Tuesday, 24 May 2011

Belimbing besi...


Assalamu'alaikum...

Jumpa lagi...ish sibuk betul 2-3 hari ni kan,maklum ler anak2 semuanya tengah demam exam.....Lepas tu nanti cuti sekolah pulak,dah nak start bercuti pulak masing2.

Kami ni kalau ikut perancangan memang ler nak balik kampung..tapi tak tau lagi berapa hari.Tiga empat hari ker..seminggu ker...Lagi lama duduk kampung nanti jadi malas nak balik rumah sini pulak.Bukan apa,dah seronok dgn suasana kampung!Jalan2 rumah sedara-mara,makan menu2 masakan kampung yg mustahil nak jumpa kat sini...

Ingat lagi dengan entri nangka nan sebatang?Dalam entri kali ni saya nak tunjuk pulak satu lagi pokok buah yang telah berbuah dengan jayanya..hihi..seronok sgt,dah ler berbuah,dah di balut2 buahnya tu...jadi cantik pulak belimbing madu ni kan..Dapat ler 3 biji kali ni,lain kali mungkin lebih banyak kot..Insyaallah..kalau di tengok pokoknya tu kecik jer..hidup pun berhimpit-himpit dgn pokok nangka dan pokok kelapa..

Manisnya...Rezeki Allah,Alhamdulillah!

Pokok kelapa pun dah berputik tu..ntah jadi ker tidak...harap2 jadi ler,leh minum air kelapa muda..ayaq nyoq...atau pun buat jelly kelapa...Kalau tgk pokok2 tu..terlalu rapat.Maklum lah tanah pun sekangkang kera jer.. ms tanam dulu jaraknya ok..,bila pokok2 ni dah besar,tak sangka jadi rapat2 pulak...Kenapalah sblm tanam tu tak pikir betul2 kan....nak buat macamana tak kan nak buang pulak..sayang.

Ok..sampai jumpa lagi.....Insyaallah!

34 comments:

  1. assalamualaikum kak :)

    alamak! kakzakie dengan buah cempedak, akak aritu nangka, ni belimbing pulak. macam2 ada ke kak? ~eheh.

    dah lama tak makan buah belimbing. huu. sedap.

    ReplyDelete
  2. sar:

    "wa'alaikumussalam sar..
    alhamdulillah,ada la pokok kelapa,pokok belimbing,pokok nangka dn pokok gajus..cuma pokok gajus jer belum masuk entri..
    hihi...sebenarnya akk ni tak berapa nk ada idea la akk boh entri pasal pokok ni..lagi pun hobi akk ambik gambar..semua gambar pokk,daun,jalan pun nak ambik..pastu simpan..gamak tak berapa ada idea,buat jer entri dn masukkn gambar..ok tak?"

    ReplyDelete
  3. wah kak pia seronoknye bila berbudi pade tanah dan makan hasil kan.. buah belimbing t sedappp.. kat kg dulu banyak pokok belimbing, sekarang ni dah lame tak merase buah dia.. huhu sedapnye...

    ReplyDelete
  4. piasara..berbudi pada tanah..
    dapat hasil la kan..alhamdulillah..
    akak pun tengah tunggu buah mangga akak masak..kalau selamat la..
    pokok kat luar rumah..

    ReplyDelete
  5. sis... sedap bangat :X :X ... waaa.. tiba-tiba teringin hehehe

    ReplyDelete
  6. ~eheh. okey je kak. saya suka je baca semua entry akak. sila2.. kongsilah apa2 yang akak nak kongsi. saya suka je nak baca :)

    ReplyDelete
  7. wahh sedapnyer.terliur saya dijauhan ni sis.mana la ada buah tu kat qatar.

    ReplyDelete
  8. sedapnye buah tu kakPia..naik keco ayaq lioq ni ha hehe...sedap2..alhamdulillah rezeki ALLAH swt..

    ReplyDelete
  9. kalau den tak cukup sebiji ni..sodap woo..

    ReplyDelete
  10. masa kat kg dulu2 banyak buah belimbing besi ni...

    sekarang ni rumah pun tanah sekangkang kera jer..tak dapt la nk tanam ape2 pun..

    ReplyDelete
  11. Insyaalah, satu hari kita tengok wayang sama. Pia sedapnya belimbing tu, rasa cam dah lama je tak makan belimbing. kat pasar tu kecik sangat.

    ReplyDelete
  12. sm ngan 'ukhti syikin'....tetiba teringin plak nk mkn buah belimbing....

    ReplyDelete
  13. akakkkkkkkkkkk akak bercucuk tanam ke?hehehehe lama tak makan belimn=bing cicah asam.sedap nya.

