Thursday, 19 January 2012

Sedih tak kalau anak kita dikata bodoh dan lembab?

Assalamu'alaikum...

Apa khabar korang...masing2 dgn entri baru setiap hari..itu tandanya masih sihat ler kan....Alhamdulillah...Tak macam saya ni,dah makin jauh dah tersasar nampaknya.Heeee...dulu2 tu semangat berblog kemain,setiap hari,setiap dua hari..lama2 dah seminggu ...kang sebulan sekali baru nak berupdate....

Tapi hari2 online,ada masa pulak...hehe....takat online kejap tu bolehlah.Nak update entri baru setiap hari maupun 2-3 hari sekali mmg tak daya nampaknya...siang malam sibuk.Asal malam ja mengantuk...asal malam ja mengantuk.Kadang2 belum malam pun rasa mengantuk macam nak tidur jer...

Oleh sebab nak menghilangkan rasa mengantuk siang2 hari tu kenalah cari hobi baru gamaknya kan...macam jahit manik ker..jahit labuci ker..Allah...lagi lah mengantuk jawabnya..Camana tu erkkk...kena minum kopi ker apa ni..hari tu ada lah try kopi janda...eh,bukanlah ..kopi pulang dara,oklah...mmg tak mengantuk,rasa segar jer sepanjang hari...Tolonglah siapa2 kenkawan yg jadi dealer tu leh la kasi diskaun sikit nak sambung minum...

Nak hilangkan ngantuk kan,petang tadi sajer jer jenjalan kat rumah kawan ...sebenarnya saya ni malas nak bertandang rumah orang kalau takde hal.Yelah kang tak pasal termengumpat pulak..tapi sbb adik yg merengek nak pegi sgt sbb ank kwn saya ni kawan sekolah adik..so saya pun bawak lah dia..sampai kat sana adik ngan kwn2 dia main badminton..eloklah tu kot2 besar nanti leh ganti dato' lee chong wei..yg kami mak2 ni dok lah berborak..yg tak sedap dgr tu kwn saya ni bercerita tentang hal cikgu anknya.(kwn sebaya kak cik,tp kelas lain2..)apa lg mak2 kalau berjumpa citer pasal ank2lah...hal sekolah dan seangkatan dgnnya...kes cikgu anknya yg panas baran tak bertempat..Teringat satu entry kat blog RINA AVAIL a.k.a CIK BETTY...pasal cikgu ank dia yg menggunakan ungkapan BERAMBUS..mmg tk patut kan seorg cikgu ckp mcm tu..cikgu ank kwn saya ni pulak tk ckp camtu tp HALAU bebudak ni 6 org keluar kelas sbb lmbat msk kot,pastu hempas pintu mcm nak pecah...rasa mcm tk nak percaya,tp kwn saya yg keja cleaner kt skolah tu kebetulan berada tk jauh dr tmpat kejadian...dia pun citer benda yg sama...Ok lah tu baguslah..keep it up cikgu!..Balik rumah,ms makan mlm td try korek2 citer dr kak cik...mmg sah ada jer citer yg tk sedap didengar..cuma kak cik tk suka bercerita jenis org nya..INGAT TAK CITER DIA KENA PAW DULU TU..DKT 2 BLN BARU SAYA TAU...ITU PUN DARI MULUT KWN DIA...citer kak cik ni membuatkan saya rasa sgt sedih.Mau nya tak sedih ada ka patut sorang cikgu asyik2 mengeluarkan perkataan BODOH DAN LEMBAB kat ank2 murid dia?Hey...come on lah budak2 tu baru darjah 3 tau,biasalah kalau diorang tk tau eja ka..lambat sikit ka...kalau ank2 kitaorg ni pandai dan bijak genius belaka tk kan kami nak antar diorang pi sekolah pulak...kalau ikutkan hati nak ja saya ni ajr kak cik balas balik.hahhh itu barulah KURANG AJAR NAMA NYA.Geram betul lah...dia ingat dia tu bagus sgt..dah lah gemuk mcm badak baik pi duduk kat zoo lagi bagus...hah.. ayat marah ni...mmg marah tahap badak sumbu dah ni..(tak sedar diri aku ni pun gemuk cam badak gak..hehhe..kang bersedara lak aku ngan cikgu tu..)

