Monday, 7 March 2011

Pantang betul...

Assalamu'alaikum...

Selamat bertemu kembali..Semoga semuanya dalam lindunganNya selalu.Korang dah sarapan?Tak baik skip sarapan ni tau..bahaya...Terlanjur cerita pasal makan tu..korang ada tak pantang-larang ker...atau disiplin tertentu dalam bab-bab makan ni..?

Tentu ada kan..jom kongsi..Saya dan hubby pun masing-masing ada pantang larang masa makan ni..Hubby saya ni cukup pantang kalau sarapan dulu sebelum mandi...dia punya bebel bab ni ngalahkan pompuan..Selalu nya hari2 cuti hujung minggu,dia ada kat rumah...(selalunya masa sarapan..)Biasala budak-budak,hari cuti bangun lewat..pastu lapar..Tugas bebel di take over pulak dah..Lagi satu abah diorang ni pantang kalau anak-anak makan selain dari kat meja makan.Biasalah budak-budak,diorang suka tau makan kat depan tv...ini pun abah diorang suka bising-bising.

Saya pulak paling pantang kalau bercakap-cakap time mulut penuh..rasa nak tampar jer..Lagi satu..tolonglah makan diam-diam,bukan diam tak bercakap tu..tapi korang perasan tak, ada setengah org makan ada 'bunyi'?Bunyi ni kalau tak nak kedengaran,masa mengunyah tu pastikan mulut kita rapat kan..Hahh...cuba buat..

Lagi satu...masa makan kami tak akan sesekali hidangkan air sekali kat ats meja..sbb kalau anak-anak saya nampak air tu(nak-nak pulak air sirap ker..oren ker..)diorang wajib nak makan berulam air..tak bagus untuk anak2..Nanti mengaji...nafas pendek..ada org kata nanti perut buncit kalau makan berulam air ni..

Ada lagi tak pantang larang,


atau perkara2 yang tak boleh/tak sopan pada waktu makan?

29 comments:

  1. Kalau makan guna sudu-garfu jangan lagakan antara satu sama lain dan pinggan juga. Bimbang macam ada pancaragam pulak kat dapur tu. Kalau kat majlis lagi bimbang lauk terlompat meja pulak heeee.....

    ReplyDelete
  2. slalu kat rumah tunggu mak ayah amik lauk dulu baru ank2 plak then mesti bace doa b4 makan! hihiii

    ReplyDelete
  3. bagus... makan sekali... sebab itu waktu keluarga.. hehe.. jangan ajar makan depan tv.. ralit...

    baguih2.. bagi alamat.. nak p makan kat sana.. haha

    ReplyDelete
  4. Kakzakie:

    "..a'ah la kak...nnti ada org kata sapa la yg kaya benoo upah pancaragam time makan ni..hehehhe.."

    ReplyDelete
  5. Uwmaisarah:

    "a'ah..itu pun adab2 yg patut diamalkan..utamakan orang yg lebih tua..doa tu dah tentu la kan.."

    ReplyDelete
  6. Cekodok:

    "makan bersama memang patut menjadi amalan setiap keluarga..kalau mkn sorang2..tak dpt mengeratkn silaturrahim antara keluarga...lg lauk pun tak cukup..sbb ada yg amik byk..org belakang tinggal saki baki jer..tak baik..alamat?tak leh,
    tak mo bg hang mai umah.."

    ReplyDelete
  7. yup..betul tu kakPia..Hubby No pantang klo anak2 bangun pg tu tak terus mandi..kene mandi dlu br la boleh nak buat keje lain..lagi satu pantang klo dia tengok tv citte yang thriller klo muka dia duk kerut2 tu jangan ditegur la hahahaha...tengah konsentrate tu..sama la kakPia..kami makan pun air kemudian..maknanya tiada air atas meje makan hehe..

