Sunday, 10 July 2011

Cara ooo cara...maka,operasi BERSIH pun bermula...

Assalamu'alaikum...

Hehee..tengok tajuk tu...entri kali ni berkenaan kuih cara,atau lebih tepat lagi kuih cara manis....selain yg manis ada juga kuih cara berlauk.Tapi kalau ikut pengalaman saya menjual kuih pada bulan puasa..kuih cara manis lebih digemari....agaknya bila bulan puasa tekak lebih gemar pada yg manis2 kot..Selain kuih ni,kuih buah melaka/onde2 juga mmg sgt dicari2 masa bulan puasa...

Hari tu ms tgh bw ke blog kawan2 terjumpa entri pasal kuih cara ni kat blog
kak rosaliza...Oleh sebab dah lama tak buat kuih ni,maka pd ptg semalam saya pun dgn gigihnya masuk dapur utk memulakan operasi membuat kuih 'setahun sekali' ni...

Sebelum kita nak mula memasak,jom kita pi geledah dapoq pi cari tang mana acuan kuih cara ku..Almaklumlah dah dekat setahun tak buat ni..Dah nak masuk bulan puasa dah rupanya..Cari punya cari akhirnya jumpa tang ceruk nun penuh ngan habuk..so,eloklah kalau kita pi BERSIH kan dulu acuan2 ni yer..
**Hehe,saja ja nak sebut bersih tu kuat2..SAJA NAK TUMPANG SEMANGKUK ,NAK JOINT SEKAKI PASAL 'BERSIH'..Alahh sikit jer,sbb saya pun bukannya suka sgt politik!Serius TAK SUKA!Alahai benci betul la dgn diorang ni...satu pihak nak buat perarakan,yang satu lagi sebok dok halang..kalau tk halang biar jer diorang tu nak berarak dgn aman tak boleh ker..lantak ler diorang nak berarak sepanjang jalan kat kl tu...issshh,tak faham sungguh...Bila di halang2 kan diorang tak suka,bila dah marah mula nak memberontak..pastu lawan2 jerit,pastu lawan2 baling..pastu pihak lagi satu baling gas pemedih mata pulak..dengar kata ada yg meninggal sbb sesak nafas akibat gas tu..Innalillah...Yng cedera pulak toksah cakap lah,sure lah ramai tak terkira kan..**

Ok lah Jom kita tgk resepi dan cara2 membuat kuih cara manis yer puan2...


BAHAN-BAHAN:
2 cwn tpg gandum
2 cwn santan
1 biji telur
secubit garam
pewarna hijau/air daun pandan

CARA-CARA:
~Masukkan kesemua bahan2 ini dalam blender

(kalau ada satu jer blender kt rumah,sila blend sedikit garam kasar+air sikit terlebih dulu utk menghilangkn bau cili atau bau2 lain yg kurang sedap kat blender korang yer..)

~Blender sampai sebati semuanya
~Tapis adunan ni,masukkn adunan dlm jag(sbb senang nak tuang...jag kan ada mulut yg muncung tu kan..)
~Panaskan acuan kuih cara,sapukan acuan dgn sedikit myk masak menggunakn daun pandan
~Tuang adunan dalam acuan,sudukan sedikit gula(saya guna sudu KFC yg kecik tu...boh gula agak2 1/2 sudu k..)
~Tutup acuan dgn tudung periuk.
~Guna api kecik dan biar masak perlahan-lahan..

Try lah buat...senang sangat2...sedap pulak tu.

Sekian,jumpa lagi...

UPDATE:
Individu yg meninggal dunia dlm perhimpunan bersih dikatakan disebabkan komplikasi jantung dan bukannya sesak nafas disebabkn oleh gas pemedih mata!(wallahhu'alam..)

