Wednesday, 30 March 2011

Ceritera biskut pulak dah...

Assalamu'alaikum...

Saja jer malam ni nak buat entri pasal makan pulak..nak kongsi-kongsi sikit pasal biskut.
Sepanjang-panjang hidup korang ler...biskut apa yang paling sedap dan paling korang suka?
Kalau anak saya yang kecik tu dia paling suka biskut oreo dan biskut tiger susu,kak cik pulak suka biskut chipsmore,anak-anak yang lain pulak semua biskut diorang suka...Biskut merri dan biskut 4 segi pun kalau dah terdesak sedap juga buat cicah dengan milo panas kan...tapi kalau biskut 4 segi yang ada gula laaaaagi la diorang suka..tak menyempat-nyempat.

Masa diorang kecik-kecik dulu,saya suka belikan biskut jari,sebab senang nak suruh pegang..lagi pun biskut tu lembut jadi tak lah senang tercekik..Saya sendiri pulak suka biskut yang bulat kecik dan rasa masin-masin tu..taktau pulak apa nama biskut ni...kalau yang ada mentega kacang tu lagiiii saya suka...Teringat dulu-dulu, saya suka sangat makan satu biskut ni...tapi nama dia bukan biskut...roti pong...Ingat tak?Biskut ni dah wujud sejak saya kecik-kecik lagi.Ada gambar kat bawah ni hah...

Abaikan lah jari siapa yang pegang tu..kuku pun panjang pulak tu..gambar ni hasil carian di google..Takde gambar biskut ni dalam simpanan sebab dah bertahun dah tak pernah beli..

Lagi satu biskut yang saya ingat dah wujud sejak zmn saya kecik-kecik dulu...biskut mayat...pernah dengar?Tak pasti sebab apa nama dia macam tu...mungkin biskut ni selalu dihidangkan di majlis2 jamuan tahlil org meninggal kot...ntah ler..Dah lama tak tengok biskut mayat ni...cari2 kat google,gambar mayat yang byk dari biskut..
Ada banyak lagi sebenarnya biskut yang sedap-sedap di pasaran..Pelbagai jenama,pelbagai bentuk dan rasa,warna dan harga....Pilih jer yang mana suka...

Tapi saya nak cerita kat sini ada satu lagi jenis biskut yang saya dan famili langsung tak pernah makan sebelum ni..tengok pun tak pernah...Tapi sejak Izzat duduk asrama dia dah jatuh cinta dgn biskut ni..Mana kan tidak...bila duduk ramai-ramai tu,macam-macam jajan yg di bawa dan dikongsi makan sama-sama.Bila dia balik rumah disuruhnya abah dia beli dan adik-adik pun dah ketagih nampaknya...Budak-budak mmg suka sbb rasa nya masin-masin dan rangup macam keropok pulak...Saya tak suka lah sebab masin tu satu hal...macam ada lebih serbuk perasa pun ya jugak...tak suka...tak suka...Jom tengok biskut apa...

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*



Hah....ini lah,biskut beras nama dia...tak pernah makan pun sebelum ni...sejak bila wujud entah lah.Kalau pergi shopping tu tak pernah belek-belek biskut kat rak supermarket tu sbb saya punya style ambil apa yang nak beli jer...yang lain tak tengok dah.Setiap bulan selalu nya beli golden crackers jenama julie's tu 2-3 peket cukup lah...kdg-kdg biskut merri jer...yg pelik-pelik malas nak belek...

Adik tengah cicah biskut merri dengan milo...tak larat nak cakap,jgn cicah lama-lama...sbb biskut ni lembik bila kena ayaq..

Awat ada gambaq cucoq pulak ni?
Saja nak tunjuk...
Cucoq ialah makanan kesukaan anak-anak waktu petang.

Sekian,jumpa lagi...

46 comments:

  1. nampak biskut tu tiba-tiba makcik terngat kisah dulu-dulu plak.makcik suka yang atas sekali, tapi sekarang dah tak de.

    ReplyDelete
  2. kak pia...sedapnye cucuq last tu...

    tp stil x reti buat cucuq yg lembut..

    x__x

    ReplyDelete
  3. saya suka mkn biskut coklat je kak..x kiralah jenis apa pun asalkan dia bercoklat dan warnanya gelap..sama jugak anak2 pun mcm tu..kalau biskut yg warnanya kuning2 tu memang lambat la nak habis kat dapur..hehe

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum kak

    hehe. nasib baik akak mention gambar biskut tu. baru nak mengata "kuku sapa laa ni, tak selera dah nak tengok". :p

    p/s - kak, biskut yang bulat+kecik+masin tu, suka jugak, tak silap rasa cheese kot. :)

    ReplyDelete
  5. suke biskut lemak empat segi tu..cicak dgn air kopi ker..milo ke..mmg best...

