Thursday, 16 June 2011

Cerita cempedak,geghok dan penunggu pokok...

Assalamu'alaikum...

Wah..macam best jer kan entri wordless wednesday semalam tu...bila dah wordless tentulah takde penerangan tentang gambar yang di pilih tu kan...so,semua berteka teki...suspen jer...Untuk tak nak bagi semua berteka teki,saya nak bagi jawapan untuk entri wordless wednesday semalam tu.Eh,ada ker org buat camni...tak kisah lah tapi saya nak citer gak..

Untuk WW#1 tu...gambar orang2...ingat tak?Kalau tak berapa ingat,boleh kesini.Saya letak tajuk penunggu,ramai yg bertanya kenapa... orang2 ni sebenarnya ialah penunggu pokok cempedak kepunyaan abang saya.Masa kami balik kg hari tu buah cempedak tgh berbuah lebat tau..


Tudia....bertindan tindan lagi..itu baru kat bawah,yg kat ats pokok tu lagi byk tau...Jenuh jugak
la depa nak makan kalau buah tu dah masak nanti.Yang pasti...kami balik mmg tak kena masa.Sobsobsob sedihnya....beli pasar malam je lah jawabnya.

Siap pakai sarung lagi dan sarung tu ada nama..nama dia ialah GEROK,org utagha sebut GEGHOK....(sorilah kalau salah ja yer)..dia di buat dari daun kelapa.Masa nak anyam tu jgnlah ketat2 sgt supaya fleksibel dan muat dgn tumbesaran buah tu nanti.Cehhh macam reti...serius memang saya tak tau buat benda alah ni(kalau tau,masakan nangka saya berbalut surat kabar lama jer..).Kalau tak dibalut camtu nanti dikhuatiri buah tu akan rosak.Org tua2 dulu mmg kreatif kan,tak dinafikan.Bagi nama pon kreatif...ntah macamana lah agaknya nama geghok ni boleh tercetus?

Oh ya berbalik pasal penunggu tu pulak...dia diletakkan kat sini untuk menakut-nakutkan satu binatang ni...konon seolah-olah org betul tgh berdiri kat situ,jadi tak beranilah binatang ni datang dekat..binatang itu ialahhh...babi hutan.Tak percaya?Betulllll!

Terima kasih kepada tukang2 komen entri WW #1-PENUNGGU,harap korang puas hati ngan jwpn tu yer...
~mimi,my little diary,kakchik,AIM,top,ain,zaty,kass,amira,k_own,rina, milo~

Sekian,jumpa lagi untuk entri seterusnya...

51 comments:

  1. kat n9 ada nama eh ni kak pia..lupo la pulak..nanti kiz tanya orang eh..ada namo eh tu..

    ReplyDelete
  2. oooooo...
    ada babi hutan rupenye...
    terkilan tak dapat belajar buat sarung cempedak ngan arwah nenek..kak pia belajar lah..nanti boleh ambil anak murid..hehe

    ReplyDelete
  3. salam k pia..
    mak ai lebatnya...pakai baja apa tu? sukanya cempedak goreng ;D

    ReplyDelete
  4. Pia... kakak ketawa besar bila terjumpa perkataan geghok. Pertama kali dengar dan sebut. Hahaha....

    ReplyDelete
  5. dh agak dh..mesti ada bende yg ditunggu oleh penunggu itu...hihii

    ReplyDelete
  6. cedapnyer cempedak...kalu kat TRG goreng pun sedap....

    ReplyDelete
  7. iols ingat letak kat bendang
    rupanya kat pokok cempedak...

    hiks

    ReplyDelete
  8. owh hehe..No br dapat ziarah kakPia hr ni..semalam tak sempat..

    betul tu kak..arwah ayah No sll gak bungkus buah2an dlu..tp pakai surat kabo je hehe...

    ReplyDelete
  9. saya lum oernah tgk sarung camtu lg..hehe

    ReplyDelete
  10. owh..penunggu cempedak ek? hehe

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum kak :)

    aduyai. feveret ni. susah nak dapat kalau tak musim. uhuu

    ReplyDelete
  12. kiz:

    "alahhh..lupa la pulak ko ni kiz...cuba tanya org kg nanti citer.."

    ReplyDelete
  13. hmm mmemang unik..
    buat dari ape tu ye?
    cantik je.. sll kan org gune plastik

    ReplyDelete
  14. nurkass:

    "yer kass,ada babi hutan...eh,kenapa la kass tak belajar dgn nenek kass..rugi lah,akak dulu belajar tp smpai skrg tak reti2..akak rasa generasi skrg ni tak ada yg pandai buat gerok ni tau...tak dpt lah ko jadi murid akak..hihi.."

    ReplyDelete
  15. So Shy Lady:

    "entah lah pakai baja apa lupa nak tanya..tp org kg kann tentu boh baja organik kot..ermm cempedak goreng mmg sedap.."

    ReplyDelete
  16. Kakzakie:

    "owh ya..akak tak pernah dengar ker..kami dah biasa dgn perkataan tu kak,tp bila musim cempedak jer.."

    ReplyDelete
  17. Aku Ibu Muda:

    "Heeee,ada 'benda' yg di tungguuuuuuuuu..."

    ReplyDelete
  18. Fazidah Che Wan:

    "mmg goreng cempedak sgt sedap kan..malah kat pasar malam pun byk jual cempedak goreng kalau tiba musimnya.."

