Tuesday, 19 April 2011

Kesian adik...

Assalamu'alaikum...


Hari ni seperti yg dijanjikan semalam tu nak sambung cerita pasal adik.Demam dan batuk adik alhamdulillah dah baik dah.Tapi lepas tu, timbul pulak penyakit lain.Kesian adik.....tengok lah sendiri.

*

*

*

*

*

*

*

*


Ada tak anak-anak korang pernah kena ni...dia macam penyakit kulit jer,macam kudis.Asal dia macam kena gigit nyamuk jer.Tapi oleh sebab adik ni jenis kulit sensitif...kena garu sikit jer dah merebak.Saya tak ler ambik ringan,sapu jugak minyak gamat.Tapi makin berair pulak,bukan makin kering.
Minggu lps tak pergi sekolah 4 hari, minggu ni,tak nak ler ponteng lagi,so walaupun muka adik macam tu,dia kena ke skolah jugak.Saya tak sapu minyak gamat lagi,sbb macam tak sesuai jer.Kali ni saya sapu krim pulak,beli kat farmasi.Kata jurujual kat farmasi tu krim ni insyaallah berkesan.Lagipun krim ni ada antibiotik sekali.Tapi jurujual tu pesan jugak...kalau tak baik dalam masa seminggu kena pergi jumpa pakar kulit.Isshhh,mintak-mintak tu tak ler serius.Harap-harap lps letak krim tu 2-3 kali baik ler kudis tu..
Pagi ni (selasa),nampak macam dah ok.Kuping-kuping kudis tu dah tertanggal,tapi belum betul-betul kering.Kudis ni tak gatal,sbb tak pernah pun tgk adik dok tergaru-garu...
Insyaallah sehari dua ni baik lah tu,kita kena positif kan...
teringat masa kecik-kecik dulu,mulut akan berkudis macam nilah kalau terkena getah buah macang/bacang...(kes makan tak kopek kulit,main gigit jer.....hehehhe)

30 comments:

  1. takut alahan lah tu.. cepat2 g pakar kulit..

    ReplyDelete
  2. Pia ni macam allergic.jangan sesekali bubuh minyak gamat pia, nanti tumbuh isi.paling elok kalau nak buh aloe vera gel.paling elok sekali pia pegi farmasi, dorang ada ahli farmasi , dia boleh suggest ubat, selalu makcik wat cam tu kalau firdaus kena allergic atau alahan kulit.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum akak.

    lama rasanya tak meninggalkan kesan di sini.. hee selalu baca je.

    hmmm, sekarang macam2 sakit boleh dapat kan kak. lagi2 budak. senang je nak kena. anak akak yang kulit sensitif ni, kesian dia.

    get well soon kak. hopefully. InsyaAllah

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Pia, aduh, kesiannya Adik. Budak2 ni mcm ni lah kan Kak Pia, anak2 Kaz pun mcm ni juga. Kejap batuk, kejap selsema, kejap jatuh dan luka, kejap gatal2. Harap2 tak tinggalkan parutlah nanti ya. Jgn makan kicap tau Adik.

    ReplyDelete
  5. isk..nyamuk ni mmg bahaya kan...

    huhu..

    ReplyDelete
  6. krim putih tu memang berhasil kalau jenis kudis2 mcm tu..tp kena selalu sapu la..lebih dari 3x pun xpe..

    ReplyDelete
  7. tak boleh biarkan dlm keadaan basah tu
    kesian adik semoga cepat sembuh

    ReplyDelete
  8. alahai kesiannya adik..anak kawan pun ada kena camni..kulit sensitif sll dapat ni kakPia..harap adik cepat sembuh ya..

    ReplyDelete
  9. Yan:

    "Macam biasa lah kak..abah dia tu nak tunggu2 lagi...tgk dulu,kot2 krim tu berkesan.."

    ReplyDelete
  10. Cik Ina Minat Do Do Cheng;

    "kak ina...minyak gamat dlm kes ni mmg tak berkesan la..saya ada gak pi cari krim aloe vera tu kat kedai dkt2 umah ni takde pulak..dulu pernah beli leesa formula aloe gel tu bagus..tp bila nak pakai cari2 tak jumpa pulak..last2 beli krim je try tgk kot2 baik..tk jumpa ahli farmasi pun sbb kami pi mlm,jumpa jurujual jer.."

    ReplyDelete
  11. Sar:

    "Insyaallah...akk pun harap2 sembuh la kudis tu..w/p tak sakit atau gatal,tapi tgk hodoh la pulak.."

    ReplyDelete
  12. Kaz:

    'a'ah la kaz...masa budak2 baya2 adik dan ank2 kaz dua org tu...macam2 dugaan dtg..demam,batuk dn selsema tu dah biasa sgt dah...kdg2 jatuh,luka atau berdarah...hmmm kuss semangat.."

    ReplyDelete
  13. Miss Senget:

    "kalau kulit jenis sensitif tu dik..bkn nyamuk jer tau,kena semut api pun lagi teruk,nak2 pulak kalau asyik menggaru jer.."

