Monday, 28 February 2011

Bye-bye...


Assalamu'alaikum...


Masih ingat dengan entri ini...dah dapat tv baru tapi Astro terpaksa dikorbankan..Apasal pulak..sebenarnya kitaorg ni dah lama asyik dok tengok hanya beberapa saluran ja...Saluran lain2 tu tak boleh tengok pun sebab decoder astro tu dah rosak.Dari bulan ke bulan itu jer kitaorg tengok..(tolak sebulan tv rosak..)

Bila telefon kat astro bertanya kan hal ni..tau apa yg diorang suruh buat?Kalau nak kan semua siaran..terpaksalah kami beli dekoder baru.Masalahnya kalau harga dia 2-3 ratus takpa gak..ini tidak..smpai seribu lebih(mungkin termasuk kos2 lain kot..)

Cuba korang bayangkan selama ni..(tk ingat lak sejak bila..)kami bayar hanya untuk tengok siaran itu ajer.(ceria,prima,aosis,awani,diva..zee..)Setelah berfikir masak2,kami pun ambik keputusan untuk tamatkan langganan astro.

Hari ini dengan rasmi nya...tamatlah siaran astro kat rumah kami ni.Bak kata kakak,Beli tv baru...besar pulak..(besar sikit beza ngan yg dulu tu..)tapi astro takde tak guna gak..Amboii sedapnya dia bercakap.Depa tak tau zaman kita dulu...bukan ja tv hitam putih,siaran yg ada pun tv1 ngan tv2 ja..boleh pun hidup sampai la....tak dak kurang kat mana pun.

Berbanding dengan depa,lagi banyak siaran tv yang ada makin banyak nilai moral yang merosot.Sebab saya percaya seratus peratus~ pengaruh tv lebih banyak buruk dari yang baik.Tgk la drama2,filem2 dan iklan2 kat tv tu..penuh dengan unsur2 SEKS,JENAYAH,TAHYUL,KERUNTUHAN MORAL,EKSPLOITASI WANITA,HIBURAN YANG MELALAIKAN DAN BERMACAM JENIS LAGI UNSUR YANG TAK ELOK.....
SIAPA SETUJU,SILA ANGKAT TANGAN...
TAPI SAYA PERCAYA RAMAI YANG TAK SETUJU NI...

48 comments:

  1. btol la.. sekarang cite nth ape2...
    hantu sana hantu sini..
    sihir sane sihir sini..
    indon memnjang... tapi Yana tetap suke cite indon..

    ReplyDelete
  2. Hehe kalau tanya saya masa kecik & remaja dulu, memang tak setuju tapi tanya sekarang, setuju la sebab boleh kira berapa kali seminggu tengok tv :D

    ReplyDelete
  3. k.pia betul tu...aina pun sempat dengan tv hitam putih tu. nak tengok tv kena la pi rumah orang yg ada tv, siap joi kacang, kuaci dan gula-gula...beramai2 la tengok dah macam jadi panggung wayang pada hai tv tu kecik ja...

    aina pun setuju tv sekarang banyak yang tak baiknya, kekadang tu siaran yang anak2 suka tu dibuatnya time maghrib (rancangan yang kita suka pun ada) nak tengok punya pasai kita melewatkan maghrib...tak ke itu melalaikan...

    ReplyDelete
  4. Betul2 kak..No setuju..sampaikan Abang kata "aish..nak tengok tb pun tak senang"..ye la kita tengok abis anak branak..byk sangat pengaruh tak elok dalam tu..pakaian artis kita mengalahkan hollywood..pastu part dalam disko la, pengaruh dadah la..kartun pun ada yg berunsur seks..

    Tapi kat Labuan ni kalo tak langgan astro alamat takleh tengok tb la huhu sbb klo guna areal biasa mmg tak dapat siaran..nak pasang radio pun kene cari line..

    ReplyDelete
  5. fuhhh mahalnya kak...
    ari tu decoder astro ni rosak gak tp kena ganti baru dlm 80hinggit je..
    apa yang smpi ribu riban tu ye..

    saya setuju je tanpa asterooo pun ok...
    yg penting internet ada kan kak pia! ;)

    ReplyDelete
  6. saya setuju... ! dah angkat tangan nie... cerita tv sekarang dah tak banyak kasi info.. sekadar hiburan semata mata je.. lagha je..

    ReplyDelete
  7. satu lagi kak..astro ni asyik ulang tayang benda yg sama je berkali2..kita bayar tau..bukan free..huh!!