    ReplyDelete
  19. miloais:

    "yg kat bendang akak tak jumpa pon diorang letak orang2 ...atau akak tak nmpak kot..."

    ReplyDelete
  20. Norhafiza;

    "No...bungkus buah2an ni dgn surat kaba pun boleh..ada yg balut ngan plastik..boleh jer..janji berbalut.."

    ReplyDelete
  21. LM:

    "Lom pernah tgk..so,skrg dah pernah kan..kreatif kan diorang?"

    ReplyDelete
  22. rara pinkmafia:

    "owhhh..nangka akak tu?memang besar...skrg ni lg besar tau rara.."

    ReplyDelete
  23. Cik NurulZaty;

    "a'ah,penunggu cempedak.."

    ReplyDelete
  24. sar:

    "Wa'alaikumussalam sar..buah2 tempatan memang sedap kan..feveret akak jugak ni..buah bermusim ni kena tunggu musim la kan.."

    ReplyDelete
  25. My Little Diary:

    "citer penunggu,hihihiihihihihihihii......
    (ni bkn gelak,tp mengilai..)"

    ReplyDelete
  26. Hanyll:

    "a'ah,cantik,unik dan kreatif,dibuat dari jalinan daun kelapa.."

    ReplyDelete
  27. Adinda Amy Sensei:

    "Amyyyyyyyyyyyy...kejap ada, kejap ilang ni,sibuk yer.."

    ReplyDelete
  28. Perkataan Geghok tu first time cik ina dengar. Selalu dorang balut nangka atau cempedak ngan kain atau surat khabarkan. dorang ni memang keratif tu. mesti dorang dah kaji dulu.

    ReplyDelete
  29. Cik Ina Do Do Cheng:

    "itu lah cik ina..baru saya prasan mmg benda ni ada kt sebelah utara ja kot..tp kiz ckp kt tmpat dia pun ada cuma nama jer lain...ye lah selalunya org balut buah ni dgn baju lama kan...ternyata atuk nenek kita dulu mmg kreatif.."

    ReplyDelete
  30. Ya Allah lama sangat tak amkan cempedak nie

    ReplyDelete
  31. mak datok...
    lebatnya buah tu..

    kita suka sgt cempedak
    berbanding nangka :)

    ReplyDelete
  32. pertama kali tgok bungkusan ni...ada nilai seni.

    ReplyDelete
  33. wah,,, kretif tol.... saya selalu nampak balut pakai kertas surat khabar yang ada gambar artis seksi2 jerk... hahaha

    ReplyDelete
  34. KC:

    "a'ah persoalan dah terjawab kan..."

    ReplyDelete
  35. Isteri Encik Bard:

    "sama la macam akak ni,dah lama beno tak makan ,balik kg ritu buah byk tp lom masak pulak.."

    ReplyDelete
  36. hani@debumelukut:

    "yer ke kak..nasib baik saya boh gambar tu kt sini kan...rupanya kebanyakan org tak penah tgk gerok ..unik dan kreatif kan.."

    ReplyDelete
  37. Taufiq Arifin:

    "Amboiii...akak tau ko ni perli akak ler tu sbb entri 'nangka nan sebatang' akak dulu tu kan..."

    ReplyDelete
  38. pokok cempedak ni kalau sekali dia berbuah memang puas makan la..
    tu baru kalau satu pokok..kalau 2,3 pokok..jenuh la..

    ReplyDelete
  39. kak pia..masa bapa sihat dulu..dia suka gak buat sarung cempedak tu...bila dah dapat petik..kulit cempedak tu jd cantik je mcm org anyam huhu

    ReplyDelete
  40. Diana:

    "itulah diana...kalau dah banyak sgt diorang buat kering tau...akak selalu dapat gak yg kering ni diorang kasi..yg kering pun sedap..boleh goreng jugak.."

    ReplyDelete
  41. suri solehah:

    "a'ah suri,sbb geghok tu dah dibalut ms buah tu masih kecik..bila membesar,kulit buah cempedak ni akan melekat bentuk anyaman geghok tu kan...eh,lamanya menghilang..."

    ReplyDelete
  42. terbaik punya sarung tu...biasa orang sarung pakai baju2 lama....ni siap anyam tu khas untuk sarung buah nangka

    ReplyDelete
  43. hafizal:

    "a'ah..ni semua idea org2 tua dulu tau,org sekarang mmg tak reti nak buat benda alah ni...sbb tu diorang balut buah nangka/cempedak ngan kertas suratkaba atau baju2 lama jer.."

    ReplyDelete
  44. babi hutan pon tertipu dgn penunggu olok-olok tu ya..hehe..ingt kat sawah je ada orang-orang..

    ReplyDelete
  45. wah..
    first time pasal benda alah tu..
    apa namanya, geghok?
    :)

    ReplyDelete
  46. Rina Avail:

    "itu lah rina,akak mula2 tgk pon nak tergelak tau..kelakar!Selalu kt sawah jer ada org2 kan sbb utk takutkn burung yg nk curi2 mkn padi tu..tp akak tak perasan pun org2 ms 'melawat' sawah hari tu..tk prasan agaknya.."

    ReplyDelete
  47. Cikgu Fikri:

    "Fiq,akak dah agak dah ramai org tak pernah dengar dan tak pernah tgk benda tu.."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...