Wednesday, 2 March 2011

Adik cakap dengan siapa tu?

Assalamu'alaikum...

Pernah tak korang behadapan dengan situasi seperti ini...

anak-anak sedang bermain atau sedang mandi,

seorang diri,

tapi dia bercakap-cakap seolah-olah sedang berbual dengan

seseorang?

Pelik kan...

Penyakit ni mesti ada nama...

Dulu-dulu masa kakak kecik(la ni dah 15 thn),

dia pun suka bercakap sorang-sorang.

Selain kakak,kakcik pun selalu berkelakuan sama..(skrg tak lagi..)




















Sekarang ni nampaknya adik pulak berjangkit penyakit sama ngan kakak dan kak cik dia..

Setiap kali mandi mesti dia bersembang-sembang dengan 'kawan-kawan' dia..

tiap kali nak mandi(kecuali pagi-pagi) mesti bawa diorang sekali...

macam-macam diorang borak...kadang-kadang gelak,

kadang-kadang marah....

45 comments:

  1. ahaha...
    asalkan "kawan2" dia tak ganggu tido sudah kak pia!

    teringat adik saya dulu masa dia kecik2 sampai mengigau2...

    ReplyDelete
  2. wah,dasyat tu kak..
    mesti ada sesuatu ni..

    ReplyDelete
  3. kanak-kanak dan alam fantasinye..hehe

    ReplyDelete
  4. budak2 ni memang selalu berfantasi kak... biasalah tuu..

    ReplyDelete
  5. dunia kanak2 mcm tu la...
    tapi bile dah besar hilang mcm tu jer....same la mcm anak saye...

    sekarang ni yg kecik tu...kalau mandi punya la lame..ckp sorang2 pulak tu...

    slmt malam...

    ReplyDelete
  6. perkara ni boleh di katakan biasa atau tak biasa la kak..ni pandangan saya je tau..kak pia jgn ambik serius pulak tau..mungkin ada 'seseorang' yang bermain2 dengan anak kak pia tu..

    ReplyDelete
  7. tu bukan penyakit hee..normal lah kanak2 ada kawan fantasi hikss tapi ank bee jarang2 nampak dia nymebang sesorang!

    ReplyDelete
  8. SZ:

    "setakat hari ni,takde sampai bawak ke tidur,suzi..masa main ngan mandi jer.."

    ReplyDelete
  9. Iera Lollies:

    "uii..dasyat..dasyat...(ingat Nazmi,Raja Lawak..)
    Takde apa2 lah,cuma tabiat budak2 jer tu.."

    ReplyDelete
  10. Adinda Amy Sensei:

    "Amy..a'ah anak2 ni mmg suka berfantasi kan.."

    ReplyDelete
  11. Deanza Wanda:

    "A'ah sama pendapat kamu ngan cik Amy kita..Fantasi..ingat cerita SITI DI ALAM FANTASI..?"

    ReplyDelete
  12. Ainnoraini:

    "Owh..anak2 kamu pun sama...hehehe,time mandi memang lama kan,sebab ramai kawan kot nak melayan berborak tu.."

    ReplyDelete
  13. salam

    dulu adek kte pun camni gak
    kte takot gak
    sbb die ckp waktu malam2 time
    org sume nak tido
    pastu die cume kate
    die nak men masak2 je...
    aih kte tak paham

    ReplyDelete
  14. mrs.sabri:

    "harap2 tak ada apa lah yg serius,tp ada betul jga kata kamu tu ttg 'seseorg' tu..sbb pernah jadi pd jiran lama akak dulu...lps berubat katanya mmg ada 'seseorg/sesuatu'.. kes ank dia teruk sangat dkt 24 jam ckp sorang2 tu...mcm2.."

    ReplyDelete
  15. Puan Bee:

    "ehh..anak2 bee jarang yer..anak2 akk ni sampai 3 org sekali ada tabiat macam tu..tp bila dah besar hilang cam tu jer..cuma si kakak tu kdg2 suka ckp dpn cermin dn ms mandi..lps akk dok membebel..dah stop dah..kan apa takut jd tabiat smpai besr nnti.."

    ReplyDelete
  16. ak2 ni kan ada dunia imajinasi diorg.. as long tak memudaratkan .. ok la kot..

    ReplyDelete
  17. darng brangan kot kak..adik2 ena pon ske mcm tu..tp dia mmg ske brangan,,kdg2 dia bercerita n ncakap2 sorang2..

    ReplyDelete
  18. kakngah:

    "a'ah kan ..biasa la budak2 ni kan..daya imaginasi diorang memang tinggi.."

    ReplyDelete
  19. Mutiara Bernilai:

    "Itu la pasal..kuat berangan..kelakar kan budak2.Anak akak yg si adik tu lg dasyat kalau main ngan ultramen dia..sampai dia ckp bila dia besar dia nak jadi ultramen gak..hehehe..kelakar kan.."

