Tuesday, 15 November 2011

Cerita ceriti...


Assalamu'alaikum...

Apa khabar korang...Harap2 tu sihat2 semuanya...Minggu ni dah minggu akhir sekolah.Minggu depan dah start cuti panjang dah.Jenuh la mak2 kat rumah tu bersilat ketung ketang hari2..Kalau anak sorang ok lah kan,kalau anak 5 macam saya ni ..itulah nak kena silat lebih sikit tu...Time cuti ni lah juga stok makanan nak kena penuh kat dapur...Ehem2...itu kalau saya lah...duduk kat bandar kan,anak2 semuanya melepak kat rumah jer,itu yang asyik2 lapar jer..kalau duduk kampung lain sikit kot,sebab banyak xtvt nak buat ,kdgkala makan pun lupa.,dek kerana sibuk dengan xtvt di luar rumah...

Minggu ni anak2 kita sibuk dengan jamuan kelas...Kak cik ngan kak lang hari ni jamuan kat sekolah agama...kat sekolah kebangsaan dah lepas dah...Minggu ni juga kebanyakan sekolah tentu sibuk dgn hari anugerah kecemerlangan....Tahniah utk anak2 korang yg berjaya dapat hadiah...Saya thn ni,keputusan anak2 kurang memberangsangkan...tapi mungkin ada sorang kot...tak berapa nak sure...tunggu esok...

Kakak pulak hari ni,pagi2 lagi dah bersiap,kwn2 dia pun dah dtg berkumpul kat rumah ni.Diorang nak gi mandi manda di WET WORLD shah alam tu.....Sebenarnya ikut plan, diorang nak pegi naik bas..Bayangkan nak naik bas maunya 3 kali tukar bas baru sampai shah alam..Saya tak setuju.Itulah pasal kakak suruh abah dia tolong hantarkan...Zmn sekarang ni kalau naik bas...sendiri pikir ler...penuh sepenuhnya dgn bangsa asing jer(saya tau lah sbb,sejak dok sini,saya dah beberapa kali naik bas pegi pekan)....takut pula kalau dipikir2...BETUL,SAYA MENGAKU DGN SEJUJUR2NYA...MEMANG SAYA TAKUT...mana tau kalau kat atas bas tu nanti kena 'hembus2' ker...eeeeee takut sangat....tak mustahil tau,anak2 melayu kita yg tiba2 jer 'tersedar' diri kat lombok tu...kena 'ayat' kat atas bas ni dulu....YaAllah,mintak simpang!Memang tak dinafikan ada kwn2 yg cakap saya ni mcm2.Saya tak kisah.....mengongkong...tak open minded....atau paranoid sekali pun....

EH,JOM LAH KITA JAMU MATA SAMBIL SHARE RESEPI.....Jom tengok resepi KUIH BINGKA PANDAN...


BINGKA PANDAN

BAHAN-BAHAN

3 CWN TEPUNG GANDUM
2 CWN GULA
2 BIJI TELUR
6 CWN SANTAN
SEDIKIT PERISA PANDAN
SEDIKIT PEWARNA HIJAU
SEDIKIT GARAM

CARA-CARA

PUKUL TELUR(GUNA GARPU JER..)MASUKKAN GULA,SANTAN...SAMBIL DIKACAU2 LAGI,MASUKKAN PERISA,PEWARNA,GARAM DAN MASUKKAN TEPUNG SIKIT DEMI SIKIT SAMBIL DIKACAU2..GUNA TANGAN LEBIH BAIK...tapi pastikan tangan dibersihkan dulu yer....guna tangan sebenarnya lebih baik sbb...air tangan tu yg buat kuih kita ni lebih sedap..hehhe...yer ke nih?...

BILA ADUNAN DAH SEBATI,GUNAKAN PENAPIS SANTAN,TAPIS ADUNAN KE DALAM LOYANG(DISAPU DGN SEDIKIT MARJERIN-SUPAYA KUIH TK MELEKAT)....bolehlah dibakar....OPPSSS SEBELUM TU,KALAU ADA BIJAN BOLEH DITABUR2KAN DI ATAS ADUNAN KUIH NI...

Sekian,harap boleh jumpa lagi,insyaallah..

10 comments:

  1. mai ler hantaq ke rumah sket...

    ReplyDelete
  2. Eh .. mcm senang jer resepinya Pia. Mak KC dulu dia bakar atas dapur gas jer, guna acuan bingka. Pia bakar kat dapur gas ke kat oven?

    ReplyDelete
  3. lamanya kami tak makan kuih bingka ni...mesti sedap ni kan....

    ReplyDelete
  4. wah~~bingka pandan petak~~selalu tengok bulat je~he~~

    ReplyDelete
  5. sama la kita ni, anak sorang pun tak henti2 makannya....nak main kat luar saya tak benarkan dia melangut rumah org....nak jln2 bandar dgn kwn2, jgn hrp. zaman skrg baik lelaki/pompuan kena berjaga2, sekalipun kita sbg isteri yg dah tua ni...silap2 ada jugak org berkenan...hehe..

    ReplyDelete
  6. anak aina yang kecik suka makan bengkang ni tapi mak dia selalu tunjuk2 ja tak pandai buat...

    nanti boleh le try resepi kak pia nih...

    ReplyDelete
  7. Ini kuih yg hubby kakak suka. Lagi kalau yg bahagian tepi/kerak bawah dia lagi suka pia... aroma pandan itu yg best.

    ReplyDelete
  8. wahhh nak berjimba2 je budak2 tu sis

    nak sikit bingka tu

    ReplyDelete
  9. bila mula cuti ni mulalah
    rumah akan jadi lebih riuh

    tapi yang bestnya dah ada pembantu
    buat kita di rumahkan..hihi~

    ReplyDelete
  10. pia cik ina yg dah tua ni pun takut naik bas. zaman sekarang n tak cam zaman kita dulu pia. masa cik ina umur 6 tahun arwah mak biarkan cik ina gi tadika sorang-sorang je. dulu aman damai, penjahat kurang.

    oiii kuih peberet suami tu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...