Friday, 23 September 2011

Anak-anak kita...



ASSALAMU'ALAIKUM...

Amboi,sekali keluar huruf besar pulak..ok lah tu kan,nampak jelas sikit..hmmm dah jawap dah salam saya tu?Alhamdulillah..bagi salam tu sunat kan..tapi jawab salam tu wajib...Teringat masa sekolah menengah dulu2..ada budak2 laki bagi salam,
"assalamu'alaikum...tak jawab,berdosa...jawab..gatai.."
Hehe...gila lah budak2 laki tu hari2 pi sekolah tak habis2 kacau pompuan..

Korang sihat ker...malam ni nak merapu meraban apa tak tau..tengok ler apa yg keluar jap lagi..ikut tangan..oh,nak tengok kak cik tak?Dengan baju raya..tadi kan ada jamuan raya kat sekolah..

Inilah kak cik..cantik tak kak cik ngan baju raya cotton pink dia tu?Saya suka cotton untuk anak2 saya sebab fabrik jenis ni sejuk dan menyerap peluh.Pakai pun selesa..berbunga-bunga kecik..sweetttttt jer..

Tapi tengok lah kasut dia tu..ada ka patut,cikgu suruh pakai KASUT SEKOLAH..Dah rupa CIKGU BEDAH dalam citer ADIK MANJA pulak dah..
Budak2 sesi pagi(thn 4,5,6)pun sama gak kena pakai kasut sekolah.Tak sempat pulak nak ambik gambar kak lang pagi2 tadi dgn fesyen serupa.

Masa pergi hantar kak cik petang tadi kat sekolah,berbekalkan KEK COKLAT HANGIT yang saya bakar malam tadi...ada jumpa sorang kawan..

Kawan saya ni org KEDAH,merungut2 dia dalam loghat KEDAH YANG PEKAT...tak puas hati sebab bebudak ni tak dibenarkan pakai kasut raya...Tak cantik kata dia..

Habis..saya pun cakap la...Bukan apa,sekolah tu bukan setingkat..tapi 3-4 tingkat....kasut2 raya budak2 pompuan zaman skrg ni pulak kemain lagi, ngalahkan kasut mak-mak..BUATNYA JATUH TERGOLEK 3-4 ORANG KAT TANGGA TU,SIAPA YANG SUSAH?Kasut budak2 laki,macam biasalah kan...flet jer...tak de masalah kalau diorang pakai kasut raya pun..


Alasan itu jer yang saya terfikir..Tapi ada jugak saya nampak yang pakai kasut raya..mak datuk..cantikkkk.......macam2 warna,semua fesyen2 terkini....wadges dan heel bagai.....Aikk ni mesti bebudak yang jenis tak takut cikgu..Kalau anak saya,
KATA2 CIKGU SEMUA BETUL....
WAJIB KENA IKUT...

Baju raya pun macam2 fesyen.....selain baju kurung,ada yang pakai JUBAH..(kak cik pun ada,saya tak bagi pakai sebab panas nanti..)
Ramai juga yang pakai baju fesyen ala2 KAFTAN, alahh yang macam BAJU KELAWAR orang pakai masa tidur tu....(saya lerr tu)

Eh...JOM LAYAN GAMBAR ADIK lak..
ni masa jamuan raya PRA SEKOLAH adik hari KHAMIS lepas.

Masa nak ambik gambar adik sorang,dia BUAT KELAKU..malu2 kucing konon..Tup2,tiba-tiba jer 3 orang kawan dia mai menempel.....SELAMBA dan SPORTING kan budak2 ni..adik pun terus hilang rasa malu2 tadi tu...

Tengok adik..dia takde pun cakap cikgu suruh pakai kasut sekolah.Sebab tu saya benarkan dia pakai 'kasut raya'...kasut raya la sangat kan..berguling-guling masa kat kedai kasut hari tu nak yang itu jugak..tak nak yang lain,tak nak warna lain...KAKAK LAK BISING SEBAB WARNA KASUT ADIK TAK SAMA NGAN WARNA BAJU..SAYA OK JER..ALAHH BUDAK KAN....lagi pun skrg ni kan tengah gila trend COLOUR BLOCK...

Ok,sampai jumpa lagi, Insyaallah.....

25 comments:

  1. w'salam Pia....

    kalau skolah saya, bdk2 dibenarkan pakai kasut raya..fulamakkk..mcm2 ada..ngalahkan cikgu....ada jugak kasut tnggi berinci2....tapi bdk2 lelaki biasanya pakai ngan kasut sekolah jer...

    ReplyDelete
  2. salam pia,

    kata2 cikgu semua betul..betul3
    samalah ngan anak kita ni..
    apapun kak cik comel ngan baju kurung pink dan adik ngan baju melayu biru..

    ReplyDelete
  3. MP:

    "ya ka boleh..eh,bagus lah kan..bolehlah bebudak tu bergaya sakan..hehehe..lain sekolah lain pulak peraturan dia kan.."

    ReplyDelete
  4. anitaare:

    "hehe..betul3,kata2 cikgu semuanya kena ikut,kalau kata2 kita kdg2 ada gak soal jawabnya,yer tak?terima kasih..semua budak2 memang comel jer di mata kita kan.."

