Monday, 7 November 2011

Aktiviti keluarga...Raya Haji tahun ni tak balik kampung!

Assalamu'alaikum...

Selamat Hari Raya Aidil Adha untuk korang..Kami tahun ni tak balik kampung sebab hubby saya cuti kejap jer.Dah tu anak2 pulak nak kena ambik buku teks pulak Rabu ni..Hari Khamis pulak kakak ada Hari Anugerah kat sekolah dia,hari Jumaat pulak kak lang ada jamuan kelas...Abah diorang kata kalau alang2 nak balik biarlah lama sikit kat kg,kalau terkejar2 macam2 hal,baik tak payah balik...So,berayalah kami kat sini tahun ni...

Ini saya nak citer sikit antara aktiviti saya dan famili masa hari Sabtu menjelang raya...dan pada hari raya semalam...

Buat ketupat palas sendiri lagi..kalau balik kg,mak mertua saya yg buat..saya tolong2 kacau jer...Kakak pun tolong,dia dah improve....tak jadi ketupat betina lagi tahun ni.Tengok gambar kat atas tu,yg sebelah kiri tu kakak yang buat..semua ketupat yg dia balut jadi macam tu..sepatutnya jadi macam yg sebelah kanan tu...pelik...pelik...

Ketupat kat atas tu yg sebelah kiri....nampak tak kelainan?Saja jer saya try buat stail biras saya..dia orang kelantan.Tapi saya tak pandai lah....tak jadi pulak...

Ketupat pun dah tengah rebus,sebelahnya tu rendang daging.Tiap2 tahun buat rendang ayam jer..tahun ni tukar pulak....3 kilo tuh...

Dah masak nampaknya rendang ni....kalau kat kg diorang panggil masak serai lengkuas...(sama jer nih..)Tapi yang ni lupa nak masuk lengkuas,lupa sangat2...beli jugak lengkuas tu secoet..konon2 nak blender sekali serai bawang bagai..pastu lupa pulak...

Ketupat dah siap masak..kena tos kejap,biar sejuk sikit..anak2 dah tak sabar nak ngap dah ni....Tahun lepas buat 2 kilo pulut,nak balut pun naik lenguh.Tahun ni buat sekilo jer,jadilah kan,dari takde langsung...Dapatlah 40 biji..Daun tu nasib baik murah jer..sebatang 40 sen,saya beli 5 batang 2 ringgit jer..murahkan...Beli kat pasar pandamaran,klang.

Ini pulak kek oren...pertama kali buat,senang jer...Oren ni pun beli kat pasar pandamaran jugak...terlanjur beli oren,tu yg buat kek nih..Dapatlah anak2 makan..bagi kat jiran sebelah sikit...tinggal jiran sebelah kanan ni jer,yg lain2 semua balik kampung.Diorang ni kg dekat2 sini jer..seremban,banting,sijangkang,teluk intan...kami?Paling jauh....Penang nun...

Antara aktiviti kami anak beranak (kalau tak balik kg)macam ni lah.....makan,makan dan lepak2..Tapi selain tu kami juga ada ambik gambar famili..saja jer suka2..tp payah sangat tau..diorang ni suka main2..gelak2...Ada satu dua ja yg elok...banyak yang tak jadi sebab asyik tergelak lah,tertungging lah,macam2 hal budak2 ni...hehe...Baju biru nih raya puasa lepas punya tau...raya haji tak buat baju baru pun...


Sekian,jumpa lagi...
Insyaallah.

16 comments:

  1. Assalam Pia..acik pun tak balik..cuma petang raya je pi rumah abang sekejap..

    ReplyDelete
  2. seronok yee hari raya...makan je kerjanya...

    letih kami menyaksikan ibadah korban tapi seronok....

    ReplyDelete
  3. makan daging, tgok tv, makan daging tgok tv..nasib baik la raya haji setahun sekali jer...

    ReplyDelete
  4. AMBOI SAKAN DIA MAKAN RENDANG. baik baik naa satgi darah naik pulak. hehe

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak Pia...

    salam aidiladha....jngn makan daging bnyak2 tau...tapi rendang tu mmng sedap kalau mkan ngan ketupat...

    ReplyDelete
  6. selamat hari raya aidil adha pia

    pandamaran cam kenal je


    la kenapa ko ada masak, cik ina tak de.sedapnya ketupat daun palas tu.kalau dekat harus cik ina mintak..hua hua sedih :(

    ReplyDelete
  7. Salam Pia ,

    Teliur Kak Ros tengok rendang tu...raya ni kerja kita, makan ja kan..lepas ni kena diet la pulak..

    ReplyDelete
  8. kak pia...aina pun tak balik, mungkin ambik cuti masa cuti sekolah nanti, lama sikit balik. wahhh...syok kan pandai buat ketupat. Aina tolong2 mak balut sampai lunyai daun tak jadi2, pulut pulak naik hitam...hahahaa...

    ReplyDelete
  9. ada ketupat palas
    peberet iols taww!

    sama gak lah pia
    iols pun tak balik kampung
    beraya kat KL ngan keluarga mentua...

    ReplyDelete
  10. Assalam pia, akk blk kg tapi tak puas kejap je penat pun tak abis huhu.

    Rajin pia buat ketupat, masa blk kg ari sabtu tu, sempat juga akk tolong MIL balut ketupat, merasa lah juga lama tak balut heheh

    Eh murahnya daun palas tu, sini nak kena ke cow kit la baru dapat

    ReplyDelete
  11. memang terbaik la semua makanan tu amy suka...

    ReplyDelete
  12. Gambar yg tergelak tertungging bagai tu la yg paling best buat kenangan :)

    ReplyDelete
  13. kite pun beraya kat sini jer...

    katupat daun palas tu... mmm sedap tu... kalau blk kg en somi baru la merasa buat ketupat mcm tu...nk buat sendiri tak berapa reti...

    ReplyDelete
  14. seronok tengok anak2 kak pia dah besar panjang..sedondon gitu...mana mak dia?tukang snap eh?

    ReplyDelete
  15. Ketupat Palas..sedapnyer Kak Pia...

    ReplyDelete
  16. bsb sekeluarga pun pakai baju raya puasa hari tue jerrr..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...