Wednesday, 20 April 2011

Kerpak,kerpok...patah tulang.....

Assalamu'alaikum...


Selamat pagi semua...dua tiga hari ni dok publish cerita pasal adik,abang jer...cerita pasal diri sendiri takde ker?hahahaha...ni nak cerita satu cerita ni,korang pernah tercekik tulang ikan?

Jom kita kongsi pengalaman jom...al-kisah hari sabtu kelmarin dulu,saya tercekik tulang ikan kembung masa makan nasik malam tu.Sebenarnya dah selesai mkn nasik dah...tp sbb ikan kembung goreng tu byk lagi..saya pun amik ler sekor nak ratah.Ratah punya ratah....alamak,
adoii...tercekik tulang pulak,lagi bertambah masalah tulang tu tersangkut kat bahagian tepi tekak tu bkn kat tgh..tu yg telan nasi gumpal ker,telan roti la,telan pisang..semua tak jalan..

Ada lagi petua sy buat tau..minum air dlm tudung periuk...celup jari dlm madu pastu hisap jari tu..tak lut jugak nampaknya...panggil adik pulak,celup jari dia dlm air pastu minum..sbb adik ni lahir songsang...keluar kaki dulu(org tua -tua la punya idea ni kan)..tak jalan jugak,suruh adik gosok2 tgn dia kat leher saya ni..tak nak jugak...adoiii...sakitnya menyucuk-nyucuk...pergi bilik air,jolok2 tekak nak bagi muntah...pun tak boleh..macamana ni?

Dalam-dalam sibuk dok cari jlan tu,sempat jugak google cari cara2 nak solve masalah ni..tp geram sgt sbb asyik2 jumpa blog yg dok cerita kisah makcik dan ultraman return tu...ada ker patut....tak boleh pakai langsung..
last2 jumpa satu blog (sori tuan blog,lupa pulak url nya..)ada sebut pasal doa yg dia jumpa dlm buku doa ustaz harun din..doa tu macam ni..

(surah Al-Isra' ayat 80)

"Dan katakan lah:
Ya Tuhanku,masukkan lah aku secara masuk yg benar dan keluarkan lah (pula)
aku secara keluar yg benar dan berikan lah kpd ku dari sisi Engkau kekuasaan yg menolong.."

~Caranya ialah,baca Fatihah,lps tu baca doa tersebut ...tiup dlm air dan minum air tu..~

Terjumpa pulak satu mentera dlm blog yg lain...

"memerang jantan,memerang betina memerang dtg dr lubuk rindu,kerpak,kerpok,patah tulang"
(semua org tau kaitan memerang dn ikan kan..)

Menurut tuan punya blog ni,dia dpt mentera ni dr seorg tua..dn menurut dia lg dia tak akan sesekali gunakan sbb takut syirik...

Last2 sekali lepas solat Isyak malam tu terus tidur,dgn kesakitan masih lagi terasa....Bangun pagi esok nya..Alhamdulillah...dah tak rasa dah tulang tu lagi...dah turun ke perut agak nya..

Bukan tak pernah tercekik tulang ikan sblm ni....pernah sekali tu sampai tiga hari baru keluar tulang yg tersangkut kt tekak tu...tapi biasalah,panik punya pasal....!

35 comments:

  1. hehehehe rasanya tulang tu turun ke perut sbb bc mentera ke bc surah tu?

    ReplyDelete
  2. waduh.. kak pia..tercekik tulang ye..mesti makan ikan dengan gelojoh ni huhu.. @_@

    ReplyDelete
  3. kalau sy tercekik tulang ikan pun panik..tq share doa tu..kalau pasni ada kes camni takdalah panik lg..

    ReplyDelete
  4. haaa..pia tak bace doa makan tu..
    gurau jer...

    pernah terkene..tapi telan dgn nasi digumbal alhamdulillah ok la pulak...

    ReplyDelete
  5. kalau terceking tulang, saya makan nasi2 banyak2 tanpa kunyah n terus telan nasi n tulang2 tu sekali.. hehe

    ReplyDelete
  6. sentiasa berdoa kepada Allah..Insya-Allah selamat :)

    ReplyDelete
  7. Pia , kalau makan nasi gumpal tu biasa makcik wat, tak boleh kunyah terus telan.tak selesakan kalau tercekik tulang.

