Tuesday, 26 April 2011

Memang patut haramkan dari dulu lagi...

Assalamu'alaikum..

Salam semua...Semoga hari ni kalian sihat-sihat dan ceria selalu...Bertambah-tambah ceria bila dengar berita yang sangat panas hari ni kan(berita apa?..tu,yang kat atas tu hah..)Nak-nak lagi kaum ibu...Sebab saya sebagai ibu,selama hari ni memang sangat risau bila mengenangkan apa yang ank2 saya makan di kantin.Kaum ayah tak tau la pulak selama ni diorang ambik tau ker tidak apa yang ank2 diorang makan kat kantin sekolah...

Sebelum ni ada ura2 nasi lemak tak dibenarkan dijual di kantin konon2 nasi lemaklah penyebab obesiti di kalangan kanak-kanak.Ada ker patut...banyak lagi makanan lain yang boleh menjadi penyebab obesiti,nasi lemak pulak yang disalahkan...memang tak patutkan...lagipun,takde maknanya makcik2 kantin tu nak masak nasi lemak yg betul2 lemak..Nak2 pulak santan kelapa dah mahal sekarang ni..

Benda yg tak patut ada di kantin ialah MAKANAN DIPROSES SEPERTI DAGING BURGER,SOSEJ DAN NUGGET....itu barulah betul..sebab benda ni bukan saja tak berkhasiat,malah berminyak dan boleh menyebabkan obes...minyak yang digunakan untuk menggoreng tu pun ntah2..diguna berulang-ulang kali...

Bila ditanya kepada pihak kantin...diorang cakap~"makanan lain ada banyak kak,mihun goreng,nasi lemak,roti..dll,tapi budak2 suka beli yg itu jugak,nak buat macamana?"

**Habis dah benda tu yang diorang suka...kalau lah korang tak jual,tentulah budak2 tu tak beli...**

Makanan larangan yg lain tu pun,memang patut tidak di jual....cuma yang menjadi persoalan sekarang ni,siapa pulak nak pergi larang akak2 dan abang2 yg dok jual jajan kat luar sekolah tu?Mas-mas Indon yg jual ais krim kat luar pagar tu macamana?

Anak-anak perempuan ni alhamdulillah,dengar jugak kalau kita larang...tapi anak-anak lelaki,saya rasa kurang sikit nak dengar cakap kita....Teringat abang masa mula2 masuk sekolah dulu...hari2 mengabiskan duit beli ALI BABA sbb semata-mata nak hadiah yg kat dalam tu...Selain ali baba,benda feveret dia ialah KAD POKEMON.kalau lah saya tak dok buat spotcheck...sampai bila tak tau pasal ni...Huh....geram betul kalau di fikir2 kan balik.Duit yg kita bagi bukan dia buat beli makan,benda tak berfaedah tu jugak yg dibeli...

45 comments:

  1. btul lah kan..? hih mcmne nak pantau benda2 mcmni kan..?


    tgk2 arini ada pulak kes lendir katak dn lendir siput babi dalam sardin ayam brand. masya allah.. sbb tu lah pnyakit mcm2 skrg ni, hati pun jd gelap... anak2 sekolah pun blaja malas dan lembab smuanya sebab makanan kite arini...

    ReplyDelete
  2. tak bole salahkn sekolah juga sebenarnya.. sebab budak2 membesar ditangan ibu bapa kan... kalau da diajar tak amik makanan ringan.. tade la jadi obes..

    ReplyDelete
  3. sek kat precint 18 (1) nie xde van yg jual jajan tu bekeliaran kat luaq gate sekolah...alhamdulillah lah kan....kat kantin pon xde jual jajan...tp jual hotdog bagai...bebudak kan, yg tulah diorg suka...tapi az-zahrah memg dah dipesan awal², umi kasi RM2 nie, RM1 masok tabong, RM1 lagi mkn kenyang²...klu hotdog tuh x kenyang langsong...seb bek mau dgq nasehat...saya x bape nak setuju gesaan sesetengah masyarakat yg nak mengharamkan penjualan nasik lemak....nasik lemak kat sek nama jeee nasik 'lemak'....padahal nasik putih jee...klu x dijual nasik, xkan nak soh bebudak tuh mcekik hotdog...huh!

