Monday, 6 June 2011

Siaran ulangan...


Assalamu'alaikum...

Ini ialah entri2 tertunggak..hiihii..ada ka?

Oh ya..tentu korang perasan dengan perubahan blog ni kan..nampak lain sgt kan..kak pah,bukan tukar langsir jer...dengan2 cat semua sekali tukar...deco baru sempena nak raya .Ini semua hasil ID Mrs.Yie(puan mimi yg kiut tu)..t.q..yer mimi..Akak ni kalau pandai hari2 akak tukar tema ni dik...

Hari jumaat 1 rejab,tolong kawan merewang lagi untuk kenduri selamat sempena bersunat cucu dia.Tapi kejap je,malas lama2 sebab puasa sunat temankan hubby...kakak pun puasa jugak sempena 1rejab ni.Kalau yg belum habis bayar puasa elok gantikan puasa dulu yer...kalau dah habis bayar bolehlah berpuasa sunat rejab pulak.Saya ni kalau takde apa2 aral berpuasa jugaklah sebab nak temankan hubby...dia tu memang rajin,sampai seminggu deret dia puasa...sejak dari mula kawin sampai la skrg.Lps ni seminggu lagi sunat bulan syaaban pulak...Lps tu Ramadhan kenalah puasa sebulan,ini kira macam latihan la lebih kurang kan....


Hari sabtu,pagi2 pegi lagi tolong apa2 yg patut kt umah akak belakang rumah tu...diorang dok celur2 kacang panjang,pucuk ubi dan tauge untuk buat pecal...pastu potong2 sayur mayur tu..Keja jadi sikit sebab buat sama2.Saya tolong goreng ayam jer..sambil2 tu ngap masuk mulut gak.hihi..ayam kampung tu sedapkan...

Kejap2 balik untuk masak lunch,nasib baik rumah dekat jer boleh pegi balik masuk kut pintu belakang jer.Hari ni menu nasi daging.Lama jugak la tak buat nasik daging.Lagipun hari ni adik saya yg dok kat gombak tu nak datang rumah..itu la pasal masak spesial sikit....

Masak dah settle,masa utk pegi makan kenduri lak...Ajak ank2 temankan sorang pun tak mau ikut...so pegilah dengan kwn2 seblok 4-5 org.Menu kat kenduri tu mcm2 ada...ayam goreng,masak lemak UMBUT KELAPA,gulai kambing ngan kentang,pecal dan ada gak bubur som-som..Makan nasi sikit jer sbb dah kenyang dok ngap ayam ms merewang pagi tadi...

Petang tu baru adik ngan famili dia sampai.Adik saya ni lelaki beza umur kami 3 thn..ank2 dia baru dua org,yg sulung tu baru 5 thn dn yg kecik 3 thn...Adik saya ni kalau nak mai umah kami selalu request 2 benda ja..Nasi daging atau pun laksa penang...wife dia tu org kuala lipis jadi teror masak menu pahang je lah..masak menu penang ni bukan dia tak tau,saja jer adik saya ni nak makan hasil air tangan kakak dia kot...

Sekian,jumpa lagi...Insyaallah!



4 comments:

  1. hehe.. sedap2 nasi daging.. kak umbut kelapa tu ape kak... ..hehe.. sorry ler kak.. syikin ni lahir2 kt kl.. parent pon org sini.. segan juga yer tak kenal benda2 lain.. sorry2 yer kak.. bnyk tanya plak syikin

    ReplyDelete
  2. kak dulu rara tak tau rewang tu hape.now dh tau dh.heheeh

    ReplyDelete
  3. ukhti syikin:

    "nasi daging mmg sedap..menu org utara...umbut kelapa tu ialah bahagian yg paling lembut di tgh2 batang kelapa tu syikin...selalunya belah2 perak kalau kenduri selalu ada menu ni..alahhh lebih kurang rebung juga..eh,rebung tau tak syikin..?

    ReplyDelete
  4. rara pinkmafia:

    "haha..baguslah rara dah tau makna rewang tu..tak yah akak nak terangkan lagi..."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...