    ReplyDelete
  14. mcm tu lah kan smentara nk tunggu mrk bsar...mcm2 hal.

    akak pkai je ubat farmasi tuu...moga cpat smbuh ;)

    ReplyDelete
  15. mrs.sabri:

    "Insyaallah mimi..akak dok sapu sehari 2-3 kali la..lps mandi tu akk sapukan..."

    ReplyDelete
  16. sayangsayangibu:

    "Nampak kering sikit dah lps sapu krim tu kalau nak banding guna minyak gamat hari tu..."

    ReplyDelete
  17. owhh..kesiannya..Insyaallah nanti baikla tu..mama dah buat yg terbaik kan..

    ReplyDelete
  18. haa betul2 kak pia,
    teringat getah bacang tu...
    dulu pun zaman kecik2 ada la main tanah la pasir la apa...budak2 skrg x nmpk dah...


    syian adik, semoga cepat baik ye ...

    ReplyDelete
  19. zaman kita dan zaman anak2 lain kak pia. terjun bendang tiap2 hari pun kulit tahan saja...

    kalau jenis kudis memang tak sesuai dengan minyak2 ni kak pia tapi kalau krim/gel gamat mungkin boleh.

    ReplyDelete
  20. alamak. kalo tak ok gak pia bwk dia jmpa dktor eh. bkn apa ,, takut nnt melarat lgi kita susah.

    ReplyDelete
  21. semoga adik cepat baik ya..maybe dia ada alahan dgn makanan laut kut tu psl x sesuai guna gamat..

    ReplyDelete
  22. pernah kene gak dulu.. tp sebab kene getah bijik buah gajus.. tak tahu plak getah dia boleh jd smpai lagu tu

    ReplyDelete
  23. alahai ciannya... mcm adik aiza jer... tp kat dahilah lukanya... ermmmm

    ReplyDelete
  24. kalau kat muka tu kena hati2..jgn sembarangan letak krim..kulit sensitif, baik dapatkan nasihat pakar kulit.

    ReplyDelete
  25. kesiannya kat adik....
    harap2 by now dah ok lah ye...
    berparut tak????

    ReplyDelete
  26. siannyer..pedih tak tu?kes buah bacang..saya pun kena dulu..tepi bibir..adoii kelakar lah dulu..kutip buang bacang bantai mkn ramai2...kudis kita sorang lak kena.huhu

    ReplyDelete
  27. as salam,anak saya yg bongsu ada penyakit kulit doc kata ezema.Hari2 kena sapu krim utk melembabkan kulit dia...

    ReplyDelete
  28. Norhafiza:
    "tq no..adik mmg jenis kulit sensitif...tu yg susah tu.."

    So Shy Lady:
    "a'ah betul tu smtra nak besar,mcm2 hal..setakat ni akk pakai krim farmasi jer.."

    mama tims:
    "Insyaallah,mami dah buat yg terbaik utk ank2 mami...tq.."

    SZ:
    "..hehe,ko tau jugak pasal getah bacang tu?Insyaallah...tq suzi.."

    junAina:
    "a'ah budak2 dulu memang tahan lasak,terjun bendang,terjun parit,panjat pokok...oh,kalau kudis tak leh boh myk gamat ek..akk baru tau...tq aina.."

    Kakchik@ella:
    "tq kc,insyaallah...tgk abah dia nya mood..heheh.."

    Rina Avail:
    "tq cik betty..akk pun taktau la..so far,adik tak alah apa2.."

    Khaifaiz:
    "a'ah khai,getah gajus pun memang berbisa gak..ko dulu2 mesti nakal ka..hehehe..budak2 dulu mmg nakal,tp tahan lasak...."

    Aiza:
    "kesian adik aiza kan..mmg dasar budak2...byk cabaran..'

    hani@debumelukut:
    "a'ah..kulit muka mmg sensitif kan...so far boh krim jer..lom jumpa pakar kulit lagi.."

    miloais:
    "by now lom ok lagi la..haha..parut?ntah la,tak pa lah nnti akk belikan bio oil..alah...yg cam kt iklan tv tu.."

    LM:
    "takde pedih pun,sbb masa mandi atau ms akk boh krim tu adik tak komen apa2 pun..hahaha,LM pun pernah kena getah bacang?kenangan manis tu kan.."

    BSB:
    "yer?kesian,ekzema lagi rumit nk jaga kan..kena sapu krim selalu kan.kwn akk pun ank dia kena gak...sampai kena pakai sarung tgn sbb nk elakkan ank dia garu2...smga ank BSB cpt sembuh.."

    ReplyDelete
  29. penyakit ape tu... dulu saya kecik2 selalu kena cm tu.. tp dah besar gedabak ni xde lak kena :)

    ReplyDelete
  30. Taufiq Arifin:

    "ntah ler top..penyakit kulit kot..penyakit ni selalu budak2 yg kena,bila dah besar biasanya penyakit lain pulak yg dtg top.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...