    ReplyDelete
  4. nasik lemak ni... peberet my son...
    kalo rehat kat sekolah - sokmo beli nasik lemak...
    sosej-naget-semua tu - heols kurang berkenan... sebab dah sejuk katanya... tak sedap!

    tapi ye lah... mana lah lemak pun nasik lemak yg depa jual skang ni....
    bengong betul lah orang2 yg kata nasik lemak kat kantin sekolah menyebabkan obesiti kat budak2...

    depa tu - konpem tak penah makan nasik lemak kat kantin sekolah kan????

    haramkan lah jualan makanan ringan - minuman begas semua tuh!
    tu lagi baik!!!!

    ReplyDelete
  5. oh akak :)

    saya nak sokong 210%

    maafla, bukan nak kutuk orang mengeluarkan larangan terhadap nasi lemak itu.

    memang apa yang diorang buat memang untuk kebaikan bersama. malangnya, ada yang kurang (ditegaskan di sini 'kurang' :p) bersetuju. termasuklah diri ini. hehe

    bukan ke tindakan metabolisme badan sangat tinggi pada waktu pagi menyebabkan makanan berat yang kita makan lebih mudah dicerna. dan sebab juga kita melakukan banyak aktiviti.

    lainlah kalau makan malam sebab badan kita dah sedia untuk tidur. makanya, makan lambatla dicerna.

    betul tu kak, mana ada nasi lemai kedai/kantin banyak lemak. kadang2 macam nasi putih aja.

    bab makanan ringan, haha. diri ini pun sebenarnya dulu time sekolah suka jugak beli benda2 macam tu semata2 nak dapat hadiah.

    ada satu kes tu,saya kumpul semata2 nak dapat hadiah lain. syaratnya kenalah beli aiskrim. batang aiskrim tu glow in the dark. kumpul banyak2. wah nak hadiah punya pasal, sanggup beli airkrim hari2!. balik sekolah pagi, makan aikrim. balik sekolah petang pun makan airkrim. siap suruh member tolong makankan aiskrim sebab beli sekali dua. ~hehe gila tamak :p

    malang tidak berbau, demam seminggu. Ambik kaw! hoho

    p/s- oh akak, maaf, terlebey sudaa..ngee.. kak, hotdog dengan sosej bukan benda yang sama ke? :p

    ReplyDelete
  6. biasanye bukan salah orang kantin, yang salah penjaja2 tepi pagar sekolah tu....

    ReplyDelete
  7. sama je lah denga anak2 akak tu..

    tapi ALHAMDULLILAH makan di sekolah mmg dipantau oleh pihak sekolah.. so, all the junk tak ada..

    ReplyDelete
  8. kantin sekolah anak keropok lekor pun diorang jual.

    ReplyDelete
  9. hye kak pia ~ tu la..kt skola ni,..mcmc2 mknan x sihat kn..adik zaty pun..asyik beli kntang gorang yg dicmpur ngn serbuk msg kot..~ tpi zaty pun suka..asyik suh dia lak beli kentang kt zaty..heee ~

    ReplyDelete
  10. sy time kecik2 pown mcm 2,beli sumthing sebab nk hadiah,,,alhamdulillah sekarng dh berubah menjadi seorg yg lebih berjimat n beli ape yg penting ataupon barang yg harganya berpatuttn....knk2 sekarng memang patut di pantau oeh ibubapa kerana mereka mudah terpengarauh dengn bende yg tidk baik,,,

    ReplyDelete
  11. option terbaik didik budak2 tu.. Naik taraf mentaliti budak-budak.. Jgn kerana satu benda kita menutup periuk nasi orang.. tak baik mcm tu..

    ReplyDelete
  12. Sekolah anak kakak kalau junk-food memang kena pantau tak ada. Tapi benda-benda macam sosej dan hotdog pun ada jugak. Harap lepas ini dapat oklah...

    Anak kakak pun sama juga benda itu yg dia suka...

