Friday, 11 November 2011

Kisah kak cik,kisah budak pompuan yg lari dari sekolah dan tanggungjawab sosial...




Assalamu'alaikum...

Ermmm...sana sini orang dah sibuk dengan entri terbaru,blog saya ni masih dengan entry ketupat.....ok..ok..nak update la nih...

Baru blog walking bc kisah kwn2....Baca kisah orang jer kan,jom baca kisah saya pulak yer .Saja2 jer nak kisahkan hal anak2 saya dan hari ni ada penambahan sikit pasal hal anak2 orang pulak...Bukan apa pun,cuma kalaulah zmn skrg ni masih mcm zmn mak bapa kita dulu...~ANAK AKU, ANAK ENGKAU.......ANAK ENGKAU,ANAK AKU!bukannya ANAK AKU....ANAK AKU,ANAK ENGKAU....ANAK ENGKAU!(sila bc dgn gaya antonasi yg betul,baru boleh faham...hehhe..)

Ini kak cik,anak no 4 saya.Hari2 semangat giler time nak pergi sekolah.Tak boleh lambat seminit.Kalau masuk kelas pukul 1:00 ptg,pukul 12 dah siap dah,dok tunggu jer depan pintu.Kalau tunggu jer takpa lah jugak...ini kadang2 tu buat kan saya naik hantu sebab dok terjerit2 suruh kita cepat..Cepat apanya kalau nak masuk lagi sejam yang ko nak pegi awai2 apa hal....Tapi itulah dia kak cik..sampai nak habis tahun dah pun masih macam tu lah perangai dia tak berubah,nak kata tak tau 'tgk jam' lagi,tak pulak...dia ni sejak dari tadika lagi mmg dah pandai 'tgk jam'...


Ok,sekarang nak citer sikit hal anak orang pulak...Tadi kisah kak cik yang ceria kan...Tapi jangan kita ingat semua orang ceria masa nak pegi sekolah.Buktinya tgk budak kat atas ni...Namanya rahsia...eh...nama nya saya tak tau, sebab lupa nak tanya...Duduk kat mana tu saya tau lah sebab saya yang pegi hantar dia masa jumpa dia tgh menangis kat tepi jalan...

Pada hari kejadian tu...saya otw nak hantar kc ke skolah sessi ptg dalam pukul 1:00 camtu lah,tiba2 ternampak budak ni berjalan sambil nangis2...Lps turunkan kak cik dan pastikan dia dah masuk kwsn sekolah..saya pun balik...(padahal sepatutnya kena tunggu kak lang pulak balik...kak lang keluar 1:20 t.hari)...sebab hati ni tk sedap tau,asyik dok teringat kan budak pompuan ni jer...Rupa2 nya mmg betul budak ni dah jauh dah berjalan,yg herannya takde sorang pun berhenti tanya kat dia...kan dia tgh menangis tu sambil berjalan balik..takde yg pelik ker budak kecik camtu jln sorang2 sambil menangis?....So ikutlah belakang budak ni...berhenti motor...tanya apa yg patut..pastu ajak dia naik motor nak gi hantar kat rumah dia...tanya apa pun tak ckp budak ni sbb asyik dok huhuhuhuuhhu nangis jer...last2 ada pulak sorang akak ni berhentikan keta dia dan gitau yg dia kenal budak ni..jiran dia katanya...saya suruh budak ni ikut akak tu,taknak lak dia...

Di pendekkan cerita...sampai jer kat flet tmpat tinggal dia tu,mak dia ada kt bwh tu tgh berborak(sy tak kenal pun mak dia,tp mak mana yg tk kenal anak sendiri kan...)...terkejut beruk dia tgk anak dia balik ngan org tak dikenali pulak tu.....Sessi tanya menanya pun bermula......kenapa?...kenapa..?Saya pun citer yg saya jumpa dia dok nangis sepanjang jln ...budak tu pulak dah tk boleh berckp dah,dok huhuhuhu jer....teruk sgt dah,apa yg disedihkan saya pun tak taulah...Cuma sblm balik tu saya pesan lah kat budak ni supaya jgn buat lg perangai lari dari sekolah tu..bahaya...rumah pulak jauh....kereta byk,kontena banyak,motor laju2...orang jahat pun ramai...ish2 mintak simpang!