    ReplyDelete
  8. saya Yana:

    "apa la ko ni..kelakar la,indon sana indon sini...tapi ko sendiri peminat tegar ni.Seolah-olah dah macam ketagih kan..akak tak suka la..cerita indon,cerita sama jer anak hilang, ank angkat blablabla.."

    ReplyDelete
  9. Dinas Aldi:

    "Zaman kita dulu cerita p.ramlee jer,cerita zmn2 80-an pun penuh teladan,tp cerita la ni...penuh dgn unsur2 negatif.."

    ReplyDelete
  10. Jun Aina:

    "a'ah kan,ada setgh tu dgr dr kwn2 depa kena byr 20 sen kt tuan rumah..

    Bab citer kartun siar waktu maghrib ni..dh tak larat nk komen dah..sepatutnya solat tp semua berjemaah tgk tv.."

    ReplyDelete
  11. Norhafiza:

    "Akak pun tak setuju sgt dgn diorg yg dok ckp filem diorg memberi unsur teladan,nilai murni dn sebagainya sedangkn cerita rempit la..ada mabuk2,disko..peluk2,teladan kepala hotak..

    bab line tu sama dgn akak jugak,kami nak siaran cantik punya pasal la psg astro..bila dh potong,tak clear lg dah.."

    ReplyDelete
  12. SZ:

    "mahal tu sebab msslh teknikal,ngan piring(apa nama ntah benda alah ats bumbung tu..parabola...ntah ler..)akak pun tak jelas sgt dgn hal tu,atau akak tersilap dgr dr hubby akak kot..

    Akak tk kisah pun takde astro sbb duit nk bayar bln2 tu boleh guna buat bayar tusyen ank akak..kan lebih baik dr bayar astro..tp betul kata ko suzi,internet mesti adaaaa."

    ReplyDelete
  13. kella:

    "yer..betul tu,tv skrg ni penuh dgn lagha...cerita2 yg berunsur pengajaran ada..tapi sikit sgt.Yg tak baik yg byk.pengaruh yg tak baik lebih cpt meresap tau..tu yg bahaya.."

    ReplyDelete
  14. mrs.sabri:

    "yg tu pun satu hal jugak,ulang pg..ptg..mlm pulak..esok ulang lagi,naik letih tgk ulangan.Ramai yg komen siaran ulangan ni (boleh bc kat Metro) tp tak boleh buat apa2..terima saja"

    ReplyDelete
  15. rumah aku xpernah pasang astro pon.. hehehe..

    ReplyDelete
  16. topimagine:

    "Bagus la tu top...duit bil astro tu boleh buat beli beras kat rumah,mkan pun kenyang..drpd tgk siaran yg mengarur-ngarut.."

    ReplyDelete
  17. sy setuju dgn pdpt akak..hehe
    tp sy masih xleh a klu xde astro..xlepas je nk tgk tv guna antena..gmbr xjelas lgsung..wpun duk subang jaya..hoho

    ReplyDelete
  18. qasehraihan:

    "dh stop astro ni mmg gambar tak jelas..guna arial rama2 ltk kt ats tv tu pun tk jelas..last2 beli gak arial yg boh kt bumbung tu..alahh y bercabang-cabang tu..tp blom pasang,tunggu hari minggu ni..tgk nnti jelas ke tak gambarnya slps psg arial tu..kalau tk jugak,nasib ler.."

    ReplyDelete
  19. kpah punya dekoder astro pun dah mcm CD rosak..Kpah guna ejen kedai tu..dia apply kat astro utk tukar dekoder..katanya bila pasang dekoder baru..kena 50 hengget jer.Tapi sampai skrg tak de lagi..

    ReplyDelete
  20. Wajib cuba resepi ni...saya dulu kawan siap poskan nak srh rase..pas rase terus jatuh chenta.Ingat lagi masa peknen hari2 dok makan lauk ni

    ReplyDelete
  21. kpah k-poh:

    "kak pah..tu la depa ni kalau kita tak call ulang2..lambat la jawabnya.Akak kena tepon hari2 kak..
    Saya sbnrnya suka astro ni kak, sbb byk rancangan best jugak..tp kena korbankan keinginn ni sbb nk guna byk duit untk anak2 yg semuanya skolah..pastu belanja tu belanja ni...drpd bayar sbln puluh2 hanya utk puaskn nafsu dunia,baik guna utk kebaikan.."

