Friday, 25 March 2011

Menyentuh Sensitiviti...

Assalamu'alaikum...

Apa khabar semua?Semoga semuanya sihat dan ceria selalu.
Agaknya semua dah tahu pasal NOVEL INTERLOK?
Akhirnya konflik yg timbul akibat penggunaan frasa 'paria' dah berakhir.
Mungkin sesetengah org tak ambil kisah pun pasal perkara tersebut kan..
Tapi itu lah sensitiviti..

Sama jugak yg terjadi dgn filem ...DALAM BOTOL
Sebelum ni kan tajuk nya ANU DALAM BOTOL
Sebelum ditukar kpd ...DALAM BOTOL
Itu pun berkait dgn isu sensitiviti..
Mungkin ada yg pikir tak salah kalau diorang nak kekalkan 'anu dalam botol'
Atau senang kalau tulis jer **** dalam botol atau **** dalam botol

Kesimpulannya kat sini...kita hidup bermasyarakat ,bkn hidup sendiri atau
dgn sekumpulan kecil jer...
Dalam rumah kita sendirilah..saya jamin sebagai ibu bapa tentu kita tidak akan membiarkan
ank2 kita menggunakan perkataan2 yg berunsur negatif dalam kehidupan seharian kan..
Contohnya dalam rumah saya sendiri perkataan2 macam tu mmg dilarang.
korang pernah tak dgr dialog2 yg macam kat bawah ni?

(ini antara dialog ank2 saya yer..sbb tu ada dialek utara tu..)
"hang ni bodoh lah..."
"kakak...awat hang ni gedik sangat?"
"awat la lembap sgt hang ni?"
"bontot hang..."
"kepala hotak hang.."
Macam-macam lagi kan....(tak tertulis kat sini..)
Macamana?
Nak dengar saja?

Jangan hairan dari mana anak2 kita ceduk perkataan2 tu...
Sebab diorang bukan duduk dalam rumah jer 24 jam..

42 comments:

  1. betui tak kan nk dengar saja kan tegur lah mana patut..

    ReplyDelete
  2. sebelum ank2 memasuki alam persekolahan,memang ayat2 diaorang berbual suci murni je kalau kita dengar..tapi bila dah masuk alam persekolahan,mulalah kita dengar perkataan2 yg buruk mula keluar dari mulut mereka..pernah anak bongsu saya yg darjah satu tu mengeluarkan hanya perkataan BODOH..kebetulan ayahnya ada kat rumah..terus di beri penampar sebijik..sekarang sekolah dah hampir 4 bulan,langsung dah tak dengar lagi perkataan BODOH tu keluar dari mulut dia setelah di beri 'hadiah istimewa' hari tu..pada pendapat saya,semuanya kerana PENGARUH KAWAN2 DI SEKOLAH....

    ReplyDelete
  3. anak2 mommy pun sama pia....cpt betul mengikut perkataan tak elok.Cam semalam anak mommy cakap....
    "ibu, ckgu kat sekolah pagey kite orang ko2 jer...n cakap diri die aku"

    ape mommy nak jawab...blurr sekejap,
    mommy cakap lah cikgu tak sengja kot.sedang kat umah kita larang anak2 ber `aku` n `ko`

    ReplyDelete
  4. puanbee:

    "yer betul tu bee kena dan wajib tegur,takut nanti diorang terbiasa..susah pulak nak ubah.."

    ReplyDelete
  5. salam..
    emm..sbb pengaruh di luar la tu kak pia..haihh..susahkan..
    pengaruh rakan sebaya lagi kuat..semuanya kena pantau..

    pernah sekali tu anak buah saya sebut B*B* kat adik dia..apa lagi mmg dapat hukuman keras dari parents dia lah..sejak tu terus tak berani sebut dah..

    ReplyDelete
  6. mrs sabri:

    "sama la ngan famili akak ni..belum skolah semua ok jer,pengaruh kwn2 tu..akk pun tak benarkan ank2 akk ckp bodoh gak..kalau ada gak yg cakap,ada tukang repot tau...mamiiiii...kakak ckp bodoh...

    sian ank ko mimi..kena penampar..tp sekurang-kurangnya penampar tu lah buatkan dia serik kan..tak berani lg dia ckp benda2 tak elok tu.."

    ReplyDelete
  7. mommylavender:

    "ntah la mommy..pengaruh kwn2 tu mmg tak boleh elak.tapi kdg2 cikgu pulak bagi pengaruh tak elok..a'ah kn pikir positif jer..cikgu tak sengaja tu..hehehe.."

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah stakat ni anak2 sy masih tkawal lg pcakapnnya...kcik lg heheh

    tp dulu diorang suka juga sbut ..tak guna!!
    pngaruh siri kartun jepun naruto ke apa ntah!

