Thursday, 7 April 2011

Menu bajet untuk hari ni...

Assalamu'alaikum...

Harga barang semua dah naik...
Kalau hari minggu pergi pasar,beli gedebak gedebuk...
jangan mimpi la 50 ringgit cukup yer..
Konon2 bajet untuk seminggu
Tapi kadang2,bajet tak betul.....belum seminggu freeze dah kosong?
Takpa lah,kedai runcit kan banyak...pilih jer mana nak,
melayu,cina,aceh pun bersepah...
Inilah bahan mentah yg saya beli tadi..untuk makan hari ni dan malam sekali..
v
v
v
v
v
v
v
v
v
Ikan kembung 5 ekor
santan sebungkus
sawi 2 ikat
suhun 2 bungkus
tempe sekeping
Jumlah semuanya RM9.60
(fuhhh...selamat...bawa RM10 jer,tp kalau bawa byk..byk yg habiss..)
Boleh lah tu
masak apa yer....
v
v
v
v
v
v
v
v
tu diaaa...kari + bendi...
(bendi...beli kat pasar hari tu..)
Selain kari...ada sayur,sawi tumis + suhun dan ikan bilis
Ada ikan goreng
sambal belacan dan ulam..

Sekian,jumpa lagi!!!

46 comments:

  1. sedap nampak kari ikan akak tu..:)

    ReplyDelete
  2. xde la bajet sangt.. kalo sental pon kenyang gak kn... hahaha

    ReplyDelete
  3. peh kak pia..kuah kari tu kalau ada baki..petang2 ni cicah lempeng sodap ni..pehh sekali lagi..

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah...
    yang penting kenyangg...
    heee

    ReplyDelete
  5. hai kalau sy kak g pasar tani beli barang basah memang tak cukup 50 inggit..kalau g pasaraya beli arang kering 100 pun tak cukup..

    kari ikan..lapoooo..

    ReplyDelete
  6. Agak murah ek beli kat pasar semua tu tak lebih rm10. Mama cik Yana gi pasar mesti kadang RM15 abis. Padahal belinye tak banyak pun. Kalau cik Yana yang pergi, tak abes kot duit sebab tak tahu nak beli ape. Teng teng teng :P

    Lots of Love,
    Cik Yana

    ReplyDelete
  7. salam petang pia~ kalu bwak duit sikit..tangan tu tau lak mmbajet, lau bawak duit lebih...hee~ selera pun belebih2.sedap menu ari ni....ase pi numpang sesuap dua.

    ReplyDelete
  8. Betul tu pia, kalau banyak duit, banyak pula yang nak di beli.untung hilir bawak banyak tu, dapat gak buat lauk . sekarang ni barang mahal, kalau bawak RM50 dapat barang pun ciput je.

    ReplyDelete
  9. kalau kat kg masih murah lagi kot. sebab tu kalau balik kg hubby, saya ambik peluang beli barangan basah...

    ReplyDelete
  10. tak nak kasi kiter sikit ke??ehehe

    latest entry ; Mengemis Kasih~

    ReplyDelete
  11. itu pun dah menyelerakan pia...ade pulak sambal belacan makan dengan nasik panas2...

    betul tu...lagi byk bawak duit...mcm2 benda yg nak diangkut bawak balik rumahkan...

    ReplyDelete
  12. Yus:

    "memang sodapppp...apapun itulah rezeki yg allah bagi..alhamdulillah"

    ReplyDelete
  13. topimagine:

    "tak bajet ker..akak punya la dok bajet2 10 ringgit tu..taknak bagi lebih...nasib baik cukup...sampai ke malam tu top...alhamdulillah.."

    ReplyDelete
  14. Kiz:

    "petang2 cicah lempeng...sedapkan...
    tapi kak pia tak sempat nak buat lempeng,anak2 akak cicah ngan roti...pehhh,laju jer...semangat tgk diorang makan.."

    ReplyDelete
  15. SZ:

    "Alhamdulillah...yg penting kenyang...betul tu suzi,rezeki Allah!

    ReplyDelete
  16. Rina Avail:

    "Cik betty....kita dok zmn melinium ni mmg lah...brg basah kat pasar tu kdg2 dekat 200 rggit..tu pun tak cukup seminggu,kalau brg kering kt supermarket..satu troli jer 300 rggit lebih..itu lah pasal akk kalau shopping taknak bawa duit byk..byk habisss..."

    ReplyDelete
  17. Adinda Amy Sensei:

    "Sedap...kari ikan ni kak pia dah lama tak buat tau...asyik ayammmm jer...ikn selalu goreng,sesekali buat kari...pehhh....."

    ReplyDelete
  18. Cik Yana:

    "10 rggit tu kak pia bkn beli kt pasar kat kedai belakang umah jer...kalau bajet betul2 boleh yana..kalau tak bajet...itu yg jadi membazir...janji jgn beli yg mahal2..."

    ReplyDelete
  19. mommylavender:

    "betul tu mommy,kalau bawak duit sikit...pandai jer kita bajet betul2 supaya tak lebih tak kurang..kalau bawak byk,macam2 nak dibeli..."

    ReplyDelete
  20. Cik Ina Minat Do Do Cheng:

    "Kak..satu hari tu kan suami saya bg 50 riggt untuk beli brg kt pasar mlm...lps tu dia tanya baki...what???amboii,angin ler saya,beli bawang,kentang,ikn bilis,makanan utk 5 org ank kt rumah tu...50 ringgit pun tk cukup,awak ingat ni zmn P.Ramlee ker?sjak tu dia tak pernah tanya baki dah..kalau lebih pun...selamat lah duit tu kat saya..pssttt,jgn citer kat org ye kak..hehhee"

    ReplyDelete
  21. Yan:

    "sama lah kita...saya kalau balik kg...pegi pasar,macam2 kitaorg borong.Suami saya lagi gila membeli...sayur2 murah gila...tp kat pasar borong lah..makan mewah betul kalau balik kg.."