    ReplyDelete
  22. Tie-Ibuwawanisolehah:

    "terima kasih..Insyaalah suatu hari mmg nak cuba buat..mana tau terus jatuh cinta pulak kan..Bila pi pasar nnti nak cari belimbing tu..tq yer"

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum :)

    hehe. kadang2 bagus gak sebab banyak je citer kat astro tak update. tunggu ada hari tertntu je baru ada.

    paling tak suka tengok tv bila suma nak citer hantu. ape2 ntah. indon tak yah cakap la. hish..~eh, ter emo plak. ngee..

    ReplyDelete
  24. sar:

    "wa'alaikumussalam...

    tu la pasal..tp kalau org yg byk duit,dh taktau nk buat apa duit tu..lngganlah astro,mcm akak ni ukur baju di bdn sendiri...slps pikir masak2..tu yg nk stop jer,tambah2 pulak decoder lama dh rosak..
    lately ni citer hantu,citer indon byk sgt,hish..ckp pun susah..ikut kehendak masing2 lah senang ckp noo.."

    ReplyDelete
  25. decoder pun sampai beribu ke..? Rasanya awk boleh pergi kat mana2 kedai baiki tv sebab kadang2 diorang ada jual 2nd decoder yang orang dah tak nak pakai ...murah je. dulu sy beli dalam RM50..boleh guna sampai sekarang...
    but apa2 pun, ASTRO memang untung giler lah..kalau hari hujan je, mesti tak dapat siaran...tapi caj tetap jalan..:-)

    ReplyDelete
  26. saya sokong akak ok ! hehehe....

    akak bz lah. de test berlambak lambak je. nk bw pun. macam x larat je. hehe.. nasib baik sy singgah blog akak tau. hehhee.

    ReplyDelete
  27. jomsantaisekejap:

    "saya ambil keputusan tu sbb ada byk alasan kukuh tau,mmg leh tukar decoder tu dgn harga yg murah..tp sy masih ambil kira alasan2 yg kukuh tu.Antaranya:
    1~bila hujan,siaran terganggu..efect juga kt siaran lain yg bkn astro.
    2~masa nk tonton tv dh kurang sbb sibuk.Sy pagi2 sebok buat kerja rumah,ptg ajar tusyen.
    3~ank2 skolah pagi dn petang,mlm tusyen,yg tk tusyen tu kena blajar dr kul 8.00-9.30.
    4~sabtu ank2 ada koko,
    5~kesimpulannya,kalau takde astro masih ada lg siaran lain,spt:
    tv1,tv2,tv3,tv7,tv8 dn tv9
    6~siaran2 yg ada tu pon tak tertengok..
    6~rancangan kartun byk kat tv9 juga,hari Sabtu dn Ahad ada kartun juga di tv2 dan tv3..tak payah nak kesian2 kat ank2 pasal ni..

    Jadi kami fikir jln terbaik ialah tamatkn perkhidmatn astro kerana kami mambayar perkara yg sia2,lebih baik guna duit tu utk perkara yg lebih berfaedah..

    tudia,panjang berjela..."

    ReplyDelete
  28. Salam, piasara. Terima kasih krn Follow kak ya, kak pun Follow pia juga.

    Kami pun melanggan astro juga, tapi yg paling minimum la. Buat masa ni, belum ada masalah lagi, tidak mustahil kami pun akan menghentikan langganan Astro. Asalkan dpt tv1 dan tv2, dah bersyukur sangat....:)

    ReplyDelete
  29. Myfrin's story:

    "salam kenal kak..terima kasih sudi folow blog saya..
    sy pun dulu langgan astro pakej minimum jer.Salah st sbb sy tk suka astro sbb ni la..sbb pakej diorng susun tak betul..cuba la kalau diorng suruh kita yg pilih pakej suka hati kita, kan baguss"

    ReplyDelete
  30. astro skang pun x besh sgt dh..asyik wat channel baru je..dh boring plak rasenyer..tp disebabkan nk tgk bola, terpaksa la langgan astro lagi..:)

    ReplyDelete
  31. Akak tak de astro kat rumah , tv dah rosak dekat 3 bulan,tenang tak tengok apa-apa.betul tu apa pia cakap banyak gak rancangan tv yang bqleh merosakkan pemikiran anak kecil.

    ReplyDelete
  32. assalam,

    sy ingat, sy la manusia pling poyo kt msia ni sbb t.pnh knal astro hahaha. mmg rmh sy t.de astro. dulu sy t.knl pun siapa mawi tu hihi...

