyDelete
  19. qasehraihan:
    betul tu cikgu qaseh...
    budak2 la kurang jati diri sebab inilah salah satu puncanya.

    ReplyDelete
  20. Kaz:
    ni sorang lg cikgu nih..adoii,akak kalah ngan cikgu2 bab bagi pendapat ni..
    kaz...tu la kan,tak pasai2 kena darah tinggi lak kita..

    ReplyDelete
  21. mmmm...anak2 sekarang.....tak macam kita dulu...kena cubit sikit dah tahu duduk diam ....sekarang tak....

    Yang best nyer boleh main masak2 lagi....bebudak sekarang.....

    ReplyDelete
  22. atok setuju sangat. Sebab tu anak-anak sekarang tak kreatif n inovatif....klu study pun suka menghafal

    ReplyDelete
  23. Ein Auzai'y:
    a'ah bebudak skrg tak makan saman,
    itulah...habis tanah2 tu depa buat jamuan konon,daun2 pokok kari saya pon abiss digetu..waaaa...

    ReplyDelete
  24. Suhaimi Ahmad:
    Atok...habiss mcmana nak buat lg nih..
    tak kreatif,innovatif.....tp sensitif,kena tegur sikit nak nangis..kita dulu2 kena rotan,kena balun ngan kayu api lagi...ingat sampai bila2..

    ReplyDelete
  25. betui kita dulu lagi lah main kotor2 polis sentri siap terjun sungai nyorok lagi tu

    ReplyDelete
  26. kak pia bee dtg bg lin utk buat read more

    ikut jer step nih yer..kalo tk tahu tanya bee nanti

    http://maribinablog.blogspot.com/2009/12/membina-fungsi-auto-read-more-pada.html

    ReplyDelete
  27. Puanbee:
    woww..polis sentri..best sgt,kombat2,nyorok atas pokok sampai tertidor..
    tq bee ...insyaallah,try buat nnti....taktau lah jadi ka dak..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...