    ReplyDelete
  8. wah bagos la sume pantang larang ne.. nice... tp family sy xdpt ikot sume pantang larang tu.. tp janji family happy kn.. :)

    ReplyDelete
  9. keluarga kpah ler tak de pantang larang nya..nak makan kat mana..nak makan masa bila...mandi time mana..tak mandi sehari ke..apa ke..semua tak de hal...kita org jenis santai...yg penting solat jgn tinggal..tapi tu semua bila anak2 dah besar panjang...masa depa kecik2 dulu...huh...disiplin..penting sbb abah dia askar...heee..

    ReplyDelete
  10. salam pia,,akak tak banyak pantang larang sangat..cuma kalau makan,,pantang jumpa nak ngap semua..huhu

    ReplyDelete
  11. Jangan kentut semasa makan. hehe
    Jom baca entri baru saya Batal air sembahyang saya

    ReplyDelete
  12. saye pantang kalau org mkan berbunyi...xpon time hirup kuah 2 di bunyi2 kan...sakit telinge...hhehee

    ReplyDelete
  13. bab makan TK x kisah, pe2 pun boleh..
    tp TK x suka bekas makanan basah dan sudu garfu yg berukir..

    ReplyDelete
  14. Norhafiza:

    "masing2 org ada diorang punya 'boleh' dan 'tak boleh' kan..sbb ank2 kecik2 lg ..mana yg tak elok kita tegur la..tkt nnti kalau tk tegur akn jd kebiasaan pulak"

    ReplyDelete
  15. topimagine:

    "Takpa top..lain keluarga lain peraturannya..janji happy,don worry2 k.."

    ReplyDelete
  16. kpah k-poh:

    "ank2 dh besar lain kak..ni tumpang kecik lg tu yg kena tegur mn yg tk elok..kalau tak tegur dia tk tau beza mn baik mn buruk..sy percaya ank2 kakpah berdisiplin tu..maklum ler bapaknya bekas askar.."

    ReplyDelete
  17. suri solehah:

    "kalau pantang yg tu..sama ngan saya gak,cukup pantang...pantang jumpa..hehehe.."

    ReplyDelete
  18. azwandengkil:

    "kalau nk kentut bangun dan pegi tmpat lain..kalau sempat,kalau tak?"

    ReplyDelete
  19. iniialahaku:

    "makan berulam air mmg tak bagus kan..so..jgn,jgn,dan jgn..kalau org2 tua tak pa la..kesian..tercekik.."

    ReplyDelete
  20. azi nur:

    "a'ah akak pun kalau hirup kuah bunyi slurrpppp..mmg sakit telinga gak.."

    ReplyDelete
  21. toyolkiut:

    "owhh..macam tu yer...ehh tp sudu garpu berukir cantik apa..."

    ReplyDelete
  22. mmg pantang bangun tido tak mandi dah nak makan...

    tapi saye nikan..pantang jumpe...bab2 mkn ni..semua nak belasah jer...

    bile la nak kurus ni...kalau mcm tu gayenye...

    ReplyDelete
  23. ainnoraini:

    "ehh..sama ler kita...

    bab pantang jumpe tu pun sama gak..hehehe..

    ntah ler bila nak kurus ni..adoiii"

    ReplyDelete
  24. mkn jgn sembang2. jp g tcekik. heee

    ReplyDelete
  25. Piasara..suami akak pun sama..pantang anak anak makan sebelum mandi..masa kecik2 dulu le..
    ada sekali ..abang datang rumah..anak2 dia bangun tidur..terus dok ngadap meja makan..
    dia tak bagi..meraung raung anak abang menangis..he he..

    ReplyDelete
  26. i am SILAH:

    "itu dah tentu la..tersedak pun boleh jadi gak..tersedak ni lg teruk tau dari tercekik..tp mmg bahaya la..mkn biar perlahan dn sopan.."

    ReplyDelete
  27. kak Erna:

    "ish2..kesian diorang kak..suami akak ni kira tegas la noo..dia tak kira dah ank dia ker,ank buah ker..semua kena punya..hehehe.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...