Thursday, 7 July 2011

Anugerah terindah...

Assalamu'alaikum...

Sedih....macamana agak nya seorang ibu nak menerima kenyataan bahawa anaknya meninggal atas kecuaian dia sendiri?Cuai ker?Apa pun jangan kita nak menyalahkan takdir,semua yang jadi sudah tertulis.

Berita sedih setiap hari pasti ada kita dgr...kita baca...kita tonton...Ucaplah Innalillah,jangan di persoalkan lagi kenapa dan mengapa...

Sekadar ingin berkongsi,seorang mak cik di kejiranan saya kematian ank perempuan...Hari2 menangis.Saya cakap.. jgnlah nangis mak cik,nanti mak cik sakit.Mak cik tu tanya ko penah mati anak ker?Ko tak penah rasa apa yang mak cik rasa..Mak saya meninggal ms saya darjah satu mak cik..ayah pulak meninggal 4 thn lps tu..Itu mak bapak ko,bukan anak...sedih sgt tgk mak cik ni...Saya pun dah terkedu tak tau nak ckp apa lagi dah..

Hari lain...nangis lagi mak cik ni..saya penah kematian ank..ms tu anak saya umurnya 4 bln dalam perut..laaa itu baru janin belum pun sempurna,anak mak cik dah ank dara tau..dah dua puluh lebih umur dia...banyak kenangan mak cik dgn dia..dia lah harapan keluarga...dialah segala-galanya.Kesian mak cik ni kan...tapi anak saya tu tetap anak jugak mak cik...tak apalah..sabar je lah mak cik yer...

Sekarang ni alhamdulillah...dah ok saya tgk mak cik ni...lupa memang tak kan sesekali..tapi dah boleh menerima kenyataan...

Kawan lain pula...kematian anak yang baru berumur 4 tahun,sbb ketumbuhan dalam perut.Menangis,menangis dan menangis terus...sampai dekat dua bulan juga kawan saya ni dok menangis...sblm boleh menerima kenyataan.

Hari-hari baca berita ibu kematian anak,harap2 saya boleh tabah dan sabar dan dapat menerima kenyataan andai sekiranya amanah Allah yg di pinjamkan di ambil balik.

Ya
Allah,selamatkanlah anak2 ku walau di mana mereka berada,jauhkan mereka dari sebarang malapetaka,kurniakanlah kesihatan yang baik kepada mereka...Ya Allah!

Tapi kita hanya manusia biasa,yang hanya mampu berdoa...mereka bukan milik kita tetapi hanya di pinjamkan sementara kepada kita...

Sayang dan kasih sebesar besar alam dan seluas lautan pun kalau Allah nak ambil nyawa anak2 kita...maka redha dan pasrah lah kita.

Semoga dapat bertemu di sana.

Bagi kwn2 yg di amanahkan anak2 istimewa..ketahuilah bahawa Allah telah memilih orang yg tepat iaitu anda..ada hikmah menanti di sana.

Mereka terlalu istimewa!

30 comments:

  1. assalamualaikum kak.

    hmm. kita tak tahu apa yang nak jadi pada masa hadapan kan. mudah dengan kata2, tapi bila ianya berlaku, hanya Allah yang tahu.

    kit ayang tak lalu memang sedap je nasihat kan kak. tapi tu la, diri sendiri tak rasa. hmm, untuk ni, kekuatan dan ketabahan hati yang paling penting.

    tapikan kak. meratapi sebegitu, macam tak elok kan kak. hmm. hope kita akan tabah seandainya melalui ujian tersebut. segalanya memang tetap hanya pinjaman dariNya. :)

    ReplyDelete
  2. mmg berat dugaan jika kehilangan anak,tapi kita mesti menerima hakikat yang hidup pasti akan mati..walaupun kesedihan itu tidak dpat nak digambarkan,hanya orang yg mengalami aje yg faham

    ReplyDelete
  3. Ya Allah ya tuhanku..jauhkanlah segala musibah terhadap anak2 ku. Mak sendiri pun rasanya tak mampu untuk kehilangan anak2.

