Thursday, 31 March 2011

Sikap manusia yang entah bila nak berubah...

Assalamu'alaikum...


Setiap hari tugas mengambil dan menghantar anak2 ke sekolah memang kerja saya.Motor suzuki merah yang antik tu lah jadi kenderaan rasmi kami..Tapi kadang-kadang en hubby bawak pergi kerja maka terpaksa lah jalan kaki...tak apa lah... sekali-sekala jer kan...

Inilah pemandangan 'menarik' yg saya nampak di sepanjang jalan...Bukan nak buka pekung di dada,nak tunjuk tempat tinggal yg tak seindah pandangan mata...tapi kita semua ni rakyat Malaysia yg tinggal di bawah satu bendera...fikir-fikir kan lah...



p/s:Plastik merupakan bahan pepejal yg sukar diurai di dlm tanah...maka ia akan mengambil masa beribu-ribu tahun sblm hancur..Perasan tak skrg ni dah ada hari tanpa beg plastik di pasaraya2 kita?

38 comments:

  1. majlis perbandaran tak cuci ke kak piasara....

    btol tu.. sikap kita memainkan peranan terbesar skali...

    psst... gua jarang buang merata.. sampah gua letak dalam raga moto... kalo jumpa tong gua buang... kadang2 terbang mcm tu je.. ngeeeee

    ReplyDelete
  2. nak buat mcm mana kak pia.. Susah dah nak ubah perangai buang sampah merata-rata.. Mungkin sbb sikap tak apa kud

    ReplyDelete
  3. manusia. makin lama makin teruk -.-

    ReplyDelete
  4. sesedap rasa jer buang sampah merata2!
    nak kata bodoh karang
    marah le plak kan????

    tapi - bagi iols
    memang bodoh bahalul manusia yg suker buang sampah merata2 ni...
    harus masa sekolah tak belajar kesihatan dan sivik

    ReplyDelete
  5. eee..banyaknya sampah..apa nk jadi tah..takkan x ada tong sampah kot kat kawasan tu?

    ReplyDelete
  6. kak pia, sy klu g care4 @ cold storage skang nie memg x pakai beg plastik diorg dah...hari sabtu adalah hari tanpa beg plastik...so, sy bawak beg tupperware...klu hari len pon sy bwk beg sendiri...g kedai kat umah pon sama...bkn nak tunjok riak tapi kesedaran timbul bila tgk byk sgt sampah² yg perlu dilupuskan..apa nak jadi dgn dunia kita nnt...fikirkan masa depan anak cucu cicit kita...tu sbb byk benar bencana alam yg menimpa skang...

    p/s: hijaukan bumi kita..

    ReplyDelete
  7. Sepatutnya kita kena ada undang2 yang tegas, bukan letak papan tanda jek. apapun kebersihan ni tetap kena ada padan setiap individu kan :)

    ReplyDelete
  8. Budak-budak pun tahu . Pernah nampak orang buang sampah dari dalam keta..


    Saya hon !

    ReplyDelete
  9. perasan hari tanpa plastik..tapi selalu je terlupa..


    pernah beli mcm x igt dunia..adeii...

    ReplyDelete
  10. emmmm..
    selalu sgt perkara ni diuar2 kan..
    tapi tak semua rakyat yg endah psl perkara ni..bila dah terhantuk nanti baru nak tengadah..

    ReplyDelete
  11. kadang2 ada gak orang ramai yang komplen pasal kempen tanpa beg plastik ni.. menyusahkan orang ramai katanye.. hehe

    * akk xnk join segmen bloglist sy ker.. hhehehe

    ReplyDelete
  12. Cekodok:

    "bukan majlis perbandaran tak buat kerja...hari ni cuci,esok lusa penuh balik,ntah la..akak pun tak buang sampah merata,anak2 pun akak ajar suruh buang sampah dlm tong smpah,kalau takde tong simpan dulu..nanti buang.Ohhh,sampah ko la terbang2 ke sini agak nya..hahhaa.."

    ReplyDelete
  13. Khaifaiz:

    "khai,sebenarnya ini ialah laluan budak2 sekolah....majoriti budak2 sekolah menengah lalu sini,tak tau nak cakap apa lagi...tak kan tak reti2 kot"

    ReplyDelete
  14. Melly:

    "ntah la..kata org kebersihan bermula dari rumah..makna nya tugas ibu bapa memberi pendidikan sivik,tapi kat rumah jer ok kat luar perangai terbalik pulak.."

    ReplyDelete
  15. miloais:

    "kat sekolah sekarang ni tak ajar sivik?Kalau dah sikap teruk...ajar sivik byk mana pun,macam tu lah jugak...semuanya datang dari dalam..dari hati.."

    ReplyDelete
  16. mrs.sabri:

    "Itu ialah laluan berjalan kaki,dan majoriti yg lalu hari2 kot situ ialah pelajar sekolah menengah..situ memang takde tong sampah..tp tak boleh ke diorang simpan sampah tu sampai jumpa tong baru buang...ntah ler mimi.."

    ReplyDelete
  17. Eza Ridzwan:

    "memang betul tu,bumi yang kita duduki skrg ni bakal diwarisi generasi akan dtg...ntah mcmana keadaan bumi ni akan dtg..
    baguslah sikap eza tu...bawa jer beg kain dari rumah..akak pun kdg2 lupa gak.."

