Thursday, 5 May 2011

Nangka nan sebatang...



Assalamu'alaikum...

Yey,yey...hati gembira rasa...bila pokok yg kita tanam akhirnya sudi jugak mengeluarkan buah yang pertama..eh,sebenarnya ni yang kedua..Yg pertama dulu dah gugur,kali ni jadi dua bijik..
Pokok nangka ni sebenarnya kecik lagi....tapi dah berbuah,harap2 tu buah kali ni tak gugur lagi.
Pokok nangka ni sebenarnya tumbuh dari hasil semai biji.3/4 thn lalu kitaorang beli nangka di pasar malam( yg sebungkus 2 ringgit tu..).Lps tu en hubby semai biji nangka tu...tak sangka tumbuh pulak.Bila dah agak besar,kami alihkan ke atas tanah....Rumah teres kan,mana ada tanah luas.Tanam je kat tepi longkang tu....Bertahun-tahun tak berbuah,bila kami sebut2 nak tebang jer,terus berbuah pulak...Tuuuuu....siap pakaikan baju lagi,tapi baju kertas jer....Tunggu je lah,apa jadi dengan buah tu nanti.........






46 comments:

  1. mmg seronok kalau benda kita tanam tumbuh..rumah sy takda tanah..x dapatlah nak berkebun bagai

    ReplyDelete
  2. ui..nangka..!! saya memang suka makan nangka..lebih2 lg nangka madu.. :) tapi x leh makan banyak sangat sebab alahan dengan athma la pulak..huhu

    ReplyDelete
  3. ish2 seronok nyer bila tanaman keluarkan hasil.. jgn usik tau nanti dia merajuk.. hik hik hik..

    ReplyDelete
  4. Rina Avail a.k.a cik betty:

    "betul tu cik betty,nak2 pulak pokok buah..lagi seronok kalau berbuah,akk pun ada tanah sikit jer,ala sekangkang kera kata org tu.."

    ReplyDelete
  5. Sedapnya nangka buat rucuh.. Letak ice bebanyak..

    ReplyDelete
  6. Mrs.Yie:

    "anak buah akk pun ada athma..pantang betul dia dgn nangka dan cempedak...~nangka madu sedap kan...mmmm,manis giler.."

    ReplyDelete
  7. wahh dah berbuah pun.bagus la.pia tau tak..LM umah kat malaysia tu.tanam tepi longkakng jek pokok mangga .kecik je..tapi buahnyer..sarat tau .selalu la kena curi..hehe..sebab kan LM duk qatar.mak tgk2 buah dah takda.

    ReplyDelete
  8. alahai comelnye pokok nangka tu kak pia..seronokkan tgk hasil titik peluh..rasa syukur sgt2kan..

    kalau nangka muda masak lemak cili api tu...uihhhh..menjilat jari..hehe..

    kalau dah kuning nangka tu,pos kat kass sikit tau..jgn lupa tu..hehe

    ReplyDelete
  9. akak ingat kalau balut nagka tu ngan surat kabar yang ade gambar pompuan cun buah tu jadi manis ke ha... hahaha

    ReplyDelete
  10. mrs Gee:

    "memang seronok sgt tgk buah tu...rasa puas hati sbb pokok tu tnm sendiri..hari2 dok belek..tp tk usik2...sembang2 jer..hihi"

    ReplyDelete
  11. Yan:

    "Kak yan,rucuh tu apa?Baru hari ni saya dgr..sejenis minuman agaknya sbb akk kata boh ais byk2 kan.."

    ReplyDelete
  12. LM:

    "bab hilang tu selalu juga berlaku kat kejiranan akk ni..jiran2 akk ni kebanyakan tanam pokok mangga,selalu buah mangga hilang dicuri dek budak2 nakal..buah nangka akk ni harap2 tak jadi mangsa la.."

    ReplyDelete
  13. miloais:

    "a'ah..dah besar dah buahnya..harap2 terus membesar.."

    ReplyDelete
  14. nurkass:

    "Mmg rasa kembang setaman hati akk ni...nangka muda buat masak lemak mmg sedap kan..tp buah nangka akk ni harap terus besar dan masak..nnti boleh lah makan..mmmmm"

    ReplyDelete
  15. kak pia, kalau org asthma nangka tak boleh makan banyak2. jaga elok2 bukan apa takut kalau dah wangi tiba2 tinggal tangkai je...

    ReplyDelete
  16. boleh minta nangkanya?? salam kenal...

    ReplyDelete
  17. Pia...bila hasil yg kita tanam berbuah memang kita happy kan...

    Memang kena pakai baju pia, kalau tak nanti ada serangga dan jadi busuk di dalam.

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum kak :)

    hee. pakai baju, jangan tak pakai baju. setuju dengan kakzakie. memang pun kene pakaikan baju. nangka mudah sangat ulat datang nak mintak sikit. hee.

    ReplyDelete
  19. Taufiq Arifin:

    "hahahaha...tak terfikir lak akak ni..tp boleh jadi ler kot,sbb aura pompuan cantik tu kan..."

    ReplyDelete
  20. JunAina:

    "a'ah kan aina...risau jugak ni,takut tk sempat makan,tgk2 tinggal tangkai je kan..mcm jiran akk balut punya balut mangga..last2 ms nk ambik tgk2 tinggal kertas jer...hahhaa..kesian kan..penat membungkus.."

    ReplyDelete
  21. islam mumtaz:

    "silakan tengok ajer yer..hihi..salam kenal jugak.."

