Sunday, 13 February 2011

Siakap senohong gelama ikan duri

Assalamu'alaikum...

Aktiviti petang hari Ahad,macam biasa la...tengok anak bujang saya kat asrama.Itu pon kalau kena minggu dia tak balik.Sampai2 jer dari jauh nampak dia dan kawan2 dia sedang main bola.Pemandangan normal la kalau budak2 laki main bola kan...Ohh main ragbi rupanya.
Tunggu2 tak datang jugak...(macamana nak datang jumpa kami,dia tak perasan pon kami sampai).

Panggil terjerit-jerit baru la dia mai kat kami.Bila dah jumpa tu ada la benda dia nak habaq..."mami,kasut sekolah abang hilang"Habis nak tau apa mami dia jawab?.."Lain kali pastikan kasut sekolah tu letak dalam locker dan lock.."hahhh...cakap melayu tak faham mami dah ROJAK kan bahasa dah.Dah nama pon locker,tentu lah kena kunci.Ni tidak...dia main layur2 jer kat rak kasut kat luar tu.

Nasib baik sepasang lagi tak hilang.Dah la kasut skolah la ni mahal2 mak datuk...Minggu lepas nak but ragbi,melilau abah pi cari .Beli yang 30 ringgit jer,kalau yg branded tu 2-3 ratus...dah tgk dah..mmg cantik dan ALAH MEMBELI,MENANG MEMAKAI kata bidalan...tapi kalau hilang?Tak ke menangis tak berlagu....

Ni la but baru tu...saya pun baru hari ni tengok,hari beli tu tak sempat nk tgk sbb tergesa-gesa nak balik asrama,kena masuk sblm 6 ptg....lgpon dia pi beli tu ngan abah dia.Tgk la seluar tu dah koyak lutut?

Bukan kasut sekolah jer hilang...baju sukan sekolah pun hilang..kena beli lagi ker?Astaga....macam ni ker kehidupan di asrama?Kenapa ada ramai yang PANJANG TANGAN?Bukan diorang tu tak mampu,saya rasa ni mesti kes suka2...Apa kata korang pulak?

Persoalannya:Kenapa ada budak2 yang suka buat perangai macam ni?
A)Suka-suka
B)Dengki
C)Tak mampu nak beli
D)Masa kecik suka cakap bohong
E)Mak bapa diorang tak ajar
F)Semua di atas

35 comments:

  1. dunia anak anak
    kadang pergaulan mereka bersama rakan sebaya kan?

    ReplyDelete
  2. mak eyka slalu ckap sbar klu kne mcm ni..huhu..mak eyka slalu ckap yg suke curi 2 smua xckup duit..so mak eyka surh halal kn jex..hehe^^

    **sory lmbt reply..tenet slow la kaka....huhuhuT.T

    ReplyDelete
  3. sayangsayangibu:
    yer,betul tu dunia anak2,tp sebolehnya kita kena pastikan anak2 kita jgn cepat tgn..

    ReplyDelete
  4. Eyka:
    Akak dah tau dah jawapan pasti tu,sabar....mmg mcm tu life style di asrama yer..

    ReplyDelete
  5. Duk hostel dulu macam-macam barang hilang. Hilang selipar yang letak kat luar bilek, terpaksa letak semua selipar dalam bilik. Hilang baju kat ampaian, terpaksa jemur baju dalam bilik. Memang manusia macam tu, kadang-kadang dengki, kalau tak berduit pun, fikirla mana tahu yang dicuri tu pun tengah susah tak de duit. Semoga ALLAH sedarkan kesilapan dia tu :)

    ReplyDelete
  6. Cik Yana:
    hah...tu akak heran ni,baru sebulan dah macam 2yang hilang,masalahnya bkn semua orang kaya.Nak beli balik semua yg hilang tu kan...
    Semga Dibukakan pintu2 hati mrka utk sedar kesilapan mrka..

