Friday, 23 September 2011

Apa jenis entri ni?

Assalamu'alaikum...

hai2,jumpa lagi..
apa khabar korang?
susah betul nak tido kalau tak betul2 mengantuk kan?
kalau mengantuk pun tapi mata tak mau pejam jugak macamana?
betul la kata pujangga,kita boleh beli tilam empuk,
tapi boleh ker kita beli tidur yg lena?
susah kan...kata para doktor pulak,ini ialah penyakit dan penyakit ini ada nama...
INSOMNIA...
tak kisah lah apa pun nama penyakit itu..
biarlah para doktor dengan kajian mereka..
kita yg tak boleh tidur,dengan sengaja atau pun tak sengaja,
atau pun telah disahkan doktor, menderita insomnia...
silalah bersyukur....sebab,bila kita tak boleh lena...
maka akan adalah projek2 yang KITA BOLEH REKA..
contohnya kita boleh mengaji,SEMBAHYANG SUNAT,berzikir dan berwirid...
atau melipat kain baju yang dah dua tiga hari tak lipat...
kita boleh juga baca novel yang bersusun tu yang satu pun belom habis baca..
kalau tak ada novel,bacalah buku cerita...tak kisahlah walaupun buku cerita itu
anak kita yang punya...
janji kita telah membuat satu kerja yang tak sia-sia
tapi jangan pulak kita dok mengadap Facebook sampai pagi buta
saya?malam ni,macam biasa tetap tak boleh lena,
jadi...untuk tak membuang masa,tadi saya telah berjaya membakar sebiji kek coklat.
kebetulan pula esok syasya ada JAMUAN HARI RAYA.
ini lah kek coklat tu,tapi yang ni versi bakar...
maklumlah kan saya dah ada oven baru..
baru punya pasal

nampak tak kek saya ni macam berkerak..
bukan macam lagi...dah memang pun berkerak,sampai kena buang kerak2 yang keras tu...
dah nama pun kerak,memang lah keras...apa la...


oklah,sampai sini dulu...jumpa lagi insyaallah.

27 comments:

  1. hehe..macam kak pia ni..tapi betul tu..hikmahnya dapat siapkan sebiji kek..kalau suri pulak..bukan takleh tidur..masalah asyik nak tidur je

    ReplyDelete
  2. entri resepi pun boleh kot kak..hehehe...
    ooo dah beli oven raya ye...

    ReplyDelete
  3. kehkehkeh..

    nampak kak pia on9 fb pagi2 buta..

    tak bole tido rupanya...

    nk mintak sikit kek..!

    ReplyDelete
  4. surisolehah:

    "hehhe..itulah suri,kalau tiap2 malam tak boleh tidur ni..susah jugak sbb tak kan nak buat kek tiap2 malam kot...kalau asyik nak tidur jer pun masalah tu suri..hahhaha,sbb semua kerja tak jadi...apapun org bekerja...malam2 mesti letih dan cepat tidur.."

    ReplyDelete
  5. Sz:

    "akak nak buat entri resepi payah sikit suzi sbb akak takut nanti org buat tk jadi..sbb akak masak main pakai campak2 jer, kdg2 akak pun masak tak jadi esp kek sbb main campak jer masuk oven...hehehe..oven raya ler tu.."

    ReplyDelete
  6. miss senget:

    "owhh nampak yer akak on9...naper tak tegur?kalau tak,leh chating sampai pagi..haha..melampau.."

    ReplyDelete
  7. Testing oven baru Pia... belum biasa dengan degree panasnya itu yg berkerak. Oven baru temperaturenya kena kurangkan sikit kot...

    Kalau hubby kakak suka kerak kek...:)

    ReplyDelete
  8. assalm pia anak akak pulak memang menanti2kan kerak2 kek tu..itu yang disuruh potong dulu..sedap kerak2 kek tu panas2 katanya..

