Monday, 11 April 2011

Tak tau nak cakap apa...


Anak diculik turut dinoda

ALOR SETAR: Dua beradik perempuan berumur 13 dan 12 tahun bukan saja melalui detik mencemaskan apabila dilarikan seorang lelaki lebih 17 jam, malah seorang daripada mangsa dipercayai dirogol sebelum diselamatkan bapa mereka keesokan harinya.


Tentu semua orang dah pun baca berita kat atas tu....
Lps baca berita tu saya tertanya-tanya juga kat mana kah tempat selamat anak2 kita nak main kalau kat depan rumah sendiri pun dah tak selamat?
Nak kurung diorang 24 jam ker?Ntah-ntah dalam rumah pun...belum tentu selamat...
Menurut berita, kejadian tu berlaku kat kampung........kalaulah kat kampung pun tak selamat...?
yaAllah,risau nya sebab tiap-tiap hari anak perempuan saya pegi sekolah naik basikal sorang-sorang.Petang pulak dia suka main basikal dengan kawan-kawan pusing2 taman perumahan.Risau sangat-sangat!Mintak dijauhkan...YaAllah!

52 comments:

  1. mintak dijauhkan..
    Yana kat rumah pon takot ni..
    Ya Allah.. hamba minta perlindungan mu..

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Pia, betul tu, byk yg perlu dirisaukan ttg hal keselamatan anak2 kita sekrg. Kesian juga kat anak2, main basikal pun dlm kawasan rumah saja. Nak pi taman permainan yg kat dpn rumah tu pun Kaz pastikan sama ada Kaz atau suami temankan. Disebabkan kami berdua selalu bz, tak dptlah anak2 nak main kat taman tu selalu. Nak buat mcm mana, our world is no longer a safe place to live in now. Bahaya ada di mana2. Bila kita protective sgt, anak2 pun rimas juga. Habis tu mcm mana......???

    ReplyDelete
  3. tu la kak..sekarang ni mcm2 benda yg berlaku..saya ni pun anak sekolah dekat depan rumah je ni haa tapi masih lagi risau sbb dia balik jalan kaki lagipun kat depan ni masih x siap lagi bangunan skolah yg mempunyai pekerja warga asing..walaupun anak lelaki tetap jugak saya risau..maklumlah skarang ni mcm2..

    ReplyDelete
  4. Agaknya dia dirogol tu secara paksa atau rela?hehehe

    ReplyDelete
  5. kat precint 9 ada kes budak sek men kena rogol..last 2 weeks klu x silap, budak darjah 1 kena...risau gak sbb sy dok tinggal anak dara kat umah setiap Rabu & Jumaat..tapi insya-allah, xde ape² kot..sbb sy dah pesan kat dia jgn bukak pintu walau sape yg dok ketok...sbb umi & abah dah ada kunci...pintu gril & tingkap suma pakai solek...kat precint 18 nie kerap pecah umah...tu yg risau...dah x selamat kan skang walau dok umah sendiri..

    ReplyDelete
  6. saya YANA:

    "minta dijauhkan..jaga diri baik2..insyaallah.."

    ReplyDelete
  7. ni semua sebab nafsu dan syaitan dah mengawal hati manusia kan sehingga iman dan taqwa diketepikan :(

    ReplyDelete
  8. Kaz:

    "akak pun tak tau nak ckp macamana..dunia skrg dah tak selamat...habiss tak kan nak larang anak2 kita dari bermain,nak duduk dlm rumah jer..Kalau kita nak ikut diorang kemana pergi...dah tak jadi kerja pulak..diorang pun tentulah rimas..Kita berserah pada Allah jer Kaz..disamping kena lah pantau juga.."

    ReplyDelete
  9. Kakak tengok berita itu di tv mlm tadi. Dah besar un masih kena tarik masuk kereta kan.

    Macam dah tak selamat sekarang walau dah besar dan berteman....

    ReplyDelete
  10. mrs.sabri:

    'Zmn skrg ni tak de beza laki atau pompuan...bahaya nya sama.Lagipun ramai pendatang asing,tu yg kita takut,Org tempatan pun tak boleh nak percaya dah zaman skrg ni mimi...elok ler kita selalu tgk2 ank2 kita..jgn lepa..akak hari2 risau selagi ank2 akk lum sampai umah...kita berdoa jer byk2 mimi.."

    ReplyDelete
  11. Ellen:

    "Yr firt komen yer?hehehe...tq. ellen,bab rela atau paksa..tak tau nak komen sbb hanya org terlibat jer yg tau.."