    ReplyDelete
  22. kakzakie:

    "a'ah kak..air tangan tuuu..
    hihi..baju kena pakai kak sbb sian nanti kena gigit nyamuk ke apa ker kan..lagipun tk ler nmpak togel jer..."

    ReplyDelete
  23. berbudi pada tanah

    kitorang pokok semua sedekah kat kambing... sedeyy

    ReplyDelete
  24. wwah.. bestnya.. berbudi pada tanah.. hehe.. kuar hasil.. tu adalah satu kepuasan...

    ReplyDelete
  25. seronok klo tanaman kita membuahkan hasil kan kakPia..tahniah kakPia..klo buat nangka goreng tu hanto No sepiring ya hehehe..

    ReplyDelete
  26. Sar:

    "wa'alaikumussalam...taip dgn berhati-hati..:P..betul tu,akk mula2 nk boh baju betul..suami akk tk kasi kata dia nnti kalau hujan baju tu jadi berat..dia takut buah tu gugur..hahaha..leh pakai ker alasan ni..ntah ler..last2 suratkaba lama pon jadi.."

    ReplyDelete
  27. cemomoi:

    "kesian,.....rezeki kambing..tp dpt pahala sedekah tu..hihi.."

    ReplyDelete
  28. Encik Mamat:

    "a'ah,berbudi pada tanah...bila pokok hidup subur dan mengeluarkan hasil..fuhh terasa sgt best..."

    ReplyDelete
  29. kalu beli nangka suker simpan dulu dalam peti ais. suker makan sejuk2... lepas tu muntah ijau sebab angin... hehehe

    singgah sini terus follow, yey yey, tambah lagi kawan alam maya

    ReplyDelete
  30. wah best nya..saya nak taman pokok manggga lak nnti..

    ReplyDelete
  31. Norhafiza:

    "no,betul tu..tp buah nangka akk tk penah goreng lak no..makan gitu jer..kalau cempedak leh ler goreng..hihiihi.."

    ReplyDelete
  32. NM02:

    "Hahaha..kebetulan sama stail ngan suami akk,dia bkn nangka jer..
    tembikai,betik..dah potong2 simpan lam peti ais dulu..kalau angin,tak leh mkn byk2...tp alang2 angin mkn jer byk2..puas hati kalau muntah pun..hehhe..~tq sbb sudi follow.."

    ReplyDelete
  33. mama tims:

    "tanam ler pokok2 buah sepokok dua...best kalau menjadi..akk tak suka tanam mangga sbb ramai sgt dh tanam mangga..nak lain dr yg lain sikit..hehhe.."

    ReplyDelete
  34. nangka madu mahal la kak..padan la dengan rasanya yg manis,pejal dan tebal isinya..memang berbaloi dengan harganya.. :)

    ReplyDelete
  35. seronokkan kalau nengok pokok yang kita tanam mengeluarkan hasil.Rezeki dari Allah SWT, sapa nak kasi.Tak de tanam pokok mangga ke Pia?. Kat tempat makcik dorang siap jual dalam plastik nangka tu RM2 sebungkus, adalah dalam 6 ketul. dorang tanam sendiri.makcik tanam poko mangga je.

    ReplyDelete
  36. Mrs.Yie:

    "a'ah betul tu..kat pasar hari tu akk tgk diorang baru belah buah tu...sekali patah balik dh habiss...sekejap jer..laku betul...sebab sedap kan..manis,lemak.."

    ReplyDelete
  37. Cik Ina Minat Do Do Cheng:

    "saya tak tanam pokok mangga pun kak,sbb dah satu line blok sy tu diorang tanam mangga.saya nak lain dr dorang..so saya tanam nangka,
    belimbing dan gajus...eh lag..kelapa pandan..tp kwn2 yg tnm mangga dh banyak kali berbuah..mangga ni takde musim...cuma yg tk berapa best selalu ilang dr pokok..."

    ReplyDelete
  38. enak dan lemak..boleh di makan begitu saja..hehe..kalau nangka yg biasa2 tu lebih sedap kalau di buat pengat..

    ReplyDelete
  39. nurul mmg suka makan buah nangka nie...selalu gak beli dekat org yg jual kat tepi jalan. Manisnyer!

    ReplyDelete
  40. Mrs.Yie:

    "tp mimi,serius akk tak pernah buat pengat nangka..sbb kalau suami akk beli sebiji,lps dibelah..licin,
    sempat bagi jiran sebelah rumah jer...jiran yg selang dua tiga pintu tak sempat dah..hehhehe...faham2 jer lah akk ni tentera ramai..."

    ReplyDelete
  41. nurul a.k.a Riko:

    "akk pun suka gak..kdg2 bila kita jln2 ada jumpa org jual tepi2 jln tu kan...sebungkus 2 ringgit..bolehlah..
    tp kalau nk mkn puas2 beli jer sebiji gedabak tu kat pasar..."

    ReplyDelete
  42. buah nangka di luar pagar...
    ambil galah tolong jolokkan..
    kenapa susah2 tanam luar pagar..
    tanamlah di dalam pagar..

    ehh cam tak kena je pantun ni..huhu..

    ReplyDelete
  43. kiz:

    "pokok nangka di luar pagar
    masak sebiji,buat gulai lemak
    kena la tanam luar pagar
    kalau dlm pagar nnti nmpk semak.."

    "hehhe...kiz,amacam pantun akak ni..boleh?"

    ReplyDelete
  44. Kakngah:

    "mestilah...nk pakai baju glemer cm artis tuan aku tak kasi...pakai baju suratkaba gambar artis pun jadi ler.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...