Wednesday, 11 January 2012

Ada ka patut?


Assalamu'alaikum...

Apa khabar korang?Harap2 tu sihat2 lah semua nya..Yang ada anak2 masuk sekolah tu tentu lah sibuk menguruskan anak2..Yang anak2 nak masuk asrama pulak,lagilah sibuk menguruskan kemasukan diorang ke asrama masing2...Tahniah kat kenkawan yg anak dapat masuk asrama...ada yg masuk sek sains,mrsm dll...yg tingkatan 4 pulak,SMSains dan MRSM belom panggil..kalau SEK TEKNIK tu dah daftar masuk dah....Si AIman,nak kc Ella tu apa khabar agaknya.....Apapun tahniah2.....kat mana pun korang belajar,kejayaan tentu dalam tangan...kalau korang berusaha bersungguh2.

Menjawab pertanyaan Suri Solehah....mengapa lama saya bercuti...hehe,suspen kan.Kalau dia hari tu lama cuti berblog sbb bersalin....ada gak hasilnya kan...akak ok jer suri...Tak de masalah apa2 pun,cuma sibuk dengan urusan seharian jer...bila malam2 tu biasalah,badan dah letih...tidur jer lah...sangat sibuk tau,semuanya nak buat sendiri...anak2 semua dah masuk sekolah,memang sibuk.Alah nak citer kat sini pun buang masa jer.hanya surirumah macam saya ni jer yg paham...Tapi berangin jugak bila ada yg ingat kerja surirumah ni senang...remeh.....buat kerja rumah pun sikit jer,lps tu selebihnya dok melangut depan tv dan layan Fb..Ada jugak org yg beranggapan macam tu?Buktinya saya baru2 ni terjumpa komen lebih kurang mcm tu lah kt blog Rina...tapi komen tu bukan dia yang tulis,dia pun jumpa kat blog pompuan mana ntah...

Eh,kenapa tetiba ada gambar mee lak nih...?Cer teka....hehe...saja tak dak keja!Tapi just nak tanya korang kalau dpt sepinggan mee goreng macam kat gambar tu agak2 tergoda tak?Nampak sedap kan....tgk macam sedap, kalau dapat makan apa tah lagi kan?

Jom tgk gambar mihun goreng ni pulak?Huihh...memang menitik ayaq lioq aih...udang besaq2...sotong lagi...gerenti sedap ni...Sat...ada lagi satu gambaq......tengok kat bawah ni....

Hahh...nampak dak?...Ada sapa2 terlioq dah tgk mee goreng tu?Sedih sungguh!mee goreng ni lah yang kak cik beli di kantin sekolah dia pada hari pertama hari tu...Heeee...(hari pertama tu,lama dah tapi baru nak buat entri ni)....Memang sedih saya tgk...Kalau mak saya panggil mee macam ni 'mee bodo'..pasai mee semata mata mee...Tapi mee/mihun atau nasi goreng bodo mak kat kampung sgt sedap tau...Penuh rasa...termasuk RASA KASIH SAYANG!Tapi mee yang kak cik beli ni dah la nampak bodo,ingat rasa boleh tahan kot...tapi hampeh..pedas pulak tu..Menitik ayaq mata kak cik pasai pedaih,saya lak menitik ayaq mata pasai kesian!Tapi rega mahal..... singgit tu!Itulah hari last dia beli di kantin...Start esoknya bawa bekal macam selalu...forever and ever.Awat...tak bersyukur?Bagi kat hampa,lalu ka hampa telan?Dak aihh bukan nak suruh depa boh udang besaq ka,udang kara ka....sotong kurita ka...atleast boh la sikit...apa2 yg pikir logik nak bagi budak2 makan.Ni mentang2 budak tak suka sayoq..apa pun tak dak...
-------------------------------------------------------------
Seronok baca kisah ibu2 yg ada anak masuk sekolah...tak kisah lah anak sulung ka anak kedua atau ke berapapun.Macam2 cerita...kelakar....Risya anak Rina,macamana agaknya dah masuk minggu kedua ni?Duit asyik hilang lagi ka?kasut dan stokin basah lagi?Macamana dgn Firdaus anak cik do do cheng tu lak...ayah nya dok pi megendap lagi ka...sesekali cuba mak dia pulak pi try mengendap....hehe...

Ok lah sampai sini dulu...tak tau pasai pa malam ni nya entri rasa lain sikit loghat dia...hhaha...


p/s:Gambar pertama dn ke 2 tu amik kt google...ntah dr blog sapa ntah..apapun mmg nampak sedap mee dn mihun korang!

