Monday, 1 August 2011

Puasa 1,selamat berpuasa...

Assalamu'alaikum...


Alhamdulillah..bersyukur kita kepada Allah sbb dgn izinNya dapat lah kita merasa Ramadhan sekali lagi..

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak...

Macamana dengan sahur yang pertama pagi tadi?Biar bersederhana lebih afdal.

Bagi saya macam biasa setiap tahun kena bangun awal2 pagi masak..ye lah dah takde bibik haruslah masak sendiri kan..Masak sesimple yg boleh..

Untuk sahur yang pertama ni,saya masak ayam goreng kicap dan sup sayur..Itu jer.Simple kan..Tak tau lah pulak gayanya macamana korang masak utk bersahur..

Anak2 pun Alhamdulillah senang jer nak gerak utk bangun makan sahur..Takde masalah,cuma yg kecik,adik jer tak mau makan sbb dia demam..baru pagi ni dalam pukul 9 adik minta nasik...Tapi dia tertidor pulak..tak sempat nak bagi nasik..Kalau dia bangun saya mesti bagi dia makan..kesian kan budak baru 6 tahun,demam pulak tu....

Korang ada masalah ker dgn anak2 yang baru nak belajar berpuasa ni?Anak2 saya semuanya bermula pada umur 6 tahun.Tapi takde lah puasa penuh mesti ada juga tinggal sehari atau dua..
Sebagai ibu kita kena lah bagi galakan untuk anak2,misalnya kita masakkan diorang masakan yg sedap2 atau yg feveret diorang masa berbuka...

Konsep pun kena betul..puasa Ramadhan tu wajib...kerana Allah,bukan kerana nak sambut raya semata mata...."kalau tak puasa tak boleh raya"...Masa saya kecik2 dulu selalu lah dengar ungkapan ni....Dah salah konsep dah ni..Walau pun ank2 kita masih kecik..kita kena bagitau juga konsep puasa yg betul,nanti lama2 diorang faham....

Tentu ada yg bagi imbuhan kat anak2 korang kan..kalau puasa sehari dapat seringgit,kalau puasa penuh..byklah dapat kan..hehhe..betul tak?Yang agak loaded tu besar lah sikit kot ganjarannya... sehari sepuloh ringgit....kalau puasa penuh sebulan..woww boleh buat beli henfon...bertuah betul anak2 zaman sekarang...

Macamana dengan berbuka petang ni pulak?Jangan ada yang tertewas dgn nafsu sudahlah kan..Nak2 yang suka melawat ke bazar ramadhan tu..tentu rambang mata..macam2 nak di beli..Bila time berbuka jer minum air jer banyak..habis murtabak,lontong,nasi tomato,karipap tu semua siapa yang nak makan?Heeee...macam ada pengalaman jer ni...Takde lah saya kalau dalam sebulan puasa tu ada juga ke bazar tapi sekali dua jer..Kalau pegi pun saya akan beli yang feveret anak2 jer..murtabak atau roti john..yg lain2 tu mengarut jer..Kdg2 kat bazar ni semua nampak sedap,tapi rasa ntah apa2.

Oklah,jumpa lagi next entri yer..melalut takde isi pun nanti ada pulak modal org nak buat entri free...

18 comments:

  1. ihiiksss...
    agak loaded ya kak...
    maknya unloaded je ni..
    seposen je sehari sudah! kuikui

    psst: kak pia, tekaan tepat! meh email nama alamat surat menyurat kat cik_sz@yahoo.com ...

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak.

    salam ramadhan.
    ~eheh, maka jangan kita berperangai seperti budak kecik juga. :D

    niat nak kene betul. jika tak, takda maknanye. :)

    berbuka apa petang ni kak? :D

    ReplyDelete
  3. stakat 2 petang ni laporan di terima sorang dah tewas kul 10 lagi... tinggal dua orang masih bertahan

    apa pon moga semoga kita dikurniakan kebaikan, rahmat dan berkah dari ramadhan yang penuh dengan keampunan ini

    ReplyDelete
  4. selamat berpuasa kak pia.

    kak pia..saya dpt nangka smgu sblm bersalin,adik bw dr kl..hehe.

    ReplyDelete
  5. hehe saya dulu2 kecik2 memang dapat ganjaran duet. hehe

    ReplyDelete
  6. Sz:

    "haha..seposen pun jadilah suzi...apapun yg ibu2 buat utk ank2 diorng tentulah utk kebaikan kan,cuma kdg2 tu tersilap teknik sikit jer..~eh,akak menang apa lak ni suzi..?"

    ReplyDelete
  7. Sar:

    "wa'alaikumussalam...a'ah betul tu sar..baru akk ingat entri kamu pasal NIAT tu..niat semestinya kena betul sokmo kan..slm Ramadhan,ptg ni berbuka apa yer?..lom pikir lagi lah..tunggu suami akk kot2 dia bawa balik bubur lambuk(kot2 ajer).."

    ReplyDelete
  8. cemomoi:

    "hehehe..ye ker..kat umah ni pon sama lah sorang dah tewas ngan godaan ayam msk kicap sahur tadi..tp budak baru belajar baru 6 thn maafkn dia...maafkan ank2 kita,jgn kita lak tewas...Insyaallah moga keberkatan Ilahi melimpahi kita semua.."

    ReplyDelete
  9. LM:

    "Slmt berpuasa LM..Alhamdulillah,dpt jugak buah nangka,lega akk dgr..."

    ReplyDelete
  10. Fathiah Hamim:

    "hah..dah agak dah..hehehe,takpalah janji puasa,dah besar2 ni jgn dok mintak duit lg tau...duit raya takpa.."

    ReplyDelete
  11. Salam Ramadhan Pia...moga Ramadhan kali ini memberikan seribu rahmat utk kita semua.

    Apa lauk for bersahur nanti...mesti sedap nie.

    ReplyDelete
  12. Salam,

    selamat berpuasa yer
    dari ju ksrs

    ReplyDelete
  13. Nurul a.k.a Riko:

    "salam ramadhan,smga ramadhan thn ni lebih menginsafkan kita..~eh,sahur ni mcm biasa simple sesimple nya...msk lebih2 pun ank2 tk mkn byk ms sahur.."

    ReplyDelete
  14. juanita:

    "salam ramadhan utk ju juga.."

    ReplyDelete
  15. dah masuk hari kedua ni..selamat berpuasa pia..

    ReplyDelete
  16. Nice N3. Ate suka.

    Benar, ganjaran mmg perlu khususnya buat anak-anak (kita org dewasa pun suka ganjaran, kerana itu ada ganjaran pahala dan dosa dari Allah). Tapi biarlah berpada-pada. Semewah mana pun kita, pada pandangan Ate tidak seharusnya kita mendidik anak-anak hidup mewah dan sentiasa nak apa, mesti ada ganjaran. Ada ketikanya juga harus ajar erti keikhasan dan harus jelas apa yang di maksudkan kewajiban dan tanggungjawab. Pokoknya dalam Islam kita di ajar untuk besederhana dlm segala hal.

    Thanks for this nice N3.

    ReplyDelete
  17. selamat berpuasa pia sekeluarga

    sekiranya cik ina nak beli makanan kat pasar ramadhan, bajet hanya RM10 je, takut kalau tak bajet terlebih beli yang bukan-bukan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...