    ReplyDelete
  9. hehe... tu ler kak... syikin pon kadang2 .. taleh tido .. pk gak ler nak buat benda apa... agak2 nak g prepare.. tingat lak.. dok berdua.. buat pun.. err berdua jer nak makan.. kensel2 .. hehe

    ReplyDelete
  10. laa..tak boleh tido ke pia..
    ain ni plk same mcm suri...pantang jer jumpe bantal tido ajerr...hihihi...

    ReplyDelete
  11. kak pia...

    anak2 aina pun ada jamuan raya hari ni. pagi tadi bersilat kat dapur siapkan bihun 2 bungkus utk 3 org anak...

    adik tak mau bawak ringan2 nak bawak berat2...

    ReplyDelete
  12. terlebih bakar kot tu yg berkerat..sy pun tak tau nk buat ap,baking kek juga pg nie..:)

    ReplyDelete
  13. x bestnya kalau hilang nikmat tido..


    tp kalau asyik nak tido pon takut juga sbb tido kan sebahagian dr mati (takut amal x cukup lg)


    sy suka makan kerak kek..lg sedap hehe

    ReplyDelete
  14. kak zakie:

    "betul tu kak..ini kali kedua sy bakar..dah kurangakn timing dia dn temp. juga..tp tetap juga garing..tp tklah teruk mcm kali pertama kelmarin..kerak2 kek sedap jugak ank2 sy suka.."

    ReplyDelete
  15. acik erna:

    "itulah kak..sblm ni asyik buat kek kukus jer..takde kerak,kali ni bakar lak leh ler makan kerak kek pulak..sedap kan...masa baru2 keluar oven tu, hurmmm.."

    ReplyDelete
  16. zaujah encik mamat:

    "itulah syikin...akak ni kalau tidur lambat jer terus ilang ngantuknya..kalau nak lena cepat kena tidur awal..kalau kul 12 lebih lom tidor,mulalah mata pun tk nak pejam lagi...tp elok gak akk leh prepare apa2 yg patut.."

    ReplyDelete
  17. ainnoraini:

    "itulah korang ni kerja opis kan..tentu malam ngantuk awal..saya pun sama gak kdg2 tu kul 9 dah lelap.."

    ReplyDelete
  18. jun aina:

    "skrg ni musim ank2 jamuan raya kan..anak2 akk lak cikgu pesan jngan bawak makanan berat...tu yg buat ringan2 jer...lama lak akk tak makan mihun goreng.."

    ReplyDelete
  19. kalau zaman sekolah dulu, asal tak dpt tdo je ambik buku sejarah

    tak dan abes satu perenggan...konpem lena!

    ReplyDelete
  20. selamat petang pia

    kalau ayu sukar nak tidur.. mmg novel lah jadi penyebab ayu boleh tidur...

    kalau tak, sukar gak nak lena kan??

    ReplyDelete
  21. Sallam Pia,

    Kalau saya pantang jumpa bantal, pejam je mata terus lena, kadang2 tu sambil duduk pun boleh lena haha...

    kek Coklet!!...my favourate!.. sedap nampak tu.

    ReplyDelete
  22. kek berkerak tu yg kadang2 sedap dimakan.

    ReplyDelete
  23. dalam tak boleh tdor tu...sempat jugak Pia buat kek yer....

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum akak.

    oh! teringin nak makan kek coklat pula ni. akak ni, saja ja. tapi kak, saya suka makan yang baru masak. macam sempatlah nak hayati nikmat rasa coklat tu. eheh.

    ReplyDelete
  25. eh, lupa plak. saya pun jenis susah gak tido kak. kalau dah terlepas kul 12 tak tido, memang payah gak la nak tdo walaupun rasa mengantuk ya amat.

    ReplyDelete
  26. sama kita tk boleh tidur bila tiba waktu tidur terpaksa lah cr kerja bermanfaat lain.. oo dah beli oven baru ye ..oven baru memang suka terkejut2 ..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...