Kesian kak cik,skrg ni nak pi skolah pun takut2 jer..patutlah asyik nak pi skolah cepat2 jer...takut lambat walau seminit..kang nanti kena halau keluar kelas atau kena maki hamun pulak...heran cikgu2 camni takde ank ker...apa dia rasa kalau anak dia di kata bodoh,lembab,atau di halau cikgu lain pulak...

Satu ms dulu ms kakak tingkatan 1 dan 2,ada sorang cikgu ni hari2 masuk kelas jer marah2..kalau marah2 tu mesti panggil budak2 ni lembu..hari2 ckp mcm tu..kenapa lembu?Sebab diorang ni bodoh mcm lembu ker...Nak jer saya pi serang cikgu gila mcm ni..tp kakak larang sbb takut dia kena 'pulau'..tetiba jer dgr mak budak lain dah pegi ...tp tak lah serang,pegi jumpa cikgu kaunseling....NAMPAK TAK,BUKAN KITA SORANG JER TERASA KALAU ANK2 KITA DIKATA LEMBU!Lps ditegur kaunselor, dah ok dah kot...ntah ler kakak tingkatan 3 dah dpt cikgu lain dah tuk BI...So,thn lps tkde lah dgr citer yg pelik2...kakak pun dah score A dlm BI..tq jugak lah kat beliau...Owhh..pasal CIKGU kak cik tu,agak2 esok lusa kalau dia masih lagi dok sebut perkataan tu...nak tak nak kena jugak buat sesuatu nih...

Ok sampai sini dulu lah yer..lain kali jumpa lagi..hehehe..bila lah lain kali tu gamaknya yer...

38 comments:

  1. assalam pia..kenalah keluar perkataan yang baik2 kan..kalau dah murid dia kata macam tu..cik gu pun smaa..memang geram pia..kita dok sebut yang baik2 pada anak..dia senang2 je..kata yang bukan2

    ReplyDelete
  2. tang cikgu gemuk cam badak baik duduk zoo tu yg paling x menahan hahaha..marah betul kak pia..


    kalau sy pon marah kak cikgu panggil anak kita lembu..


    psl kes risya haritu sy x buat apa pon..sbb samalah takut risya kena pulau..takut nnt ada apa-apa kt sekoah risya x dpt..jd kami pikir elok diamkan jelah perkara nih..



    sy rs cikgu-cikgu sekarang nih stress lah sbb bnyk sgt keje..diaorang kan bkn takat mengajar jer..kena buat mcm-mcm keje lain..


    sy rs org yg nk jadik cikgu kena ikut latihan askar kut lah haha..spy yg betul-betul tahan fizikal mental je leh jd cikgu..

    ReplyDelete
  3. Tidak semua guru menghayati profesion mereka sebab ada di antara mereka memohon jadi guru sebagai pilihan terakhir, sebab tak dapat kerja lain, itu sebabnya ketika bertugas mereka tidak menghayati etika dan profesion keguruan tapi sebenarnya ramai guru yang ikhlas, segelintir kecil yang begitu.

    ReplyDelete
  4. masa mengajar dulu akak avoid menggunakan perkataan2 ini.. Taku anak sendiri jadi bodh dan lembab nanti.Nauzubilllah..

    ReplyDelete
  5. Sedih... Mmg sedih.... Cuba cikgu tu letak anak Dia kat tempt murid yg Dia maki hamun tu.....

    ReplyDelete
  6. ACIK ERNA:

    "A'ah acik,kita ibu ni kena lah sebut yg baik2 sbb kata2 ibu adalah doa..GURU juga memainkan peranan dlm hal ini,kata2 guru juga mustajab..."