43 comments:

  1. nasib baik kami dlm kategori luar
    bandar walau dekat je dgn klia
    harga makanan di sekolah masih 50sen lg :)

    ReplyDelete
  2. sama la jugak anak2 bawak bekal gi sekolah jimat sikit..beli pun mana yg perlu jer makanan kat kantin tu atau pun bila tak sempat nak buat sarapan kat diarang ni kene la beli...

    ReplyDelete
  3. haha..mee dan mihun goreng tu ingttkan kak pia yg masak..mmg mentik ayaq lioq nengoknya..bnyk sotong mmg menggamit..


    kalau mee bodo camtu aih sy mmg x lalu..tp biasalah org kantin nk untung lebih..kut ya pon taruhlah fishball kecik-kecik ya dak?


    yala kak pia..hny surirumah je yg phm perasaan surirumah lain..


    risya dh x ilang duit dh tp dok perabis duit bli pensil angry bird kt koperasi..haritu sy denda dia x bwk duit gi sekolah tp dah bekalkan mihun goreng lah ms tu

    ReplyDelete
  4. aalaaa beli lerrr tauge tue ahhh..50sen setambun ko..

    ReplyDelete
  5. macam2 pengusaha kantin dah akak temui..Kadang2 tu heran jugak macam mana dia orang boleh/tergamak jual makanan mcm tu..mentang2 lah budak2 tu tak der pilihan..

    ReplyDelete
  6. Huih jangan buat main, tugas seorang surirumah sangat berat woh! Saya tabik pada wanita yg jadi surirumah. Sapa yg mulut hamsap tu, sabaq jalah.

    ReplyDelete
  7. anak2 saya pun bawa bekal ke sekolah...tak pelah penat sikit masak, asal anak2 puas hati...

    ReplyDelete
  8. Mmg kesian kat anak2 kita kan kak Pia klu tgk makanan yg dibeli di kantin tu x serupa makanan. Sedih..harga mahai tp ayam secubit pun x dark!!

    Huhuhu..

    ReplyDelete
  9. k.pia suri dah dtg semalam,,tp takut nk tinggal komen takut k.pia marah suri sbb tanya gitu..huhuhu..
    tp ari ni tgk kak pia ke tempat suri...terus senyum blk,,,jgn marah kita tau

    ReplyDelete
  10. mmg sedih kdg2 tgk makanan kantin tapi nk salahkan dorang pun tak leh juga sbb dlm budget dan dalam keadaan serba serbi mahal now nie..

    sbb saya cerewet so saya lebih rela anak2 bawa bekal sendiri :)

    ReplyDelete
  11. bihun goreng ade pulak udang besar2,sotong ! fuhh ..
    singgah follow ..

    ReplyDelete
  12. Salam Kak Pia, betul tu. Kat kantin sekolah Wildan, bihun sup dia macam bihun yg diletak air sejuk dijual dgn harga seringgit sepinggan, keropok lekor hangit dan hitam dijual dgn harga 2 kupang sekeping yg nipis, air milo mcm air masak diletak suku sudu kecil milo dan 2 sudu besar air gula. Kesian kat budak2 tu, entahlah kenapa pihak sekolah tak buat apa.

    Kalau sudi, bacalah entry baru Kaz yg baru diupdate setelah lama menyepi. Agaknya kak pia pun tak perasan kaz tak update blog dah lama, hehe.

    ReplyDelete
  13. nak makan mee yg udang besar2 tu baru best... heee. Kerja surirumah separuh masa pun teruk jgk pia.. mana nak kerja..mana nak urus rumah... hmmm..buat kelam kabut kehidupan jer.. pia oiii..

    ReplyDelete
  14. ATI MASRIF:

    sori yang lama sikit nak jawab komen ni...suri rumah zmn cyber katakan...eh,apa lak masih jual 5 posen ker...ajaib gak kan...kt skolah ank sy ni 5 thn dulu 5 posen pastu naik 80 posen la ni singgit dah...tender pun dah 2 kali tukar...menu jer mcm tu gak.."

    ReplyDelete
  15. AINNORAINI:

    "itulah ain..kalau bawa bekal bkn stakat boleh jimat jer,tp lebih terjamin kebersihan dan kesedapannya kan..hehhe...sedap lah kita yg masak...nak bg ank sendiri makan,org kantin tu kan dia pikir camtu sbb bkn ank2 dia yg nak makan..betul tak?"