    ReplyDelete
  6. masa iols study dulu - biskut meri memang kesukaan iols - sekali balik umah - borong sampai dua kilo bawak balik hostel
    hehehehe

    nok.. biskut beras tu memang sedap!

    ReplyDelete
  7. amboi kak pia... besaq nyer gambar cucoq tu... bagi lah kita sikit....
    heheheheh

    ReplyDelete
  8. kami panggil biskut lemak mati..hehe..mcm2..

    cucur tu kalau cicah sambal ikan bilis..huhhhh..meletop..

    ReplyDelete
  9. ya..biskut pong..Mo pun suka kakPia hehe..tp skang anak2 lagi suka oreo, cipmore, danone..biskut meri cicah teh/kopi pun sodap hehe..

    ReplyDelete
  10. top suka biskut pape yang berwarna coklat... haha.. xde rase coklat pon xpe, janji warna coklat.. ade ker.. haha

    ReplyDelete
  11. Cik Ina Minat Do Do Cheng:

    "Kak ina...ada lagi kot...cuba cari,mesti ada...sedapkan.."

    ReplyDelete
  12. miss senget:

    "Cucoq ni kalau letak udang byk2 lagi sedap..senang jer nak bagi lembut cucoq tu...boh semua bhn bersama tpg gandum,bancuh(tpg cap sauh lagi best sbb dia halus dn ringan.kalu cap lain yg murah tu,hasilnya keras..)dgn air suam.jgn gaul terlalu lama tau.."

    ReplyDelete
  13. mrs.sabri:

    "biskut oreo,cipsmore,merry perisa coklat dan perisa kopi...eh byk lagi lah yg bwarna coklat dan gelap2 ni.."

    ReplyDelete
  14. sar:

    "A'ah..ntah tangan sapa tak tau..
    biskut kecik,bulat,masin tu memang rasa cheese,ada yg di kapit ngan inti mentega kacang,lagi sedap.."

    ReplyDelete
  15. Ainnoraini:

    "Biskut empat segi tu yg paling biasa dan selalu ada di rumah kami..tapi jgn yg berlemak tu,suka yg putih dan tawar jer..cicah kopi sedap kan.."

    ReplyDelete
  16. miloais:

    "biskut merri perisa kopi sedapkan...kalau yg biasa pun sedap..dasyat ko..sampai 2 kilo,tapi yelah senang borong byk2...tak yah asyik2 nak ke kedai..biskut beras tu sedap ker..boleh lah..masin sikit.."

    ReplyDelete
  17. Aiza:

    "saja entri akak kali ni nak boh gambar besar2..baru clear sikit tengok..pd yg malas bc entri,tgk gambar pun dh cukup.Nak cucoq tu...dtg ler umah akak,leh akak buat kan.."

    ReplyDelete
  18. a`ah mommy dulu mase kecik suke betui biskot kat atas tu...biskot pong ye...tapi dah beranak pinak ni kurang la, tak minat lak..~hee. kalu akak mommy kasi kueh bahulu time raya...alamat bawak pi raya haji tak abeh2..last2 buang.anak2 pun minat2 gitu jer la...

    ReplyDelete
  19. nurkass:

    "biskut lemak mati?nice..ohh cucoq tu cicah apa pun sedap...cicah gulai perangat pun sedap..mak saya ckp gulai buruk..hehehe..anak2 suka cicah sos thai jer.."

    ReplyDelete
  20. rajin kak piasara masak... hehe.. biskut pingpong tu masa kecik2 je jumpa.. sekarang tak pernah lak... ehehe...

    ReplyDelete
  21. Norhafiza:

    "no...skrg ni biskut macam2 dah tercipta...biskut cam oreo dan cipsmore tu bkn budak2 jer,mak ayah budak pun belasah.."

    ReplyDelete
  22. topimagine:

    "top...biskut feveret ko ni sama pulak macam kak mimi ko tu...suka yg warna coklat dan gelap..
    hehehehe..kebetulan pulak.."

    ReplyDelete
  23. ohhh tidakkk..nak jugak..nak jugak..beskut beras tu..sedap ooooo

    ReplyDelete
  24. Assalam,BSB suka biskut oreo makan dgn aiskrim...yammy

    ReplyDelete
  25. Cekodok:

    "biskut pingpong?ohhh..cap pingpong,ada lagi lah..yg akk gtau tu biskut/roti pong..pun masih ada lg akk rasa..tak caya,try pi tgk kt kedai2...tp akk dh brthn tk beli.."

    ReplyDelete
  26. kpah k-poh:

    "kak pun pernah makan yer biskut beras tu?...siannn,saya jer yg baru tau..hihi.."

    ReplyDelete
  27. BSB:

    "Biskut oreo mkn dgn aiskrim?tak pernah try..tp akak dpt imagine..memang sedap....mcm kat Mc D tu depa jual ais krim + oreo kan..."

