Wednesday, 4 May 2011

Walimatul urus....


Assalamu'alaikum...


Hari ni saja jer nak upload gambar2 masa kami pegi jem
putan kawin pada hari ahad yang lepas..
Ada tiga kenduri tau..
Yg pertama kat tmn perumahan kami jer..Duda vs janda...
(lupa nak snap gambar rumah kenduri)
Majlis yg simple dan sederhana...

Ni kat rumah ke-2 kat sg buluh,jeram selangor.Rumah kawan en.hubby.Kami pernah pegi rumah ni pada bulan 12 thn lps.Majlis bertemakan warna ungu,pengantin sama cantik sama padan.Semoga kekal hingga hujung nyawa!

Ini pulak kat rumah ke-3,kat kuang,sg buluh...kawan lama en hubby tu.Melilau mencari lokasi rumah kenduri,last2 pegi tanya kat balai polis....Sampai pun dah petang,dah pukul 4 lebih.Tak perlu mencari-cari tempat duduk,sbb kat bawah khemah tu cuma tinggal 4-5 org jer yg tgh makan...

Yang ni pulak kak lang dan kak cik tengah makan maruku.Dengan balang2 diorang angkat....Kak cik masa sampai kat rumah ke-3 ni dah tak lalu makan...dah pening2 lalat dah.Abah diorang pun dah tak boleh 'masuk',asyik berborak jer dgn kawan lama dia tu.Anak2 asalnya tak mau ikut sebenarnya,yg dua org ni pun puas dok paksa2...nak buat kawan.Aduh ank2...Sepatutnya masa hidup ni la kita nak kenalkan diorang dgn kawan2 supaya bila kita dah meninggal,dapatlah mereka meneruskan silaturrahim...tp kdg2 susah nak fahamkan ank2.Diorang ni ingat kenduri kawin tu hanya semata-mata MAKAN DAN GULA-GULA!

Yang ni pinggan ank2...kat rumah pertama makan,rumah kedua pun makan,kat rumah ketiga pun makan...semua nak rasa...tapi macam biasa....isi setakat mampu makan yer...dan yang paling penting,makan sampai habis jangan membazir...Anak2 saya ni mmg dah diajar macam ni,kat rumah atau kat mana2...jangan membazir,sbb itu amalan syaitan!Lagi satu kalau rasa2 nak buang2 makanan tu cuba ingat pada org2 miskin yg kais pagi makan pagi tu....Tapi saya tau ada sesetengah org, kalau tgk macam ni gaya makan...tentu dia ingat anak2 saya ni kebulur agaknya....(tak apalah,saya tak ambik hati pun!)

Ok,sekian...jumpa lagi!



46 comments:

  1. Salam Kak Pia, best kan makan kenduri. Kaz suka sgt especially kalau kenduri kat Penang, hehe. Tp anak2 Kaz pun mcm tu jugak, especially Wildan, punyalah buat perangai kalau pi kenduri. Disebabkan dia tak makan nasi, dia akan boringlah, mulalah dia melompat2 dan berlari2 kat kawasan kenduri tu. Kaz nak makan pun tak tenang, takut jadi apa2 pula kan. Lg satu depa punyalah seronok kalau dpt gula2 atau coklat, kalau tak dapat siap suruh Kaz pi minta lg. Anak punya fasal, Kaz tebalkan muka gi minta kat tuan rumah yg mungkin terlupa nak bagi tadi. Hehe, namanya pun budak-budak kan.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak :)

    huu.. sarat perut satu hari makan je. hehe

    Baguslah macam tu kak. Dari yang ambik menggunung dalam pinggan lepas tu tersadai. lagilah tak patut. Kecik hati tuan rumah kalau nampak. mesti dia ingat lauk dia tak sedap.

    biarlah pinggan tu licin licau. tuan rumah pun tak terasa hati kalau tengok. bangga lagi ada. 'oh sedapnya lauk rumah aku ya..sampai licin pinggan ni.' ~hehe. dialog sendiri. :p

    ReplyDelete
  3. bagus kak.. dari kecil la kita mendidikdieorang supaya xamalkan sifat membazirkan.. respek ngan akak :)

    ReplyDelete
  4. bestnya gi rmh org kawin. kc suka!! Hihi ..