So,kesimpulannya...tak semua budak ni takde masalah...ada yg suka ada yg tak suka pegi sekolah...Saya sendiri pun ada pengalaman masa kak lang di tadika...hari2 menangis jer keja dia...nak ke sekolah pun hari2 nangis...dahlah yuran mahal,kalau free tak per gak kalau hari2 ponteng...hurmmmm....tahun depan adik naik darjah satu camana agaknya nih...berharap sangat dia takde masalah.....Kdg2 ada budak yg w/pun dah sthn kat tadika pun tetap buat perangai jugak masa darjah satu...harap2 tidak ler....

ok,sampai sini dulu lah...harap jumpa lagi,Insyaallah.

34 comments:

  1. kenalah prihatin ngan benda-benda macam ni kan, kekadang kebanyakan org kita sibuk jaga hal orang tak bertempat. tak kita tak org, takut gak budak tu diapa-apakan kat tengah jalan.syabas bete, sikap yg terpuji, cam inspektor sahab plak. cik ina masa sekolah rajin, time keja plak suka memonteng.kui kui kui

    ReplyDelete
  2. SALAM,
    MINAT JUGAK NAK TAHU ... ESOKNYA BUDAH NI PI SEKOLAH KE?

    ReplyDelete
  3. akak yg dah lama bergelar ticer ni dah lali dah dgn kes tak nak masuk kelas ni..ada yg kita kena dokong bawak kuar dari kereta mak dia pun..tapi yg paling tak lupa yang pejam mata tak nak celik2 walau cuba macam2 taktik, last2 panggil mak dia dan ikut cerita mak dia mmg tu lah stail mogok dia walau kat mana pun...nak tergelak pun ada.

    ReplyDelete
  4. mujur akak yg jumpa budak tu..takut kalau penculik yg jumpa aduhai..

    ReplyDelete
  5. CIK INA DO DO CHENG:

    "mmg lah cik ina,ramai sgt org kita suka jaga tepi kain org ni...tp itulah kena jaga yg bertempat jer..yg tk kena mengena tu tak yah sibuk...ini tidak ada tu sampai habis semua kain luar,kain dalam dia dok sibuk kan..."

    ReplyDelete
  6. LUAHFIKIRAN:

    "ntah ler LF,tak tau lak saya,tapi dah hujung2 tahun ni kan...agak2 nya tak pegilah kot...anak2 saya sendiri pun yg drjh 2 ngan tadika tu asyik ponteng jer minggu2 last ni..."

    ReplyDelete
  7. HANI@DEBUMELUKUT:

    "kak hani ticer yg sgt baik,jarang nak jumpa ticer sebaik akak ni tau...sy ingat lg citer budak yg berkudis tu,camana dia skrg ni kak?eh,keluar topik dah pulak dah...hehehe..slmt bercuti kak.."

    ReplyDelete
  8. RINA AVAIL A.K.A CIK BETTY:

    "alhamdulillah rina,akak yg jumpa...kt tmpat akak ni bahaya tau..sbb pernah budak sekolah kena culik..dah tarik masuk keta dah seb baik org nmpak dan jerit..sempat budak tu lompat kuar..mmg bahaya zmn skrg ni.."

    ReplyDelete
  9. bahaya tu ..dahlah budak pompuan kan
    nasib di jumpa oleh org perihatin
    kalau jumpa dek penyagak..camne?

    ReplyDelete
  10. kesimpulannya, tak tahu la apa masalah budak tu ye kak?

