Wednesday, 25 May 2011

Inai...

Assalamu'alaikum...

Alhamdulillah...berjumpa lagi kali ni.2-3 hari ni rasa masa dgn blog ni dah kurang,mana tak nya....minggu ni anak-anak sibuk dengan periksa pertengahan tahun diorang.Sebagai ibu kita kena lah tengok2 apa yang patut kan..bagi sokongan dan galakan...walaupun kejayaan memang bergantung pada usaha diorang.

Hujung minggu ni sibuk dengan jemputan pulak.Kenduri kawin dan kenduri berkhatan...Cuti skolah,khatan...memang sinonim kan!Kat tempat saya ni pun ada lebih kurang 3-4 jemputan.
Ada sorang jiran blkg rumah saya ni nak kawinkan anak dara dia sabtu ni.....baru kejap tadi datang ambik daun inai..Pokok inai yg sangat berjasa...Masa lahirkan adik 6 thn lalu,mak mertua datang bawa segala khazanah daun2 dari kg utk buat mandi waktu saya dlm hari.....Termasuklah daun inai ni....mak lah yang cucuk batang2 inai tu di dlm pasu kosong kat dpn rumah tu.Oleh sebab tak tumbuh2, saya pun pindahkan batang2 inai tu kat atas tanah..barulah menjadi.

Tiap2 kali hari raya, kami anak beranak pakat2 lah dok berinai...kecuali kakak,sbb dia dah skolah menengah.Undang2 skolah menengah tak boleh pakai inai kata kakak.Tapi sejak 2-3 thn kebelakangan ni,saya dah tak berinai lagi sejak mil saya kata hukum berinai ni haram...ada ler dia dgr dari ceramah kat masjid kat kampung tu..Jadi drpd dok was-was....lebih baik jgn pakai.Tapi sebenarnya daun inai ni sangat banyak kebaikannya.Mak saya sendiri pon pernah berpesan,kalau dah tkder jamu nk dimkn..giling jer daun inai,gentel2 dan jemur..boleh dijadikan jamu.Kalau ada kwn2 yg kena cagu pulak,inai ini lah yg diorang cari,lps tumbuk lumat tepek jer kt kuku yg bercagu tu....Pendek kata macam2 lagi kegunaan daun inai ni kan...


Inilah pokok inai yang dah agak botak tu(slps disedekahkan untuk bakal pengantin!)...dan pokok inai ni berjiran pulak dgn pokok gajus...
ishh,tamakkan saya... semua pokok nak ditanam..

Ok...jumpa lagi,Insyaallah!

37 comments:

  1. bagos la cma ni kan kak.. lagi puas hati guna hasil sendiri :)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak :)

    hm, cakap pasal inai, saya ada terbacalah hukum memakai inai bagi lelaki dan perempuan.

    Actually saya still keliru berdasarkan hadis2 yang diutarakan. blog tu tak ingat siapa punya. Cuma bab yang berukir itu memang dilarang. Lagi satu, ianya sudah mengikut adat bangsa lain.

    ni salah satu blog yang saya jumpa pasal inai.

    http://kembarafirdausi.blogspot.com/2008/06/hukum-memakai-inai-inai-berukir.html

    ReplyDelete
  3. zaman kecik2 dulu selalu pakai inai dari pokok tapi sekarang main inai india tu jer..

    ReplyDelete
  4. setahu syikin.. memerahkan kuku tu sunnah .. cuma yang mengukir2 tangan ngan inai tu ( trend skrg tu..... ) yang tu baru haram kerna menyerupai tatoo.... t syikin tanya sama zauj nya.. dia lebih berpengetahuan ..

    anyway :X:X kat kg encik mamat dulu,pokok inai sgt berguna.. kalau anak2 menakan mai.... tu dia... dok tumbuk inai dengan adik bongsu ... semangat betoii depa..

    ReplyDelete
  5. assalam pia..ank2 akk semua suka pkai inai, cuti je skolah mesti nk berinai, tp inai susah nk tumbuh ya. oh ya ke haram, mungkin niat kut...

    ReplyDelete
  6. mcm2 kegunaan inani ni kan kak pia..kass pun suka pakai inai tapi takdelah sampai berukir2 tu..biasa2 je..lagi satu kalau nak sejukkan kepala ramas daun inai dlm air..pastu pupuk air tu kat kepala..

    ReplyDelete
  7. Dah lama tak pakai inai.Inai India tu tak best.Merahnya sekejap je.Inai dr pokok jugak terbaik :)

    ReplyDelete
  8. kak pia caye x?masa kawin saya x pakai inai tau..kosong je kuku ni haa..suami x bagi pakai inai..saya pun x tau apa sebab..rupanya HARAM ye kak..

    ReplyDelete
  9. berinai haram ke? macam tak je kut..kalau yg berukir tu mungkin ah kut (sy buat jugak ms kawen dulu)..