    ReplyDelete
  5. kaz:

    "akak pun rindu sgt nak pi kenduri kat belah utara sana..menu2 utara best kan..ada gulai caroi,dalca,
    pesamah,ayaq asam tuu...~kaz,
    biasalah budak2 kan,ms anak2 akk masih kecik mcm tu lah..kdg2 tgh nk makan air tumpat la..menangis berebut cekelat la,mcm2..skrg ni dh besar tak mau ikut pulak...akak pun pernah gak buat tebal muka pi minta cekelat..kdg2 ank akk tk nak mkn nasi sbb sibuk nk mkn cekelat tu..geram...heeeee"

    ReplyDelete
  6. wah bnyk jemputan..sy pon sama tp pegi cuma satu tpt je..ank sy kalu g kenduri takmo mkn..mkn dua tiga suap jer..yg dikejar beg ole-ole

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. taufiq Arifin:

    "biasa ja top..tp susah oo nk mendidik ank2 ni,mencabar tau...tp sbgai ibu akk kena jugak usaha sebaik mungkin mendidik diorang kearah kebaikan.."

    ReplyDelete
  9. kakchik@ella:

    "saya pun suka gak..hihi..kalau tak suka pun kena pegi juga sbb tak sampai hati en hubby pegi sorang2 kan..temanlah dia..."

    ReplyDelete
  10. Rina Avail a.k.a cik betty:

    "Sama lah ngan akk cik betty...tp cik betty,kat belah sini kalau kenduri beg ole2 tu diorang bg last ms nk balik so,bolehlah ank2 makan dulu....kalau kt tmpat akk belah uthagha sana..sampai jer kami terus salam tau..lps tu baru pegi mkn..ank2 sure tk makan nasi sbb dah dpt beg ole2 tu ms salam tadi..."

    ReplyDelete
  11. lama sangat dah No tak makan kenduri kat semenanjung..tang gulai kawah tu..ya ALLAH...sedaaaapnyeeeee...

    ReplyDelete
  12. Norhafiza;

    "no...gulai kawah kat sini memang sedap kan...tapi agaknya no pun dah dpt sesuaikan diri dgn menu kat sana masa kenduri kawin kan..takpa ada rezeki nanti balik sini,dpt lah rasa.."

    ReplyDelete
  13. kak pia.. lalu kat sini tak mai singgah pon aih.. hehehe...

    baguih2.... dari kecik la nak ajaq kan... hehe

    ReplyDelete
  14. hee..
    gitu lah anak2 ye kak...
    zaman kecik cinonet memang kena angkut ke sana ke mari ..
    dah besar masing2 takmo ikut plak...
    tak jadik lah beli mpv gini :p (edisi berangan..kuikui)

    ReplyDelete
  15. sar:

    "Wa'alaikumussalam...hihi..mula2 akk nak mintak maaf la sebab tersasul tadi..kejap sar kejap kaz..sampai tesilap taip lak..mintak ampun mintak maaf yer...dijamin kesilapan tak kan berulang.....~ishh..komen apa ntah tadi..hahh..pasal makan kenduri tu kan,mmg betul kata kamu tu,kalau kita mkn tak habis, tuan rumah tentu terasa hati kan.Tak kata org lain lah,kalau akk pun terasa gak kalau org mkn tk habis ms kat majlis akk..tertanya2 ntah2 akk msk tak sedap kan..kalau org mkn bertambah tambah kt majlis akk..fuhh rasa bangga konon2 akk masak sedap sgt la tu.."

    ReplyDelete
  16. En. Mamat:

    "Ya ka...mana akk tau hang dok mana,bukan hang dok ampang ka?Sg buluh?Takpa2 lain kali...calling2 la habaq mai rumah hang tang mana,bila2 kalau kami lalu, kami sure singgah rumah hang...buleh kaaa?"