36 comments:

  1. assalamualaikum kak.

    hm, saya suka lagi yang cara berlauklah kak.:D

    ReplyDelete
  2. pia o pia, cik ina suka sangat kuih cara ni, tapi semestinya yang manis, berlauk tak berapa minat. cik ina tak tahu pun buat kuih ni, selalu beli je. kalau letak pandan sedaplah. nanti nak beli acuanlah, sebab tak de lagi acuan tu. minta skit pia.

    ReplyDelete
  3. sy pon suka kuih cara manis..yg berlauk x suka..

    ReplyDelete
  4. kak, fiq suka gak kuih tu..
    tapi, kalau yg atas dia ada lauk, fiq lagi suka..uhhuhh :)

    ReplyDelete
  5. Assalam pia, sama je rupa paras kuih caramu n caraku hehehr...tentu lebih sedap ni guna santan, akk ada 2 je acuan kuih ni

    ReplyDelete
  6. Piasara..acik kalau nak buat ni..kena cari acuan kat kedai dulu..he he.
    tak pernah buat..beli je..
    nak sahut cabaran ni..susah sikit ni.nak kena cari acuan dikedai dulu..

    ReplyDelete
  7. lah. senang rupanya nak buat ;)
    kalau ganti kan acuan tu dgn kuali je bole?
    kira xde bentuk2.haha.susa la dok hostel ni..
    apa pun tak bole -.-

    ReplyDelete
  8. suka dgn kuih cara manis. tapi xda acuan. selalunya tunggu balik rumah mak baru dapat buat. lepas ni nak ajak partner pi cari acuan kuih cara la...

    ReplyDelete
  9. sar:

    "wa'alaikumussalam sar,akak pun suka yg berlauk...anak2 akak pulak lebih suka yg manis kecuali kak lang..tp kalau bulan puasa akk buat dua2 jenis.."

    ReplyDelete
  10. cik ina do do cheng:

    "kalau belom ada acuan,baiklah pi beli satu..hehehe..lps ni boleh buat time minum ptg,saya pun kalau buat sesekali tu cik ina..angkat jer abis,angkat jer abiss..tak sempat nak selesai semuanya..."

    ReplyDelete
  11. rina avail:

    "yer..wahh memang laku lah cara manis kalau akak jual kat sini kan..hehe.."

    ReplyDelete
  12. cikgu fikri:

    "hehe..ada jugak yg suka cara berlauk yer..takpa nanti bila2 akk buat yer,kamu tgk gambar jer udah ler fiq....hahaha.."

    ReplyDelete
  13. kak rosaliza:

    "yer ker sama..eh,dah acuan sama bentuknya kak..keluar sama lah..hehhe..mmg saya selalu guna santan kak..belom pernah lak buat dgn air...acuan ni saya beli byk sbb nak menega kan..cepat sikit siap....."

    ReplyDelete
  14. acik erna:

    "kak..elok lah kalau akak pi cari satu acuan tu kak..dalam 8 ringgit je satu yg saiz kecik..yg saiz besar tu,harga lain,kuih dia pulak dpt kecik2...comey2,tp sekali masak dpt banyak.."

    ReplyDelete
  15. bila tengok kuih cara teringat bulan pose..hehe :)

    ReplyDelete
  16. baru smlm gak tgk umah kak liza..ni digoda lak kat umah kak pia..cam acuan bahulu tu kan acuan dier..bakar atas dapur gas ye kak...bakar dlm oben boleh tak..agak2 guna api bawah je kot..hehe.memandai je

    ReplyDelete
  17. syafiqakarim:

    "haha..mana ada org buat kuih cara dlm kuali dik oii..tp kalau adunan yg sama ni ko msukkn sesenduk dlm kuali dan pusing2 jadi dadar...boh inti dan gulung maka jadilah kuih dadar dik..boleh jer..idak pon kalau nak senang pi ja beli kt makcik jual kuih kt tepi jalan tu..hehe.."

    ReplyDelete
  18. raihazi:

    "kena beli lah satu acuan ni sebab murah jer..tp taktaulah akak rega skrg ni,dulu beli dlm 8 ringgit jer.."