    ReplyDelete
  22. Anis Anisa:

    "Tak nak kasi lah..hehehe..kalau ko nak, datang lah ke umah akak ni.."

    ReplyDelete
  23. Ainnoraini:

    "Pehhh...memang menjilat jari ain..hehhe.."

    "saya memang selalu mcm tu...suami saya bagi 20 ringgit utk sehari..saya bajet2...10 rggit dah cukup,yg penting kena pandai bajet..Tapi kalau suami saya yg pergi beli,byk duit habiss sbb dia tak pandai bajet,dia suka beli brg2 mahal..mmg laa byk habiss.."

    ReplyDelete
  24. Tangan yg bijak mengolah dari berapa jumlah wang pengakhirannya dapat makan sedap.

    Pia kira kalau makan kat luar dgn apa yg pia masak tu dapat ke RM10/-. Paling tidak pun mesti 3 kali ganda.

    ReplyDelete
  25. kari ikan ngan bendi tu nampak sedap
    iols memang suekr kacang bendi ni!

    memang - rega barang2 kat pasar skang ni
    mencanak naik - takat bawka rm50 tu.. cam tak de apa jer yg dibeli...

    ReplyDelete
  26. saya klau ada ikan goreng n blacan..pun dh cukup bslera dah ;)

    ReplyDelete
  27. ya allah..sedapnye kari tu kak pia...
    terliur dah ni..peberet kass kari tu..huhu..anto lah sepiring..huhu

    ReplyDelete
  28. Kakzakie:

    "betul tu kak..kalau kita bijak,boleh jimat kan..kalau nak banding dgn makan kat luar...macam langit ngan bumi la kak.."

    ReplyDelete
  29. Miloais:

    "dah lama akak tak masak kari ikan ni...salau ikn buat goreng jer..sesekali buat kari ikn boh bendi byk2..sedap jugak..

    zmn sekarang ni..pergi pasar bawak 50 ringgit dapat apa jer kan...harga brg semua mahal2.."

    ReplyDelete
  30. So Shy LAdy:

    "ikan goreng ngan sambal belacan...sedap tu.Budak2 zaman dulu makan nasi ngan ikan goreng campur minyak ikan sikit...budak2 la ni makan hebat2.."

    ReplyDelete
  31. Nurkass:

    "Nak antor sepiring...tak dpt ler,sbb dah habiss dah..hehehe.."

    ReplyDelete
  32. kalau nak beli ikan, kakchik skrg lbh suka beli kat pasaraya tesco. lebih murah dari pasar dan kedai runcit.

    ReplyDelete
  33. assalam piasara..kadan2 akak rasa macam tak percaya..duit yang habis dengan barang yang dapat..rasa sikit sangat..

    ReplyDelete
  34. kak pia... lapaq la pulaq... bila nak masakkan kita ni... ermmm xde maknanya rm50 tu cukup... mahal sgt barang basah zaman kini kan

    ReplyDelete
  35. ermm sedap..bendi lbh pun takpe..LM suka

    ReplyDelete
  36. salam kak pia..sungguhpun kari akak tak muncul kat tmpt suri..tapi dapat kubayangkan kesedapannya..

    ReplyDelete
  37. betul tu kakPia..skang barang sume dh naik..klo tak naik dorang kurangkan kuantiti..kita kena pandai2 bujet kan..pst!!! tergoda lak tengok kari bendi tuh

    ReplyDelete
  38. sedap plak nampak kari ikan tu kak pia.. ade belen cicah roti plak kan kak.. kite org pompuan ni mesti ade ciri2 pandai membajet kan kak kan.. dan paling terror bab2 planning income nih..

    ReplyDelete
  39. kakchik@ella:

    "yer ke kc?Saya tak pernah pulak beli ikan,ayam atau udang ke kat tesco...selalu beli kt pasar jer..tapi selalu dgr kwn2 ckp murah beli kt tesco.."

    ReplyDelete
  40. Kak Erna:

    "itu lah kak..kadang2 rasa tak percaya...ingat duit kita dah jatuh atau hilang kat jalan..padahal itulah hakikat zmn ni..nak tak nak kena terima.."

    ReplyDelete
  41. Aiza:

    "RM 50 tu buat belanja makan sehari jer aiza...kalau keluarga kecik bolehlah makan 3-4 hari..bukan brg basah jer..barang2 kering kt pasaraya tu satu troli jer harga dah mencecah RM300.."

    ReplyDelete
  42. LM:

    "Kari ikan kak pia mesti nak bendi lebih...kalau kari ayam/daging mesti kentang lebih..hehhehe...lebihkan sayur..."

    ReplyDelete
  43. surisolehah:

    "suri...sesekali layan kari ikan temenung/ikan kembung ni sedap jugak ek...asyik kari ayam jer..."

    ReplyDelete
  44. Norhafiza:

    "betul tu no..harga brg2 skrg ni mencanak canak naik...kalau yg tak naik tu mesti kuantiti dia kurang...mcm kuih contohnya...harga sama tapi saiz dia..mak aih...kocik benoo...kena lah terima hakikat kan no..."

    ReplyDelete
  45. mrs.Gee:

    'a'ah memang sedap...tgklah sapa buat..cwewah2..masuk bakul dah pagi2 ni..betul tu gee..kena pandai bajet..kena pandai plan duit gaji tu...kalau tak pandai akn berlaku perbelanjaan melebihi pendapatan...maka hutang pun keliling pinggang..mintak simpang kan.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...