    ReplyDelete
  17. Sz:

    "a'ah suzi...masa anak2 kecik2 heret semua sekali kalau nak pi mana2.bila diorang dah besar,
    semuanya tak mau ikut.
    diorang lebih suka duduk rumah tgk tv dan main komputer games pulak..
    ~Akak pun dah bagi kereta kami kat adik kt kg,sbb nak beli avanza..
    (itu jer mampu..w/pun niat nk beli estima..)tp skrg ni kereta ni penuh ms balik kg jer..
    ~suzi..kalau betul2 perlu,beli la mpv tu...tp kalau setakat ank 3 org kereta biasa tu ok lagi...
    kalau lebih dr 3,kompem kena beli..hihi"

    ReplyDelete
  18. wah kak.. mkn sokmo cuti2 cm ni kan.. hehe

    ReplyDelete
  19. amboiiiii..
    sampai tiga buah rumah..
    bestnyer makan nasi minyak..
    kalau ada kurma ayam lagi sedap..hehe..

    betul la tu kak pia..didik jgn membazir dari kecil..baru diorang belajar..pedulikan apa org nak cakap..:)

    ReplyDelete
  20. bestnye makan nasi knuri.
    anak2 paling syookkk dapat gula2 hehe

    ReplyDelete
  21. bestnyer pergi kenduri..dah lama LM tak gi umah kenduri kawen.rasanya tgu buat kenduri akiqah baby je lah nnt kot..rindu nasi minyak!!!

    ReplyDelete
  22. sekali mkn kenduri seronok..tak pyh masak..cuti kedapur...

    saye pun kadang2 paksa jugak anak2 ikut sekali kalau gi kenduri ni...dia org ni lagi suke duk kat umah jer...

    ReplyDelete
  23. ooo... ingat sama lokasi kenduri tadik!

    ReplyDelete
  24. oh akak :)
    its ok kak. hal kecik je. tak ambik hati pun :)

    ReplyDelete
  25. Khaifaiz:

    "itu lah pasal khai...macamana lah nak kurangkn berat badan..hehehe..
    asal ahad jer ada jemputan kawin.."

    ReplyDelete
  26. nurkass:

    "A'ah,kebetulan pulak ada tiga rumah sekali.tiap rumah kenduri ada nasi putih ada nasi briani...lauk pun kena buat macam2 sbb nk padankan dgn nasi tu.Tp so far akk tk pernah la ayam masak kurma,asyik ayam masak merah jer...eh,lama tak mkn kurma..~kass,betul tu..melentur buluh biarlah dr rebung kan...."

    ReplyDelete
  27. bersama kak Es:

    "memang seronok..sebab dpt makan..
    eh,sbb dpt jumpa kawan2...ank2 mcm biasalah seronok dpt byk gula2.."

    ReplyDelete
  28. LM:

    "siannn..hihi..kat sini tak larat mkan kenduri.takpa lah nanti bila semuanya dah selamat buat lah kenduri sikit..buat nasi minyak ke nasi briani ke..jgn lupa jemput akk tau.."

    ReplyDelete
  29. Ainnoraini:

    "yer betul tu..gantung periuk..
    hihi,tapi anak2 tak mau ikut kena jugak masak utk diorang kat rumah tu..dah besar2 segan nak ikut pegi kenduri lagi diorang ni...pegi shopping suka lah sbb nak beli macam2.."

    ReplyDelete
  30. cemomoi:

    "eh,bukan ker?tak sama?hihi..banyak
    sgt kenduri kan....
    kalau dulu2 satu kg satu jer rumah dlm sehari..skrg ni dlm satu kg kdg2 sampai 2-3 rumah kenduri kan.."

    ReplyDelete
  31. sar:

    "hihi...kelakar kan....maaf sekali lagi.."