    ReplyDelete
  7. RINA AVAIL a.k.a CIK BETTY:

    "HAHaHA...mmg marah akak ni rina,geram pun ada...kita punya jaga kata2 kat rumah sekali kt skolah senang2 jer diorang kata ank kita camtu...akak pun berani2 takut ni nak gi buat repot..kena tunggu dulu kot2 dia dah tak ckp lagi akak tk pegi lah,kalau masih...mmg kena pegi jugak..."

    ReplyDelete
  8. AMIE:

    "betul tu amie,setuju sgt2...kalau dah tak cintakan kerjaya sendiri, buat kerana terpaksa maka begitulah jadinya...yg baik2 pun ramai..tp itulah kerana nila setitik...rosak susu sebelanga.."

    ReplyDelete
  9. AZIAN ELIAS:

    "yer kak yan,betul tu...kalau hari2 ckp macamtu takut makbul pulak..kang tak pasal2 ank2 murid jadi bodoh dan lembab...ishh mintak simpang!..."

    ReplyDelete
  10. Assalam pia, cikgu tu dah salah pilih kerja sepatutnya dia jadi pengembala kamben bukan jadi cikgu kat sekolah, sian budak2 mesti takut nak ke sekolah selagi cikgu tu ada. Ada seorang anak jiran akk . takut dekat ustazah sekolah agama sampaikan dia berhenti sekolah dah akhir tahun, sayangkan budak tu dah darjah 5, kesnya ustazah tu garang sangat. Tak sampai setahun mengajar kat situ dah nak kena pindah.

    ReplyDelete
  11. selalu cm tu kak.kalo budak2 taku ke sekolah mst ada sebabnya.pasal ni lah.huh sian kat budak2.

    ReplyDelete
  12. sangatlah tak patutu seorang guru sebut mcm tu dpn anak anak murid
    kesian terluka hati anak murid tu

    harap cikgu tu berubahlah hendaknya

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum akak.

    hee. busy bebenor akak ni. jarang2 dah update blog dgn citer2 dia. :)

    meh sini kak saya pun nak share gak citer. tapi bkn la psal cikgu skola sya dulu. dulu cikgu2 saya sume bleh buat member sbb batch2 kami time tu nakal2. nakal2 tapi stil boleh dgr kata. alhamdulillah.

    kalau time kat kampus pulak. fiil lecturer2. ada je lecturer2 yang hangin satu badan. tapi taulah dah besar2 ni. dorang dah tak banyk cakap. takdela nak maki2. tapi bab sindir2 tu lagi panas telinga gak la. makan dalam ooo... sorang buat hal, satu sem jdi panas punggung.

    tapi budak2 lelaki senang je ckp kalau ada lecturer yang pagi2 lagi dah buat muka masam (trutamanya perempuan la)dorang cakap:

    "ni kalau tak period, malam tadi 'tak dapat'" ~maaf la kak. sensord cikit.

    faham2 je la mulut2 budak2 kita ni. geram punya pasal bila kena marah tak tentu pasal kan. hee.

    ReplyDelete
  14. Itu keluar perkataan 'bodoh' kira ok lagi. Baru ni anak akak ngadu (bukan dia yg kena, kwn dia) cikgu dia masuk kelas marah2 terus bagi sebijik kt muka kwn tu. Naik merah padam katanya. Ish....akak dgr, akak rasa mcm nak pegi serang je cikgu tu. Bodoh betul la...kalau budak tu mati ke hape, tak ke kena penjara awak tu? ish....lps geram kt sini ni...hehe..(budak baru 10 thn ajak bertumbuk)

    ReplyDelete
  15. tak baik sangat lah cikgu keluarkan perkataan macam tu...
    macam ni keja cikgu yg nak mendidik anak murid jadik insan yg berguna??? yang berbudi-bahas bersopan santun???

    mengong banget lahhh!~

    ReplyDelete
  16. EMBUN ROSALIZA:

    "Hahaha...pengembala kambing memang sesuai lah kak...tp dah terrr jadi cikgu pulak..tak pasal2 ank2 kita lak yg jadi mangsa melepaskn geram dia..eh,mmg ada kak..ank kwn saya pun mcm tu sampai kena jumpa ustaz ambik air penawar sbb taknak pi sekolah...cikgu punya garang.."