    ReplyDelete
  10. sush nak cari pokok inai dah skank nie org lebih suka pakai yg dah jual kt kedai 2

    ReplyDelete
  11. minum air daun inai pun bagus

    ReplyDelete
  12. kali pertama dan yag terakhir pakai inai masa kahwin dulu..tak mau pakai lagi dah..hehe

    ReplyDelete
  13. kak pia... nak sikit... aiza suka berinai... suka gler... hhehehehe

    ReplyDelete
  14. Pia , cik ina pun pilih ina pokok dari segera. Teringat plak dulu, macam petua diikut nak kasi merah, tambah arang, minyak kapak dan daun teh. tak tahu yang mana satu betul. kalau ibu jari kaki ada mencengkam pun cik ina buh inai.

    ReplyDelete
  15. nak pakai inai la..eehhe..

    ReplyDelete
  16. kat kl nie mana ler dak jumpa pokok inai lagi...pakai inai serbuk jer lerrr

    ReplyDelete
  17. Taufiq Arifin:

    "top..masa ko kawin nanti nak pakai inai ker tak?"

    ReplyDelete
  18. sar:

    "Wa'alaikumussalam...a'ah akk pun ada bc byk tentang ni..blog yg kamu gitau tu pun akk dah pgi..tp itulah byk sgt pendapat yg berbeza...ikut hati je lah sar...(niat)"

    ReplyDelete
  19. hani@debumelukut:

    "Zmn sekarang ni byk benda segera kak..lg senang.."

    ReplyDelete
  20. ukhti syikin:

    "Yg lukis2 macam tattoo mmg akk tau hukumnya..tp yg ni,kdg2 buat akk konfius..."

    ReplyDelete
  21. Kak rosaliza:

    "saya pun suka termasuk ank2 saya juga..bergantung pd niat ler kak.."

    ReplyDelete
  22. Nurkass:

    "betul tu,inai byk kegunaan pada kita...pokok serbagunalah kiranya..."

    ReplyDelete
  23. EadaFizz:

    "Betul tu,inai segera tu kejap jer..warna pun mcm nak kehitaman..inai pokok cantikk.."

    ReplyDelete
  24. Mrs.Yie:

    "Akak pun konfius ni lps mil akk dok balik citer pasal hukum haram tu..skrg akk pun tk pakai..kecuali tujuan nak berubat..kalau sakit cekam kuku,akk boh ler...kena kaji lg ni mimi...."

    ReplyDelete
  25. Rina Avail:

    "Akk pun bertekak juga ngan mil akk pasal ni..tp dia ckp..ustaz yg gitau...yelah ustaz tentulah byk ilmu...yg penting niat kita rina.."

    ReplyDelete
  26. Mila Ahmad:

    "yg kat kedai tu inai segera.. senang tak yah nk giling2 bagai.."

    ReplyDelete
  27. Ati MAsrif:

    "A'ah..dgr kata tok ti pun amalkn minum air inai..nnti muka jdi pink2 gitu..jom try nak.."

    ReplyDelete
  28. Kiz:

    "wajib ler kamu tk nak pakai lg..org laki pakai ms kawin jer lah sekali..kecuali kot ada yg seterusnya?.."

    ReplyDelete
  29. Cik AIza:

    "Dtg ler amik kat umah akk ni byk sgt..kdg dh jd cm hutan..terpaksa buang..tp tk buang habiss sbb inai ni sgt berguna.."

    ReplyDelete
  30. Cik Ina Do Do Cheng:

    "Ntah ler cik ina..saya pun tak tau..ada juga dgr org kata boh sireh..tp pengalaman saya ms suka pakai inai dulu..amik jer daun inai tua yg ada bintik2 hitam kt daun dia..takyah cmpur apa2..gerenti merah.."

    ReplyDelete
  31. bunga:

    "nak pakai inai?...sila ler pakai,yg penting niat dik.."

    ReplyDelete
  32. BSB:

    "Itulah,nanti ank2 kita zmn akn dtg dah tak kenal daun inai..pokok inai..yg diorng tau inai serbuk tu jer...jgn pokok inai pupus dahhhh.."

    ReplyDelete
  33. setahu saya tak haram...malah bagus utk kesihatan kuku.org arab sendiri ramai yg berinai dan susah nak cr arab yg tak pki inai.sampai kaki mereka pki.sejuk..dan baik utk kaki pecah2 kata mereka.ukir2 tu yang haram setahu saya.tp mungkin ada yg silap..saya pun jahil bab ni sis.wallahualam..

    ReplyDelete
  34. LM:

    "Itulah pasal, akk bertekak juga la dgn MIL akk kt kg tu bila dia gitau ceramah ustaz ni..mula lah akk pon cm keliru sbb byk ustaz..byk pendapat..penin2.."

    ReplyDelete
  35. setahu No kakPia..inai yg kita ukir tu kat tangan tu yg mcm india..itu memang HARAM kak...inai pokok ni yg kita buh kat jari mcm biasa takpe..kalo jari kita cengkam kuku tu elok tampal inai..ya, mmg betul kak inai boleh rawat peranakan kita..

    ReplyDelete
  36. kak kalau syubhah tu takpa tinggalkan kan :)... lagi pun macam satu galakkan juga memerah kan kuku bg isteri2 ni.. sunnah :)

    ReplyDelete
  37. ukhti syikin:

    "Tq syikin..pendapat akak pun macam tu,perkara syubhah elok kita elakkan...tp bab inai ni...takpa sbb ianya untuk cantik jer kan..."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...