Wednesday, 9 February 2011

Hari-hari kari!

Assalamu'alaikum...

Hari ni nak masak apa tak tau,
jangan ingat surirumah ni kerja senang,tak pakai otak...
Dari pagi,tengahari,petang bawak ke malam,
jenuh memikirkan menu2 nak masak untuk anak2 dan suami.

Alhamdulillah,saya nya famili jenis tak cerewet bab makan ni,
jadi itu satu bonus,saya leh belasah jer....janji sedap.
Tapi ingat...kalau nak masak bagi sedap bukan semata-mata bergantung pada bahan perasa jer,
yang paling penting masak dengan kasih sayang tau,baru berkat!

Pikir punya pikir...hah...masak kari jer lah.
Kari,kari,hari2 kari....
Nak buat macamana dah nama pun oghang utagha,
Mai lah, sila menjamu selera.

kari ayam tu sllu kita boh kentang ja..ini pulak dah terlebih kreatif saya boh ngan karot dan kacang panjang sekali,dah nak macam dalca la pulak.....ok jom tengok gambar kat bawah ni pulak...cuba teka kalau korang pandai...

Yer betolll...... sambal belacan + buah.Tapi buah apa yang saya guna tu agak2.Bukan buah mangga,bacang dan sah2 bukan durian,tempoyak lagi la bukan.Buah tu ialah buah kuinin yer puan2..Korang perasan tak,sambal secotet jer,buahnya belambak.....tapi memang sedap kalau lebih kan buah,janji sambal tu kena pedas lah,kasi cili api kampung tu lebih2,baru sedap..Buah tu bukan digaul2 camtu jer,kena tenyeh2 sikit bagi sebati.
Kalau sambal tu ditumbuk ngan lesung batu lg bagus.Dah siap sambal tu jgn kaut dulu,msukkn hirisan buah dan tumbuk2 atau tonyoh2 ngan anak batu tu kasi sebati ngan sambal.
Jom makan...sila2.

15 comments:

  1. sambal tu mkn dengan nasi ke kak pia?boleh cuba ni.. :)

    ReplyDelete
  2. mrs.sabri:
    makan ngan nasi le sayang oii...
    macam sambal tempoyak tu...
    kalau ada durian,akak boh buah durian terus..
    selain buah kuinin,buah bacang/macang pun boleh gak..try la..

    ReplyDelete
  3. Makan kari hari-hari pun takpe. Tak jemu pun. Lagi-lagi kalau ada sambal belacan. I like! :)

    ReplyDelete
  4. Yati:
    a'ah tu la pasal...suami saya suka sgt kari..dia suka kuah 'banjir'
    ala2 nasi kandaq tu..

    ReplyDelete
  5. lapar la pulakkk...td tak lunch

    nengok kari dgn sambal tu...mkn dgn nasi panas2 mmg menyelerakan...

    ReplyDelete
  6. ainnoraini:
    awat tak lunch..diet ker,akak pon diet tapi belasah gak..hehee bila nak kurus taktau la..
    famili akak mmg suka kari tak kesah la ayam ka ikan ka,depa mmg suka,tmbah pulak ada smbal noo..ulam tk kesah,apa2 pon takpa..

    ReplyDelete
  7. jaga makan..jaga makan...heeee...

    ReplyDelete
  8. Sharifah nor:
    kak pah,camana nak jaga makan,hari2 masak utk ank2 ngan somi..tk kan tgk jer...mana leh tahan...nak amik bau jer ke..ish2..

    ReplyDelete
  9. baca en3 ni pun dah terkecur mulut..

    hehehe sedap tu sambal kuini

    ReplyDelete
  10. kena ngan nasi panas2 sedap ni pia, nak lak sambal tu.hihi ..

    ReplyDelete
  11. sayangsayangibu:
    kecur?org utara cakap terlioq..
    smbal taruk buah mmg sedap kan..


    kakchik@ella:
    kalau dah camni gya camana la sy nk dpt ptongan badan cam kc ek...msk sedap,mkn banyak...msk tk sedap kang kesian kt anak2 lak..

    ReplyDelete
  12. suke gile kak sambal kuinin..memang sedap!!adeh..meleleh air liuq!!

    ReplyDelete
  13. sedap sambal tu..terliur sudah !

    ReplyDelete
  14. sy baru makan kari ikan...haaaaaaa...tak berape nak sedap sangat...hihihi

    ReplyDelete
  15. zahirian & puan bee:
    sedap kan sesekali makan sambal boh buah,hari2 sambal kosong jer..ish2..

    Rynie Nas a.k.a Myung Hee:
    kari ikan..pon sedap gak,tp asal kari ko tak brapa sedap lak,ttu ada yg kurang tu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...