    ReplyDelete
  17. MELATI QISTYNA'S MUMMY:

    "itulah pasal,cuba kalau anak dia yg kena,maunya dia mengamuk satu sekolah gamaknya.."

    ReplyDelete
  18. CIK PUAN RARA:

    "betul tu rara,anak akak sendiri pun kalau time nak ke skolah terketar ketar kemain..rupanya takut lambat,kang kena marah...bawa buku pun semua..tk ikut jadual sbb konon takut cikgu marah...awatnya takut sampai macam tu,rupa2nya bila cikgu diorang marah mmg diorang trauma..."

    ReplyDelete
  19. KASIHIBU:

    "amin..semoga cikgu tu dan cikgu2 lain yg pemarah,pembengis akan segera berubah yer.."

    ReplyDelete
  20. SAR:

    "WA'ALAIKUMUSSALAM SAR..A'AH SIBUK SGT2 HEEE...alkisahnya tadi akak adalah sembang2 dgn sorang kwn,ank buah kwn ni tgh study kat maktab...rupanya dia ckp lecturer diorang pun selalu hangin jerk..pastu selalu sindir2(mcm kata kamu..)jadi kesimpulannya diornag ni bila keluar jaadi cikgu..balas dendam kat ank2 murid pulak lah agaknya yer...?"

    ReplyDelete
  21. ZANAFAHMI:

    "ada lagi byk kes kan...saya sendiri terkejut beruk bila dgr ada cikgu kt skolah ank saya ni pukul bdak..masuk 'dalam' jugak lah semalam...kan dah kena..biasalah budak2 lelaki peringkat umur mcm tu..tp bg saya kalau nakal macamana pun jgnlah pukul dia mcm lah budak tu samseng sgt...budak baru 8/9 thn ko pukul sampai lebam2..mmg tak patut..."

    ReplyDelete
  22. MILOAIS:

    "memang mengong...tak bolehkah cikgu2 ni guna bahasa yg lembut2 sikit kan...tegas dalam lembut...aikk tak kan surirumah cam iols ni nak ajar cikgu lak camana cara nak bercakap dgn murid2...kalau kita marah diorang sure ckp camni..'alahh akak ckp senanglah yg jadi cikgu saya tau...nak kena berhadapan dgn mcm2 masalah murid yg tk penah habis..'(konon cmtulah kot dialog diorang)...jawapannya senang jer..'habis yg ko jadi cikgu tu sapa suruh?'..."

    ReplyDelete
  23. Salam Kak Pia, kalau Kaz mmg dah tak senang duduk jadinya kalau anak Kaz kena panggil mcm tu. Sebenarnya ibu bapa ni ada hak utk bersuara dan menegur guru2 kalau ada yg tak kena. Cuma ada pula sesetengah guru yg tak profesional dan akan memulaukan anak2 kita apabila ditegur oleh ibu atau bapanya. Entahlah akak, guru mungkin tension sbb terbeban dgn tugas yg berlambak2 tapi biar apapun alasannya, mereka tetap tak ada hak utk memperlakukan anak2 murid sesuka hati.

    ReplyDelete
  24. mmg tak ada otak cikgu tu..apa kata kalau kite dia tu macam tu..,mahu meroyan agaknya...mmg mengong pun...
    biar la guna perkataan yg elok2 sikit...

    ReplyDelete
  25. Saya cukup pantang guna perkataan2 tak elok pada anak murid.

