Thursday, 4 August 2011

Puasa 4...

Assalamu'alaikum...


Alhamdulillah,hari ni anak2 yang tak sihat dua orang tu dah pegi sekolah dah..Si kak cik ngan adik...lega sikit tengok diorang ni makin sihat..

Kesian tgk adik,badan dah nampak tulang rangka,kalau pakai baju nampak ok jer...Penangan bulan puasa agaknya...kak cik pun dah start puasa balik slps 2 hari tinggal puasa..Adik?Belom start sehari pon lagi,saya tak kisah pun...takde nak paksa2 dia berpuasa kalau dah tak sihat.Kalau dia sihat pun kalau dh tak tahan saya bagi jer buka...Alahh nama pun budak2....

Saya hairan lah kalau ada ibu2 yg bangga semacam kalau anak2 diorang puasa padahal umur budak tu baru 4,5 atau 6 tahun.Punyalah nak bangga dengan org yg anak2 dia tak tinggal puasa,tapi yg seksanya budak tu dia tak tau...(buat2 tak tau),sampai lembik menahan lapar dan dahaga...

Percayalah kalau nak latih pun tunggulah anak2 tu besar sikit,dah masuk sekolah rendah nanti diorang dengan sendirinya akan berpuasa penuh tanpa disuruh2..Saya bercakap ni berdasarkan pengalaman sendiri..membesarkan anak2 seramai 5 org tu memberi saya 5 macam pengalaman yg berbeza...Ada org kata nak melatih...tak payah lah nak latih kalau umur budak tu belum pun masuk 7 tahun..kesian kat budak tu..Yang peliknya punyalah nak melatih sampai dah tercelepok budak tu macam kain buruk dah..

Kat sini saya nak share satu citer...Ada sorang hamba Allah ni,anak baru 5 tahun...dah start suruh puasa..oklah kalau budak tu rela nak puasa,tp sampai separuh hari dah nangis2 tak tahan...si ibu ni tadi dgn lemah lembutnya dan dgn skill memujuk yg tinggi nya tu,akhirnya berjaya buat anak dia tak jadi nak batalkan puasanya.."Sabarlah,kejap jer lagi..kejapppp jer..."Kejap..kejap..lagi 6 jam ko cakap kejap..itu dah menipu namanya..Kesian kat budak tu saya tgk...lps tu si ibu ni boleh bangga pulak...ank2 saya start umur 4,5 tahun lagi dah puasa penuh..(????)

Itulah peliknya,puasa tu wajib...tapi agak2 lah....Islam tu kan mudah kenapa nak susah2 kan pulak..oh ya,solat pun wajib....tapi tang puasa jer nak bersungguh suruh anak2 buat,yg solat tak kisah pulak...

Pengalaman saya sendiri dgn anak2 pun macam2.Anak sulung si kakak tu start puasa masa umur 6 tahun lagi..cuma tinggal puasa 2 hari jer,itu pun sbb demam..Yang anak no 2 pulak Izzat,pun puasa penuh masa umur 6 tahun...ini saya tak paksa2 tau...diorang yg rela hati nak buat..Dah tu bila dah t/hari pun takde pulak diorang cakap nak buka ker,lapar ker apa...

Start anak ke3 sampai lah si adik ni lain sikit...Ye lah budak2 kan tak sama,kita org tua ni pun bukannya sama..hati lain2 kan...saya rasa kakak dan Izzat lebih senang nak puasa sejak dari umur 6 tahun lagi mungkin disebabkan faktor sekolah diorang kot..Diorang berdua ni dulu sekolah di tadika Islam masa kami duduk di S.Alam dulu..Jadi,mungkinlah kekuatan hati diorang tu dipengaruhi dgn ajaran kat sekolah tu...Masa rehat pun takde makan sbb nak menghormati bulan Ramadhan.Yang adik pulak, kelakar...masa rehat mmg takde makan2 tapi cikgu bagi air kotak...hehhee..oklah tu,bukan nak salahkan cikgu pun.Mungkin cikgu pun sependapat dengan saya jugak kan...dia kesian dgn budak2 tu takut ada yang dahaga...

Tapiiii..eh ada tapi pulak dah...bagi anak2 yang dah umur 9 tahun tu seelok elok nya puasalah..kan dah besar kan...Ada jugak budak2 ni yang tak puasa saya tengok.Tadi masa pegi hantar kak cik sekolah,nampaklah sorang budak ni tengah makan...kat jalan tu,masa dia nak ke sekolah petang...(sessi petang darjah 1,2 dan 3)Pastu ada kwn dia tegur.."wooi tak puasa ker?"...apa dia jawab tau.."Ada aku kesah??"....Ok..Ok..kalau tak nak puasa pun tak kisah lah kan...cuma yang tak bagusnya budak ni(lelaki) makan kat tempat terbuka...Mungkin dia kurang arif pasal ni agaknya...Sebagai ibu,kalau boleh kita kena lah pesan kat anak2 supaya lebih menghormati bulan Ramadhan yang mulia ni...