    ReplyDelete
  33. Rahsia Nuffnang:

    "a'ah betul tu,saya pon suka chanel tertentu jer..tp tu la sy ckp diorng atur pakej tak betul..pakej yg kita langgan tu tk semua kita suka tgk..kalaulah kita boleh pakej ikut suka hati...(baru berbaloi,buat apa langgan kalau canel tu kita tk tgk langsung,membazir jer..)"

    ReplyDelete
  34. Cik Ina Minat Do do Cheng:

    "bagus tu kak..tak tengok tv pun tak rugi apa2..ada org ckp tk tgk tv tk tau perkembangan dunia..itu dulu,skrg ni dah lain..kan kak.."

    ReplyDelete
  35. setuju sesangat..kaklong pun rasa nak potong jer...lagi pun skrg dah ada tax pulak,hampeh...!!!



    biar lah tv kaklong yg canggih tu guna ariel biasa jer...tak mati pun kan?

    ReplyDelete
  36. K_own:

    "sori macamana kak pia leh lps pandang komen kamu ni..
    akak faham student punya life camana,takpa la kalau bz utk belajar..akak doa dr jauh jer smga kamu berjaya k..Amin!"

    ReplyDelete
  37. So Shy Lady:

    "Waalaikumussalam..kahkahkah..tak kenal mawi yer..takpa2 dia tak kenai kita pun...hehehe..jgn risau dgn AF yg nk dtg ni,tk tgk pon ada faedah gak..baik layan ank2 drpd tgk 'drama' mengarut tu..tak gitu?"

    ReplyDelete
  38. kak long:

    "a'ah kak long..dah tax sana tax sini pulak dah,dgr khabar bil pun dah naik..ishh tak payah ler..baik derma kat org miskin dpt gak pahala..
    kak long..saya pun pakai arial biasa tu jugak..ok pun.."

    ReplyDelete
  39. tak tgk astro xde rugi mn pon kak.. betol. iklan berlambak..
    tgk tv dgn siaran yg sedia ada pun dh cukup.. astro ni kdg2 makan duit je, bulanan bil btmbh2.. kurangkan bajet utk bnda yg lagi penting.. anak2 lbh perlukan kasih syg n komunikasi ngn ibu bapa berbnding dgn komunikasi dgn tv yang statik tu..

    ReplyDelete
  40. Rainbow:

    "akk suka ayat kamu yg last tu..
    famili skrg ni dh kurang berkomunikasi sesama sendiri sbb asyik dok layan peti statik tu..bila semua dok layan tv..masa bila nk sembang2,gurau2 yer tak..anak2 skrg dh kurang nilai2 kasih sayang,nilai2 kekeluargaan dah makin runtuh.."

    ReplyDelete
  41. kalaw uma xde tb guane? =.=' huhu

    ReplyDelete
  42. Nuruladhar:

    "Takde tv takpe..janji ada internet dik..kalau tidak,payah la..."

    ReplyDelete
  43. Hai,

    Nape x tukar pada beyond PVR? mumy saya tukar ke BEyond PVR caj Rm300.. x der la smpai beribu..

    Mmg Skung ni semua yg meruntuhkan akhlak dan berunsur yg x elok tok anak2 generasi masa depan..
    tak taw aper nk jadi...

    ReplyDelete
  44. Kay Huliana:

    "hai..
    sajer tak nak tukar...
    l/pun masa kami sekeluarga nak tgk tv dah kurang..jadi rasa tak berbaloi..itu sajer..salah satu sebab nya..itulah yg kamu ckp tu,byk perkara yg tak elok.."

    ReplyDelete
  45. tamatkan langganan. 2,3 bulan lagi register akaun baru. pastu dapat dekoder baru. boleh ke camtu?

    ReplyDelete
  46. Amir Said:

    "boleh ler kot buat camtu..tp taknak lah..anak2 tgh sekolah ni,susah la nak kawal budak2..lain la kalau depa dah besar2 nanti..dah tau mana buruk mana baik.."

    ReplyDelete
  47. alaa tak per tv pun rancangan best2 kalau ikutkan hati bee tk nk langgan astro tu..tapi kay lak nak sgt huhu

    ReplyDelete
  48. Puanbee:

    "a'ah bee siaran2 yg sedia ada tu pon tak larat nak tengok..
    tapi akak ngan hubby nasib baik sepakat..lg pun nak jimat sbb anak2 lebih memerlukan duit utk skolah dan tusyen diorang.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...