    Dulu masa saya di bangku sekolah pun ada cikgu yg cakap kelas saya "bodoh macam lembu". Sangat pedih rasanya. Jadi saya bertekad, kalau saya jadi cikgu, saya takkan buat perkara yg sama macam cikgu tu.

    ReplyDelete
  26. KAZ:

    "salam kaz..ntah la kaz,akak pun pelik dgn zmn skrg ni..cikgunya..anak2 muridnya...mcm2..mmg keja cikgu byk tekanan,tp kalau nak ikutkan semua keja pun ada byk tekanan...biar apa pun alasannya,seorg cikgu mmg tk patut mengeluarkan kata2 kesat utk budak2..muktamat....sbb budak2 ni depa peghatiiii jaaa...skrg baru kita faham drpd mana ank2 kita dpt perkataan2 yg tak senonoh tu..jgn heran sesetghnya dari mulut cikgu depa sendiri...."

    ReplyDelete
  27. AINNORAINI:

    "HAHA... meroyan agaknya kan...saya tunggu jer,start dari hari tu hari2 saya dok tanya kak cik kot2 cikgu tu ckp lagi...kalau tak..ok lah, alhamdulillah..."

    ReplyDelete
  28. DINAS ALDI:

    "syabas dinas...semoga anda jadi sorang cikgu yg disayangi murid2/student sbb baik hati...tak payah lah nak melepaskan kemarahan atau masalah kat ank2 murid yg naif tu kan..."

    ReplyDelete
  29. uishh x respect kalau ada cikgu macam tuu
    kalau kena kat anak akak .. sorry akak jumpe terus guru besar dan komplain .. malas banyak cakap ..

    ReplyDelete
  30. tak baik kan kata mcm tu..mana tahu potensi anak2 ni akan jadi lebih baik dari si pengutuk tu di masa depan

    ReplyDelete
  31. haha cikgu gemuk macam badak air.lawak gila!

    em ssh la nak kata klu cikgu camni,kesian ank murid..klu melampau sgt ibu bapa mmg kena amik tindakan..

    ReplyDelete
  32. memang tak elok sangat guna perkataan tu...apa salahnya guna perkataan yg elok....

    ReplyDelete
  33. aduh mcm2 tapi rsnya sbahagian kcil je yg bsikap bgitu. tp sbb nila stitik rosak susu sblanga kan. t.eloklah guru bsikap bgitu. dlm usia smuda itu knk2 tdk mudah lupa n akn kkal dlm ingatn mreka.

    ReplyDelete
  34. kalau dah marah tue macam2 perkataan ler yg keluar...

    ReplyDelete
  35. cikgu tu panas baran kena perbetulkan semua niat mengajar tu dulu baru elok kot

    ReplyDelete
  36. wahh dah keluar badak air ni nmpk sgt kak pia sgt marah. sabar kak..sabar. akak kena selalu borak ngan kak cik biar dia cerita apa yg dia lalui. anak2 ni ketakutan dan pendam perasaan.sian kan?akak perlu bertindak jmp guru besar atau guru kaunseling secepat mungkin sblm melarat. bkn nak tunjuk kita berlagak tp nak hak kita sbgi manusia, org tua bg anak2 yg dia maki hamun tu.takutnya saya nk hantar anak2 ke sekolah malaysia..guru ramai yg tak beretika. tak penyayang..huhu. ramai sgt mcm tu.risau saya

    ReplyDelete
  37. pia kalu kita tengah marah tak ingatkan badak sumbu pun keluar : )

    cikgu perangai cam tu sebab kurang kasih sayang. cik ina cam tu kelaskan sesiapa yang suka nak merempan tak tentu pasal. kalau rasa tak boleh jadi cikgu , tak payah lah mintak keja cikgu. nak jadi pendidik ni ingat senang ke.

    ReplyDelete
  38. ada jugak terdengar dr mulut anak2 cikgu ckp benda yg tak sepatutnya..tungguu..meeting PIBG nnt kenalah dorang..hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...