Saturday, 6 August 2011

Puasa 5...

Assalamu'alaikum...

Alhamdulillah dah masuk hari ke 6 puasa..hehe,tp ini diari hari ke5 puasa saya..memang tak boleh nak buat apa dah..sibuk dengan tugas2 harian nak update hari2 pun tak dapat..asyik terbantut jer..

Macamana dgn korang?Anak2 macamana?Semoga anak2 kecik kita dapatlah belajar berpuasa tahun ni yer..Anak2 saya yang kecik tu tiap2 hari pukul satu jer dah buka dah..Jadilah kan separuh hari..lama2 kot dapatlah sehari penuh.

Ingat yer kawan2,jangan memaksa anak2 utk berpuasa penuh tau...Diorang kecik lagi....Oh ya,kalau bab solat pun Islam sarankan kita suruh anak2 kita solat masa umur diorang tujuh tahun kan..Pastu smpai umur 10 tahun kalau tak solat juga barulah kita boleh pukul..
Tengokkk,3 tahun tu anak2 kita dapat peluang....So,dalam bab puasa ni pun sama lah jugak..perlahan2..

Untuk kawan2,jangan gusar kalau ada kawan2 opis asyik dok canang ank2 diorang puasa penuh...yer cik betty...biarlah diorang tu,anak2 kita hanya kita yang tahu...

Citer pasal anak2 saya pulak lah...alhamdulillah dugaan kecik yg Allah kasi,tahun ni masuk jer Ramadhan, anak2 semua tak sihat..Baru smlm berpeluang bawa diorang pegi klinik sbb sblm ni abah depa tu sayang nak tinggal terawih..mlm tadi,nak tak nak kena jugak sbb adik nampaknya dah lembik.Lps muntah2,dia sihat sehari..lps tu berak2 pulak...Badan dah ler kurus,lembik, terpeleot dah..nak makan pun sambil baring jer..teruk sgt dah...kesiann pulak tgk..

Muka orang sakit..kesiannn,
makan pun kena paksa..nasi tak nak,roti tak nak,semua pun tak nak..
Jumpa doktor..segala macam ubat dia kasi...Adik,doktor kata tak boleh makan mknn luar dan mknn pedas.Kak cik pulak yang asyik dok batuk malam2 tu sbb tak boleh sejuk..So,start malam tadi aircon kena off lah..ais tak boleh langsung...makanan pedas pun tak boleh...bla..bla..bla...

Kak lang pulak masa nak berbuka tu dah nampak lain dah..berselimut, sejuk katanya..rupanya demam jugak...so,kak lang pun ikut juga jumpa doktor,amik ubat demam,pening sekali..
bangun sahur tadi dia kata dah tak pening,demam pun dah baik..haaa..dah makan ubat kan,tentulah baik..Alhamdulillah..

Tu dia ada ubat demam,tahan sakit,cair kahak/lendir,tahan muntah,cirit birit,antibiotik...
kenyang makan ubat je lah anak2 ku....Sekian,jumpa lagi.....

6 comments:

  1. Assalam Pia, semoga anak2 pia cepat pulih seperti biasa ya.. n rajin2 mkn ubat

    ReplyDelete
  2. piaaa alaahaii dh jadik ward ler rumah pia..penat ler '' cik MISI ''buat keje yea:))
    APA2 pun hope anak2 piacepat2 sembuh...siannn ler tgk muka melepek gitu...

    ReplyDelete
  3. kite pun tak paksa anak2 posa mase kecik2 dulu...ikut kemampuan dia org jer...

    alahai kesiannye bujang kecik tu..kenyang mkn ubat la ye..

    ReplyDelete
  4. alahai semua pun tak sihat. berjangkit-jangkit. huhu semoga diorang semua cepat sembuh.

    and semoga keluarga akak sihat sentiasa. hehe

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum kak.

    hmm. anak2 akak tak sihat bulan2 puasa ni. get well soon for them kak. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  6. pia sayu je muka dia, nampak sangat sakit tu.

    cik ina tak pernah paksa anak puasa masa dorang bawah tujuh tahun. setakat dorang mampu jelah. dah darjah satu pandai je dorang puasa. kalau nampak dorang tak tahan sangat atau sakit cik ina suruh bukak puasa.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...