    Jgnkan hilang terus, memikirkan si along bakal tinggalkan mak utk masuk ke asrama pun dah terasa pilu hati nih!

    ReplyDelete
  4. salam my dear kak pia..
    sedihkan bila org yg kita sayang pergi selamanya..ari tu tgk berita kanak2 kembar mati terbakar..

    semalam berita bayi mati di rumah pengasuh..allahuakbar..meremang bulu roma..sesungguhnya dia maha besar dan maha mengetahui..

    ReplyDelete
  5. erm, sedih kan bile kita kehilangan orang tersayang.. saya pernah menyebab kan seseorang tu kehilangan orang yang tersayang :(

    ReplyDelete
  6. mmg sedih ble dpt berita2 yg camni..moge Allah tabahkn n kuatkn ati kite tuk menerime nye..

    ReplyDelete
  7. berat dugaan bila kehilangan anak.
    Sedih sgt... dgr berita cmni tepikir balik, jika ia berlaku pada diri ini.. x tertanggung oh.. mintak jauh

    ReplyDelete
  8. sy sgt takut kalau diuji kehilangan org tersayang..

    kt org berapa umur anak yg meninggal tu mcm tu juga tempoh kita nk lupakannya..

    makcik sy bnyk kali diuji..kehilangan org tersayang 3 thn berturut-turut..mula-mula anak bujangnya..lps tu anak bonsunya..dua-dua sbb eksiden..thn ketiga suaminya pula sbb sakit..

    ReplyDelete
  9. siapa tak sedihkan bile org yg kite sayang pergi buat selama2nye..pergi takkan kembali lagi...

    tapi kite kene redha setiap yg hidup pasti akan kesane jua akhirnya...

    ReplyDelete
  10. siapa tak sayang anak. Anak orang pun kita sayang apatah lagi anak sendiri.
    semuga yang menghadapi saat seperti ini tabah mengharungi hidup seterusnya..

    ReplyDelete
  11. Assalam pia, kita ni walaupun marah bagai nak rak kat anak2, namun hati tetap sayang, mmg takleh nak byangkan kalo kehilangan anak

    ReplyDelete
  12. kadang susah jugak.. nak tenangkan orang.. kadang orang fikir mereka je yang paling teruk menerima ujian... sepatutnya kita kalau terima ujian kita kena lihat orang yang lebih susah dari kita... :p

    isteri saya beberapa kali keguguran :) anak sya semua di syurga...

    ReplyDelete
  13. pia cik ina tau ko ingat ngan cik ina, tapi dua atau 3 hari ni sibuk tu yang tak sempat ziarah pia tu.

    Takziah pada family makcik tu. Pia sebenarnya memang sukar seorang ibu nak menerima kematian seorang anak. itu dah terjadi pada arwah emak cik ina. Masa Arwah abang meninggal dunia pada tahun 1996, arwah emah tengah bekerja. Bayangkan cam mana cik ina ngan arwah ayah masa tu nak beritahu yang abang dah tak de.

    Dipendekkan cite selepas kematian abang , arwah mak seolah-olah hilang akal. Bila emosi terganggu , penyakit lain datang. Setahun kemudian , arwah mak meninggal dunia. Lepas tu dikuti tahun berikutnya 3 adik beradik ngan ayah cik ina meninggal dunia. Sekarang cik ina sebatang kara, selain suami dan anak-anak. Ko cite ngan makcik tu, orang yang menerima ujian dari Allah SWT tu beruntung kerana dia akan lebih mendapat kekuatan dalam hidup dari orang lain,

    ReplyDelete
  14. aminnnn..sesungguhnya anak adalah anugerah ALLAH yang diamanatkan untuk kita..sampai masa ALLAH nak amik balik kita hanya perlu redha dengan ketentuanya..semoga arwah ditempatkan bersama dengan yang beriman,,

    masih terkedu dengan berita kematian anak umo 10thn dalam kete kes nak cari kasut..alfatihah,....amin

    ReplyDelete
  15. berita2 kematian anak2 di akhbar
    membuatkan kita sentiasa
    bersyukur dan menghargai anak2
    dan sentiasa beringat ketika marah

    ReplyDelete
  16. sama2 la awasi setiap pergerakan anak2 kita..bak kata pepatah..'malang tidak berbau' begitu juga dengan kesihatan mereka..pantau la selagi kita terdaya..