    ReplyDelete
  16. RINA AVAIL:

    "itulah kan,boh ler fishkek ker fishball ker,udang kecik2 ker...mmg kosong jer...hehe,sian risya tu ko tak bg duit belanja..tp nasib baik bagi dia bekal...cuba lah ko siasat rina,mana ilang duit tu dak pun ko upah penyiasat persendirian...kahkahkah...senang ko buat bekal jer hari2...leh gak ko praktis masak memasak...haha kesitu lak akak..."

    ReplyDelete
  17. BSB:

    "diorang tk boh sayur sbb kebanyakan budak2 mmg tk suka sayur..ok fine,tapi boh ler benda lain,isi ayam ker,udang kecik2 tu ker...fish kek atau fish ball...diorang ni nak senang jer..nak untung banyak jer....alasan diorang ni kan brg mahal...brg mahal..itu jer tk de jawapan lain..."

    ReplyDelete
  18. HANI@DEBU MELUKUT:

    "akak hani lagi lah keja kat skolah tu dah bertahn kan..tentulah mcm2 jenis pengusaha kantin akak jumpa...itulah kalau dipikir2kan...mmg kesian sungguh kat bebudak ni mentang2 lah diorang tkde pilihan...itu2 jer di sajikan..."

    ReplyDelete
  19. DINAS ALDI:

    "itulah sapa lah yg mulut longkang busuk tu tk tau...buleh dia kata kami2 surirumah ni keja senang...senanglah kalau ada bibik ...adoii...seharian tk penah habis keja..."

    ReplyDelete
  20. MULUTPAYAU:

    "penat tu memang lah kan..tp demi anak2 terrcinta kena berkorban juga...hari2 kena pikir menu yg berbeza supaya diorang tak jemu..."

    ReplyDelete
  21. MAKLAGENDA:

    "itulah mak,sakit hati tgk makanan macam tu diorang jual kat anak2 kita..mau tak mau kena bagi bekal ..tp ada sekolah yg ok tu oklah..mcm skolah agama(kafa)anak2 akak ni ok jer...murah dan sedap..kat skolah menengah pun ok jer...w/pun tk perfect mana..kalau makanan mcm ni jual kt budak2 skolah menengah agak2 nya lama dah kena bakar kantin tu...bak kata kak hani,skolah rendah budak2 kecik lagi tk pandai komen...ambik kesempatan betul kan..."

    ReplyDelete
  22. SURISOLEHAH:

    "apa nak marahnya suri..akak ni ok jer..tk dak nak marah org tk tentu hala aihh....hehhe..."

    ReplyDelete
  23. sisdee:

    "itulah jawaban diorang skrg ni zmn brg2 mahal..tp kat sekolah lain ok jer...nanti kalau akak ada masa akak upload gambar makanan kt skolah kafa/dan skolah menengah anak akak pulak...akak mmg suka pi melawat skolah..hahaha.."

    ReplyDelete
  24. KAZ:

    "lagi teruk kat skolah wildan tu..tp bab air milo tu akak rasa macam penah nampak jer..owhhh,kat pasar malam, macam tu lah kan..caroii jeaa...manis gula ja..milo ciput...mmg lah kita tk bg ank2 kita minum,kita bg ayaq kosong jaa..tp kita cakap ni bg pihak semua ank2,bkn anak2 kita ja kan...eh,akak mmg dahlama tk jenguk blog kaz sbb akak tgk sepi jer tak dak entry baru...dah ada ka?...."

    ReplyDelete
  25. KPAH K-POH:

    "kak pah..amik ler mihun tu nampak sedap kan...saya pun sama la kak..dah jd surirumah separuh masa dah sbb separuh masa lg jadi babysitter..la ni dah tambah menu keja len pulak dah..eh nanti lah nak ckp ngan akak kat phone lah.."

    ReplyDelete
  26. PENA ROZIE:

    "apa yg ckit nyer...owhh itu ..amik ler semua pun takpa.."

    ReplyDelete
  27. pekat betui loghat utaqanya,nie pasai marah kt bihun goreng punya pasaila nie..haha..

    sy ada baca komen tu,walaupun sy keja,sy tak faham tugas suri rumah..igt senang ka nak urus rumahtangga sepenuhnya?tmbh2 klu ada anak ramai macam kakpia..sy nie keja shift.byk masa dok rumah..macam suri rumah gak tau..sy terasa gak klu kata suri rumah macam tu!

    *betui..aiman mmg kelakar dan kelolo macam abah dia..saling tak tumpah..:)

    ReplyDelete
  28. Salam Pia ..