    ReplyDelete
  5. Assalam pia...jalimmnya cikgu sekolah kak cik, sian bdk2 mesti nak pakai kasut raya, rasa mcm cikgu tak sanggup tgk anak muridnya melaram ngalahkan cikgu cikgi heheh.

    Anak2 akk ok je pakai baju raya n kasut raya, selipar atau sandal tidak dibenatkan heheh, mcm2 kan

    ReplyDelete
  6. Salam Kak Pia, Kaz pun suka tgk budak2 pakai baju kurung cotton. Nampak sweet dan sesuai dgn umur mrk. Kaz tak brp berkenan tgk budak2 kecil pakai yg over sgt, siap mekap dan pakai heels. Lipstick pula merah menyala, hehe. Ni pendapat Kaz je lah....

    ReplyDelete
  7. alololo hensemnye berbaju melayu :)







    cik ana.

    ReplyDelete
  8. sekolah anak saya tak de pun pakai baju raya , tk best betul... tahun depan 2 anak ke sekolah bertambah lah sibuk nih ...

    ReplyDelete
  9. sebelum cik ina mengomen kat sini, cik ina nak minta maaf kat cikgu-cikgu yang baca blog ni.

    pia cikgu tu jeles, mana tahu kasut anak murid lagi glamer dari cikgu.kah kah

    spek mat cikgu bedah mana?tak sempat beli ke. meriah betul bebudak ni, beraya sakan.

    apa-apa pun dorang semua comel-come l belaka.

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum kak.

    hehe. teringat pula dulu zaman sekola. best time makan kuih raya reramai. eheh.

    dorang comel2 kak. eheh.

    ReplyDelete
  11. anak2 sekarang pandai melaram hehe..kak pia..teringat pulak salam budak2 lelaki zaman dulu2 tu hehe..

    ReplyDelete
  12. Embun Rosaliza:

    "hehhe..akak ni..ada ke situ pulak..ntah ler kak,hanya diorang yg ada alasan sendiri...eh,skolah ank akk boleh pulak..itulah setiap skolah tk sama,yg pasti semua skolah ada jamuan raya setiap thn bila lps raya...siaplah masak apa2 yg patut.."

    ReplyDelete
  13. Kaz:

    "eh kaz..sama lah ngan akk..akk pun tak suka kalau tgk budak2 pakai over2,,cukuplah simple sesuai dgn umur diorang..kalau dah berkelawar nampak serabai jer...ini pun pendapat akak jer.."

    ReplyDelete
  14. Anamizu:

    "eh,sapa ni..cik ana yer..thank you2.."

    ReplyDelete
  15. puan bee:

    "hah..lagi teruk skolah ank ko bee..sian...owhh thn depan 2 org skolah yer..sibuk lah ko bee...kelam kabut sikit la awai2 thn..lama2 ok la.."

    ReplyDelete
  16. ci ina do do cheng:

    "hahaha..mula2 masa kwn saya komplen tu..saya jawab sama cam alasan cik ina ni,tapi last2 saya dpt gak bagi jawapan yg paling munasabah kat kwn saya tu..barulah dia puas hati..apapun diorang ni mmg comel2 giler bila pakai selain dr unifom tu..eh,spek mata tu ada lupa pakai lak.."

    ReplyDelete
  17. sar:

    Wa'alaikumussalam sar..memang seronok berebut2 makan kue raya reramai..tp diorang pilih2 gak..mkn yg sedap2 jer..yg bawak kue2 yg biasa2 tu...sure tk habis pastu cikgu boh ler dlm bekas budak2 ni bawak balik..sampai rumah jadi sagon..hehhe.."

    ReplyDelete
  18. suri solehah:

    'a'ah la suri,cuba zmn kita dulu2..mana tau melaram...apa mak bg pakai itulah kita pakai..baju pun murah2 jer...budak2 skrg ni beruntung.."

    ReplyDelete
  19. yg darjah 6 pun kena pakai kasut sekolah...nasib baik ler jenis tak kisah...

    ReplyDelete
  20. hehehe lawak lak tgk dia posing ek~

    kemain budak2 skg.baju n kasut raya semua lawa2.kalah mak nyer hehe

    ReplyDelete
  21. kasut/selipar anak2 dah berpasang2 tapi kasut raya mak dia jugak tak bertukar ni kak..

    ReplyDelete
  22. masa sekolah dulu2 pun i suka pakai cotton. sedap di badan. Bau badan pun ok je.

    ReplyDelete
  23. kasut raya dah la beratus.buatnyer hilang satu hal lagi kan kak?ala..pki kasut sek dah ler..cikgu ckp kena dgr..hehe.pki baju raya cam kelawar?ish2..budak sek pun ada gak pki fesyen tu ke sis?

    ReplyDelete
  24. huhu. smart pe kak pakai baju kurung or baju melayu ngan kasut putih sekolah.. stylo gitu :)

    ReplyDelete
  25. amboiii yg baru melayu biru tuee..hensome nyerrr...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...