    ReplyDelete
  8. iols penah gak tercekik tulang ikan ni
    sokmonya - telan nasik kepal or minum air kosong banyak2...

    but my sis - penah tercekik tulang ikan terobok - siap bawak gi klinik lagi tu - sampai berdarah2 le... kerongkong - masa doktor kelyarkan tulang yg becabang2 tu...
    phobia my sis nak makan ikan terobok!

    ReplyDelete
  9. rara pinkmafia:

    "ntah ler rara..akak pun tak tau mana satu yg jadi...hehhe,mantera tu pun akak baca gak..yg penting Allah yg sembuh kan..kan rara.."

    ReplyDelete
  10. maiza love:

    "ishh..idak le gelojoh mai..tapi sbb akk tak fokus,sambil makan sambil nak nyibuk hal lain..hehhe padan muka akak kan.."

    ReplyDelete
  11. Rina Avail:

    "eh,sama la kita cik betty...asyik penik jer..lagi tak kuar tulang tu lagi tu tak senang duduk...oh ya doa tu...mmg kena mengena kan maksudnya..sblm ni akk asyik bc doa yg sllu kita bc ms sakit nk bersalin tu ja(doa nabi yunus ms dlm perut ikn..)"

    ReplyDelete
  12. Ainnoraini:

    "Baca doa makan...tapi makan tk fokus,sibuk hal lain yg tak berkenaan..hehhee.."

    ReplyDelete
  13. Taufiq Arifin:

    "top..akak pun buat camtu,asyik makan nasi gumpal jer..tak berkesan pun...last2 dh tk leh masuk sbb terlampau kenyang,hehhehe..."

    ReplyDelete
  14. Mohd Hazwan Hashim:

    "Insyaallah,kalau kita ingat Allah...maka Allah akan tolong kita kan.."

    ReplyDelete
  15. Cik Ina Minat Do Do Cheng:

    "kak ina...lps kena tu kan terus saya trauma dan fobia nak makan ikan..hehhehe,tp taktau la berapa lama leh tahan.."

    ReplyDelete
  16. miloais:

    "kebanyakan org mesti pernah kena kan..tp akak takut la kalau dgr kes adik kamu tu..sampai kena pi jumpa doktor jolok2 kerongkong tu,ee takut sgt..sbb tu akk tak benarkan suami akk beli ikn tu..tp ikn terubuk sgt sedap kalau bakar cicah air asam.."

    ReplyDelete
  17. Siannya.. tulahh.. sian kat ikan habis kena ratah..

    piasara, kalau akak bagi tau petua ni jgn ketawa atau marah kat akak tau.. Mmg mujarab tau..

    ambil sikit minyak masak, sapu kat lubang 'anu'. Malam tidur, esoknya INSYALLAH.. tak percaya kan? Tapi MUJARAB..INSYALLAH..

    ReplyDelete
  18. No pernah kena kakPia....mau tak sakit kan?..huhu sabo sungguh..terima kasih bab doa tu..No pernah terbaca gak pasal doa tu tp sebab bukan kebetulan kena jd mmmmmm..yg part mentera tu paling klako hahahaha...baik jangan la kakpia kan...nnt jd lain pla huhuhu..

    ReplyDelete
  19. Yan:

    "hahahahha...biaq betoi,akak ni dgr kat mana?kelakar giler..tapi gelak2 jugak,percaya2 jugak..petua2 ni kdg2 memang pelik dn tak kena mengena pun kan..tapi mujarab pulak..insyaallah kak..kalau kena lain kali saya nak try lah..."

    ReplyDelete
  20. Norhafiza:

    "Itu lah no,tercekik tulang ikan ni kebanyakan org mmg pernah kena punya lah kan..sakit mmg sakit kan..kena pulak tulang tu kecik tapi tertusuk ke dlm isi kerongkong kita yg lembut tu..adoi..amalkan doa jer no,di samping petua2 yg lain selagi tak memudaratkan.."