    ReplyDelete
  7. kesian ye kalau barang anak2 hilang kat asrama kes kena curi..lebih2 lg kalau kena kat anak2 yg mempunyai kehidupan susah..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Piasara,

    Kakak rasalah budak lelaki banyak kes macam tu. Kalau perempuan jarang. Kawan kakak anak lelaki pun sama selalu hilang barang, sampai singlet, seliapr jepun pun kena kebas. Dah tulis nama pun hilang juga. Kesian kan.... walau 5-6 ringgit tapi kalau tiap minggu sebulan dah jadi 20-24 ringgit.

    ReplyDelete
  9. Begitulah kehidupan di asrama, sebab saya pun pernah duduk masa zaman sekolah lagi. Sebenarnya banyak yg dapat di pelajari terutama pelajar lelaki tapi yang penting kena pandai bawak diri.

    Kes kehilangan barang, "ragging", dsb adalah biasa di asrama. Ada pengalaman boleh mematangkan kita.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Kakzakie:
    Betul tu kak..sbb saya pun penah dok asrama gak dulu w/pon 2 thn jaa,tp sy dn adik2 junior tu tak penah pon hilang barang.Sy rasa benda ni lebih kpd budak2 laki ja lah,sbb ank kwn sy pon hilang macam2,asal balik jer nk kena pi beli ganti..tk beli tk leh sbb benda2 nk pakai.Tulis nama besar2 gedabak pon tk guna kak..

    ReplyDelete
  12. eelobor:
    Itulah yang kwn2 sllu ckp.."thn pertama nnti byk brg2 akan hilang" diorang yg ckp camni ada pengalaman anak2 dok asrama.Sy pulak ni la anak pertama dok asrama.
    smga dia cepat matang dan lebih menghargai brg2 dia.
    Tang raging tu nasib baik takde pulak..

    ReplyDelete
  13. Mrs.Sabri:
    Memang kesian...
    Akak harap sangat perkara ni tak berlanjutan.Kalau tak...naya ler nak kena beli ganti brg yg hilang tu..

    ReplyDelete
  14. Salam Pia,

    my kedai tu selalu lah mak ayah dtg beli dan beli lagi kelengkapan anak2 yang bersekolah asrama...Hee.. hilang memanjang.

    ReplyDelete
  15. ntah la nak kata kak pia.. hehe.. adik sya kat asrama.. tak tau sebab dia baru masuk asrama.. sidai tuala je tgk2 dah dalam tong sampah.. senior amik buang.. haha.. jahat gile... pompuan tu.. laki tak tau la mcm mana...

    ReplyDelete
  16. Agaknya dah jadi habit tu Kak Pia.

    Tang seluar tu sama pulak dengan anak2 hero saya.Terpaksa lah saya amik seluar lama pi tampal kat situ. Baru sangat . Sayang.

    ReplyDelete
  17. Yan:
    Apa nak buat kan,kena la beli lagi..dan lagi..harap2 jgn la hilang lagi..nnti abahnya sakit gigi..

    ReplyDelete
  18. Encik Mamat:
    Tu la pasai..yg pompuan camtu,ank akak ni dorm laki lagi la terok.Kdg2 sakit hati gak,rasa nak marah...tp kena sabar je lah gamaknya.Taktau smpai bila,jgn terus menerus hilang jer...akak nk bukak asrama sendiri je lah..

    ReplyDelete
  19. a.z.r.i.n.a.03.07:
    mmg pon,akak pon agak tu dh jadi habit depa ..bad habit..
    tang seluar koyak tu,akak pon sama ngan kamu tampal jer,potong kain yg warna sama pastu jahit zigzag..taaadaaa..

    ReplyDelete
  20. jgn kan pia jer..kaklong kat umah ni pun sama...dulu kasutsekolah anak kaklong hilang...baru seminggu ni..seluar sekolah pulak....
    sidai kat luar tu jer...!

