Wednesday, 3 August 2011

Puasa 3...

Assalamu'alaikum...

Alhamdulillah dah masuk hari ke tiga kita berpuasa...Macamana korang?Harap semuanya ok jer...Kalau ada masalah sikit2 tu kira dugaan kecik je lah kan..Allah nak menguji kita...nak menguji kekuatan keimanan kita..

Malam tadi,korang tentu syok tido kan...tapi saya ni sampai pagi dok temankan si adik yang demam tu..Iyalah sebenarnya dia dah baik dah..tapi tup2 datang balik demam dia.Inilah org kata kalau demam tak kebah ..jadi tentu demam tu akan datang dan datang lagi...

Asyik muntah..muntah dan muntah jer adik..sampai dah takde apa lagi yg keluar...tp Alhamdulillah dia asyik minta air...so tak lah risau sangat...sedar2 jer dah pukul 3.30 pagi...
Alamak lagi sejam dah nak masak nasi untuk sahur dah...mengantuknya tak leh nak tido sbb biasalah kalau ank demam korang boleh tido ker..gaya nak lelap..uwekkk...nasib baiklah adik ni jenis yg tak mengada,nak muntah jer terus lari pegi bilik air.Kalau lah dia uwekk kat situ naya la nak mencuci tilam bantai semua..

Kiranya tak tido semalaman lah saya malam tadi..pagi ni lepas jer kak lang dan kakak pegi sekolah,abah diorang pegi kerja..apalagi..bummm....hehhe,sampai kul 12 t/hari.Adik dan kak cik masih ponteng lagi..masing2 belom sihat betul2 tu..biarlah dulu...

Hurmm nama ja tido kan tapi lena2 ayam ja sbb biasalah kan..mami...lapar...mami...ada org dtg..mami,tepon...haishhh...kacau betullah...

Bangun jer lah...siap2 lebih kurang pegi kedai sbb rasa2 hari ni nak start buat kuih nak letak kat TIE(my bff tu..)Kalau tak buat kuih untuk jual tu kang asyik buat taik mata pulak...so,jadilah sejenis dua kuih buat permulaan..Sebenarnya ini tahun ke3 kami jual kat situ..bukan bazar pun kat tepi jalan jer..psstt tolong jgn cakap ngan majlis jer..

Inilah antara kuih2 yang kitaorg jual...yg byk tu kawan saya yg buat,saya tak larat nak buat byk2 tu...lagipun bukan pandai sgt.Kawan saya ni terer sbb dia dah buat kuih jual dah bebelas belas tahun...

Sekian,jumpa lagi..

17 comments:

  1. wah kak pia berniaga la..!! wah..bagus2..boleh la buat belanja sikit2.. :)

    ReplyDelete
  2. teringat pulak dulu tolong umi abah meniaga kat bazar. siap tun mahathir datang tuhh.

    semoga jualan akak laku =)

    ReplyDelete
  3. Karipap sadin ada tak?

    feveret tu...!

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum kak.

    akak, perut anak2 akak terperanjat agaknya lagi. tu yang sampai muntah2 kot, ~hehe. macam doktor pulak. :P

    get well soon for them kak. inshaAllah.

    Akak, kuih sri ayu takda ke? feveret tu. hee.

    ReplyDelete
  5. rajin nyer dia...bagus lah berniaga, selain dari dapat duit tambahan, seronok jugak kan tgok org mcm2 ragam.

    ReplyDelete
  6. Hebatlah Kak Pia boleh berniaga kuih. Kuih apa yg Kak Pia buat jual tu?

    Mcm tu lah kita yg bergelar emak ni kan, bila anak sakit, kita lah yg tak tidur lena. Smg Kak Pia tabah ya. Allah nak gandakan pahala buat Kak Pia dan juga Adik tu. Smg Adik cepat sembuh.

    ReplyDelete
  7. salam kenal2 kak...:)

    wah teror la tuh manyak kuehh tu wat...

    ReplyDelete
  8. kak pia...itulah pengorbanan seorang ibu, mata tak akan lelap kalau anak sakit...

    katanya rehat & tido tetapi banyak jugak kerja sampingannya...

    kalau dah boleh buat 2-3 jenis kuih tu kiranya pandai le tu kak pia, kalau aina main tunjuk2 aje...

    ReplyDelete
  9. semoga adik cepat sembuh ye...

    tu lah kan.. bila anak tak sihat.. dengan emak sekali tak lena tido... ;P

    nokkk... rajin uols buat kuih-muih utk berjualan!

    ReplyDelete
  10. oh dasat la awk berniaga ek...
    mesti masyukk ni...
    sya mmg suka beli mcm2 kuih kat bazar, klu dekat mesti sya gi tmpat awak :)

    ReplyDelete
  11. petang ni nak cari roti jala cecah kari daging~aum!haha~~

    ReplyDelete
  12. teringat mak saya kt kg dulu...dari pg smpai tghari...dia boleh siapkan berbelas2 jenis kuih + laksa + bubur untuk pergi meniaga pukul 2... selalunya kol 5 dah licin...

    ReplyDelete
  13. kalau sy x tiod mlm misti kepal ting tong dah..nk ganti tido siang mmg x blh sy..nnt jd pening..

    best juga akk meniaga kuih muih tu kan..leh tmbh belanja..sy bab kuih mmg x reti buat..takat keria tu bulehla hehe

    ReplyDelete
  14. wah... bagus akak.. rajin meniaga :) ... owh... sian anak akak.. semoga beliau cepat sembuh dan meneui kesembuhan yg tiada sakit lagi insyaAllah :) ... selama berpuasa kak pia sayang .. maaf lama tk menjenguk sini..

    ReplyDelete
  15. pia pandai nya ko wat kuih.oo baru cik ina tahu ko jual kuih bulan puasa ni.cam mana hasil jualan, ada memberangsangkan. tahun ni banyak orang pegi pasar ramadhan nampak gayanya.

    ReplyDelete
  16. teringat masa kecik2 dulu. mama kc buat kueh tiap2 hari antar kat kantin opis. nostalgia sungguh!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...