    ReplyDelete
  12. ade dgr kat radio pg td...takutnye....mcm tak selamat jer anak2 kerang w/pun berada kat rumah sendiri...

    mintak2 jauhkan perkara tersebut kat keluarga kite semua...

    ReplyDelete
  13. Eza Ridzwan:

    "Masyaallah...perogol2 ni mmg kejam..diorang langsung tak kisah,main belasah jer mangsa..
    budak drjah 1 pun kena..sedih sgt2 bila dgr berita camni.wpun bkn ank2 kita...tapi sbgai ibu kita mesti sedih,mengenangkn nak kecik tak berdosa tu dah kena seksa...
    pesan berkali-kali kat anak2 kita eza supaya pandai jaga diri...langkah2 keselamatn juga kena fikir..akk pun mcm tu gak...hari2 pesan benda yg sama...
    smga ank2 kita selamat..Amin!"

    ReplyDelete
  14. salam kak pia;
    ada dgr kat MHI pagi tadi..
    ya allah.. semoga kita semua dilindungi olehnya..

    ReplyDelete
  15. minta di jauhkan anak2 dara bee memang tk dibenarkan keluar rumah tanpa bee walo pun depan rumah ajer..

    ReplyDelete
  16. topimagine:

    "betul tu top..bila nafsu dah meghantui fikiran,mana ada akal yg boleh menepis lagi...hanya bisikan syaitan juga yg di dgr..
    na'uzubillah.."

    ReplyDelete
  17. Kak Zakie:

    "Assalam kak..itu lah kak..takut tak selamat,maka ibu bapa pun pesan supaya pergi berdua..pun tak selamat..pelik kan..kalau budak2 kecik lagi lah...dunia,dunia..."

    ReplyDelete
  18. ainnoraini:

    "minta di jauhkan..kita sebagai ibu ni sentiasa jer diselubungi kerisauan..tambah2 ank2 pompuan ramai lak..lagi ler risau...kadang2 risau tak bertempat.."

    ReplyDelete
  19. nurkass:

    "akak pun sama gak,dgr sayup2 suara abby fana dok baca ulasan akhbar di tv..rasa geram mcm nak toreh2 bdn perogol tu dgn pisau lipat...

    ish2 mintak simpang malaikat 44 kass yer.."

    ReplyDelete
  20. itu la..
    buat TK risau ngn berita2 cm ni..
    apa nk jadi skrg..
    wlau xde anak, tp anak2 sdara TK yg masih kecil tu slalu TK bimbangkn..

    ReplyDelete
  21. harap anak anak remaja sekarang tidak mengikut kata hati hanya fikirkan keseronokan saja
    wallahualam...

    ReplyDelete
  22. risaunya.... kat mana2 ada jer berlaku jenayah macam ni...
    kesian kat anak2 zaman sekarang - makin terhad ruang lingkaran pergerakan...

    tak macam kita dulu - nak main kemana2 pun boleh... mak-ayah tak rasa risau pun...
    jiran pulak tu - ambik berat antara satu sama lain...

    tak macam sekarang - hal kau - kau punya pasal - tanggung sendiri
    hal aku - aku buat hal sendiri...

    ReplyDelete
  23. puanbee:

    "bee,anak bee masih kecik2 lagi..jgn biar diorang kuar sesuka hati..w'pun depan rumah..zmn skrg ni yg kecik,yg remaja,yg tua bangka pun kena rogol..apa punya manusia ntah..wajah mnausia rupanya syaitan.."

    ReplyDelete
  24. toyolkiut:

    "elok lah tk risaukan ank2 buah tu...pesan memesan utk keselamatan diorang...akak pun,takde masa nak berkepit dgn ank2 24 jam..tu yg risau sgt..kat rumah boleh ler tgk..kalau ms pergi sekolah atau masa main ptg2,kdg2 akak terlepas pandang..risau sgt2.."

    ReplyDelete
  25. sayangsayangibu:

    "betul tu,harap2 ank2 remaja skrg ni tak terlalu mngikut kata hati..ikut hati mati..ank2 pompuan atau pun laki sama ja..."

    ReplyDelete
  26. miloais:

    "betul tu..zmn akak dulu kulu-kilir....naik basikal keliling kampng...main sorang2 dpn umah..pakai seluar pendek jer,baju pun tak pakai...takde apa2 pun.Zmn skrg ni jauh beza..nak main dpn umah sendiri pun tak selamat..jiran2 zmn skrg pun buat hal masing2..kalau nak amik tau pun tak leh gak di kata nya busy body..abiss camno?"

    ReplyDelete
  27. Moga Allah pelihara seluruh ahli keluarga kita.