    ReplyDelete
  21. kak long:
    laahh..macam tu pulak,saya ni kat rumah belom la hilang apa2 kalau sidai kat luar.payah gak tu,sidai kat dalam je lah kak long.
    kalau yg hobi curi2 kat penyidai tu taik pit kot kak long..Ataupon budak tu mmg susah,parent dia tk mampu,mana kita tau kan..

    ReplyDelete
  22. piasara..
    dok kat asrama mmg mcm tu.budak lelaki lagi teruk.kdg2 kes menyakat.ada gak yg betul2 dikebas.kat dobi pun boleh hilang jugak tau.kena pandai2 jaga barang sendiri.tapi bila dah masuk form 2 ke atas kes2 kehilangan ni makin berkurang.sementara tu sabar jelah kan...nak kata apa lagi..hihi.

    ReplyDelete
  23. ieda:
    Kwn2 saya yg anak dia dok asrama pon ckp mcm tu,dah form 2..baru la tak berlaku lg.lagipon anak saya baru form 1,masih baru ngan dunia asrama dan tak tau lg nak menjaga brg2 sendiri..maklumla kat rumah semuanya mak dia yg buatkan...biar la..bila asyik2 hilang baru la dia tau macamana nak jaga brg2 dia..

    ReplyDelete
  24. mungkin suka-suka lelama jadi habit...

    salam kenal...dari aina...

    ReplyDelete
  25. salam..akak..

    kumen yg mna yg x cukup ikhlas?
    :(

    sorry..zati kumen relax2,pendek2 je..mybe nmpk x ikhlas ea
    :(

    ReplyDelete
  26. JunAina:
    Salam kenal kembali..
    mungkin betul..habit yg tak baik tu yg tak best,kalau habit yg baik kalau diamalkan kan ke baguss..

    ReplyDelete
  27. Zaty luvlianncezz:
    Takde apa lah..akak saje jer tulis ikut kepala otak akak yg tak brapa nk betul ni,jgn ambik ati..sori yer,kat shoutbox..kita nk shortcut..kdg2 org tak faham..hehehe..

    ReplyDelete
  28. biasalah kak..asrama..senior buli junior ni kdg..dulu diaorg kena,bls kt org lain pulak..itulha,kalau dah tp bulan nak beli baru...parak jugak jawabnya!jwp soalan di atas...semua ada!hehe!

    ReplyDelete
  29. LINDA ALEEQA:
    A'ah linda....akak pon la ni nak kena belajar terima hakikat.
    Balik hujung minggu ni harap tak dengar lagi kes hilang2 barang ni..

    ReplyDelete
  30. biasalah dunia kanak2 nie...penah mengalaminyer..kat tadika pun ada berlaku..,ula pencil box hilang..then colour pencil & kasut pulak hilang...ada jer sorang yang jenis macam tue..suka buli...

    ReplyDelete
  31. Ein Auzai'y:
    Amboii..lama tak nampak..bz ker?
    kalau kat skolah rendah tu biasa la ada budak yg jenis mcm tu...amik pensil dan kaler org punya masuk beg dia...pastu kata dia yg punya.Kecik2 dah tunjuk bakat dah tu noo..

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. Pada pandangan sayalah, kalau di asrama jangan diguna barang yang mahal. Kecurian dan kehilangan barang adalh lumrah. Jadi beli barang janga terlalu mahal. Barang branded simpan kalau nak bergaya di tempat lain.

    ReplyDelete
  34. Sephi Sephia:
    Takde makna nya akak nak belikan barang branded utk anak2...tmbah lagi utk di bawa ke asrama..kalau hilang naya..Barang diorang semua yg biasa2 saja...

    ReplyDelete
  35. as salam kak pia..

    apa khabar..
    moga sihat..

    saya wat blog baru ni kak...blog yang lama ada masalah sikit...nanti akak free..singgah laa yee...

    http://kilauancintasangratu2011.blogspot.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...