Monday, 8 August 2011

Puasa 8...


Assalamu'alaikum...

Hai2..apa khabar korang agaknya yer..harap2 tu semuanya sihat2 belaka...Saya ni biasalah sihat macam selalu,hehhee...sihat luaran jer ni..kalau pegi buat pemeriksaan kesihatan ntah ler tahap mana sihat tu tak tau lah...

Jom layan salah satu lagi kuih tradisonal melayu yg femes dan sedap serta senang nak buat..

Taddaaaaaaaaaaaa...

Kuih ni nama dia kasui atau kaswi(sama jer bunyi dia kan)..hehe tp sebab malas nak potong2 saya tuang jer adunan kuih tu dalam acuan lompang...Kat rumah saya ni selalu buat kuih kasui ni jer tak penah pun buat lompang...dan saya pun kurang arif pulak apa bezanya kedua dua jenis kuih ni..ada yang tau..?

Siapa nak resepi..sila angkat tangan...hehehe...boleh jer,buat kuih ni memang senang sangat.
Jom salin resepi dulu..

Bahan2:
1 cwn gula merah
1/2 cwn gula pasir
3 1/2 cwn air

*masak bahan ni dgn sehelai daun pandan(disimpul)..pastu sejukkan...(saya selalu tak sejukkan pun terus jer tuang dlm tepung..)

1 cwn tepung gandum
1 cwn tepung ubi

*Bancuh adunan tepung ni dgn air gula tadi campur sedikit kapur makan/kapur sireh tu yer..(agak2 hujung sudu kfc tu jer tau..)Kemudian,tapis adunan dlm mangkuk(guna tapis santan),kalau masih ada saki baki tepung yg belum larut,tonyoh2 jer dlm tapis tu sampai habis..masukkan adunan dlm jag,dan tuang dlm acuan..sblm tu pastikan acuan lompang dipanaskan dulu dlm kukusan..

Formula nak bagi tak lembik tak keras...w/pun korang masak air gula tadi 3 1/2 cwn,tapi sebelum tuang dlm adunan tepung tu cuba sukat dulu yer..kot2 lps gula2 tu cair air dah jadi lebih pulak...kalau saya punya stail..masak gula tu dgn air 1cwn jer..lps tu baki air lg amik air masak jer..janji air dlm adunan ni mesti 3 1/2 cwn...


Ini pulak kuih yg versi tuang dalam loyang,maka nak makan kena lah dipotong2..pastu jgn lupa gaul dgn kelapa parut yg di tabur sedikit garam halus...selamat mencuba..


24 comments:

  1. rajin sis buat kuih utk berbuka. mesti seronok anak2 makan sebab hasil air tangan ibu sendiri. terjamin kebersihan dan rasa :)

    ReplyDelete
  2. suke makan kuih kaswi nih..tapi klu tersilap wat, leh pahit. hehehe

    ReplyDelete
  3. kueh lompang tu sama ngan kaswui ke pia?pandai pia buat kaswi tu, kalau taruh kapur baru kenyalkan. dah lama tak makan kueh ni. sedap , minum plak ngan kopi panas.sedap.jaranglah dorang jual kuih ni.

    ReplyDelete
  4. iols dedulu [time sekolah] suka banget buat kuih ni... kuih lompang... jarang buat kasui...
    memang banyak acuan kecik2 kat umah kampung...

    ReplyDelete
  5. mcm ni kene balik buat ni... lama dah tak makan

    ReplyDelete
  6. Assalam piasara..mesti sedap tu..sebab nampak ada lekuk ditengah tu..kata kakak dikampung kalau jadi macam tu..menjadi la kuihnya kata dia..akak sekali je cuba buat..tah macam mana boleh jadi kosong acuan dia..habis melempah keluar..dan tu la sekali buat..takut nak cuba lagi..

    ReplyDelete
  7. peberet sy tp tak pernah buat lagi kak...hehehe

    ReplyDelete
  8. sayaaa sukaaaa kuih kasuwi ni kak! nyummmmm

    ReplyDelete
  9. kalau kat ganu kuih ni di panggil TEPUNG KAPUR.. :)

    ReplyDelete
  10. wah..kuih ni sedap jgk..hehe..

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum kak.

    hmmm..
    salam bulan puasa ni semuanya sedap kak. hee

    suka gak kuih ni. tapi suka yang lembut je. tak suka yang kenyal kejang tu. :D

    ReplyDelete
  12. beshhhnya pia!!! comey2 lompang tu!!lama jgk x pekena kaswi ni ....:)))

    ReplyDelete
  13. sedapnye kakPia..No nak try buat la..anak2 suka makan ni tp no tak pernah buat pun huhu..ni mesti kene try..

    ReplyDelete
  14. sama je kaswi ngan kuih lompang ni kan kak...

    ReplyDelete
  15. kuih ni kalau org yg pandai buat mmg sedapp

    ReplyDelete
  16. besa tengok pic 2 tu je... masa kecik-kecik dulu pemes la time kenduri

    ReplyDelete
  17. lama sungguh KC tak buat kueh ni pia. dulu mama kc suka buat yang dalam loyang ..

    ReplyDelete
  18. kak pia tau dak..suri kalau dalam pantang mak selalu buat kuih ni..tapi suri sendiri sampai sekarang tak penah cuba buat walau suka makan

    ReplyDelete
  19. tiba2 teringin pulak nak makan lompang nih..
    kena cari acuan ni...hehe

    ReplyDelete
  20. kita pun suka kuih nih
    tapi bila buat memanjang tak jadi

    resepi ni ok ke..
    lehlah buat :)

    ReplyDelete
  21. ya allah sedap nye..

    kuih feveret! huwaaa

    ReplyDelete
  22. sedp nyee ~~

    nak buat tak reti :((

    beli bazaar tkot lak.

    kat tempat saye da bnyak org kene keracunan sbb bazaar -__-

    *fobia nak pegi bazaar

    ReplyDelete
  23. tak prnah buat kuih nie pasal kt rumah takde pengukus.hehe..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...