    ReplyDelete
  11. ATI MASRIF:

    "alhamdulillah saya yg jumpa...sebenarnya ada ramai lg org yg prihatin cuma kdg2 diorang ni 'malas' sikit nak berentikan keta,nak soal selidik bagai..last2 semua buat tk nmpak jer...bkn apa,kalau jumpa msslh camni saya sllu bayangkn ank saya kt tmpat budak tu..."

    ReplyDelete
  12. AKU IBU MUDA:

    "tak taulah wani...masa mak budak tu dok tanya2 dia..akk dok dgr jugak tp tk paham buah butir apa sbb esak tangis dia mengatasi apa yg dia dok cuba citer kat mak dia tu..akak pun malaslah nak 'selak kain' org lebih2...yg penting budak tu dah selamat balik.."

    ReplyDelete
  13. semangat anak-anak kita memang ada pasang surutnya untuk ke sekolah...
    kita harus sentiasa memberikan galakan supaya mereka sentiasa semangat untuk ke sekolah...

    ReplyDelete
  14. pia ~ aida jump ke blog pia ni dari komen box kakngah... i follow...
    aida baru nak ajar anak2 tgk jam. bcoz senang nanti diorang pandai tgk jam :)
    yes, kerenah anak & sekolah beza. mcm2 kerenah.

    nota kaki : klik & ziarah ~ AIDA'S HOME SWEET HOME ~

    ReplyDelete
  15. KAZMAN & SUE:

    "betul tu..kena bg galakan dn semangat..budak2 ni kdg2 diorang blom faham kenapa kena pegi sekolah,kenapa kena belajar...yelah nama pun bebudak kan,so kitalah kena sentiasa beri kata2 perangsang..."

    ReplyDelete
  16. ADIANIEZ AIDA:

    "salam kenal aida...betul tu ajar ank2 tgk jam sendiri supaya diorang tau pukul berapa nak bangun,nak mandi nak siap ke skolah..kalau tak asal tgk jadual jer nak kena tanya...dah pukul brapa ni mama...kita lak tanya balik jarum panjang kul brapa...jarum pendek kul brapa...tp itulah permulaannya pun lama2 diorang faham sendiri..pelan2.."

    ReplyDelete
  17. penah gak iols hantar anak (siapa ntah) balik umah... sebabnya his parents tak datang ambik...
    budak tu dah nak menangis (tersebek2 muka) tunggu depan pagar sekolah... tanya rumah kat mana bagai... iols ngan hb gi hantarkan -
    maknya - sedang sedap lena... aigooooo!~ rasa nak lepuk2 aje mak macam ni... tido sampai lupa nak ambik anak kat sekolah!

    sib baik le kebetulan weols terlambat sampai sekolah my doter - gi klinik punya pasal lah...

    moral of the story - jadiklah parents yg bertanggungjawab...! pesanan utk iols juga...

    ReplyDelete
  18. Assalam pia. suka kan bila anak2 bersemagat nak ke sekolah. Ada anak kwn akk, mak dia tunggu kat sekolah hingga masuk pertengan tahun 2, baru mak dia boleh hantar mcm biasa, kalo tak makya tunggu la kat luar kelas, kalo tak nmpk muka mak dia, mesti dia kuar cari.

    tahun dpn akk pun ada yg darjah 1, hrp2 ank2 kita ok je ke sekolahkn pia

    ReplyDelete
  19. kak cik ni punctual orgnya...bagus tu...

    ReplyDelete
  20. Salam Pia,

    Bahaya ni,anak dara pulak tu..mesti dia ada masaalah kat sekolah.kita sebagai mak pak ni kena lah perihatin ambik tau selalu apa masaalah anak2 kita ni...kalau lah terjadi benda2 yang tak diingini sapa yang susah kan...

    ReplyDelete
  21. Kesiannya kat dia...

    Dia lari dari sekolah ka, haghu jugakla macam tu. Nasib baikla Pia yg jumpa, kalau orang jahat bawak lari pi mana2..na'uzubillah, mintak dijauhkan..