    ReplyDelete
  13. hahaha..teringt dulu2 yana suka sgt makan keropok lekor + nugget..hahahha

    bagus jugak pengahraman makanan nie..sihat je semua org nanti:)

    ReplyDelete
  14. good info laa kak pia.. thanks akak for sharing.. :)

    ReplyDelete
  15. ye la kakPia..patutnya dari awal lagi dah ni..kadang2 dorang ni nak untung je lebih..yg part jual luar sekolah lari parah..dah la bikin jem itu jalan huhuhu..

    ReplyDelete
  16. disekolah anak akak pun ada jual semua tu..tapi akak dah pesan..jangan beli..baik beli nasi ayam ke mee goreng ke..kenyang..air bawak dari rumah..

    ReplyDelete
  17. kena tengok juga koperasi jual menda.. pokemon tu lagi buat budak banyak lemak malas nak blajo

    ReplyDelete
  18. tula bebudak nih wlaupon kita dah ajar jgn makan jajan tak elok tp bila dah cerdik sikit makanan yg x sihat tulah yg diaorang suka..

    ReplyDelete
  19. salam petang pia~ tu la pasal..nasi lemak gak yg die orang nmpak penyebab obes....dengki kot kan orang melayu jer pakar bt nasi lemak ni....

    ReplyDelete
  20. Mama Likha:

    "ntah ler mama oii,akak pun tak leh jawab ni..tp yg penting kita jaga makan ank2 kita..kena pantau selalu.Yg kes sardin dll tu pun haghu...betul2 ker ada sabotaj ni kan..adoii pengguna cam kita ni yg pening..."

    ReplyDelete
  21. saya yana:

    "Yana...betul tu,mknn kat sekolah jaga..kalau kat rumah hari2 belasah fast food ngan air bergas jer..leh obes jugak,bkn obes jer..penyakit lain pun datang sekali...kena pantau dari kecik..bagi kesedaran mknn apa yg baik dn tak baik,kalau dh ketagih mknn segera...susah..."

    ReplyDelete
  22. Eza Ridzwan:

    "Kat tmpat akak ni,belambak org luar jual jajan,air gas,ais blended dll...tp mcm kata eza,kalau kita dah ajr ank2 kita apa yg baik dan apa yg buruk..insyaallah diorang akan dengar..."

    ReplyDelete
  23. miloais:

    "a'ah,tak salah pun mkn nasi lemak kat kantin tu..tkde lemak mana pun...yg patut haramkan ialah jajan,mknn daging proses dn minuman bergas..itu yg bahaya kalau mkn hari2 kan.."

    ReplyDelete
  24. sar:

    "amboii terlebih sudah,boleh menang pengkomen paling panjang lebar..hehehhe...rupanya ko pun terjebak?sebenarnya kita ms kecik dn ank2 kita tak faham bahawa pengusaha mknn ringan tu nak suruh kita beli hari2 dn byk2..itu pasal dia tawarkn hadiah ciput tu..
    oppss,akak nak tulis nugget tu..ter tulis hotdog..kan sama makna nya ngan sosej..
    hihi,tq2..dah edit dah..."

    ReplyDelete
  25. Taufiq Arifin:

    "top...yg peniaga2 tu pun nak amik kesempatan jer..nak tambah2 duit sayur..hehhehe,tp yg penting mak bapa yg kena pantau..hari2 tanya hari ni mkn apa?...lps tu bagi nasihat apa yg patut,bkn apa cuma takut diorang ketagih mknn jajan atau air gas yg bahaya tu..bahaya kalau dah mkn atau minum berhari2..sekali sekala tak pa.."

    ReplyDelete
  26. Yan:

    "Alhamdulillah kak..kat sini pun takde jual jajan kat sekolah tp peniaga kat luar jer..."

    ReplyDelete
  27. sayangsayangibu:

    "sama lah kat skolah ank2 saya pun ada jual kopok lekor,cuma yg tk bestnya keras dan kecik jer..tp mahal.."

    ReplyDelete
  28. Cik Nurulzaty:

    "amboi ko zaty..bukan nak nasihat adik...kakak pulak belasah suruh adik beli hari2 utk ko yer..mmg kakak kentang la ko zaty...sedap sangat ker...heee"

    ReplyDelete
  29. Syed Hilmi:

    "salam kenal..mmg betul tu budak2 ni kena selalu dipantau,sbb diorang tak faham apa yg baik,buruk dan sebagainya.."