    ReplyDelete
  19. mrs.yie:

    "a'ah mimi..akak pun buat kuih ni bulan pose jer..tp sbb adik suruh sgt tu yg akk buat tu,kesian pulak..buatkan je lah..anak2 dah mintak kan...sebenarnya dia soh buat buah melaka tau..tp gula merah nk buat inti tu tkde.."

    ReplyDelete
  20. oooo menariknya kak pia!
    terasa nak p beli acuan kuih cara tu sekarang jugak!
    anak2 mesti sukaaaaa...sedap+manis ...

    ReplyDelete
  21. hasue:

    "a'ah,kuih cara dan kuih bahulu berkongsi acuan la sue..tp yg bakar ngan oven tu tk tau la akk tk penah try lagi...rasa akk boleh la..tp api bawah jer kot..hehe..try lah dulu nnti gitau hasil dia camana k.."

    ReplyDelete
  22. sz:

    "suzi,jangan tak beli yer..hahaha..cepat2 dah nak bulan pose dah ni..nnti kita buat cabaran satu hari satu kuih..mau ngak..?"

    ReplyDelete
  23. Sedapnyer Pia...dah lamer ahkak tak makan kuih cara nie. Susah nak jumpa kuih cara nie kat sini...yg ada cara berlauk...tak minat.

    ReplyDelete
  24. nurul:

    "oh sian nya ahkak ni..hehehe..tunggu bulan pose nnti byk dijual kat bazar ramadhan tu...."

    ReplyDelete
  25. tak pernah buat lagi ni..acuan pun tak de kat rumah tu...kalau nak buat kene la beli acuanye dulu kat kedai...

    suke kuih cara tu..tapi yg manis...

    ReplyDelete
  26. ainnoraini:

    "ya ka...buat la sesekali, senang ja ain..beli acuan dia satu..rupanya ramai yg tak dak acuan ni..pasni saya nk buat bisness online jual acuan kue cara..mesti laku...hehhe.."

    ReplyDelete
  27. lama tak buatt. dulu umi meniaga salah satu kueh neh la yang laku

    ReplyDelete
  28. saya memang suka makan kuih cara...tapi tak pernah buat sndiri....nak jugak blajar buat..tapi tak de acuan...heheheh

    ReplyDelete
  29. fathiah hamim:

    "ohhh,umi kamu pun pernah buat kue ni ms meniaga dulu..skrg meniaga lg tak?..mmg laku kan..ramai yg suka ni.."

    ReplyDelete
  30. mulutpayau:

    "lagi sorang ckp tkde acuan..sah laku lah kalau buat bisness acuan kue cara nih..hehehe..amik kesempatan...beli ler Mp,murah jer acuannya..nk buat pun senang sgt.."

    ReplyDelete
  31. No lagi suka cara manis cam atas tu dr cara berlauk kak..lama benor No tak buat ni..karang time bulan pose mula la nak cari benda alah tu duk mana..ni dah siap packing ni tak tau la dalam kotak mana huhu

    ReplyDelete
  32. norhafiza:

    "haha..no nnti bila dah siap kemas2 brg2 tu jumpa lah..elok2 lah tu dah bln pose nnti leh buat kue cara manis ni...memang sedap yg manis kan..."

    ReplyDelete
  33. ni pun suka jugak acuan nya saya pulak tk de haha.. sapa nk tolong buat ni , kak sejak akhir2 ni byk resepi dah bagus.. i like

    ReplyDelete
  34. puanbee:

    "haha...nak makan kena buat sendiri la bee...tak dak acuan kena la beli...pasal entri masak memasak kebelakangan ni kan..itu kan tema blog akak,macam2 ada mcm rojak...u like,i like.."

    ReplyDelete
  35. rara suke kueh cara yg manyak gula =)

    ReplyDelete
  36. huhu.. ne name nye kuih cara ek.. selalu makan kuih ne.. tapi xtau name kuih... hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...