    ReplyDelete
  20. bawak jer pegi jumpa David Teo..ujibakat berlakon...heeee...( moyang akak pernah cakap..kalau budak2 ckp sorang2 tu..dia sedang bercakap dgn penjaga dia..)

    ReplyDelete
  21. kpah k-poh:

    "taknak lah kak..tak suka ank2 jadi pelakon..hehehe..akak ni biar betul,tp itu sekadar omongan jer kot.."

    ReplyDelete
  22. imaginary friend
    biasa lah tu.... my doter masa kecik pun camtu gak... lama2 ilang lah - esp bila dia dah start sekolah/tadika - dah jumpa kawan2 betul...

    ReplyDelete
  23. Salam, piasara. Budak2 klu time bermain memang selalu berimaginasi. Konon2 ada teman la tu, lebih2 lg klu dia main sorang2 saja..

    Dulu, masa anak2 kak masih kecil pun, pernah juga. Bila dah masuk sekolah, tak lagi....:)

    ReplyDelete
  24. biasanye budak kecik leh nampak ape yang orang besar xleh nampak kn :)

    ReplyDelete
  25. Cahaya:

    "owh..adik ko pun sama ker..ko takde pulak?hehehe,akak gurau2 jer..biasa la adik ko ckp sorang2 sbb ko taknak layan dia main masak2..hehehe.."

    ReplyDelete
  26. miloais:

    "a'ah betul lah agaknya tu..sblm skolah dia takde kwn nak sembang2 kan..imagine la konon2 ada kwn ngan dia ek..dh start skolah dh ada kwn betul2 ok lah.."

    ReplyDelete
  27. Myfrin's story:

    "semua org ckp mcm tu kak..kwn2 imaginasi diorang kan...lega lah saya anak2 kwn2 juga ada habit mcm ni ms kecik..rupanya perkara biasa.."

    ReplyDelete
  28. adk sya dlu2 msa lom skola ag

    main sorok2, pas tu ckp sorg2..
    pelik la?
    gerun pon ade ;)

    ReplyDelete
  29. topimagine:

    "yang tu pun salah satu fakta juga kan top(budak2 boleh nmpak apa yg org tua tak nmpak)akak ni..sajer jer nak dengar pendapat kawan2..tq sbb sudi beri pendapat.."

    ReplyDelete
  30. Syazwani Jalal:

    "itu la pasal wani..anak akak pun selalu macam tu,paling selalu sangat masa mandi la..macam2 dia sembang..bila suruh keluar cepat..taknak ..bukan mandi pun..dok berborak je lebih.."

    ReplyDelete
  31. biasa je tu .. tengah main2.. kalo ada kawan lain la.. mungkin itu sakit psykologi...

    ReplyDelete
  32. Cekodok:

    "a'ah..perkara biasa tu kan..main2 jer,mana mungkin..tp kalau org2 dewasa ckp sorang2..mmg sah psiko..hehehe.."

    ReplyDelete
  33. penah penah penah! seakan berada di dalam dunia sendiri yang kita reka.. :)

    ReplyDelete
  34. kella:

    "kella..a'ah,betul tu kan..seolah-olah diorang dlm dunia yg lain..dunia yg dicipta sendiri.."

    ReplyDelete
  35. pernah kakPia..anak2 No pun sama..kadang2 dorang kuat imaginasi..tp masa mula2 tu takut gak dah biasa br la wat tak tahu je hehe..

    ReplyDelete
  36. anak oh anakk...~ hye kak pia!!!

    ReplyDelete
  37. Norhafiza:

    "akak pun dulu2 risau gak..pastu tgk bila dh besar sikit dah hilang perangai tu..baru ok..takut melarat jer.."

    ReplyDelete
  38. ayusleepin':

    "anak..oh anak...macam2 perangai anak2 ni kan ayu.."

    ReplyDelete
  39. Yana slalu ckp sendiri tp dlm hati..
    hehehee...

    ReplyDelete
  40. As salam, budak2 memang ada kawan imaginasi tapi kadang2 boleh buat kita rasa risau ataupun takutkan?

    ReplyDelete
  41. saya YANA:

    "yana...cakap sendiri dalam hati tu tak per..tak siapa pun dengar,hanya diri sendiri dan Allah jer tawu..kalau kamu ckp kuat2 sorang2....nanti org ckp kamu tak betul..ehehee"

    ReplyDelete
  42. Be Simple Beb(BSB):

    "Wa'alaikumussalam,a'ah betul tu,mmg ada sedikit risau..tapi ok..takde apalah.."

    ReplyDelete
  43. ishhh....kalau comot tengok mesti pikir macam2 da...huhuu

    ReplyDelete
  44. rasanya biasa la tu.jangan katakan anak, kadang ummi sendiri pun suka cakap sorang2...hehehe...bukan mental tau... saja release tension...hehehee...

    ReplyDelete
  45. ummiprincesses:

    "hahaha..ummi,saya pun kadang2 cakap ngan pokok2 bunga..boleh ker..bukan mentak kan.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...