    ReplyDelete
  28. Azwan:

    "yer...semoga dijauhkan semua kejadian yg tak baik dr berlaku kpd ank2 kita dan ank2 kwn2 kita...semoga semuanya dalam lindungan Allah selalu..Amin!"

    ReplyDelete
  29. Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

    ReplyDelete
  30. salam...

    risaunya skrg ni..kt depan rumah pun tk selamat...

    semoga allah selamatkan kita semua ..amin

    ReplyDelete
  31. Ziwairi AIman:

    "Insyaallah...salam kenal.."

    ReplyDelete
  32. kakchik@ella:

    "betul kc...beza sgt2,macam langit dgn bumi perbezaan nya..."

    ReplyDelete
  33. Syamila:

    "a'ah,takut sangat kan,nak keluar dpn rumah pun rasa tak selamat....semoga Allah selamatkan kita,anak2 kita dan ank2 kwn2 kita dr semua kejadian yg tak baik tu.."

    ReplyDelete
  34. mujur tertangkap...sian budak tu,dah la kecik lg..kena rogol pula.kalau depan mata nak jek sepak2 muka perogol tu.huhu

    ReplyDelete
  35. Lydia Miza:

    "a'ah nasib baik tertangkap..kalau tak,takut nanti anak org lain pulak yg akn menjadi mangsa perogol keparat tu..kak pia pun kalau ada kat situ rasa nak sepak2 gak muka laki tu.."

    ReplyDelete
  36. seram bunga baca..semoga semua dilindungi oleh-NYA..

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum kak :)

    masyaAllah. terdesak sangat ke ni. Astaghfirullah..

    di mana-mana pun mengundang bahaya. Ni belum pulak kes rogol anak sendiri. Astaghfirullah..

    ReplyDelete
  38. huhuhu..
    sedihhh..
    gelap masa depan anak2 tu..

    tak kira anak perempuan ke lelaki ... sama je risaunya kan kak...huhuhu

    ReplyDelete
  39. risau nyaaaa kak pia. nasib adik saya sekolah dekat, pi balik, ayah pi amek. tapi kita dok risau la. budak2 kampung la ni. gatai merenyam, baru tingkatan 3 nak kapel2. ingat baguih sgt la tu. satgi tak pasai kena rogol dengan pakwe. haishh tak paham la budak2 zaman la ni.

    ReplyDelete
  40. Piasara..ibu mana tak risau..dimana2 pun macam dah tak selamat lagi kan.
    semoga keluarga pia dilindungi dan dalam peliharaan allah s.w.t

    ReplyDelete
  41. sampai macam tu sekali kak ? ish , risau pulak bila baca berita ni . yelah , kalau dah depan rumah pun bahaya kat mana lagi ?

    ReplyDelete
  42. bunga:

    "memang seram dik...semoga kita sentiasa dilindungi Allah selalu.."

    ReplyDelete
  43. sar:

    "zmn skrg ni bahaya di mana2...pasal haruan makan anak tu..yg akak maksudkan 'dlm rumah pun belum tentu selamat'..."

    ReplyDelete
  44. SZ:

    "Suzi...sgt sedihkan...tentulah gelap masa dpn budak pompuan tu..smga dia diberi kaunseling dan tidak membuat alasan ini utk tidak menikmati hidup ini..zmn ini ank laki atau pompuan sama saja..."

    ReplyDelete
  45. nelly:

    "Takut...memang takut,itu pasal lah akak tak nak baca metro sgt..sbb takut dgr cerita macam2...tp kdg2 nak tau juga..."

    ReplyDelete
  46. sufiakmal:

    "itu pun satu hal..bab kapel2 ni tak salah,tapi depa ni dok gatai nak mencuba-cuba...tu yg salah.nak cuba2 rasa konon..kdg2 kapel tu bkn bawak bahagia..bawak binasa ada la..kalau kapel ms sekolah untuk belajar sama2 ok lah..tp belajar benda2 yg tak patut..ish2..mintak simpang,akak pun ada ank remaja jugak ni..risau!"

    ReplyDelete
  47. kak Erna:

    "zmn skrg ni penuh pancaroba kak..bahaya di mana2..tak kira masa..smga semua ank2 kita selamat dr bahaya.."

    ReplyDelete
  48. Atiey Azha:

    "memang risau setiap kali baca berita sbb akak pun ada anak2 dara...nak pantau selalu kdg2 tak dak masa..risau sgt2.."

    ReplyDelete
  49. inilah dunia..dunia yg penuh pancaroba.. dunia dunia

    ReplyDelete
  50. kiz:

    "dunia...dunia...dunia skrg yg penuh pancaroba,kalau tidak tak dinamakan dunia.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...