    ReplyDelete
  22. tak kata anak perempuan, anak lelaki pun kena hati2 bila ke sekolah atau keluar rumah mesti dalam pemerrhatian kita org tua...

    i pegi dan balik ambik anak2.. mmg takut..

    ReplyDelete
  23. walopon ceq dulu kecik2 idak la susah benda2 gini.. tapi nanti besaq nak ngajo anak2 supaya sng bnda2 gini belum tntu senang naaa

    ReplyDelete
  24. MILOAIS:

    "nasib baik ada gak org prihatin dan belas kesian mcm weols kan...tp mak yg syok tido tu yg patut kena lempang sedas...dah tau time dekat2 ank nk balik skolah jgnlah buat2 tido dah terlelap trus sapa yg susah...ya,pesanan utk kita semua juga.."

    ReplyDelete
  25. EMBUNROSALIZA:

    "mmg kak masih ada budak2 yg gitu..asyik nak mak dia jer...classmate ank saya dulu pun mcm tu, mak dia kena berumahtangga kt skolah...smpai dkt sthn juga,kesian...kalau mak dia takde kt koridor tu dia punya melalak...habis semua pakar diorang panggil pun tk leh settle...nak mak dia juga..nak tk nak kenalah mak dia tunggu demi ank nk belajar..pengorbanan yg besar tu...harap ank2 kita thn 1 thn dpn ni ok kan.."

    ReplyDelete
  26. WAHIDA:

    "a'ah...memang tul tu,kita lak nak kena ikut ckp dia...nak cepat ajer...kdg2 geram gak..."

    ReplyDelete
  27. ROS:

    "alhamdulillah..budak tu takde apa2...mmg kita sbgai mak ayah kena peka dn prihatin ttg ank2 kita,zmn skrg ni jauh beza ngan zmn dulu2...kalau dulu pergi balik skolah jln kaki sorang2 berbatu2 pun takde hal..."

    ReplyDelete
  28. DINAS ALDI:

    "a'ah dinas,ni bkn sekali saya jumpa budak yg nangis kt jln...cuma saya harap org2 yg nampak tu tolonglah bawak pegi hantar...kalau tk tau rumah leh hantar balik ke skolah kan....drpd biar dia jln sengsorang smbil nangis gitu takut kelain pulak..."

    ReplyDelete
  29. NUB:

    "makasih nub..awat hang tersesat kt blog akak ni ka...hahha..lama tk nmpak hang....betoi tu jgn susahkan orang,kena senang2 jer..tp bkn senang nak senang2 kan semua hal tau..."

    ReplyDelete
  30. btul kak, bdk2 pun ada masalah jugakkn. parentslh patutnya kena take action.

    bagus sikap akk tu, at least bri pngajarn juga pd si mak spaya lbih prihatin dgn anak sndiri

    ReplyDelete
  31. insyaAllah, sama2 kita ambil berat hal ehwal anak2 kita dan jiran2... tahniah kak pia memang prihatin!

    ReplyDelete
  32. SO SHY LADY:

    "a'ah zmn skrg ni serba mencabar,anak2 kita pun ada yg stress....masalh sekolah keb,sek agama,masalah kwn2...nak exam...nak itu ini...itulah kita sbgai org tua kena prihatin lebih sikit.."

    ReplyDelete
  33. MAK ENCIK/SUZI:

    "insyaallah sama2lah kita tgk mana2 patut...kalau kita mampu bolehlah tolong,dn berharap juga kalau ank2 kita ditimpa masalah ada juga org lain nak tolong tgk kan..ye tak suzi..."

    ReplyDelete
  34. kakcik sama la ngan husna dan faris..klo die siap awal mula panggil2 suh anto huhuhu...

    pernah jugak dengar kes macam ni..tp bukan lari..die xmo p sekolah..biasa kene ejek kawan2 la..ada tu sampai tuka sekolah pun ada..mana yg amik sekolah agma tu dorang berhenti terus..kesian dorang, pelajaran pun terganggu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...