    CA sihat2 .

    Kesiannya tengok mi tu .Itu dah tak menepati piawaian makanan kantin sekolah tu ...

    ReplyDelete
  29. PUAN KUTU:

    "owhhh kamu pun ada bc komen tu ker...memang tk patut betul lah dia ckp macam tu kan....mmg akak ni anak ramai...so keja rumah tu lg byk..cuba ko bayangkn kain baju nak basuh,nak sidai...bab nk lipat lg ler...nak kemaih rumah yg asyik huru hara jer...mcm2 woo nak buat...~ohh...abah aiman mcm tu ker,patutlah dia pun kelolo nooo...hehhe,letih seharian tentu ilang terus kalau ada ank mcm aiman yg tukang buat lawak kan..."

    ReplyDelete
  30. CHIK ATT:

    "salam CA...kesian kan tgk rupa mee tu..tp nak buat camana lg,kenalah bdak2 lain tu makan juga..ank2 akak dah akak tk benarkan mkn dikantin lg,kena bawa bekal setiap hari...makanan rumah lebih menepati piawaian..hehhe..."

    ReplyDelete
  31. itu sebab cik ina merajinkan diri masakkan bekal tu firdaus, takut kalau dia beli kat kantin pedas, dah tak boleh makan. tak pelah pia berkorban sikitkan.jadi surirumah lagi susah cik ina rasa, keja 24 jam tak boleh habis. salute ngan pia, boleh jadi surirumah yang berjaya didik anak, lulus ngan cemerlang lagi : )

    ReplyDelete
  32. CIK INA DO DO CHENG:

    "betul tu cik ina,berkorban demi utk anak2 tercinta apa salahnya,dpt pahala berlipat ganda lagi...tq cik ina,saya buat apa yg patut jer..yg lain tu anak2 yg berusaha dan dgn izin Allah juga..."

    ReplyDelete
  33. lapar tgk gmbr makanan tu.gmbr org pun leh buat kita lapar kan kak.hehehe.aduhh mee bodoh tu kat kantin mmg camtu ye kak.sianlah anak2 saya nnt

    ReplyDelete
  34. Tengok mi yang menggoda itu...terus lupa apa nak tulis tadi. Hehehe...

    Salam kenal kembali...

    ReplyDelete
  35. Salam Pia...

    Lamernyer tak jenguk blog Pia nie....rindu rasanyer.

    Mcm Nurul....mmg pagi2 selalu bekalkan Kakak dgn bekal...at least dia leh makan sama2 dgn kawan2 Kakak masa time rehat.

    Biler citer pasal mee nie....Kakak dok request kat ibu dia suruh bawak bekal maggie goreng utk bawak gi sekolah. Sebab? pagi tadi, kawan dia ada bawak bekal maggie goreng ke sekolah.

    Maggie goreng? Rasa cam tak sampai hati nak bekalkan Kakak dgn bekal nie..kenyang ker kalo dia makan maggie goreng nie. Kalo mee goreng tak per lagik Pia....nie maggie goreng....isshh...tak sampai hati nak bekalkan kakak.

    ReplyDelete
  36. salam kenal,,sukses yahh dengan postingan nya

    ReplyDelete
  37. LYDIA MIZA:

    "LM,tk semestinya semua skolah ada mee bodoh cam tu..hehhe..kalau tender kantin tersebut org yg bertanggungjawab,dia pikir ank2 org lain mcm ank2 dia maka dia akan buat yg terbaik..tp kalau nasib tk baik akan adalah menu mee bodoh,mihun bodoh dan segala yg bodoh2 belaka..kahkah.."

    ReplyDelete
  38. @XIIINAM:

    "Salam kenal dan semoga dpt berkenalan lebih jauh...."

    ReplyDelete
  39. NURUL A.K.A RIKO:

    "A'ah lama nya tak nampak ahkak nurul ngan entry baru...lamanya bercuti..rindu kamu juga...pasal bekal tu apa2 pun boleh nurul..maggi pun tkde slahnya asalkan betul cara kita masak,ok jer..tkde masalah lah.."

    ReplyDelete
  40. Anak abby memula masuk jah satu taun lepas, bwk bekal.... Pastu tgk kawan2 dok belanja, lgsg xnak mkn bekal dah... Sib baik kantinnya tu, ok gak mknan... Sekolah kecik je, +-300 org murid je....

    ReplyDelete
  41. Pia, Aiman dh dpt tawaran, mendaftar 29hb ni. Pasni mesti KC sunyi, kan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...