    ReplyDelete
  18. Yaya:

    "A'ah kan,kalau setakat letak papan tanda jer...org tak takut pun.Apa yg penting ialah sikap diri kita sendiri yg suka kan kebersihan.."

    ReplyDelete
  19. A.Z.R.I.N.A.03.07:

    "Yang suka buang sampah dari dalam keta ni pun satu hal,main campak jer..kalau budak2 kita tegur dr kecik,diorang tak buat,msslh nya kdg2 ibu bapa yg buat..anak2 pulak tiruuu..."

    ReplyDelete
  20. miss Senget:

    "Owhh lupa yer..akak pun kdg2 lupa jugak..nanti kena ingat selalu dan bawa beg dr rumah..beli brg ker borong tu sampai tak ingat dunia..hehhee.."

    ReplyDelete
  21. Nurkass:

    "Dah macam2 kempen dah kan...kalau sikap tak nak berubah,susah lah...bila hujan..banjir..pastu sibuk,tak ingat pulak sampah-sarap tu yg buatkan longkang2 dn sungai tersumbat.."

    ReplyDelete
  22. topimagine:

    "pasal kempen hari tanpa beg plastik tu akak ada baca di entri kamu kan..kdg2 boleh menyusahkan..sbb ramai org tak faham,lagipun sbb kat mesia baru nak buat..kalau kt luar negara dh lama diorang guna beg kertas.."

    "owhh segmen tu..nak lah..nanti akak joint yer.."

    ReplyDelete
  23. dah jadi habit buang sampah sesuka hati kat mene2 dibalingnya....

    longkang pun jd tong sampah...ape tak banjir bile hujan lebatkannn...
    longkang penuh sampah...

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum kak.

    hmm, kadang2 ada tong sampah orang bukan nak buang dalam tong sampah. bila tanya napa tak buang, alasan terbaik yang saya pernah dengar

    "alaa.. biar la, nanti orang yang keje kutip sampah takde kerja pulak"

    hee.. ape daa.. sikap diri masing2 kan. tak boleh nak tunding jari pada orang lain. :)

    ReplyDelete
  25. salam petang pia~ kat mana2 pun sama pia.bukan kat tmpat pia aje...tempat mommy lagi teruk kot, kurang sivik la tu,,,tapi kdg2 mommy pun sama~ngee...

    ReplyDelete
  26. Bila dah banjir, salah kan alam lak.. walhal sikap sendiri puncanya..

    ReplyDelete
  27. salam...ta sedap mata memandangnya..semoga kita semua dapat amik sedikit iktibar tuk kesihatan diri kita jga kan kak..

    ^_^

    ReplyDelete
  28. salam..selalu juga jumpa situasi cam gitu,,yg tak tahan tu tong sampah sikit punya gedabak ada kat situ...

    ReplyDelete
  29. ainnoraini:

    "A'ah,betul tu...tong sampah tak de tak bermakna kita boleh buang sampah sesuka hati termasuk dlm longkang,
    dan bila hujan lebat..air penuh kat jln sbb longkang dah tersumbat.."

    ReplyDelete
  30. sar:

    "akak buat entri ni pun bukan nak menuding jari tapi untuk kita sama2 ambil iktibar..

    utk kenyataan tu,mmg betul...ada yg suka suki buang sampah merata sbb diorang fikir ...nanti pihak yg berwajib tak lah mkn gaji buta..ade ker fikir macam tu.."

    ReplyDelete
  31. mommylavender:

    "yer lah mommy,bkn kt tmpat saya jer...kat tmpat2 lain juga ada masalah macam ni...sbb takde kesedaran sivik kot..ehh,mommy pun?hehehe..jgn mommy.."

    ReplyDelete
  32. Yan:

    "Betul tu,saya setuju...bila hujan,air tak leh mengalir dgn baik sbb longkang semua dh tersumbat dgn sampah..tapi alam di salahkan pulak..patut lah bumi makin marah.."

    ReplyDelete
  33. hudahazwani:

    "Buang sampah merata-rata,longkang tersumbat...lps tu jadi sarang nyamuk aedes...demam denggi pun menular...ntah ler huda...geram kalau di fikir2 kan...semoga kita semua dpt ambil iktibar.."

    ReplyDelete
  34. suri solehah:

    "itulah pasal suri,kalau ada tong sampah...buat2 tak nampak...kalau takde lagi di buat alasan untuk buang sampah merata,padahal kan boleh bawa balik bungkus keropok,
    botol air atau lain2 tu dan buang bila dah jumpa tong sampah..
    seorang buang satu,kalau dah ramai...
    itu sehari,kalau sebln?sethn?..."

    ReplyDelete
  35. alahai..kesian kan org kita..klo kita cakap org kita pengotor mahu dimarahkan kita pula...

    ReplyDelete
  36. Norhafiza:

    "Itulah no...kerajaan dah buat macam2 kempen,termasuk denda dll ...tapi kalau dah pengotor tu tak leh nak buat apa..(tapi bukan lah semua,ada segelintir jer.."

    ReplyDelete
  37. eh tkde bandaran ker kt situ..emm rakyat malaysia mmg susah nk ubah pemikiran bab sampah n pengotor nie...

    ReplyDelete
  38. Puan Kutu:

    "Ada...tapi agaknya pihak majlis perbandaran tu dah tak larat nak cuci kot..itu lah masalahnya dgn rakyat m'sia ni entah bila la nak berubah agaknya...kerana segelintir jer habis semua terpalit.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...