Sunday, 24 April 2011

Sikap manusia yang entah bila nak berubah...(2)

Assalamu'alaikum...

Apa khabar semua?Berjumpa lagi kita.Hari ni lambat sikit masuk opis ni sebab banyak kerja maklum ler surirumah mithali kan...

Semalam saya gantung periuk sebab ada kenduri kat taman perumahan kami ni...Agak rapat jugak la dgn akak tuan kenduri tu.Mereka suami isteri merupakan tok guru ngaji ank2 saya,selain tu suami dia ialah pak bilal masjid kat tempat saya ni..so,memang orang yg dihormati dan disegani lah...Dari petang sabtu lagi kami suami isteri pergi tolong2 apa yg patut.

Sebelah malam pulak pergi lagi sambung kerja2 yang tertinggal sikit2 tu.Lps tu ada majlis tahlil diikuti dengan majlis makan2.Menu malam tu simple jer..tapi menu yang menarik ialah masak lemak cili api ikan kering dgn nenas...fuhhh,memang sedap dan terangkat...tapi perut ni tak boleh terima lah masakan pedas.Lps makan perut senak dan memulas-mulas.Rupa2 nya sebelah siang tu tak makan nasi,perut dah kosong...itulah jadinya kalau kita makan pedas bila perut tgh kosong..

Esoknya time nak pergi kenduri tu la best,sebab kita orang pakat2...buat rombongan!Ada la 3 famili jalan2 ramai2 ke rumah kenduri tu..Orang memang ramai time kami sampai.Time puncak....Tapi ada yang tak bestnya bila tgk gelagat org2 kita....perangai buruk yg suka duduk lama2 macam bontot kena lekat gam.Buta ker mata tu...kalau dah nampak org dok berdiri tercari-cari tempat kosong,bangun ler bagi peluang org lain pulak nak duduk.Ini tidak...boleh dok borak2 kosong lagi.Awat hampa ingat ni kedai mamak ka apa?Nasi dah makan, bubur kacang pun dah makan,pastu makan limau pulak,lps tu dok berborak laki bini.....bangun ler...adoiii...bkn sorang dua yg bersikap macam ni,ramai tau.Kat mana2 rumah kenduri pun kita boleh jumpa org macam ni.

Lagi satu perangai buruk org kita kat rumah kenduri ialah, tamak..Masa amik nasi tu segala macam lauk diorang sumbat kat pinggan...kalau ada 5 mata lauk,kelima-lima jenis tu nak amik...tapiiiiiiiiiiiiii....makan tak habis pun,membazir tu amalan syaitan tau....Salah ker amik lauk pauk tu ala kadar jer..agak2 lah.Ramai lagi jemputan tau....tak fikir ker kalau2 lauk pauk yg disediakan tuan rumah hanya cukup2?Ish2..tak paham betul la....

21 comments:

  1. kalau aiza kan kak pia... gerenti abis jer apa yang dia mik.. maklumlah.. perot stokin.. hahha.. makin isi makn panjang...

    ReplyDelete
  2. akakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk sokong sgt kan.betol tu.knp lah eh.bile dh mkn tu bgun lah.tu bukan warung kedai mamak.betol x kak?bile amik mkn pon saye pasan.mst nk tamak kan.knp kena tamak kan.heran tol la.

    ReplyDelete
  3. hehe akak :)

    dah jadi tabiat agaknya, lepas makan, lepak2 jap, ngumpat jap. lepas orang yang tengah menunggu tu tenung macam nak makan, barulah nak gerak hehe.

    yang bab lauk tu. hehe. diri ini pun kadang2 terlibat sama. Tapi tidaklah sampai membazir. sekadar merasa itu sikit ini sikit. ~yang berkenan ajalah :p

    tapi ada sesetangh tu.. ambik mak oi punya banyak. lepas rasa tak sedap, tersadailah semua lauk-pauk tu. ish ish.

    ReplyDelete
  4. dua2 sikap yg pia sebutkan tu kc tk suka. leceh arr jmpa org tkmo bngun dr kerusi kt rmh knduri.

    ReplyDelete
  5. salam kak pia..
    majoriti mmg camtulah..
    mana2 kenduri pun sama..
    kdg2 tu kita pulak yg malu sbb tercari2 tpt kosong..hehe
    diorang buat tak tahu jek..haihhh..

    ReplyDelete
  6. sedapnya ikan kering lemak cili api taruh nanas..kecur dah..makan free kak pia mestilah nk sumbat segala mcm lauk hihi..