    ReplyDelete
  28. xsuker snagt biskut..nak roti leh..

    ReplyDelete
  29. ish kuku tuh.. spoil btul kan kan.. biskut tuh pernah gak mkn tp manis btul.. nk kata biskut xmcm biskut lembut cam roti..

    skg duk ulang beli biskut a.k.a kuih bangkit.. tgk princess gemor semacam jer mkn nyer.. hehehe..

    ReplyDelete
  30. Salam Kak Pia, Wildan plg suka oreo tp oreo ni manis sgt2 lah akak, tgk kandungan gulanya mmg rasa takut nak makan walau sekeping. Kaz suka biskut marie atau cream crackers cicah milo panas, boleh habis berkeping2 sekali hadap.

    ReplyDelete
  31. sy suka gak biskut beras tu!!best!!
    dh lama gk la wujud biskut beras tu kak..

    ReplyDelete
  32. roti pong dgn biskut beras tu feveret kita. hihi ..

    ReplyDelete
  33. wah kak pia citer biskut plak.. teringat zaman dulu yg memang suka roti pong tu.. Sedap sgt mase tu. Tp selalu kene bising sbb lepas mkn terus x nk mkn nasi

    ReplyDelete
  34. bunga:

    "tak suka biskut..leh makan roti,nak roti apa..umah akak ni roti garnenia putih tu jer yg ada 24 jam..sekali beli 2 pack jumbo tu,roti lain takde...."

    ReplyDelete
  35. mrs.Gee:

    "a'ah kan cam roti lembut dan gebu jer..memang manis sgt..
    ohhhhh,biskut/kuih bangkit tu..sedap gak..bila masuk mulut,cair melekat kat lidah,mmmmm...sedap2.."

    ReplyDelete
  36. Kaz:

    "ohh Wildan pun suka biskut oreo..bebudak mgg suka,kita pun kalau dpt lupa dunia..bab gula tu kena hati2...jgn mkn selalulah kaz..akak pun suka krim cracker tu,kalau lapar sgt smtra nk tunggu mkn nasi akk mkn cicah milo.."

    ReplyDelete
  37. Surie:

    "Owhh ramai betul yg suka dgn biskut beras ni rupanya...dah lama wujud yer..akak baru tau kewujudan biskut ni baru tahun ni jer...hehehe.."

    ReplyDelete
  38. kakchik@ella:

    "suka jugak?kesukaan anak2 ni...mami depa pun kdg2 tumpang sekaki..hehehe..tp roti pong dah lama tak makan.."

    ReplyDelete
  39. haishhh terusik dgn cucuq yg ada daun kucai tu...mmg menyelerakan

    ReplyDelete
  40. Khaifaiz:

    "awatnya hang dok makan banyak sangat kot...sampai kenyang,patutlah tak nak makan nasi..Buat macam anak akak yg kecik tu,dia mkn biskut beras macam mkn nasi..byk betul,bila akak sound..dia leh jawab...kan ker biskut beras nama dia...pandai jwp.."

    ReplyDelete
  41. mommylavender:

    "sori mommy saya jwp last sekali komen mommy sbb miss tadi...roti pong tu saya pun dah bertahun tak makan..kuih bahulu anak2 saya suka depa selalu cicah ngan air milo...mcm2 anak2 saya ni,buruk makan..hehehe..tgh nk membesar kan..tak pernah tak habis biskut2 raya saya,tak cukup ada lahhhh.."

    ReplyDelete
  42. kiz suka biskut butang yg ada gula kaler2 yg mcm ice cream tu..huhu..

    ReplyDelete
  43. oreo paling suka..hehe..yg roti pong tu dulu rasa dia memang sedap.yg skang punya tak sedap...

    ReplyDelete
  44. kiz:

    "kiz...akak tau la biskut tu..anak2 akak pun suka gak,tapi yg kelakarnya ms diorang kecik2 dulu diorang makan gula yg warna warni kat atas biskut tu jer,last2 akak taknak dah beli...la ni diorang dh besar tak buat perangai cam tu dah...apapun biskut tu memang kiut kan.."

    ReplyDelete
  45. Puan Kutu:

    "yer...itulah...bkn bebudak jer suka mak budak pun suka biskut oreo tu kan...Yg roti pong tu ntah ler,dah lama tak makan dah tak tau la pulak yg skrg ni dah tak sedap..agaknya dah byk tiruan kot...diorang tak tau resepi asal camana.....kot2 lah kan,ye tak puan kutu?"

    ReplyDelete
  46. Biskut beras tu fevret time kuliah dulu. Selalu makan dalam kuliah. Hahaha~ ada satu jenis tu, tengit gile bau. Yang tu memang tak lalu nak makan :P

    Entry terkini: LipIce Percuma Untuk Anda dan Kawan-Kawan :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...