    ReplyDelete
  21. hihi..bukannye x kesian...tp bila baca cr u bercerite sy asyik tergelak je...sambil ngomen ni pun tergelak lagi...
    baca pulak petua Yan..duhai..bila nk abis gelak ni..hihi..

    ReplyDelete
  22. hee kelakar mantera tu , kalo bee kepal nasi pastu telan bulat2 jgn kunyah ...tulang tu nanti terlekat kat nasi dn turun ke perut menjadi jugak!!

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum kak.

    tiba-tiba nak gelak. haha..

    macam2 hal. petua yang minum air segala tu memang tak boleh pakai je. pisang pun sebab licin. tapi nasi mungkin ya sebab pernah gak try. mentera tu paling tak tahan. hehe

    alhamdulillah, saya peminat ikan. tolak ikan darat je. hehe. paling tak suka bila tulang tercucuk jari. Aduh! sakit. ngee.. :p

    ReplyDelete
  24. nasib baik tulang ikan..kalau tulang dinasour camner kak pia?? huhuhu..siap tanya google lagi tu..apa apa pun alhamdulillah dah ok..

    ReplyDelete
  25. LindaRahim:

    "ha..gelakkan org yer..tak baik tau..tapi takpa lah gelak pun gelak lah..lagipun dah baik dah,dah tak tercekik lagi...yg petua kak yan tu..mmg tak boleh blah...saya pun dok tersenyum sorang-sorang dari t/hari tadi tau.."

    ReplyDelete
  26. Puanbee:

    "A'ah kelakar kan bee..akak pun masa jumpa mantera tu hari tu sempat jugak tergelak2 w/pun tgh sakit sbb kelakar sgt.."

    ReplyDelete
  27. Sar:

    "Akak pun peminat tegar ikan jugak termasuk segala jenis ikan darat pun akak suka,tapi lps ni kena hati2 lah..kalau tak nak makan terus mana boleh kan..nak tukar jadi vegeterian pulak ker..tak kan lah pulak..hihi..pasal petua tu..ntah ler,semua akk buat, mana satu mujarab tak tau lah..sedar2 dah baik.."

    ReplyDelete
  28. ye la pia, lau mommy pun cam pia gak..semua mommy try, tak selesa lau tecekik tulang ni..nak telan ayo liu pun susah....

    ReplyDelete
  29. Kiz:

    "Amboi kiz...ko perli akak yer?hihi...a'ah dah ok dah,lega betul bila tulang tu dah turun.."

    ReplyDelete
  30. mommylavender:

    "a'ah la mommy,nak telan air liur pun perit,sakit sgt..baring nak lelap konon..tp bila mengiring pun rasa sakit..huh..pendek kata mmg sakitlah..tapi alhamdulillah,Allah maha menyembuhkan segala penyakit..."

    ReplyDelete
  31. cian kat kakak kita ni..tercekik tulang ye kak..saya ni haa selalu gak tercekik tulang ikan..pernah sekali tercekik tulang ikan tongkol..huhu..bayangkan laa tulang ikan tongkol tu besar mana..

    ReplyDelete
  32. mrs.sabri:

    "mimi...tulang ikan tongkol tu mmg besar la kan nak banding ngan tulang ikan kembung tu kan....masa tu mesti ko tgh makan nasi dagang betul tak?"

    ReplyDelete
  33. Suspen gak Nurul baca ahkak tercekik tulang...alhamdulillah dah okey.

    Tergelak pulak biler baca part mentera tuu...adik tgk tak Mama dia baca mentera...harus dia gelak kut he.he..he..he..

    ReplyDelete
  34. Nurul a.k.a Riko:

    "Alhamdulillah dh ok dah nurul..sampai takut dah ahkak ni nak mkn ikn,dah 3-4 hari tak makan ikan ni..ikn bilis mkn pulak..hihi..adik tak dgr, maknya baca pelan2 jer...kah2..tapi ms suruh adik gosok2 leher tu dia ckp..dah ler dah lenguh tgn adik ni..hmmm sah adik tak kesian kat mak dia kan.."

    ReplyDelete
  35. Saya penah tercekik tulang ikan...besar gak..alhamdulillah mmg amalkan doa ni dr buku ustaz harun din, mlm tu nak tido...dpt rass tulang tu bergerak turun dlm tekak...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...