    ReplyDelete
  14. salam malam pia~ rajin pia bertanam...tangan lak serasi kan cepat la dapat hasil

    ReplyDelete
  15. sedapnyer tgk buah belimbing madu nie Pia...agaknyer kalo buat jus lagik sedap kan.

    ReplyDelete
  16. belimbing ni saya xsuke makan cm tu jerk.. suka wat juz.. baru best :)

    ReplyDelete
  17. myamyza:

    "Ha'ah kan kat kg akk pun bersepah belimbing besi..tp yg biasa punya..teringat kt arwah mak akk,bila dia siang ikn..dia selalu suruh akk pi kutip buah tu nk cuci ikan..tp bkn pokok kami,jiran punya...keh3.."

    ReplyDelete
  18. acik Erna:

    "kak..saya doakan buah mangga akk tu selamat..tawakal jer kak..kalau ghaib jugak buah tu kira sedekah jer..hiii"

    ReplyDelete
  19. ukhti syikin:

    "Sory lah akk dah buat syikin teringin,nnti suruh en mamat gi beli ek..hehehe.."

    ReplyDelete
  20. sar:

    "terima kasih tk terhingga sar,
    terharu sgt......nmpaknya kamu mmg pengnjung yg setia..akak cuba buat yg terbaik,dn insyaallah tk akn over(dr segala segi)..kalau terover sila tegur akk k.."

    ReplyDelete
  21. LM:

    "MasyaAllah LM..akak dah buat kamu teringin..akak minta maaf,bkn niat akk k..Cuba la cari mesti ada jual kt sana tu.."

    ReplyDelete
  22. Norhafiza:

    "Memang sedap no..nak2 pulak akk yg tanam ni..beli ank pokok dulu pun akk jugak..tu yg bertambah sedap..tq Allah sbb menjadikn buah ni dn menyuburkn pokok2 yg kita tanam kan.."

    ReplyDelete
  23. kiz:

    "Nak mkn lebih2 kena beli kat pasar lah kiz..heee..akk pun tk cukup jugak...tp mkn sorang sikit jer sbb buah sulung, nk bagi semua merasa.."

    ReplyDelete
  24. ainnoraini:

    "Itulah ain..tanh kt perumahan kita ni ciput jer..(dah itu jer rezeki kita,bersyukur kan..)Nak tanam lebih2 pun tk boleh,saya belasah tanam kt tepi longkang tu..ikutkn bkn hak saya pun..tp tkkn majlis nk marah kot..pokok kn menghijaukn bumi.."

    ReplyDelete
  25. Cik Ina Do Do Cheng:

    "wahh bestlah kalau impian menjadi kenyataan..~belimbing kat pasar tu pun ikut musim la cik ina..kdg2 besar,kdg2 kecik kdg2 ijau kdg2 kuning...."

    ReplyDelete
  26. zihan:

    "heee..sory,akk dh terlanjur buat semua org teringin..lps ni pegi cari tau..mkn2 lah buah2an tempatan!.."

    ReplyDelete
  27. rara pinkmafia:

    "haha..akk dah menjadi peladang jaya ni..tak tau ker...lagi sorang ni teringin jugak dia..eh,akk pun suka belimbing cicah asam boi..sedapkan?"

    ReplyDelete
  28. mommylavender:

    "Tq mommy..heee tgn sejuk ker..ntah la..tp kdg2 pokok yg saya tanam ada gak yg mati..kebetulan pokok ni mmg senang idup kot...salam malam mommy.."

    ReplyDelete
  29. Nurul & Taufiq Arifin:

    "Buah belimbing besi,kalau buat jus memang terangkatlah...akk pulak suka makan saja jer,lagi sedap tau..."

    ReplyDelete
  30. emmm.
    besar jugak buah belimbing tu kak pia..tabur baja ape tu..cantik je kulitnye..

    ReplyDelete
  31. emm..buah belimbing sy x berapa gemar..kalau air kelapa muda ngn jelly kelapa tu sukalah..

    ReplyDelete
  32. nurkass:

    "cantik ker kulitnya kass..akak pakai kan safi rania jer..
    eheheh..mana ada boh baja apa2 pun...tanam jer pandai..pastu berserah dn pasrah jer kass..."

    ReplyDelete
  33. Rina Avail:

    "Yer?...air kelapa muda sedap di minum nak2 pulak time2 panas2 ni..jelly kelapa pun sama..sejuk jer masuk tekak kan..bln puasa akk buat jual sikit2 jelly ni.."

    ReplyDelete
  34. kak...
    dah lama tak makan buah ni...

    akak buat sy teringin la pulakkkk....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...