    ReplyDelete
  9. akak rasa tak leh tgk cite2 cam ni. buat geli tekak je..

    ReplyDelete
  10. betuiiiii..bebudak skg kalu xdikawal, dorg lg aggresif..

    p/s: bak peribahse "i missed de goal!!!"..ehh tul ke tu??hikhik..

    ReplyDelete
  11. nurkass:

    "mmg betul la pengaruh dr kwn2 tu..ank2 kita tak tau pun apa yg diorang ckp tu betul ke salah,buruk atau baik ker ..anak akak pun pernah ckp b*b* gak..lps kena lecture baru dia paham nape tak leh ckp cam tu.."

    ReplyDelete
  12. dulu pun satu filem trpaksa d tukar tajuknya gara2 sensitiviti..
    perempuan, isteri dan dot dot dot..

    ReplyDelete
  13. So Shy lady:

    "a'ah..kan pengaruh citer tv pun kuat juga..kartun skrg ni mcm2,filem pun bhsa ada yg teruk2...bebudak ni pulak tau ikut jer w/pun tak tau makna sebenar..."

    ReplyDelete
  14. mr.curly:

    'kena kawal anak2..pengaruh kawan2,pangaruh tv,pengaruh internet..macam2 lah..penin2..

    ehh peribahasa apa tu,akak tak tau pulak..ntah2 akk miss the goal tak..?"

    ReplyDelete
  15. Pengaruh rakan sebaya ni mmglah tersgt kuatnya Kak Pia. Anak2 Kaz yg gi tadika dan nursery tu pun 'power' habis vocabnya. Sikit2 kata 'bodoh', 'tak guna' dan sebagainya. Kadang2 malu kat orang bila dgr, mcm kita tak pandai ajar anak pula.

    ReplyDelete
  16. toyolkiut:

    "oh citer tu ker..yg sofea jane heroin dia kan..dot3 tu sepatutnya apa ek..j****g ker?sensitif tu kan...patutlah diorang tukar..."

    ReplyDelete
  17. Kaz:

    "betul tu kaz...itu yg kita takut sbb nanti org akn pikir anak siapa la ni..ckp mcm tu, mak bapa dia tak ajar ker?...padahal kita kat rumah sikit punya jaga apa...ank2 kita seawal tadika lg dah terpengaruh dah..apalagi yg sek rendah dan menengah..lg teruk laa"

    ReplyDelete
  18. yan:

    "saya pun tak tgk aihh citer2 macam tu,,tp yg novel tu sastera tingkatan 5 tu..citer mcm menarik..belum bc lagi,bc sinopsis jer.."

    ReplyDelete
  19. salam kak pia..memang dunia sekarang ni..kadang tu ada perkataan dikira taboo dulu..sekarang ni dah jadi perkataan biasa je..samalah ngan anak suri..kadang tu marah adiknya..buta ke??ya allah..sabar jelah..

    ReplyDelete
  20. suasana persekitaran mempengaruhi pembesaran kanak2..

    ReplyDelete
  21. biasanye rakan sebaya lebih rapat ngan family.. so ape yang rakan sebaya buat lagi cepat mempengaruhi budak2 kn :)

    ReplyDelete
  22. akak mmg pantang betul kalau dengar bebudak cakap mcm tu...

    ReplyDelete
  23. betul kakPia..No setuju sesangat..anak No yg br masuk sekolah tadika tu pun dah pandai dah kuluarkan ayat2 power dia...kita plak jenuh duk larang itu ini...ibubapa kene pantau selalu kan kak..esok2 dh beso lg berat kita kene tanggung..

    ReplyDelete
  24. suri solehah:

    "Apa nak buat suri...zmn serba moden ni sgt mencabar sifat2 keibuan kita kan...kena byk bersabar!"

    ReplyDelete
  25. kiz:

    "betul tu kiz...keadaan persekitaran banyak mempengaruhi anak2 dalam proses pembesaran mereka.."

    ReplyDelete
  26. topimagine:

    "Betul2...nasib baik anak2 akk jenis yg dgr ckp..bila akk larang depa ckp benda2 tak elok depa patuh..tp msslhnya ngan kwn2 sekolah taktau la pulak.."

    ReplyDelete
  27. kpah k-poh:

    Kak pah...saya pun pantang gak..tp sblm nak bg penampar ker..nasihat elok2 dulu kan..kdg2 depa bkn tau pun apa yg depa ckp...tp kalau dah menengah dok ckp words yg tak elok,kena..."

    ReplyDelete
  28. Norhafiza:

    "Betul tu no..kena pantau dan nasihat apa2 yg patut..yg mana tak elok baik dilarang sblm jd habit...zmn skrg ni betul2 mencabar kan.."