Sekian,selamat beramal...

14 comments:

  1. ihikss...
    macam2 kisah ya anak2 ni kak...

    saya bukan kategori nak bangga anak pose umur 5-6 tahun la sebab dia pose separuh hari je..balik sekolah terus laju bukak petiais pastu cari makanan macam tak makan berhari2...ihiksss...anak oh anak

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum kak pia..
    sy pun pnh trjumpa mak yg paksa ank puasa semata nk berbangga ni..tp xleh nk kate ape laa kn,huhu..
    betul tu kak,ank2 ni berbeza setiap sorg.
    ank sy pun start 6 thn br minat nk blajar puasa..berbangga biar btmpt kn,jgn smpai seksa ank sndiri

    selamat berpuasa n tingktkn ibadat kak pia ;)

    ReplyDelete
  3. wah..bagus la kak pia..didik anak dgn cara yg betul..:)

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum kak.

    ~hee. macam2 perangai ye kak. :D

    betul la akak cakap. memang digalakkan dilatih anak2 kecil berpuasa. tetapi, biarlah berpada-pada. ada step nye kan nak suruh anak kecil tu penuh puasa. bukan terus nak penuh je. kesian badan budak kecik ni.

    cerita akak tu, dah jatuh hukum bangga tak tentu pasal di bulan ramadhan dah tu kak. eheh. takpa kak, orang macam tu biarkan dengan cara dia je. Lagi pun kan, bukan rasa bangga tu boleh jual kan. tu jugaklah kan yang kita akan bawak to world here after. astaghfirullahal'azim.

    semoga kita dijauhkan dari penyakit hati tu kak. insyaAllah.

    p/s- selamat berpuasa kak hari ni :)

    ReplyDelete
  5. assalam piasara..yang ni acik percaya..sebenarnya faktor sekolah..anak acik yang kedua dan ketiga puasa penuh semasa umur 6 tahun..sebab dia dah mula sekolah pagi petang masa tu..nanti cik gu bagi hadiah sesiapa yang dapat puasa penuh katanya.

    ReplyDelete
  6. patutnya start perlahan2~~dari 3 jam naik setengah hari sampai terus sehari~~he~~

    ReplyDelete
  7. bagos la kak pia dah didik dieorang dari keick kan.. anti lame2 biasa la tu kn :)

    ReplyDelete
  8. Ate setuju dengan N3 ini. Melatih anak berpuasa harus sesuai dengan umur dan 'kesediaan' mereka secara individu. Tak leh samakan semua anak. Macam ank2 sedara Ate kami 'perkenalkan' latihan berpuasa ketika usia 5 tahun tapi tak pernah terfikir nak 'pujuk' mereka sampai penuh hari. Masa usia 6 thn pun tiada paksaan. Biar lah bertahap. Sekarang ni ank sedara yg usia 5 tahun, start puasa dalam pukul 11 ke pukul 1 sampai maghrib. Kalo dia tak de selera mkn kami tunggu dulu sampai dia makan banyak (agak2lah dia sampai kenyang) baru kami stop kan 'aktiviti makan minum dia'.

    Tapi part yg paling best..sejak puasa ni dia tak terlalu aktif (biasanya super duper aktif), dia bole tidur siang dan bangun awal pagi. Lebih mendengar kata dan jadi mcm budak baik sgt2.

    ReplyDelete
  9. betul kak..kene tengok keaadan anak2 kite..No pernah dengar cerita anak pengsan time puase huhu..kesian sangat..

    ReplyDelete
  10. anak yg kecik comey tu kita ajar pose 1/2 atau 1/4 hari je dulu ... jinak-jinakkan diri ngan pose!
    amacam? boleh tak? :)

    ReplyDelete
  11. tenang skit sy baca nasihat kak pia ni psl sy susah hati anak sy yg 6 thn tu susah tul nk diajar puasa..lps dh pujuk mmglah dia bangun utk sahur..tp lps tu kat sekolah dia makan..lapar kata dia..mungkin sy pon terpengaruh bila kengkawan bercerita bangga anak mereka kecik dh puasa..

    ReplyDelete
  12. teringat masa zaman kanak2 haha....

    ReplyDelete
  13. anak saya umur 6 tahun baru belajar berpuasa.

    ReplyDelete
  14. ish,syoknye anak akak puasa je leh kurus2,, kite ni xkurus2 walaupon kurang makan. hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...