    ReplyDelete
  17. ameen kak..suri tak penah diuji dgn perkara mcm tu lg...tak tahu sejauh mana kekauatan jiwa ini..tp kehilangan anak kembar dalam kandungan pun buat suri bersedih agak lama jugak..moga suri kuat dgn ujian yg allah beri..amin

    ReplyDelete
  18. redha dengan ketentuan Tuhan.Tuhan tahu yg terbaik buat kita.

    ReplyDelete
  19. assalam piasara..betul kata cik ina..
    betapa tabahnya cik ina kan.
    acik ikut terharu membacanya..pia boleh cerita ngan mak cik tu..

    ReplyDelete
  20. kalau cerita pasal kematian anak ni tak sama dengan kematian adik ,emak atok,..
    anak ni lain sikit..
    jangan kan mati,hilang sekejap pun kta dah cari..
    kalau meninggal sebab sakit
    itu kita tak bleh nk kata apa la..tapikalau meninggal sebab kecuaian kita memang sesal tak sudah.menangis keluar air mata darah pun dah tak guna..luka tetap ada.jadi sebaiknya kita awsai anak kita.tak kira la dia besar mana.selagi dalam tanggungjawab kita...

    ReplyDelete
  21. kak... :( entri sedih :( ...

    thanx yer bg tau pasal kotak telor tu.... ok sis... lenkali beli bekas teloq yg plastik tu.. :p.. nampak ada jual kat kedai jepun rm5.... boleh guna bnyk kali punya plastik tu :)

    ReplyDelete
  22. memang sedih kalau kematian anak , tapi tu lah .. moga kita di beri kekuatan tuk menerima dugaan dan ketentuan allah :)

    ReplyDelete
  23. mmng sedih kalau kehilangan orang yg TERSAYANG...semoga kita semua TABAH mnghadapi UJIAN dariNYA...

    ReplyDelete
  24. slm pia..betul tu mmg sedih dgn kehilangan..cuma org2 yg pernah merasa kehilangan aje akan tahu mcm mana pedih rasanya...tapi kita kena redha kerana itu semua milik ALLAH..kena selalu ingat dlm hati...:(( insyaALLAH ALLAH maha tahu segalanya...

    ReplyDelete
  25. kehilangan mmg sgt2 menyakitkan..sy pn pnah kehilangan baby..dlm kndungan..tabah,sabar,tawakkal & redha itu penting.

    x ada hidup yg tiada ujian kan sis..?setiap ujian ekceli kasi kita lebih kuat & teguh keimanan.

    byg kan Allah kehilangan tasbih, tahmid dr kita..kerana kealpaan kita ..tp DIA ttp syg kan kita..masih beri kita nafas utk mengecapi nikmat dunia dr-Nya.

    ReplyDelete
  26. Salam Kak Pia, Kaz sentiasa berdoa agar janganlah Kaz diduga dgn dugaan sebegini. Sungguh Kaz tak sanggup.

    ReplyDelete
  27. "Assalamu'alaikum semua...sungguh saya amat terharu membaca komen2 kawan2,kakak2 dan adik2 semua...terima kasih sbb sudi berkongsi cerita sedih kalian.,tak salah kita berkongsi cerita dan meluahkan apa yg terbuku...semoga komen kalian di entri ini akan sedikit sebanyak menjadi pedoman dan teladan untuk kita renungkan bersama-sama..InsyaAllah!"

    ReplyDelete
  28. Assalam Pia...
    kita hanya berusaha, berdoa dan bertawakkal..selebihnya hanya Allah yg tentukan..ajal maut jodoh pertemuan tetap dari Allah..suka atau tidak bila menimpa kita...kitalah yg menanggungnya dan cuba mengatasi tiap kesedihan...mudah2an Allah sentiasa melindungi anak2 kita.

    ReplyDelete
  29. mantabnye......
    nak lihat film? klik link-nya
    SURAT UNTUK BUNDA(Letter to Mom

    terimakasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...