    ReplyDelete
  29. ngan anak2 kena tegur mana yg patutlah kan...

    bab interlok
    letih nak ulas kekdahnya
    sebab iols pernah ber-blog pasal ni...
    bagi iols - yg komplen tu jenis baca sambil duduk bawah tempurung berbekalkan akal sejukbeku yg baru dikeluarkan dari freezer

    anu dalam botol plak
    tak habis makcik ni nak buat filem sampah
    cukup2 lah keluarkan filem sampah
    dah berlambak kat pasaran pilem camni...
    tak tau kat mana yg membina minda dan konon2nya - sebagai pengajaran untuk penonton!
    for me - makcik ni lebih kepada syok sendiri dan melayan nafsu sendiri

    my opinion
    harap maaf kalau ada yg tersinggung

    ReplyDelete
  30. btul tu akak.. sy sokong sgt.. walaupun anak sy masih kecik2 lg.. tp sy ttp menjaga bahasa perbualan lagi2 hubby bila ckp dlm telepon ngn member2.. kl kite xpantau n ajar dorg dari kecik sapa lagi.. sekurang2 nye depa tau ape yg patut dan xpatut dorg ucap or ckp..

    ReplyDelete
  31. hehe.. taip je anu... kan senang.. kalo anu dalam btol kira mcm sensed... so taleh la nak guna 'si anu.. si anu..' hehe...

    btol tu kak pia.. kata2 yang kurang sedap didengar tu boleh menggugat kerukunan kita....

    ReplyDelete
  32. itu la..anksy pun sebelusekolah byk terpengaruh dengan tv sy rasa kalau sebut perkataan yg tak elok,skang dh sekolah, terpengaruh dgn rakan sebaya pulak,tp kita sbg ibu kena la marah n didik bgtau yg tu tak elok kan..:)

    ReplyDelete
  33. btol kak,
    kadang2 media massa menjadi faktor utama dalam mempengaruhi budak2 ni, di samping rakan sebaya...

    ReplyDelete
  34. miloais:

    "psl isu interlok tu,akak pun tk pahal pasai pa depa tak boleh terima kenyataan tu..dan buat kecoh ntah apa2 mcm budak2..
    bab anu dlm botol pulak,pun akk tak faham apa nak disampaikn,mesej berguna tang mana pun taktau..tp makcik tu kata kalau filem ni tak laku dia nak pencen dr buat filem lg...kita tuggu je lah.."

    ReplyDelete
  35. mrs Gee:

    "mmg kena hati2 bila berbual di rumah,org dewasa kdg2 bila berckp di tepon bkn main tak igt dunia...kdg2 tk sedar ank2 dengar..bahaya tu.."

    ReplyDelete
  36. Cekodok:

    "amboii lama tak nmpak..pi mana?Akak taip pun word anu dlm botol tu..tak de hal pun,tp akk taktau pasai apa yg diorang buang word tu dn ganti dgn ...(dotdotdot)pasal sensitiviti lah senang cakap.."

    ReplyDelete
  37. Puan Kutu:

    "itulah msslhnya..sblm masuk skolah terpengaruh ngan tv..dah masuk skolah terpengaruh ngan rakan sebaya pulak dah...kita sbgai mak bapa lah kena dok pantau dn beri nasihat mana yg patut.."

    ReplyDelete
  38. Cikgu Fikri:

    "Betul tu fiq...ngko sbgai cikgu tolong2 pantau noo..hehehe..hidup cikgu fiq.."

    ReplyDelete
  39. zaman yg sangat penuh pancaroba sekarang ni kan...

    anak2 perlu didik daripada gejala luar yang sgt merisaukan...

    smoga berjaya kak =)

    entry best : Tempat Larangan bagi Manusia~

    ReplyDelete
  40. anis anisa:

    "Insyaalalah...akk sgt berharap berjaya dlm mendidik anak2..tp zmn serba mencabar ni sgt merisaukan akak lah...segala macam unsur negatif ada di mana-mana...bak kata kamu..zmn yg penuh pancaroba.."

    ReplyDelete
  41. anak2 aina pon sama kak pia, selalu sangat dengar ayat2 macam tu. biasanya aina respon dengan ayat...'hishhh...elok la cakap cam gitu. pi skolah cikgu ajaq macam tu ka?'

    tapi kalau tengah hangin memang le tangan berjalan dulu, kena cubit pas tu ceramah panjang2...legaa...

    ReplyDelete
  42. JunAina:

    "budak2 zmn sekarang ni sama ja aina..msslh nya benda2 mcm ni tak payah ajaq..ishh tak kan cikgu pulak nak ajaq kan..tp sesama depa la....sorang jaa bawak,pastu berjangkit..
    Amboii..hangin nya hang noo..sian depa kena cubit,siap kena ceramah lagi tu..hehehe..lawak la..jgn buat selalu tau..siannnnn..."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...