Thursday, 3 November 2011

Jom buat kek pisang sedap...

Assalamu'alaikum...

Apa khabar korang?Harap tu sihat2 yer..Semalam entri agak melaser dan panasss....Hari ni kasi sejuk sikit...Jom tengok kek pisang saya yang gebu dan sedap ni,baru buat ptg semalam.Sekarang ni kan petang2 selalu hujan...anak2 pun asyik lapar jer....sesekali kena lah buat kek pulak....Kesian gak kat anak2 kalau hari2 minum petang makan biskut cicah milo atau cucur bawang jer...

Dah banyak kali saya buat kek pisang sblm ni..Tapi resepi yg ini paling ringkas sangat dan rasa dia pun sedap...sekali hadap jer.Anak2 saya kalau saya buat kek,jgn nak tunggu sejuk....angkat2 jer terus suruh potong.Nak2 pulak dah penuh kek tu ditabur badam dan coklat rice lagilah diorang suka...

Nak resepi klik sini yer...Memang gerenti jadi punyalah jangan risau..Tp bak kata cik ina,kalau nak buat sebarang masakan,kenalah ikut cara betul2.Jangan main belasah jer...kalau kata kena masuk tepung sedikit demi sedikit,jgn boh semua sekali..itu yang jadi bantat kek tu nanti.Kalau kata telur boh sedikit demi sedikit/sebiji demi sebiji pun kena ikut..jgn tuang sekali harung pulak..Kalau cara tu kata kaup balik ngan senduk,jgn pulak di putar guna mixer smpai sejam...Tapi yang penting buat dulu sekali,kalau jadi..alhamdulillah.Kalau tak jadi jgn salahkan resepi atau tuan punya resepi yer..sila buat post mortem(hahaha..)org putih ckp apa...practise makes perfect...

Hari tu saya adalah baca satu komen sorang kwn ni di FB KONGSI RESEPI,bingka yg dia buat tak jadi..Yg saya geram ada lak yg komen status kwn ni.."apalah..nak bg resepi tu betul2 lah,jgn nak tipu2 lak"...masing2 berbalas komen...Termasuklah saya..tp saya bg komen positif.Saya tak suka jadi batu api.Saya nasihatkn akak tu supaya buat lagi dan lagi pastu kaji kenapa tk jadi..Kalau tk jadi jugak,ambiklah resepi lain pulak.Jangan main tuduh melulu jer..

Masalah akak/adik ni adunan bingka dia sangat cair...saya cadangkan dia kacau dulu sekejap atas api sampai pekat sblm di bakar...Sebab saya penah juga ada masalah sama,resepi ambik di tenet juga(tk ingat blog mana),dan2 tu saya phone kawan tanya apa yg saya patut buat...sbb nampak cair semacam jer...ntah2 tak jadi nanti.Kawan saya ni lah yang cadangkan saya kacau sekejap atas api dulu...kata org,malu bertanya sesat jalan..betul tak?

Saya pun selalu jugak ambik resepi dlm KR.Ada yg sekali buat terus jadi.Ada yag buat tak jadi2..Tapi saya tk penah nak salahkan resepi tu.Melainkan tk jadi sebab saya sendiri yg tak reti dan kurang ilmu..Tanyalah orang...mesti diorang ckp..yg tk nak cakap tu boleh blah lah kan..Sebab saya penah gak mesej ngan org ni tanya bab 2 masak ni,itu tak tau,ini tak tau.....Sedangkan tgk fb dia byk betul gmbar masakan,jenis kedekut ilmu ler tu..Tak kisahlah,tanya orang lain,ramai lagi org yang baik2 yg tak lokek ilmu kat dunia maya ni...

Ada banyak lagi resepi nak buat ni, tapi sbb bahan2 takde..itu yg dok peram dulu tu...Tunggulah nanti bila ada masa, nak pegi kedai bahan2 kek nak beli banyak2 buat stok...

Ok, sampai sini dulu yer.Terima kasih yang tak terhingga untuk cik ina sebab kongsi resepi yang sedap ni..

Jumpa lagi,Insyaallah.

15 comments:

  1. Assalam pia, biasanya resipi yg sedap selalu ulang2 buat resipi tukan. ni mesti best kek pisang resipi ni, sama lah ngan umah akk ni, tinggg je terus mama potong heheh

    ReplyDelete
  2. alaaaa kakPia..bak la sini sket..No tak buat lagi la..hihi

    sedap tu..nampak gebu dan lembut je..

    mmm betul sangat2 tu..klo x jadi maknenye ada la yg terpele'ot tu..apa yg penting jgn putus asa..

    ReplyDelete
  3. kek pisang? best eh lak..kak pia..saya ni segala makanan yang berkaitan dengan pisang memang suka..walaupun ianya hanya sekadar cekodok pisang mahupun kerepek pisang..atau pun gulai pisang..janji ada campur pisang..mesti layan

    ReplyDelete
  4. betul kak..haritu sy buat muffin x jd pon x salah kan resipi tp sbb sy tahu sy sendiri yg x reti hehe..


    nnt nk buat kek pisang cam akak lah pulak *ntah biler berangan jer lebih huhu*

    ReplyDelete
  5. time muram2 sejuk2 mcmni banyak lak akak tenguk resepi makan2 ni adoiii..berkeroncong perut..

    ReplyDelete
  6. cik ina pun tak suka jadi batu api, nasihatlah cara baikkan, terutama bab resepi gunalah logik akal skit. cantik kek pisang ko tu menalahkan cik ina punya kek pisang.kui kui kui

    ReplyDelete
  7. assalam pia..boleh cuba ni.
    acik tak pernah pulak bukak dan ikut rsepi di kongsi resepi..cuma cuba yang diblog aje..
    betul kata pia..kalau tak jadi..bukan salah orang yang bagi resepi..tapi carilah kesalahan kita dulu,

    ReplyDelete
  8. embun rosaliza:

    "a'ah akak..tinggg jer,dah ready nak ngap...nak tk nak kenalah potong gak.."

    ReplyDelete
  9. norhafiza:

    "no,kena buat ni senang jer..rasa pun sedap...akak kalau sedap tu len kali mesti nak ulang buat resepi yg sama...cuba lah no.."

    ReplyDelete
  10. kiz:

    "amboi,semuanya pisang..dlm byk2 makanan yg kamu sebut ni akak dah lama tk mkn gulai pisang...kt kg selalu mak masak,kat sini akak tk penah masak..anak2 tk pandai makan gulai pisang ni..."

    ReplyDelete
  11. rina avail a.k.a cik betty:

    "a'ah rina,kalau tk jadi kena usaha lagi...usaha tangga kejayaan..hehehe..lps ni buat kek pisang nih pulak,senang jer..ikut step cik ina tu mesti jadi.."

    ReplyDelete
  12. nyanyi sunyi:

    "kak idaaa...saya pun geram jer kalau tgk resepi kt blog org tu,geram rasa nak buat jer kak..ank2 pulak suka makan,cuma kdg2 tu ada penyakit M jer...hehhe.."

    ReplyDelete
  13. cik ina do do cheng:

    "jgn jadi batu api kan cik ina,tak baikkkk.....hehe..cantik ker kek ni,tima kasih...saya nak mengabiskan stok lama jer, badam dn cok rice tu..kalau simpan pun habis gak ank2 meratah kang..."

    ReplyDelete
  14. acik erna:

    "saya byk cuba resepi di fb dn blog,cuma tk buat entri...gmbar masakan pun byk...resepi nak share pun byk,tpp tk de kesempatan jer ....so far ada sekali dua jer yg saya tiru tu tk menjadi..."

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...