    ReplyDelete
  7. Susah juga kalau ada sikap pentingkan diri sendiri dan tamak..


    2 kembar beradik kongsi tarikh lahir

    ReplyDelete
  8. Aiza:

    "perut stokin?hahaha,kelakar lah selalu akak dgr perut tong jer...tp lebih kurang lah tu kan..amik byk,habis makan takpa aiza..."

    ReplyDelete
  9. rara pinkmafia:

    "Akak pun geram..macam nak jerit jer soh bangun,tp tak berani lak...tunggu dgn sabar...tang mana ada tmpat kosong,duduk lah..tp mmg terpisah dr ank2..sorang sana,sorang sini...mmg tk dpt duduk sekali satu meja...akk pun tak ajr ank2 membazir..amik takat mampu mkn jer..takut diorang biasa pulak dgn habit buruk tu kalau tak diajar.."

    ReplyDelete
  10. sar:

    "a'ah,itu lah dah jadi satu tabiat buruk pulak dah,lps mkn nak kena lepak2 dulu...pasal lauk pauk tu tk salah amik serba sikit..dah tu mkn ler sampai habis...ni tidak,sesetgh org tu amik byk2 ala2 nasik kandaq tu..pastu tak habis makan..terbuang mcm tu saja...kalau jenis yg makan kuat tu takpa la..semua yg di bubuh mmg habis di makan nya..cth mcm en hubby akak..dia mmg kalau makan kenduri,suka amik penuh2 pinggan(malu nak bangun pi tambah,boh byk2 siap2)...tp mmg licin punyalah.."

    ReplyDelete
  11. kakchik@ella:

    "itulah pasal kc..saya tak suka pegi kenduri time2 puncak(12-1.00 tghari)selalu pegi lmbat2 sikit...kdg2 jer sbb dh janji dgn kwn..kena ikut jam diorang ler.."

    ReplyDelete
  12. nurkass:

    "Ntah ler kass...rasa geram jer tgk....kita ni dok berdiri jer sambil pegang pinggan,takkan nak tunggu ada tmpat kosong dulu baru nak amik nasik..kang sampai ptg dok tunggu kt situ.."

    ReplyDelete
  13. hani@debumelukut:

    "a'ah kesian kat tuan rumah,kalau semua ada berfikir macam kita takpa lah kak hani..."

    ReplyDelete
  14. Rina Avail:

    "hahaha..betul jugak tu...akak ni mmg suka makan,tp tak leh sekali masuk bayk...makan sikit tp kerap..kalau akk amik byk2 mmg dah tau tak habis punyalah...kdg2 suka mkn mknn sampingan lain selain drpd nasi(trend rumah kenduri skrg ni,ada mcm2 selain nasi)...tp lps tu kan..balik rumah lapar balik..hahahha.."

    ReplyDelete
  15. Miecyber:

    "mmg sikap pentingkan diri sendiri dan tamak kdg kala boleh menyusahkan org lain.."

    ReplyDelete
  16. ye la kan kakPia..dorang mmg mcm tak kisah dah org lain..duk pk hal dia je huhuhu...pernah gak No kena ngan situasi cam ni..sabooooo sangat!

    ReplyDelete
  17. Situasi yg Pia ckp tu, mmg sering kali berlaku biler time kenduri kendara kan. Mcm tak reti2 nak bangun...geram ajer mata memandang.

    Biasanyer, kalo Nurul alami situasi cenggitu...mmg akan ckp.."encik dah abis makan ker...maaf kami nak duduk ..tak ada tempat kosonglah"..baru tersipu2 malu ..bingkas ajer derang bangun.

    ReplyDelete
  18. Norhafiza:

    "Apa nak buat lagi no..besabar je lah...semoga kita tak buat perangai buruk macam tu kan...lps mkn, cpt2 bangun..dn bagi peluang pd org lain pulak.."

    ReplyDelete
  19. Nurul a.k.a.Riko:

    "memang betul tu nurul..mana2 kenduri pun ada org macam ni...tp kalau rumah org kaya tu takpa lah,sbb kerusi meja banyak...tp tk semua org mampu sewa kerusi meja byak2 cam tu..."

    ReplyDelete
  20. pia biasa tu orang kita cam tu baginya RM10, bawak satu keluarga. tak tahu nak ingat orang belakang.ada tu siap bagi sampul surat kosong.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...