    ReplyDelete
  32. seronok pegi kenduri ni..lebih2 lagi rumah sedara mara..ms tu lah dpt jumpa sedara jauh..

    bab makan ni pun akak ajar anak2 jgn membazir dn makan apa yg ada...ajar susah dr kecil baru diaorg tk membazir dan memilih makanan kan pia..mcm pia buat tu bagus sgt..

    ReplyDelete
  33. nyanyisunyi:

    "betul tu kak..kalau rumah sedara mara,anak2 tak boleh tidak,kena pegi jugak..kalau rumah kwn2 tu ada excuse gak..~betul kak..anak2 kena ajar dari kecil lagi supaya sentiasa bersyukur dn tak membazir..baru diorang tak cerewet,tak memilih makanan...insyaallah ..."

    ReplyDelete
  34. salam malam pia~anak2 mommy pun sama payah sgt nak ajak p kenduri...kekadang malas nak paksa bt ilang mood nak pi je~hee

    ReplyDelete
  35. assalam piasara..itu namanya..mereka pandai menikmati rzeki..alhamdulillah.
    pandai pia mendidik mereka.

    ReplyDelete
  36. Tingat kat my mom...kalo time kenduri kahwin kat kg. mmg suka 'paksa' kami adik badik temankan my mom.

    Kalo setakat nak teman tu, nurul tak kisah lagik...nie kena tunggu sampai pengantin bersanding...baru leh gerak balik rumah. Alahai..time tu Tuhan ajer yg tahu.

    ReplyDelete
  37. mommylavender:

    "itu lah mommy...saya pun tak nak paksa2 gak,cuma kdg2 jer sbb saya takut suami saya asyik berborak ngan geng dia..saya takde kwn nak sembang,tu yg ajak paling2 pun sorang utk buat kwn...maklum ler org laki kalau jumpa kwn2 kdg2 lebih dr pompuan dia punya borak tu.."

    ReplyDelete
  38. Acik Erna:

    "Alhamdulillah kak...itu dah tugas kita kan...ajar anak2 supaya bersyukur dgn rezeki Allah.."

    ReplyDelete
  39. Nurul a.k.a Riko:

    "alahai..kesiannya ko nurul..eh,sama lah dgn akak ni...kena tunggu pengantin bersanding dulu,bukan itu jer,siap masuk bilik pengantin lagi nk tgk,kalau tak..takde makna kot pegi kenduri tu kan...tp zmn skrg tak de dah..pegi makan2 jumpa tuan rumah..balik lah,tak kisah pun kalau tk tgk pengantin.."

    ReplyDelete
  40. zaman dolu2 kat kg akak kalau kenduri ,dapat telur rebus. akak belum pergi kenduri dah siap rebus yg extra kat rumah sbb balik nanti sah berebut telur rebus lah anak2 akak nih kalau harapkan telur sebijik yg orang kasi tuh...

    ReplyDelete
  41. duda vs janda meriahnya kenduri kahwin, rezeki murahkan. betul tu pia, membazir amalan syaitan.suami makcik marah kalau makan, buang nasi. dia kata tak baik rezeki. kalau takut nak habiskan, ambik sikit je kan.

    ReplyDelete
  42. hani@debumelukut:

    "A'ah la kak,sama la saya pun,tp budak2 pandai tau..diorang tak nak yg rebus kt rumah tu...padahal sama ja telur rebus jugak..~tp zmn skrg ni dah tak bagi bunga telur lagi..bagi coklat,gula2 kdg2 jajan,air kotak.. zmn dh berubah kan kak.."

    ReplyDelete
  43. Cik Ina Minat Do Do Cheng:

    "betul tu kak ina...kalau rasa2 tak habis makan,biasa kan ambik sikit jer..tp kalau nak tambah,tak salah...cuma kdg2 budak2 ni diorang tamak,nak isi byk2...kemudian tk habis.kalau dah jadi kebiasaan,
    susahlah nak ubah.."

    ReplyDelete
  44. wah..sampai licin pinggan tu haa :)

    ReplyDelete
  45. Mrs.Yie:

    "mimi...licin licau kan...senang sikit nak basuh pinggan tu nanti..hehehe.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...