    ReplyDelete
  30. Khaifaiz:

    "betul tu khai..akak pun tak pernah nak salahkn peniaga2 ni,cuma kita boleh nasihatkn ank2 kita sendiri supaya tidak terpengaruh dgn benda2 yg tak baik utk kesihatan..tak baik tu kalau dah jadi amalan,kalau sesekali takpa..biasa la budak2..
    kita dulu2 pun mkn cekedis apa..tp kita dulu dpt belanja ciput,tk mcm budak2 la belanja 2-3 ringgit sehari.."

    ReplyDelete
  31. KakZakie:

    "Bukan budak jer suka kak..saya pun kalau kdg2 goreng nugget kt ank..try gak 2-3 keping..mmm patutlah diorang suka kan..sedap..nama pun budak kan..tk berkhasiat tak kisah janji sedap..kita yg kena selalu bagi nasihat.."

    ReplyDelete
  32. Nur Liyana:

    "heeee..liyana,nanti semua org malaysia sihat2 belaka..takde yg sakit...Alhamdulillah,mmg pun mencegah lebih baik dari merawat..betul tak?"

    ReplyDelete
  33. Norhafiza:

    "a'ah no..betul tu,akak pun sokong..mana yg baik kita sokonglah kan...hah..bab jem tu pun betul gak,org nak amik ank,terganggu ngan budak2 dok beli jajan/ais krim lak.."

    ReplyDelete
  34. Kak Erna:

    "Air mmg ank2 saya pun saya tk bagi beli kt kantin,bawak dari rumah jer..dari drjah 1..sampai menengah,alhamdulillah tk bantah..mknn ringan tu pun kdg2 diorang beli..kdg2 beli nasi lemak.."

    ReplyDelete
  35. cemomoi:

    "a'ah..tp itulah kenangan lama yg kelakar jugak la..abang pun dah tingktn 1..."

    ReplyDelete
  36. Rina Avail:

    "memang betul tu cik betty..akak dulu pun ada masalah macam tu,masa sblm skolah ank2 akk ok...bila start masuk drjh 1,mulalah diorang rambang mata sbb dah start pegang duit poket tu...tp lebih pada ank lelaki jer,ank2 pompuan akk ok jer.."

    ReplyDelete
  37. mommylavender:

    "hahha...sebab diorang fikir nasi lemak tu nasi yg sgt lemak..padahal nasi tu biasa jer..takde hal lah..heee..setakat nama jer.."

    ReplyDelete
  38. s salam, saya rasa sesekali ok lerr...baik bawa bekal jer dr rumah.

    ReplyDelete
  39. budak2 sekali ja waktu rehat makan kat sekolah.. hehe.. yang kat rumah tu sepatutnya lebih2 lagi kena jaga... makan kepsi, mekdi dan makanan segera yang lain... :> mujur kak pia ni rajin masak.. boleh la masak makanan sehat.. ye tak.. anak bawak bekal lagi.. tu yang bertuah tu anak2 kak pia dapat ibu mcm ni...

    ReplyDelete
  40. BSB:

    "betul tu..bawak bekal dari rumah lagi bagus..."

    ReplyDelete
  41. hani@debumelukut:

    "betul kak,ada penawaran,ada permintaan..budak2 beli sbb dijual..kalau tak jual,tentu diorang tk beli.."

    ReplyDelete
  42. Encik Mamat:

    "lamanya kamu tak komen entri akak..sblm akk kenal kwn blogger yg ramai kamu tgk kt sini kan..kamu ler tukang bc dn komen entri2 akak hari2..."

    "a'ah kat skolah kejap jer,kat rumah yg lama..ibu bapa yg byk kena main peranan..sebenarnya akk tak yah nk risau pun takpa,kamu tau kan akk hari2 bagi bekal kt ank akk...akk mmg jaga makan diorang..tp kena gak respon pasal ni...sbb akk pun sebahagian dr masyarakat yg prihatin...
    chewahhh.."

    ReplyDelete
  43. kalau nak haramkan,kena semua sekali la..semua jenis fast food yg kat luar tu pun perlu di hapuskan..mcm mcd,kfc dan segala bagai makanan yg tidak menyihatkan tu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...